LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Autoverzekering + acceptgiro

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Funkzor

Autoverzekering + acceptgiro

Ongelezen bericht door Funkzor »

Beste lezer(s),

Ik zit met een probleem.

Ik val onder beheer van een Curator.
Nu heb ik onlangs een autoverzekering afgesloten bij de ANWB.

Vanwege mijn Curantele, heeft mijn Curator mij alleen toestemming geven om een verzekering te nemen die ik met een acceptgiro kan betalen.

De ANWB werkt niet met acceptgiro's, dus ik kreeg de eerste brief al binnen wegens het niet kunnen innen van de automatische incasso.

Ik heb de Curator hiervan op de hoogte gebracht, en die zou het probleem oplossen.
Nu kreeg ik 1 week later een brief van de ANWB binnen, met daarin de melding dat mijn verzekering per 13-02-2009 beeindigd word wegens wanbetaling, en dit is iets waar ik dus zelf geen schuld aan heb...

De Curator heeft contact gehad met de ANWB, en deze willen me dus niet meer in de verzekering hebben.

Probleem is nu dat ik per 13-02 geen autoverzekering meer heb.

Dus ik ben met spoed op zoek naar een verzekeringsmaatschappij die niet al te duur is, en die nog gewoon met maandelijkse acceptgiro's werken.

Ik ben al flink aan het zoeken geweest, maar alles wat ik gevonden heb, zijn maatschappijen die met automatische incasso's werken.

En omdat ik niet per 13-02 onverzekerd wil rondrijden, ben ik dus op zoek naar een maatschappij die dus wel met acceptgiro werkt.

Ik hoop dan eigenlijk ook dat er hier iemand op dit forum aanwezig is, die me hiermee wat kan helpen cq. tips kan geven.

Alvast bedankt voor de evt. reacties.

Mvg,

Funkzor (Eric)

kweenie

Re: Autoverzekering + acceptgiro

Ongelezen bericht door kweenie »

Ga langs een tussenpersoon. Die kan dit prima uitzoeken. En wellicht kunt u zelfs een verzekering krijgen die gewoonlijk met incasso werkt, maar waarbij u van de tussenpersoon een acceptgiro krijgt.

D1RK

Ongelezen bericht door D1RK »

Per jaar is acceptgiro nog mogelijk, per maand zal erg moeilijk worden, of je moet het via een bevriende relatie betalen.
Als je hem maandelijks dit bedrag zou geven en hij zijn rekening beschikbaar stelde....

Vraag eerst jou currator of het van zijn rekening mag zodat hij het bij jou kan inhouden!
Per maand en acceptgiro word erg duur gezien de extra kosten en die zullen erg zeldzaam zijn.

mvans

Ongelezen bericht door mvans »

Als je geroyeerd bent vanwege wanbetaling zal je sowieso geen maatschappij vinden die jou wil verzekeren en kan je derhalve alleen bij Rialto terecht tegen een veel hogere premie.

Remi

Ongelezen bericht door Remi »

Ik weet dat ze bijvoorbeeld bij Meeùs wel met maandelijkse betaling per acceptgiro willen werken, alleen tegen een kostentoeslag! Wat ook begrijpelijk is tegenwoordig. Zeker als je netjes de woonhuisverzekeringen mee overzet naar een nieuwe tussenpersoon dan staat de deur zeker open!

D1RK

Ongelezen bericht door D1RK »

@ Remi,

Dit kan niet voor de gevraagde auto verzekering alleen.

Alleen als je een totaal pakket zou nemen, en bedankt voor de tip van deze tussenpersoon.

Ik hoop dat de vragen steller er iets aan heeft en weet je voor deze het adres van hun website?

Remi

Ongelezen bericht door Remi »

Je kan een vestiging in de buurt vinden op Meeus.com.

Het klinkt natuurlijk een beetje vreemd dat je niet alleen met een autoverzekering klant kan worden, maar dit is een situatie die wat vraagt van een tussenpersoon. Je kan als klant de tussenpersoon belonen om een stukje vertrouwen bij hen neer te leggen voor alle verzekeringsproducten!

