Die jongens van Dataland vertrouw ik in ieder geval niet
Volgens mij wordt de database van Dataland voor het grootste deel gevuld door de gegevens vanuit de gemeente, misschien ook niet te vertrouwen...
Let erop dat de maatschappij een tool heeft willen gebruiken om een ieder erop te wijzen dat zijn verzekerde bedrag niet klopt, of met de tool het bedrag na te kunnen gaan. Als je kijkt naar de herbouwwaardemeter van het verbond van verzekeraars komen de meeste vragen die ASR/Dataland stelt ook weer terug.
Soort woning/Inhoud/Fundamenten enz enz...
Wat is nou eigenlijk de relatie tussen verkoopwaarde (taxatie, vraagprijs, zeg het maar...) en de herbouwwaarde. 20 kuub stenen in tietjerk zijn net zo duur als in amsterdam, maar in amsterdam betaal je 8 keer zo veel voor hetzelfde huis, nog afgezien van de onbrandbare grond...
In princiepe is die relatie er ook niet. Herbouwwaarde wordt voornamlijk bepaald door de op de website, of in de waardemeter van het verbond gevraagde zaken. Hier speelt de regio niet een directe rol. Wel kan ik mij voorstellen dat het moeten plaatsen van een afvalcontainer, en bouwmaterialen wat goedkoper is een beetje ruimte om de woning is, dan dat je hartje amsterdam woont, met zelfs nog geen ruimte om je eigen auto bij je huis te parkeren.