LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fortis ASR verhoogt verzekering ongevraagd

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Buysse
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 jan 2008 17:01

Re: Fortis ASR verhoogt verzekering ongevraagd

Ongelezen bericht door Buysse »

Verzekeringen kunnen sinds 2011 per maand opgezegd worden, dus de ASR "help"desk liegt wederom weer eens een keer.
Inmiddels ben ik er ook achter gekomen, dat zelfs de gegevens bij Dataland niet juist zijn. Mijn verzekerd bedrag van het huis is inmiddels wel door ASR aangepast.
Gewoon doorzetten, het is mij gelukt om 2 mensen van ASR op bezoek te krijgen. Dit geeft aan dat ze wel gevoelig zijn voor gefundeerde kritiek.

HGJP
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 mar 2009 21:16

Re: Fortis ASR verhoogt verzekering ongevraagd

Ongelezen bericht door HGJP »

Nou we gaan verder!
Ik heb dus zoals geschreven 2 uur na het laten storneren het bedrag opnieuw overgemaakt ( met de opmerking ONDER GROOT PROTEST!) bedrag is ook gelijk afgeschreven. (19 december 2011)

Ik heb dezelfde dag een klacht geschreven en heb ook per email een ontvangst bevestiging van de klacht van ASR binnengekregen op 29-12-2011 met de opmerking dat ze mijn klacht zo spoedig mogelijk af zullen handelen.

MAAR NU!: Ik kom net thuis en heb post van ASR gedateerd 30 december maar is dus pas Gister in de bus gekomen!!

Het is een brief waarin staat:
Onlangs heeft u een nieuwe verzekering afgesloten of er heeft een wijziging plaatsgevonden in uw bestaande verzekering. Om die reden hebben we een nieuwe polis voor u opgemaakt. We verzoeken u de polis zorgvuldig te controleren.

dan wat geblabla over voordeel pakketten en dan een rubriek ASR ALARM centrale met een 24 uurs nr.

Maar nu de nieuwe polis: Gedateerd ook van 30 december daar in staat:

Uw verzekering is per 28 -12-2011 beeindigd in verband met OPZEGGING! ivm ACTUALISERING WOONHUIZEN 2011.
( die hoofdletters staan ook zo op de polis)

dan mijn risico adres en dan iets onbegrijpelijks over de polisvoorwaarden. (die niet bijgevoegd zijn)

het is nu 9 januari!

Ik heb gebeld met het sos nr kort verteld wat er is gebeurd met de dringende vraag ben ik nu WEL of NIET verzekerd?

Ze kunnen me geen antwoord geven en kunnen dat niet nakijken nu??? Ze geven aan dat ze er alleen zijn als er nu schade is. Morgenvroeg om 08.00 kan ik bellen.

Maar goed ik weet dus nu totaal niet of mijn woonhuis nu WEL of NIET is verzekerd ( vanaf 30-12-2011) Stel dat er wat gebeurt!! ( niet te hopen)

PS bij mijn laatste 2 telefoontjes had ik gegoogled op verzekering opzeggen ivm Wet van Dam: en daar staat duidelijk in die wet dat verzekeringen per maand opgezegd kunnen worden ( na dat een 1 jarig contract eenmaal is verlengd)

ASR klantenservice hield vol dat dat NIET kan!

en dan nu deze brief en polis 10 dagen later.......( zonder ook maar enige uitleg of reactie op de klacht) alleen dus de bevestiging van de klacht per email.

Een Webcare team hebben ze kennelijk ook niet.
Leve ASR! fantastisch allemaal zoals jullie dat geregeld hebben.

PS ter verduidelijking het door mij overgeschreven bedrag op 19 december is nog steeds afgeschreven en er is tot nu toe niets door ASR gestorneerd op mijn rekening.

Morgen bel ik ook even met de bond voor verzekeraars over deze kwestie.

Mvr Groet
Harry

HGJP
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 mar 2009 21:16

Re: Fortis ASR verhoogt verzekering ongevraagd

Ongelezen bericht door HGJP »

Daar zijn we weer :)

Ik heb gebeld met ASR en na 7 keer te zijn doorverbonden heb ik antwoord.

Per 28 December 2012 is de polis be'eindigd nav van mijn ingediende klacht.

Ik ben dus per 28 12-2011 NIET meer verzekerd!!!
(ook niet dus 31 december!! met kans op vuurwerk brand schade!)
De klacht die ik heb ingediend heeft geleid tot opzegging van de polis maar de klacht zelf is nog in behandeling!

