LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] autoverzekering OHRA - mag dit? - nieuw hoofdstuk

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
hollebollegijsje
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jun 2013 14:27

autoverzekering OHRA - mag dit? - nieuw hoofdstuk

Ongelezen bericht door hollebollegijsje »

Hallo allemaal,

Ik heb eerder wel vaker meegelezen maar nog nooit iets gepost. Nu echter heb ik een vraag

Ik heb een auto verzekering van OHRA met in mijn contract een looptijd van een jaar, waarin duidelijk vermeld staat dat het contract op 01-10-2013 afloopt en dat ik gedurende de contractsperiode 52 euro per maand moet betalen.

Prima, zou je denken. Echter OHRA heeft besloten dat ik vanaf 1 juli 61 euro moet gaan betalen. Ik vond dat vreemd en heb dus gebeld met het call center, daar kreeg ik te horen dat dat 'vast te maken had met een actie korting die ik eerder gehad had'. Op mijn contract staat niets over een actie korting, en er staat ook niet dat ik tot 1 juli 52 euro moet betalen en daarna 61 euro tot aan het einde van de looptijd van het contract. Er staat alleen dat het contract 1 jaar duurt (tot 1-10-2013) en dat mijn premie 52 euro is.

ik heb netjes en beleefd tegen de telefonische medewerker gezegd dat ik niet accoord was hiermee en hij raadde mij aan een email te sturen naar het email adres van OHRA wat voor dit soort dingen bestemd is. Dat heb ik dus gedaan. (en wacht rustig af op een antwoord)

Echter, ik vraag me nu af, heb ik nou gelijk, of heb ik ongelijk en mag OHRA gewoon de premie tussentijds aanpassen zonder dat daar iets over in mijn contract staat. (ik heb overal gekeken maar er staat echt niets over actie kortingen)

alvast bedankt voor jullie input

groetjes

Gijs
Laatst gewijzigd door hollebollegijsje op 03 jul 2013 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Jantje7
Berichten: 986
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: autoverzekering OHRA - mag dit? - nieuw hoofdstuk

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Mogelijk is er iets verandert in uw leefomstandigheden en is een bepaalde korting vervallen? Denk hierbij aan ander werk, andere vereniging etc.

Jantje

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: autoverzekering OHRA - mag dit? - nieuw hoofdstuk

Ongelezen bericht door sjohie »

hollebollegijsje schreef:Hallo allemaal,

Ik heb eerder wel vaker meegelezen maar nog nooit iets gepost. Nu echter heb ik een vraag

Ik heb een auto verzekering van OHRA met in mijn contract een looptijd van een jaar, waarin duidelijk vermeld staat dat het contract op 01-10-2013 afloopt en dat ik gedurende de contractsperiode 52 euro per maand moet betalen.

Prima, zou je denken. Echter OHRA heeft besloten dat ik vanaf 1 juli 61 euro moet gaan betalen. Ik vond dat vreemd en heb dus gebeld met het call center, daar kreeg ik te horen dat dat 'vast te maken had met een actie korting die ik eerder gehad had'. Op mijn contract staat niets over een actie korting, en er staat ook niet dat ik tot 1 juli 52 euro moet betalen en daarna 61 euro tot aan het einde van de looptijd van het contract. Er staat alleen dat het contract 1 jaar duurt (tot 1-10-2013) en dat mijn premie 52 euro is.

ik heb netjes en beleefd tegen de telefonische medewerker gezegd dat ik niet accoord was hiermee en hij raadde mij aan een email te sturen naar het email adres van OHRA wat voor dit soort dingen bestemd is. Dat heb ik dus gedaan. (en wacht rustig af op een antwoord)

Echter, ik vraag me nu af, heb ik nou gelijk, of heb ik ongelijk en mag OHRA gewoon de premie tussentijds aanpassen zonder dat daar iets over in mijn contract staat. (ik heb overal gekeken maar er staat echt niets over actie kortingen)

alvast bedankt voor jullie input

groetjes

Gijs
Wat zeggen de algemene voorwaarden? Daarmee ben je óók akkoord gegaan bij afsluiting van het jaarcontract.

