LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] autoverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
JKA
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 dec 2008 21:19

autoverzekering

Ongelezen bericht door JKA »

Zou iemand mij kunnen vertellen hoe verzekeraars hun premies bepalen:

Nr1; Als je een tweede auto neemt krijgt die niet automatisch dezelfde korting als de eerste auto.
Argument hiervoor is dan als je schade rijdt wil je ook niet dat de premie voor beide autos omhoog gaat! Hier kan ik me nog in vinden.

Nr2; Waarom wordt een verzekeringspremie gebaseerd op de nieuwwaarde van de auto. Dit ondanks dat je maximaal voor de dagwaarde verzekerd bent...
Argument hiervoor zou zijn dat onderdelen voor de nieuwprijs gekocht moeten worden. Echter dit gaat slechts gedeeltelijk op aangezien als de som van de onderdelen + arbeidsloon boven de dagwaarde uitkomt is de auto total los!

Bij Nr2 zou ik het logischer vinden als de premie gebaseerd wordt op de dagwaarde! of zie ik iets over hoofd?

groet Jeroen


Mischien leuk om een reactie te krijgen van "Ditzo" omdat dit bij "Datzo" gebeurd

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: autoverzekering

Ongelezen bericht door Byob »

Premies worden bepaald aan de hand van statistieken.

Waarom op basis van nieuwwaarde, en niet op basis van dagwaarde..

Omdat het zo is?? Nee hoor gekheid.

Er moet een basis zijn waarop men de premie baseerd. De basis nieuwwaarde is vast, de basis dagwaarde niet. Daarbij komt dat de maatschappijen met de premie hoogte wel rekening houden dat er een dalend bedrag uitgekeerd moet worden op het moment de dagwaarde daalt.

Anders, de premie zal niet anders worden, welke basis er ook maar gebruikt wordt. Deze premie is een maatschappij nodig om alle kosten te dekken.

Gesloten