LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] FBTO kan schadevrije jaren niet ophalen

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Jalal

FBTO kan schadevrije jaren niet ophalen

Ongelezen bericht door Jalal »

Op 4 maart heb ik online een FBTO autoverzekering afgesloten voor bedrijfsauto Volkswagen Caddy met kenteken 07-VTF-5. Ik heb bij het afsluiten van de verzekering 9 jaren schadevrij jaren doorgegeven.
Op 19 april na het bijna 2 maanden na het afsluiten van desbetreffende autoverzekering heb ik een schrijven ontvangen betreft verhoging maandpremie.
FBTO heeft bij haar besluiten van 19 april aangegeven dat ze bij Roy-data geen informatie betreft schadevrij jaren konen ophalen.
Ik heb op 23 april jl. schriftelijk daarover reageert waarin aangegeven dat bij mijn persoon auto ruim 9 jaar schadevrij jaren opgebouwd.
Ik heb van FBTO begrepen dat opgebouwde schadevrij jaren ergens anders in gebruik zijn en als mijn andere auto bij hen ook verzekerd, dan geldt voor bestaande auto( 07-VTF-5)de 2e voertuigregeling met dezelfde no claim korting als de eerste auto.
Ik heb een akkoord gegeven als een redelijke premie zou berekenen maar helaas kreeg te horen dat hun goedkoopste premie € 38.48 is. Natuurlijk dat was voor mij onacceptabel want dat was 1,5 keer duurder dan mij huidige premie.
Om die redenen dat ik geen korting zou krijgen , heb ik besloten dat mijn verzekering bij FBTO opzeggen en vervolgens beide auto ergens anders laten verzekeren.FBTO is van mening doordat ze geen schadevrij jaren ontvangen , ben ik de hogere premie verschuldigd. Ik was niet eens met betaling van hogere premie om de volgende redenen;
Waarom na het bijna 2 maanden na afsluiten van verzekering een aangepaste maandpremie mocht ontvangen want als ik gedurende bedenk tijd of eerder was toegelicht,kon ik op tijd reageren. Echter heb ik bij mijn huidige verzekering maatschappij gedurende 14 dagen bedenk tijd aanpassing wel mocht ontvangen betreft schadevrij jaren welke om gebruik te maken van no-claim korting heb ik beide auto bij een verzekering maatschappij verzekerd.
Ik wilde mijn person auto ook bij FBTO verzekeren om gebruikt te maken van no-claim korting maar zoals eerder ook vermeld ,ze rekende 1,5 keer hogere premie voor beide auto.
IK heb KIFID inschakelt maar helaas na het 2 maanden kreeg te horen dat zij geen zakelijk geschillen niet behandelen. Onbegrijpelijk dat eenmanszaak is geen echt zakelijke geschil is ,sterke nog FBTO heeft zelf mij naar KIFID verwezen!
Uit eindelijk heeft FBTO via een incassobureau zijn tanden lieten zien en mij bedreigd om hoge premie met incasso kosten te betalen.
Als ik wilde een advocaat inschalen dat moet ik nog extra kosten betalen daardoor heb ik besloten toch hoge premie te betalen.
Ik vind dit oneerlijk dat ze kunnen hun macht misbruiken. Zoals eerder ook vermeld ,als ik op tijd op hoogte gebracht van dit hoge premie kon ik op tijd reageren. Dat was mijn keuze bij FBTO bleef of ergens anders mijn auto verzekeren.

Araz Interieur
Heerhugowaard

Nijogeth

Re: FBTO kan schadevrije jaren niet ophalen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Als zij de schadevrije jaren niet aan kunnen, dan zijn deze nog in gebruik en heeft uw vorige verzekering deze nog niet vrijgegeven. Wettelijk gezien moet FBTO er dan vanuit gaan dat er geen zijn. U zult zich dus bij uw vorige verzekeraar moeten melden.

Ik heb zelf exact hetzelfde gehad bij FBTO. Bleek dat Independer mijn verzekering bij NN niet had stop gezet en dus mijn jaren niet waren vrijgegeven. Heeft wat extra kreun gekost, maar FBTO heeft dit bij mij perfect afgehandeld. Over Independer ben ik echter niet tevreden.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat de FBTO hogere premies rekent dan andere verzekeraars is in dit geval natuurlijk niet van belang. U had die bedrijfswagen daar verzekerd en die verzekering heeft u weer opgezegd. Maar de periode dat die auto verzekerd was, moet natuurlijk wel betaald worden.

