LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Brandschade door andere voertuig

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
nador013
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2015 13:58

Brandschade door andere voertuig

Ongelezen bericht door nador013 »

Ik heb mijn auto op donderdag 08-01-2015 geparkeerd op de parkeerplaats.
Op vrijdag 09-01-2015 om 14:15 parkeert er een auto achter mij.
En 10 a 15 minuten vloog de auto aan de voorkant in brand en sloeg het over naar mijn auto (polo) en daarna naar een Renault die rechts van de brandende auto geparkeerd was.

Ik ben nu alleen wa verzekerd, dus brandschade is bij mijn verzekeringspakket niet ingedekt.
Hoort de verzekering van de auto die als eerst in brand vloog te vergoeden ?

Graag jullie hulp!

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Brandschade door andere voertuig

Ongelezen bericht door vroem »

ja, is gevolgschade . valt onder de WA van die auto. Ik denk wel dat je het zelf moet gaan halen, omdat je alleen WA hebt zal de eigen verzekering niet voor je gaan verhalen.

witte angora
Berichten: 31977
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Brandschade door andere voertuig

Ongelezen bericht door witte angora »

Tenzij je een aanvullende rechtsbijstandsverzekering voor verkeer hebt. Dan kan de rechtsbijstandsverzekering aan het werk.

stofzuigertje

Re: Brandschade door andere voertuig

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Alleen als het geen overmacht is.
Als iemand de auto in de brand heeft gestoken zoals met vuurwerk kan gebeuren.. dan moet je de dader zoeken.

Dus was het een technisch defect van die auto, dan moet de verzekeraar van de auto die het veroorzaakte betalen.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Brandschade door andere voertuig

Ongelezen bericht door vroem »

is dat wel zo? slachtoffer van gevolgschade heeft volgens mij geen bal te maken met de oorzaak van de brand. Overigens is molest en dus brandstichting vaak wel meeverzekerd. Doet nu niet ter zake mi aangezien dit een WA verhaal is.

gps
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 jun 2005 00:06

Re: Brandschade door andere voertuig

Ongelezen bericht door gps »

Het zou me niks verbazen als de verzekering van de in brand gevlogen auto laat weten dat het overmacht is omdat de eigenaar er ook niets aan kan doen dat de andere auto's naast zijn auto stonden en er dus geen uitkering volgt. Tijdens een storm viel een boom van de buren op mijn auto die daardoor total loss was. Mijn auto was WA verzekerd omdat het niet de jongste meer was. Ik kreeg van de WA verzekering van de buren te horen dat ze niet gingen betalen omdat het overmacht was. De buren konden het niet helpen dat het was gaan stormen. Maar ik was wel mooi m'n auto kwijt.

witte angora
Berichten: 31977
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Brandschade door andere voertuig

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou... stormschade en brandschade zijn twee verschillende dingen. Stormschade (omgevallen boom) is vaak van een verzekering uitgesloten, en gevolgschade (platte auto) als gevolg van stormschade dus ook.

Hier gaat het kennelijk om een technisch defect waardoor de auto in brand vloog. Ook al zou de brand aan de eigen auto niet gedekt zijn vanwege de aard van de verzekering, dan wordt de gevolgschade (dat is het stukje Wettelijke Aansprakelijkheid) wel vergoed.

Gesloten