Het geld wat ik heb overgemaakt is NIET gestorneerd maar staat in de wachtrij om gestorneerd te worden en ik kan binnen 10 dagen het bedrag terugverwachten op mijn rekening.

Een Webcare team hebben ze niet. Er is besloten intern om niet op sites zoals Tros Radar en Vara Kassa etc te reageren.

Het verhaal wat ik heb wordt intern meegenomen in een volgende afdelingsvergadering.

Kortom vanaf 28 december tot nu nog is mijn woonhuis NIET verzekerd!

Fijn he zo'n verzekeraar als ASR!

Gelukkig is er helemaal niets gebeurt.. maar stel dat er wat was gebeurt.. Ik woon in Oost Groningen redelijk in de buurt van de water risico gebieden.....

Ik moet zo gelijk om 09.00 gaan bellen met een andere verzekeraar om het huis weer verzekerd te krijgen.

Prima geregeld ASR jullie zijn helemaal TOP bezig!

de staatssteun die jullie hebben gekregen heeft jullie wel boven water gehouden... maar kennelijk is er niets geleerd van alle toestanden. oa Klantenbinding waardoor jullie inkomsten houden...

als alle klanten weglopen gaan jullie weer failliet!

wat me het meest verbaasd is dat de brief met de beeindiging van de polis NIET aangetekend is verstuurd! er is NIET gereageerd op mijn klacht.. (behalve dan de brief van gister met beeindiging! maar stel nou dat ik ook die brief had gemist..... ( geld is immers ook niet gestorneerd) dan was ik nog veel langer onverzekerd geweest! en had ik dat niet geweten!

Wij als klant moeten meestal alles aangetekend opzeggen.. hoeven zij dat dan niet ?

Welaan het is 08.55 nu zometeen maar eens even bellen met Unive om mijn huis weer verzekerd te krijgen.

Fijne dag allemaal en nog de beste wensen voor 2012

Harry

HGJP
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 mar 2009 21:16

Re: Fortis ASR verhoogt verzekering ongevraagd

Ongelezen bericht door HGJP »

Zo daar zijn we weer :D

Woonhuis nu verzekerd bij Unive.
veel uitgebreidere dekking en veel goedkoper!

Ik snap nog steeds niet dat ASR zo met hun klanten omgaat zoals als ze nu doen. Het is eigenlijk heel arrogant en onbeschoft! en op deze manier verliezen ze hun klanten.

Ze moeten toch kunnen bedenken dat veel mensen topics zoals dit lezen ( heb ik ze ook verteld!) in de klacht staat ook een link naar dit topic.

maar Ok ik laat het los nu. Ik ben van ASR af. Mij zien ze nooit weer terug als klant.

Trouwens ik ben benieuwd of ik nog een reactie op mijn klacht krijg! hij is immers wel gelezen en heeft geleid tot stopzetting van de polis..

Fijne dag allemaal.

alexvandersluijs
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 apr 2007 13:52

Re: Fortis ASR verhoogt verzekering ongevraagd

Ongelezen bericht door alexvandersluijs »

De verzekeraar doet het uitstekend door de klant duidelijk te maken dat hij onderverzekerd is en voldoet daarmee op een goede manier aan zijn zorgplicht. Hij laat zelfs zien wat de herbouwwaarde zou moeten zijn (ongeveer) maar beter zou zijn als ze de klant een herbouwwaardemeter toesturen waarin deze het zelf kan berekenen.

Als de verzekeraar het niet zou doen (ik neem aan dat er sprake is van een direct writer) dan zou de verzekeraar bij onderverzekering zelf een claim kunnen krijgen. Is er een tussenpersoon, dan zou die verantwoordelijk zijn voor deze de zorgplicht hebben.