Quisquid

Ongelezen bericht door Quisquid »

Blijf in ieder geval betaling aanbieden en bewaar daar de bewijzen van. Als je wel betaling aanbiedt, maar de verzekeraar de betaling weigert te ontvangen, is er géén sprake van wanbetaling. Bewaar het geweigerde geld, zodat je dat altijd op een later moment alsnog kunt betalen. Een ander boekhoudsysteem of een gewijzigd beleid van rekeningen incasseren (waar de verzekeraar zelf voor kiest), mag niet worden afgewimpeld op de (zwakke, maar goedwillende en tot betaling bereide) consument die het daardoor onmogelijk wordt gemaakt te betalen.

BLIJF steeds betaling van de premie aanbieden en bewaar daarvan de schriftelijke bewijzen!

Als ANWB-verzekeringen je royeert wegens wanbetaling, is dat mijns inziens niet correct.
Je mag van je curator niet op een andere manier betalen (en de ANWB weet van je curatele, want je curator zal voor de verzekering hebben moeten tekenen) en de ANWB mag het je niet door een andere manier van boekhouden onmogelijk maken te betalen, om je verbolgens als "wanbetaler" te dumpen. Terwijl je steevast betaling aanbiedt!

Maar het brengt je wel in ernstige problemen.

In het centrale verzekeringsregister wordt je kenteken uitgeschreven als zijnde verzekerd. Vanaf dat moment pleeg je een misdrijf en riskeer je een fikse boete (en zelfs inbeslagname van de auto) als je in de auto blijft rondrijden, of zelfs maar onverzekerd op naam hebt staan. Tenzij je (tegen betaling) de geldigheid van het kentekenbewijs laat schorsen. Maar dan mag de auto niet meer op de openbare weg zijn.
Zo bouw je zelfs een "strafblad" (aantekening in de juridische documantatie) op, dat je je leven lang kan achtervolgen (bijvoorbeeld bij bepaalde sollicitaties).
Ik zwijg dan nog over de financiële gevolgen als je juist dán schade veroorzaakt.

Een probleem is dat particulieren niet in dat verzekeringsregister kunnen kijken, dat je er niet een aantekening bij kunt zetten in de trant van “royement wordt nog in rechte betwist”, en dat verzekeraars, terecht of niet, het royement in het register kunnen doordrukken.
Als de verzekeraar gevraagd wordt om een verklaring dat de auto verzekerd was op een bepaald moment (artikel 34 Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen, WAM), zal die alleen zijn eigen gelijk op een briefje geven.

Ben je eenmaal geroyeerd, dan zit je in grote problemen. Niet alleen strafrechtelijk en qua aansprakelijkheid (ingeval van schade), maar ook nog m.b.t. een aantal andere zaken.

Je zult heel moeilijk een nieuwe verzekering kunnen afsluiten (en dat geldt niet alleen voor een autoverzekering). Je bent namelijk verplicht te melden of je in het verleden uit een verzekering geroyeerd bent geweest. Weinig verzekeraars zullen je dan nog als nieuwe klant aannemen. Wat de autoverzekering betreft, kun je misschien alleen nog bij “kneusjesverzekeraar” Rialto terecht, tegen een misschien wel 15-voudige premie, die dan een jaar vooruit moet worden betaald.

Als je er bij de ANWB niet uitkomt (neem ook eens contact op met de juridische ledenservice van de ANWB, als je tenminste ANWB-lid bent: 088-2697788), kun je je probleem voorleggen aan het Klachteninstituut Financiële dienstverlening (voorheen: Klachteninstituut Verzekeringen), een soort geschillencommissie: http://www.kifid.nl/overkifid.
Ten slotte is er de gewone rechter.
Wellicht kan hierbij een rechtsbijstandsverzekering (als je die hebt) je helpen, of anders heb je misschien recht op gefinancierde rechtshulp (informeer eens via het Juridisch Loket).

Als je in het gelijk wordt gesteld, blijkt achteraf dat geen sprake was van wanbetaling, waarmee de reden van het royement wegvalt en daarmee ook het royement. Je wordt dan alsnog geacht steeds verzekerd te zijn geweest.
Houd wel het geld van de premie achter de hand, voor het geval je dat achteraf na moet betalen.

