LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Factuur voor een offerte zonder voorwaarschuwing

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Artemisia65
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 feb 2018 16:18

Re: Factuur voor een offerte zonder voorwaarschuwing

Ongelezen bericht door Artemisia65 »

Beste mensen, zeer bedankt voor alle reacties. Ik wist wel dat ik het bij het rechte eind had, maar ik wilde het ook even 100% zeker weten.

Wat betreft de Algemene Voorwaarden: beide sites van deze meneer binnenstebuiten gekeerd en geen enkele aanwijzing kunnen vinden voor het in rekening brengen bij niet afnemen. Mocht hij dat wel hebben vermeld, dan niet in voor leken begrijpelijk jargon. Voor zover ik weet is ook dát verplicht!

gosewijn
Berichten: 2913
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Factuur voor een offerte zonder voorwaarschuwing

Ongelezen bericht door gosewijn »

Volgens mij heeft TS opdracht gegeven om uit te zoeken welke verzekering het beste voor hem is. Dat lijkt mij toch een opdracht die betaald moet worden.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Factuur voor een offerte zonder voorwaarschuwing

Ongelezen bericht door arvandongen »

gosewijn schreef:Volgens mij heeft TS opdracht gegeven om uit te zoeken welke verzekering het beste voor hem is. Dat lijkt mij toch een opdracht die betaald moet worden.
Net als de energieverkoper aan de deur, die vraagt om je verbruik, berekent iets met die gegevens, en belooft vervolgens 25 % voordeel.
Nadat je hem afwijst, eist hij €10 Euro contant voor de moeite.

Zou jij betalen?

Moneyman
Berichten: 31134
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Factuur voor een offerte zonder voorwaarschuwing

Ongelezen bericht door Moneyman »

gosewijn schreef:Volgens mij heeft TS opdracht gegeven om uit te zoeken welke verzekering het beste voor hem is. Dat lijkt mij toch een opdracht die betaald moet worden.
Alleen als dat duidelijk onderdeel van de overeenkomst was. Dergelijke opdrachten zijn vaak op basis van no cure, no pay. Als er vooraf géén prijs is overeengekomen, kan je die niet achteraf ineens in rekening brengen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Factuur voor een offerte zonder voorwaarschuwing

Ongelezen bericht door olaf79 »

arvandongen schreef:
gosewijn schreef:Volgens mij heeft TS opdracht gegeven om uit te zoeken welke verzekering het beste voor hem is. Dat lijkt mij toch een opdracht die betaald moet worden.
Net als de energieverkoper aan de deur, die vraagt om je verbruik, berekent iets met die gegevens, en belooft vervolgens 25 % voordeel.
Nadat je hem afwijst, eist hij €10 Euro contant voor de moeite.

Zou jij betalen?
Is een ander geval, want de verkoper neemt dan het initatief, terwijl hier TS initiatief nam. Bovendien, wijs ik er nogmaals op dat het hier om b2b gaat en niet om een consument. Bij b2b is een mondelinge / telefonische opdracht gewoon bindend. De adviseur heeft werk verricht en daarvoor wil hij vergoeding. Dat is heel normaal.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Factuur voor een offerte zonder voorwaarschuwing

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je krijgt het er bij de rechtbank nooit door. Daarbij komt dat het niet relevant is wie het initiatief neemt of dat het om een b2b in plaats van b2c.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Factuur voor een offerte zonder voorwaarschuwing

Ongelezen bericht door olaf79 »

alfatrion schreef:Je krijgt het er bij de rechtbank nooit door. Daarbij komt dat het niet relevant is wie het initiatief neemt of dat het om een b2b in plaats van b2c.
Dat is zeker wel relevant, want de consument geniet meer / betere bescherming.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Factuur voor een offerte zonder voorwaarschuwing

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je hebt de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. Dat de consument in het algemeen betere bescherming heeft, betekent niet dat er in deze casus een verschil is tussen b2b en b2b. Dat laatste heb je zelf verzonnen.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Factuur voor een offerte zonder voorwaarschuwing

Ongelezen bericht door arvandongen »

olaf79 schreef:Is een ander geval, want de verkoper neemt dan het initatief, terwijl hier TS initiatief nam. Bovendien, wijs ik er nogmaals op dat het hier om b2b gaat en niet om een consument. Bij b2b is een mondelinge / telefonische opdracht gewoon bindend. De adviseur heeft werk verricht en daarvoor wil hij vergoeding. Dat is heel normaal.
Mits vooraf duidelijk afgesproken. Ja. Dat geldt ook bij b2b.

De verkopende ondernemer had van tevoren gewoon kunnen zeggen: F*ck you, I ga slechts voor jou een offerte opstellen als je mij betaalt voor de uren die ik daarvoor nodig heb. (Maar dan met nettere woorden) Ik hanteer een tarief van € xxx,- per uur.
Op dat moment kan de kopende ondernemer afzien van de offertefase.

Nu dat niet het geval is, mag men aannemen dat het opstellen van een offerte gratis is. Dat is immers gebruikelijk. Betaalde offertes zijn de uitzondering en worden (soms) toegepast bij grote projecten, waarbij er een team van ingenieurs en commerciele mensen moeten werken om de offerte te kunnen opstellen.
Laatst gewijzigd door arvandongen op 20 feb 2018 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.

gosewijn
Berichten: 2913
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Factuur voor een offerte zonder voorwaarschuwing

Ongelezen bericht door gosewijn »

Alleen als dat duidelijk onderdeel van de overeenkomst was. Dergelijke opdrachten zijn vaak op basis van no cure, no pay. Als er vooraf géén prijs is overeengekomen, kan je die niet achteraf ineens in rekening brengen.

Was beter geweest om dit vooraf af te spreken dan had je dit probleem niet gehad . maar toch blijf ik mijn twijfels houden.

Ik heb dit in bepaalde situaties ook gehad , vertelde aan de klant dat dit een X bedrag kost en bij gunning van de opdracht ( koop) het in mindering werd gebracht.

Moneyman
Berichten: 31134
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Factuur voor een offerte zonder voorwaarschuwing

Ongelezen bericht door Moneyman »

Precies, dat heb je vooraf (!!!) Gecommuniceerd. Dan is het, als de opdrachtgever doorzet, wél onderdeel van de overeenkomst.

stofzuigertje

Re: Factuur voor een offerte zonder voorwaarschuwing

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De meeste offertes zijn gratis, ook zakelijk.

Maar voor Hypotheek gelden nu andere regels, eerste gesprek en ruwe berekening uit computer is vrijwel altijd gratis, als je door gaat moet deze persoon wel zijn tarief noemen want als dat te duur is kun je zelfde Hypo beter elders goedkoper afsluiten bij zelfde bank.

Voor verzekeringen mag dit ook maar je moet als adviseur wel vooraf de prijs vermelden.
Net als het resultaat van de verzekering zowel te duur of foute voorwaarden kan hebben moet je ook de kosten van het advies weten.
Als je niets vertelde mag je dus €0,00 in rekening brengen.

Gesloten