Wat niet goed is om uit te gaan van de WOZ, want de herbouwwaarde is wel degelijk een heel andere berekeningswijze dan de waarde economisch verkeer. Een zeker verband is er wel, maar niet geheel. De herbouwwaarde is de waarde om de opstal weer op te bouwen in de staat van voor het evenement en de economische waarde is de waarde van het totale object (opstallen en grond). Zeker als er veel grond bij zit kan dit dus enorm uiteen lopen. De verzekeraar zou de klant dit helder moeten uitleggen dan

Als de klant er voor kiest om dit niet aan te willen passen, dan komt de verzekeraar in een heel ander traject terecht, waarbij ze de klant moeten gaan informeren over alle risico's, de consequenties en ze zouden daarmee een complete klant en risicoinventarisatie moeten maken waaruit blijkt of de klant zo'n vermogensverlies zou kunnen trekken, of zijn bank daarmee akkoord gaat (inderdaad staat in elke hypotheekakte dat de klant verantwoordelijk is voor een voldoende dekkende opstalverzekering), en of de klant dit wil, maar ook kan dragen. In feite kom je dan in een situatie

Als ik het denken van de AFM zo inschat, doen ze het niet voor minder en een rechter zal anders tegen de zaak aankijken, dan de AFM. De AFM kijkt of je je rol in het kader van de zorgplicht goed uitvoert en zal boetes uitdelen als dit niet zo is, maar de rechter zal bij onvoldoende advies en vastlegging en bewijsvoering, de zaak al snel in het voordeel van de consument beslechten. Het is dus aan de verzekeraar aan te tonen dat hij de klant dit voldoende heeft uitgelegd, de klant het begrepen heeft, de consequenties overziet en zelf de keuze heeft gemaakt, of verzuimd heeft de keuze te maken, om het niet te willen verzekeren.

Met andere woorden, je bent wel erg kort door de bocht met je reactie en als je je eerst zou hebben verdiept in wat de verzekeraar doet en waarom, zou je niet zo reageren. Ik heb ook het idee dat het verhaal aardig uit zijn verband is gerukt en maar met beperkte informatie is weergegeven.

Je kunt het trouwens simpel oplossen door een herbouwwaardemeter van het verbond te downloaden, deze naar eer en geweten goed in te vullen, dan eens te kijken wat de uitkomst is t.o.v. de huidig verzekerde waarde en datgene wat de verzekeraar schat. De meeste verzekeraars, zo niet alle, gaan akkoord met deze meter en geven op basis daarvan altijd een garantie tegen onderverzekering af. Daarmee los je het probleem eventueel op en heb je gelijk een goede toetsing voor jezelf of je zelf niet een beetje (erg) mis zit met je verzekerd bedrag.

ik hoop dat ik je op een goed spoor gezet heb en ik hoop dat je nu ook wat meer begrip hebt voor de tussenpersoon en verzekeraar die gedwongen worden zo te moeten werken. Niet op jacht naar meer premie en provisie (dat gaat er toch allemaal uit) maar uit zorgplicht en het bewijzen van de toegevoegde waarde van een goede adviseur.

alexvandersluijs
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 apr 2007 13:52

Re: Fortis ASR verhoogt verzekering ongevraagd

Ongelezen bericht door alexvandersluijs »

Ik geloof er ook niets van dat ASR een mindere dekking heeft dan Unive. Dat ze iets goedkoper zijn, zal wel met een mindere dekking. Maar ook Univé heeft een zorgplicht en ik ben benieuwd wat er bij hen uitrolt uit de herbouwwaardemeter.

Die van het verbond is overal het zelfde, maar de verzekeraars zelf kunnen een andere meter hanteren en daar kunnen inderdaad verschillende te verzekeren waarden uitrollen.

Aannemende dat de waarde bij beiden gelijk is, zal ASR met zijn betere dekking inderdaad iets duurder zijn. Ben je zelf terzake kundig en heb je in het ervaring in het beoordelen van polisvoorwaarden, dat is best knap. Als ik je reacties zo zie, dan schat ik je echter niet zo in en denk ik dat je al snel appels met peren vergelijkt.

Wat ik niet helemaal snap, heb je geen tussenpersoon. Dat is bij ASR toch zo en dan heeft die de zorgplicht en kun je gewoon met hem communiceren. Hij kan het dan met ASR oplossen en hen ook aanspreken op het gedrag, want zomaar een brief sturen zonder goede uitleg en alternatieven, verwijzing naar de tussenpersoon is inderdaad schandalig.

HGJP
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 mar 2009 21:16

Re: Fortis ASR verhoogt verzekering ongevraagd

Ongelezen bericht door HGJP »

Dag Alex

Ow jij zegt ASR doet het uitstekend?

Leg mij dan eens uit hoe het kan dat vanaf dat ik mijn huis kocht de polis elk jaar 10 a 20 duizend werd ge-upgrade.. en dan nu ineens 300.000 meer herbouwwaarde!

DRIEHONDERD DUIZEND! MEER in een jaar!!! (herbouwwaarde)

Over de grond en de WOZ waarde heb ik het niet eens gehad! het gaat puur om de herbouwwaarde.