hollebollegijsje
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jun 2013 14:27

Re: autoverzekering OHRA - mag dit? - nieuw hoofdstuk

Ongelezen bericht door hollebollegijsje »

@jantje: niets veranderd in mijn situatie, geen nieuwe woning, geen nieuwe auto, geen nieuw werk (beetje saai natuurlijk, maar ik ben precies hetzelfde blijven doen)

@sjohie: ik heb ook in de algemene voorwaarden gekeken, maar volgens mij kan dit gewoon niet (maar misschien heb ik het dus fout, vandaar dat ik het hier vraag) dit zijn die voorwaarden (mijn eigen tekst in rood)


Wanneer kunnen wij de premie of de voorwaarden
aanpassen?
Het kan voor ons nodig zijn dat wij de premie of de voorwaarden van uw verzekering veranderen. Bijvoorbeeld door de premie te verhogen of de vergoeding aan te passen of te beperken.Dat doen we dan bij alle verzekeringen van eenzelfde soort. We kunnen de premie en/of voorwaarden veranderen bij verlenging of tussentijds. Wanneer we dat doen, sturen we u daarover van tevoren een brief of een e-mail. ik heb dus een brief gehad waarin staat dat mijn premie per 1-7 omhoog gaat, in die brief wordt geen reden gegeven
14.1 Aanpassing bij verlenging van uw verzekering
Wanneer uw verzekering verlengd wordt, kunnen wij de premie en/of voorwaarden veranderen. De veranderingen gaan dan in op de eerste dag van de nieuwe contractperiode. mijn verzekering is niet verlengd, want liep van 1-10-12 tot 1-10-13
14.2 Aanpassing tijdens de loop van de verzekering
1. Het is in ieders belang dat we onze verplichtingen uit deze verzekering in de toekomst ook kunnen (blijven) nakomen. In bijzondere gevallen kan het nodig zijn dat wij tussentijds de premie en/of voorwaarden voor al onze verzekerden van deze verzekering veranderen. Soms kan een verandering namelijk niet wachten tot de verzekering verlengd wordt. Bijvoorbeeld omdat dat zeer ernstige financiële gevolgen voor ons zou hebben of omdat wetgeving ons daartoe verplicht. Dat zijn situaties waarvan wij nu nog niet kunnen inschatten of ze zich voordoen.Wij zorgen ervoor dat we de verandering in de premies en/of de voorwaarden zo beperkt mogelijk houden. ik heb dus geen brief gehad waarin stond dat dit aan de hand was
2. Wij kunnen ook alleen bij uw verzekering tussentijds de premie en/of voorwaarden veranderen. Dit doen wij als u (te) veel schade meldt of als de risico’s die u loopt, veranderen. Ik heb de afgelopen 8 jaar geen schade gereden en er is niets in mijn situatie veranderd waardoor ik meer risico kan lopen
3. Wanneer we tussentijds de premies en/of voorwaarden aanpassen, dan laten wij u dat vanzelfsprekend altijd van tevoren weten. Per brief of e-mail leggen we u dan precies uit waarom we de tussentijdse verandering nodig vinden, wat we veranderen en wanneer die verandering ingaat. heb ik niet gehad, alleen een brief dat ik meer moest betalen, waarin geen reden gegeven werd
14.3 Bent u het niet eens met de veranderingen?
Bent u het niet eens met de veranderingen? Dan kunt u de verzekering stoppen. Dat doet u door ons een brief of e-mail te sturen waarin u zegt dat u de verzekering wilt stoppen. U moet dit doen binnen dertig dagen na de datum waarop de veranderingen zouden ingaan. Uw verzekering stopt dan op die
datum. Stuurt u ons geen brief of e-mail binnen deze termijn van dertig dagen? Dan gelden de veranderingen ook voor u.
14.4 U kunt uw verzekering niet altijd stoppen als er iets verandert Moeten wij de premie en/of de voorwaarden veranderen omdat er iets verandert in de wet of rechtspraak? Dan kunt u uw
verzekering niet stoppen. bij mijn weten is daar niets veranderd, maar hierin zou ik me natuurlijk kunnen vergissen

Alvast bedankt voor het meedenken allemaal!

