LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Extra betaling voor afkopen levensverzekering.

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
averbraak

Extra betaling voor afkopen levensverzekering.

Ongelezen bericht door averbraak »

Beste panelleden, wie kan mij uit de droom helpen ???

Mijn echtgenote heeft sinds 01/05/1999 een levensverzekering in beleggingseenheden welke op 01/05/2022 afloopt met een gegarandeerde uitbetaling bij overlijden en bij in leven op de einddatum.

Gelet op de slechte toestand van de beurs op dit moment wil ik de levensverzekering afkopen. In totaal is er door ons ongeveer 4600 Euro betaald tot nu toe.

kan iemand mij aub ongeveer duiden welk bedrag ik dan krijg als ik de verzekering wil afkopen. Ik kan n.l. nergens enige richtbedragen vinden en alvorens daartoe over te gaan moet ik het wel ongeveer weten.
Sommige spreken van een aanzienlijke kostenpost die je moet betalen maar ik ga zelf uit van de inleg, maar weet niet of dat reeel is.
Ik heb bij de verzekeringsmij ook deze vraag gesteld maar ze zijn tot op heden nog steeds niet met een berekening gekomen.

Bedankt alvast voor jullie hulp in deze.

Groeten van Toni.

kweenie

Re: Extra betaling voor afkopen levensverzekering.

Ongelezen bericht door kweenie »

De enige die je dit kan vertellen is de verzekeringsmaatschappij. Het hangt bv. af van hoe de kostenopbouw is van de verzekering. Ook weten wij niet in welke beleggingsfondsen er wordt belegd, dus kunnen we ook niet nagaan hoe de waarde daarvan zich heeft ontwikkeld. Dat zult u beter kunnen nagaan.

Wel raar trouwens, u wilt de polis afkopen omdat de waarde koersen nu zo laag zijn? Dus u wilt de polis afkopen omdat u op dit moment zo weinig voor uw beleggingen terugkrijgt? U kunt ook redeneren: het duurt nog 14 jaar voordat de polis tot uitkeer komt, tegen die tijd zullen de koersen al lang en breed zijn hersteld, en dan kan ik nu lekker goedkoop extra veel eenheden in het beleggingsfonds kopen.

jojo45

Ongelezen bericht door jojo45 »

Lijkt me inderdaad niet handig nu af te kopen, met zeker verlies, zeker als looptijd nog lang is.
Kan me wel voorstellen dat je gaat twijfelen,zeker als je bij verzekeraar zit die het moeilijk heeft, bijv. Aegon. Heb je jaren inleg betaald, gaan ze failliet, is alles weg. Verlies door zakkende aandelenkoersen kan ik mee leven maar 100% verlies door failliete verzekeraar zou ik toch moeite mee hebben.

Lara78

Ongelezen bericht door Lara78 »

Er is maar 1 oplossing: Bel de maatschappij en vraag om de afkoopwaarde. Die wordt je dan schriftelijk toegestuurd. Zowieso hangt het er van af wat voor soort levensverzekering het is. Heb je bv de premies afgetrokken van de belasting dan komt de belastingdienst ook nog om de hoek kijken...

Je zou de polis ook premievrij kunnen maken?? Dus geen premie meer betalen en dan op einddatum een lagere uitkering dan wanneer je nog elke maand zou betalen.

Maar vraag je maatschappij of adviseur hiervoor om advies!

averbraak

Ongelezen bericht door averbraak »

Bedankt voor jullie goede adviezen. Ik heb inmiddels een brief aan de verzekeraar gestuurd maar het lijkt wel of niemand daarop reageert en bellen heeft ook al niets opgeleverd.
Wat ik belangrijk vind op dit moment is de afkoopwaarde zodat ik weer wat geld ter beschikking heb om het elders op een (goede) grote bank te zetten en zo zelf maar te sparen voor de oude dag.
Nogmaals Bedankt en groeten van Toni.

Gesloten