Leg mij eens uit hoe het kan dat de klacht die ik heb verstuurd is ontvangen en nav die klacht de vezekering is beeindigd en de klacht zelf nog steeds in behandeling is.

Leg mij eens uit hoe het kan dat ik sinds 28 december niet meer ben verzekerd, terwijl ik de premie voor 2012 wel heb betaald.

Leg mij eens uit hoe het kan dat hetzelfde woonhuis met dezelfde herbouwaarde bij unive 250.000 is en bij ASR 550.000

Over een tussen persoon.. die is al jaren failliet.. dat was de makelaar toen ik dit huis kocht.

en wie ben jij om dan maar aan te nemen dat ik een polis niet kan lezen?

Finally? jij zegt dat ASR het goed doet! maar een ding hebben ze wel goed gedaan en dat is opzegging van de verzekering! dat doen ze dan wel goed! Maar los daarvan is het bedrag nog steeds niet teruggestort! dat doen ze dan weer niet goed!

Wat ze ook niet goed doen is mij uitleggen nav die brief... dat ik niet meer verzekerd ben en dat ik een andere verzekering moet aangaan...

daar gaat ASR echt de mist mee in!
Ik moest er paar keer achteraan bellen.

ASR had mij minimaal bij de brief die ze stuurden een Nota kunnen doen waarin ze zeggen LET OP KLANT! uw verzekering is dan nu beeindigd dus wij adviseren u zo snel mogelijk weer een verzekering af te sluiten voor uw woonhuis!

Niets van dat al! het enige wat ze hebben gestuurd is een polisblad waarin staat dat de verzekering is opgezegd. (dagen en dagen later!) en al die tijd was mijn huis NIET verzekerd!

Over Unive en herbouwwaarde (ook bij ASR) ze zijn vrijwel gelijk.Alleen ASR schat mijn huis 300.000 hoger in!

Gelukkig ben ik nu van ASR af.. ik wens ook nooit meer enige zaken te doen met ASR.

Doeg
Groet van Harry
Laatst gewijzigd door HGJP op 11 jan 2012 17:53, 2 keer totaal gewijzigd.

HGJP
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 mar 2009 21:16

Re: Fortis ASR verhoogt verzekering ongevraagd

Ongelezen bericht door HGJP »

alexvandersluijs schreef:. Als ik je reacties zo zie, dan schat ik je echter niet zo in
Goed zo Alex! heb jij een cursus psycholgie gevolgd waaruit je kan en mag opmaken en concluderen hoe iemand is nav iets wat getypt is ?

Kan en Mag jij dan inschatten wie die iemand is die je helemaal niet kent . Kan en mag jij dan het IQ en EQ inschatten van een poster nav zijn/haar typsel? ?

zoja ? dat is dan erg knap van je.

last but not least: Data land: dat dataland waarop ASR de herbouwberekening baseert distantieerd zich van de ASR herbouwwaarde's.

Ook tekenend is Dat ASR intern heeft besloten niet op sites zoals TROS Radar en Vara Kassa in te willen gaan, laat staan daarop te reageren... ( in mijn visie is dat heel erg Arrogant!)

Groet van Harry

Buysse
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 jan 2008 17:01

Re: Fortis ASR verhoogt verzekering ongevraagd

Ongelezen bericht door Buysse »

Alex vander Sluis lijkt wel ASR medewerker, zit ik er ver naast?
Waar Alex niet op ingaat zijn de vorige opmerkingen van mij.
ASR is ilegaal aan de informatie van Dataland gekomen.
ASR heeft mijn verzekerdewaarde wel verlaagd omdat ik aan kon tonen dat de gegevens van DATAland niet juist zijn.
Waarom komt ASR ineens met twee mensen helemaal naar mij toe?

Los daarvan nog steeds mijn opmerking over de z.g.n. "herbouwparameter".
Is deze "herbouwparameter" EEN vaste waarde voor het hele land?
Zeker bepaald door "bouwend nederland"? Nooit gehoord van offertes?

Bovendien is deze herbouwparameter ook discutabel daar men uitgaat van een herbouwwaarde naar de laatste normen van de bouw. Maar................
Wat als een enkelvoudige ruit kapot is, dan krijg ik geen nieuwe ruit volgens de laatste normen, dan hanteert ASR weer andere regels. Dat is pas met twee maten meten.

Gesloten