Gijs

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: autoverzekering OHRA - mag dit? - nieuw hoofdstuk

Ongelezen bericht door sjohie »

Dan zal het vermoedelijk in iets wat onder 14.2 van de voorwaarden valt zitten. Maar dat behoren ze je volgens die voorwaarden per brief of email mede te delen. Heb je je mailbox gecheckt?

Het is zeker wel mogelijk om prijzen te verhogen binnen een contract met vaste termijn, zeg 1 jaar. Sommige telecomproviders indexeren de prijzen bijvoorbeeld 1x per jaar met het inflatie-percentage van het CBS, en dat is elk jaar verschillend.

De informatievoorziening is wat summier, maar het is niet gezegd dat deze verhoging niet zou mogen. Dat zou uit de "echte" algemene voorwaarden wel duidelijk moeten worden, niet deze jip-en-janneke versie.

Maar goed, als het je niet zint, kan je volgens die voorwaarden binnen 30 dagen opzeggen.

Blijkens dit blog is het niet echt uniek binnen de branche.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: autoverzekering OHRA - mag dit? - nieuw hoofdstuk

Ongelezen bericht door kokka »

Zou dit niet komen omdat de BTW of Assurantiebelasting omhoog is gegaan?
anders geeft een premie verhoging jou de mogelijkheid geven om per direct de verzekering te beëindigen

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: autoverzekering OHRA - mag dit? - nieuw hoofdstuk

Ongelezen bericht door tenormin »

kokka schreef:Zou dit niet komen omdat de BTW of Assurantiebelasting omhoog is gegaan?
anders geeft een premie verhoging jou de mogelijkheid geven om per direct de verzekering te beëindigen
Lijkt me niet; die BTW en Assurantiebelasting verhoging is immers per oktober 2012 al ingegaan?

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: autoverzekering OHRA - mag dit? - nieuw hoofdstuk

Ongelezen bericht door Frantic2 »

nee, de nieuwe assurantie belasting krijg je alleen voor je kiezen per vervaldatum of bij een wijziging.... Lijkt mij beter dat TS nogmaals Ohra probeert en anders eens gaat shoppen.... Met zoveel svj is hij overal welkom!

hollebollegijsje
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jun 2013 14:27

Re: autoverzekering OHRA - mag dit? - nieuw hoofdstuk

Ongelezen bericht door hollebollegijsje »

Beste allen:

Sjohie: dit zijn de algemene voorwaarden zoals ik ze van internet geplukt hebt, ik zie zeker dat dit wel jip en Janneke-achtig is, maar als zij dit presenteren als de algemene voorwaarden lijkt het me vreemd als er ook nog "echte" algemene voorwaarden zijn.

Frantic: wat is svj? En verder, als OHRA gewoon gelijk heeft en mijn premie gaat omhoog, was ik inderdaad van plan ergens anders een verzekering te gaan zoeken.

Ik wacht nog even het antwoord van ohra af, ik zal het posten zodra ik het weet.

Gijs

OHRANL
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 jul 2011 14:58

Re: autoverzekering OHRA - mag dit? - nieuw hoofdstuk

Ongelezen bericht door OHRANL »

hollebollegijsje schreef:Hallo allemaal,

Ik heb eerder wel vaker meegelezen maar nog nooit iets gepost. Nu echter heb ik een vraag

Ik heb een auto verzekering van OHRA met in mijn contract een looptijd van een jaar, waarin duidelijk vermeld staat dat het contract op 01-10-2013 afloopt en dat ik gedurende de contractsperiode 52 euro per maand moet betalen.