Een probleem kan zijn dat je dan inmiddels een nieuwe verzekering hebt. Het is redelijk dat je dan niet bij twéé verzekeraars premie betaalt. De ANWB kan je dán in redelijkheid niet meer aan premiebetaling houden. En is misschien zelfs schadevergoedingsplichtig als je door haar nu elders een hogere premie moet betalen voor eenzelfde verzekering.

WACHT DIT NIET AF en ga NU AL op zoek naar een andere verzekering (je kunt geen risico lopen). Die andere verzekering MOET je afgesloten hebben VÓÓR 13 februari, omdat je vanaf die datum wordt geregistreerd als zijnde geroyeerd en als wanbetaler (ook al is dat ten onrechte). En dán kom je bijna niet meer aan een nieuwe verzekering. Laat staan tegen een gunstige premie.

Laat een verzekeringstussenpersoon voor je een goedkope verzekering zoeken waarbij je de premie maandelijks kunt betalen. Misschien kun je met de verzekeringsagent wel afspreken dat je maandelijks de premie aan de verzekeringsagent betaalt en dat die voor doorbetaling zorgt. Zelf heb ik al mijn verzekeringen (auto, motor, bromfiets, opstal, inboedel, WA-particulier, rechtsbijstand, doorlopende reisverzekering) in één pakket (levert ook nog premiekorting op) ondergebracht bij een verzekeringsagent aan wie ik maandelijks een vast bedrag overmaak (automatisch), zodat ik precies weet waar ik financieel aan toe ben. Eenmaal per jaar wordt verrekend of ik nog wat moet bijbetalen of dat ik wat terugkrijg. Misschien kun je ook zoiets regelen.
Ook mijn ziektekostenverzekering werkt met premiebetaling per maand (automatisch, dat wel).

Haast je, want je hebt nog maar een paar dagen tot 13 februari. Wacht niet tot op het allerlaatste moment.

Wat hiervoor staat, hoort eigenlijk je curator voor je te doen. Veel kun je zelf doen, zoals alvast op zoek gaan naar een nieuwe verzekering (de curator kan dat ook), maar in ieder geval moet je curator tekenen. Want als je onder curatele staat, ben je zelf handelingsonbekwaam.

Ik vraag mij wel af of jouw curator zijn werk wel naar behoren uitvoert, want hij hoort een belangenbehartiger van je te zijn en moet juist voorkómen dat je (en al helemaal door zijn laksheid) in de s-h-i-t raakt, of onnodig met extra (vermijdbare!) kosten of schade wordt geconfronteerd. Hij moet actief voor je op de bres springen. Anders had hij geen curator moeten willen zijn.

Ik neem aan dat je curator van deze kwestie op de hoogte is, en waarschijnlijk al lang op de hoogte is (want dit loopt waarschijnlijk al een paar maanden). Maan hem tot acuut optreden. Uiterlijk aanstaande donderdag moet de nieuwe autoverzekering al rond zijn, tenzij de curator het voor die tijd alsnog met de ANWB eens kan worden, want ook met ANWB-verzekeringen is nog een appeltje te schillen.
De curator moet niet op één paard wedden en moet beide trajecten bewandelen (zowel met de ANWB in contact blijven als acuut zoeken naar een betere, in ieder geval zekerdere verzekering).

Overigens: wat is er de reden van dat je van de curator per se een acceptgiro moet hebben en waarom kan de betaling niet automatisch? Dan loop je ook niet het risico dat je een betaling vergeet, dat post zoekraakt, enz. En het zal nog goedkoper zijn ook! Terwijl je toch maandelijks precies weet waar je aan toe bent.

pams1982

Ongelezen bericht door pams1982 »

hoi hoi..

ik heb ook altijd een verzekering bij de anwb gehad..en ik moet zeggen dat dat ook niet goed verliep met de automatische incasso's..ze zijn zelf niet zo snel in herinneringen sturen..wat ik zelf altijd deed is het zelf overmaken..zelf had ik ook geen acceptgiro..dit kan je bij iedere maatschappij wel doen..gewoon overmaken..de bankrekeningnummer staat er vast wel bij..

Gesloten