En het gaat over een bedrijfsauto, dus dat is een zakelijk geschil.

U had ook van tevoren kunnen informeren hoe hoog de premie zou worden.

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Bij 2 verzekeraars moet je 2x korting opbouwen!

Als je bij 1 verzekeraar gaat is vaak een 2e auto wel mogelijk voor zelfde tarief.
Ik heb nu meerdere met 80% maar bij 1 schade raak ik wel 3x korting kwijt!

Dus als ik 10% terug zou vallen is dat over alle voertuigen.
Daarom zal ik als het mijn schuld is eerder even zelf betalen om dit te voorkomen.

Verder heeft niet elke verzekeraar die 2e auto zelfde tarief regel, en vaak is bestel of vrachtwagens andere tabellen!

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is volgens mij bij iedere verzekeraar zo dat je bij aanschaf van een tweede auto alleen je bestaande schadevrije jaren kunt gebruiken als de eerste auto dat ook verzekerd is. Dit lijkt mij trouwens ook handiger om van tevoren uit te zoeken dan achteraf... Dus om nu zo boos te worden op specifiek FBTO voor iets dat je waarschijnlijk bij iedere andere verzekeraar ook zou gebeuren, vind ik wat apart.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Gegevens in het roydata systeem worden niet continu en realtime bijgehouden zodat iedere verzekeraar de huidige status van uw schadevrije jaren in kan zetten.

U zegt het niet letterlijk, maar de bedrijfsauto heeft u gekocht als auto er bij.
Jalal schreef:
28 nov 2019 16:09
Ik heb van FBTO begrepen dat opgebouwde schadevrij jaren ergens anders in gebruik zijn en als mijn andere auto bij hen ook verzekerd, dan geldt voor bestaande auto( 07-VTF-5)de 2e voertuigregeling met dezelfde no claim korting als de eerste auto.
Dus op zich niet heel raar. Dit is hoe het systeem werkt en hoe het ook in de voorwaarden verwerkt is. Dat u er niet van op de hoogte was, kan liggen aan de manier waarop ze deze informatie hebben gegeven, of het ligt aan of u de informatie gelezen heeft.
Jalal schreef:
28 nov 2019 16:09
IK heb KIFID inschakelt maar helaas na het 2 maanden kreeg te horen dat zij geen zakelijk geschillen niet behandelen. Onbegrijpelijk dat eenmanszaak is geen echt zakelijke geschil is ,sterke nog FBTO heeft zelf mij naar KIFID verwezen!
Tja, en dit is een consumentenforum, maar hier wordt gelukkig wel antwoord gegeven.

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Roy-data geeft de huidige stand door, en je ga er vanuit dat die nu elders lopende polis gestopt word.

Dan gaat na ingaan verzekering deze later naar hun definitief!
Een schade op einde daar lopende polis komt ook iets later dus gaan ze na een maand of 2 de werkelijke opgave controleren.

Als je bleef doorrijden komt de Roy-data opgave niet vrij voor overname en weigeren ze deze.
Dan betaal je volle premie!

Als ik nu een andere verzekeraar vraag zien ze in Roy-data maar 1 polis, en niet dat ik 3 voertuigen heb.
Ik heb maar 1x 80% korting en erg vele jaren met no-claim bescherming die bij overstap altijd komt te vervallen!

WillemuBr

Ongelezen bericht door WillemuBr »

Schadevrije jaren en het Roy Data Systeem zorgen wel vaker zo niet veel te vaak voor onbegrip, irritatie en misverstanden. Het systeem deugt niet en is niet transparant genoeg. Als verzekerde kun je op een vrij omslachtige wijze je schadevrije jaren bij Roy Data opvragen. Waarom krijgt de verzekerde geen directe toegang tot het systeem via zijn/haar DigiD code zoals we ook directe inzage en toegang hebben tot de Zorgverzekering en de meeste (semi) overheidsinstellingen om onze gegevens te raadplegen. Wie het weet mag het zeggen.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uw schadevrije jaren staan gewoon op uw polis vermeld. En dat systeem werkt prima.

Gesloten