Prima, zou je denken. Echter OHRA heeft besloten dat ik vanaf 1 juli 61 euro moet gaan betalen. Ik vond dat vreemd en heb dus gebeld met het call center, daar kreeg ik te horen dat dat 'vast te maken had met een actie korting die ik eerder gehad had'. Op mijn contract staat niets over een actie korting, en er staat ook niet dat ik tot 1 juli 52 euro moet betalen en daarna 61 euro tot aan het einde van de looptijd van het contract. Er staat alleen dat het contract 1 jaar duurt (tot 1-10-2013) en dat mijn premie 52 euro is.

ik heb netjes en beleefd tegen de telefonische medewerker gezegd dat ik niet accoord was hiermee en hij raadde mij aan een email te sturen naar het email adres van OHRA wat voor dit soort dingen bestemd is. Dat heb ik dus gedaan. (en wacht rustig af op een antwoord)

Echter, ik vraag me nu af, heb ik nou gelijk, of heb ik ongelijk en mag OHRA gewoon de premie tussentijds aanpassen zonder dat daar iets over in mijn contract staat. (ik heb overal gekeken maar er staat echt niets over actie kortingen)

alvast bedankt voor jullie input

groetjes

Gijs
Beste Gijs,

Wij willen je graag verder helpen. Wil je jouw NAW gegevens mailen naar [email protected], met als onderwerp: "Tros Radar forum: autoverzekering OHRA - mag dit'' ? Dan kunnen we jou van een antwoord voorzien.

Met vriendelijke groet,

OHRA Webcare

hollebollegijsje
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jun 2013 14:27

Re: autoverzekering OHRA - mag dit? - nieuw hoofdstuk

Ongelezen bericht door hollebollegijsje »

is verzonden

hollebollegijsje
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jun 2013 14:27

Re: autoverzekering OHRA - mag dit? - nieuw hoofdstuk

Ongelezen bericht door hollebollegijsje »

Hai allemaal,

ik heb inmiddels contact gehad met ohra.

Dit is hun antwoord:
Op 15 juni 2012 heeft u telefonisch contact gehad met Ohra.

De reden van het gesprek was een wijziging van uw autoverzekering, u had een nieuwe auto gekocht.

Tijdens dit gesprek is met u afgesproken dat Ohra u voor de periode van 12 maanden een korting van 10% op uw autoverzekering

zou geven.

Per 1 juli 2013 is deze korting afgelopen.

Omdat wij uit uw e-mail begrijpen dat u dit erg vervelend vindt zullen wij bij wijze van uitzondering deze kortings periode

verlengen.

Wij zullen tot 1 juli 2014 de korting van 10 % op uw autoverzekering voortzetten.

Het gewijzigde polisblad ontvangt u binnen vijf werkdagen, teveel betaalde premie verrekenen wij met u.
Op zich heel netjes van ze, dus daar mag ik niet over klagen, ook netjes dat de reactie erg snel was.

Wat ik graag aan jullie voor zou leggen is het volgende:
1) het is niet correct dat met mij afgesproken is dat ik een korting van 10% zou krijgen die in juli 2013 af zou lopen. Er is een bedrag aan premie per maand afgesproken voor de looptijd van het contract (tot 1 oktober 2013 dus) en zo staat het ook in het contract
2) heb ik het nu goed en probeert OHRA op deze wijze mij een extra jaar aan contract aan te hangen? Want mijn originele contract liep tot 1-10-2013 met de afgesproken premie, en nu lijken ze te zeggen dat als ik de premie wil betalen die afgesproken is, ze mij tegenmoet zullen komen en dat ik mijn nieuwe contract tot 1-10-2014 dus binnen vijf werkdagen heb? Ik wil helemaal geen nieuw jaarcontract, ik wil mijn oude jaarcontract uitzitten tegen de afgesproken voorwaarden (zoals die in mijn contract staan, niet zoals die volgens OHRA ooit over de telefoon besproken zijn)

Ben ik hier nou aan het muggenziften (want dat kan natuurlijk) of wordt mij hier een oor aangenaaid?

Gijs

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: autoverzekering OHRA - mag dit? - nieuw hoofdstuk

Ongelezen bericht door tenormin »

Wil je van je contract af en een andere verzekeringsmij. nemen? Was dat je bedoeling? Want zo zit je dus nog een jaar, tegen 10% korting met de OHRA in 'je maag'. Maar dat had je dan toch, toen je ze aan de telefoon had, goed met ze kunnen kortsluiten? Zo te lezen is het antwoord: ja, nu heb je je verlenging.

hollebollegijsje
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jun 2013 14:27

Re: autoverzekering OHRA - mag dit? - nieuw hoofdstuk

Ongelezen bericht door hollebollegijsje »

Wil je van je contract af en een andere verzekeringsmij. nemen? Was dat je bedoeling? Want zo zit je dus nog een jaar, tegen 10% korting met de OHRA in 'je maag'. Maar dat had je dan toch, toen je ze aan de telefoon had, goed met ze kunnen kortsluiten? Zo te lezen is het antwoord: ja, nu heb je je verlenging.
Ik heb nooit met hen aan de telefoon afgesproken dat ik 10% korting zou krijgen tot aan een deel van mijn contract periode. ik heb met hen toen aan de telefoon afgesproken wat mijn premie zou zijn voor mijn volledige contract periode. In mijn contract staat ook niets over 10% korting tot aan 1 juli. Er staat alleen mijn premie bedrag tot 1 oktober. Zij stellen nu dat dit met mij kortgesloten was, maar dat is niet zo en dat staat ook niet in mijn contract.

Gijs

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: autoverzekering OHRA - mag dit? - nieuw hoofdstuk

Ongelezen bericht door Jolijn »

Ik wil helemaal geen nieuw jaarcontract, ik wil mijn oude jaarcontract uitzitten tegen de afgesproken voorwaarden (zoals die in mijn contract staan, niet zoals die volgens OHRA ooit over de telefoon besproken zijn)


Dan accepteer je het nieuwe contract niet, dwz niet als daaruit blijkt dat er een nieuw jaarcontract ingaat.
Maak OHRA schriftelijk (mail) duidelijk wat er wel/niet afgesproken is en laat je geen woorden in de mond leggen. Scan je 'oude contract, zodat het voor OHRA ook nog eens duidelijk wordt.

u had een nieuwe auto gekocht.

Blijkt dit de reden te zijn voor de verhoging?

hollebollegijsje
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jun 2013 14:27

Re: autoverzekering OHRA - mag dit? - nieuw hoofdstuk

Ongelezen bericht door hollebollegijsje »

u had een nieuwe auto gekocht.

Blijkt dit de reden te zijn voor de verhoging?
nee, ik had die auto gekocht op 1-6-2012 dus een jaar geleden. Dat was wel de reden dat ik dus een nieuw contract kreeg vorig jaar met een nieuwe premie (waar ik dus akkoord mee was en nog steeds ben)

De reden voor de verhoging is volgens ohra dat mijn korting afloopt,ik heb echter geen korting gehad (staat ook niet in mijn contract) en ik ben ook niet akkoord gegaan met een tussentijdse premie verhoging.

Gijs

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: autoverzekering OHRA - mag dit? - nieuw hoofdstuk

Ongelezen bericht door Jolijn »

Dan het nieuwe contract niet accepteren, dwz wel het bedrag, maar niet de einddatum.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: autoverzekering OHRA - mag dit? - nieuw hoofdstuk

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Nou volgens mij bevestigen ze alleen dat de kortingsperiode verlengd is tot oktober....Een contracts verlenging wordt niet genoemd, dus ik zou me geen zorgen maken.

Je kan na 1 jaar looptijd iedere verzekering opzeggen, zonder opgaaf van reden. Opzeg termijn is meestal een maand en soms helemaal niks. Dus als je weg wil, kan je gewoon weg. En als je goed zit, dan zijn ze coulant geweest door een korting langer te laten doorlopen.

Dus geen paniek, gewoon lezen wat er staat!

16again
Berichten: 16400
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: autoverzekering OHRA - mag dit? - nieuw hoofdstuk

Ongelezen bericht door 16again »

staat er op factuur iets van korting?
Deze krijg je namelijk als je meerdere verzekeringen bij Ohra hebt lopen, of bij sommige verzekeringen geldt collectiviteits korting.

Gesloten