Hallo, ik lees regelmatig de vragen en antwoorden in deze rubriek en ben onder de indruk van de kunde van de beantwoorders. Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik heb een vraag in de categorie lijfrentepolissen waar al veel over te doen is geweest. Ik kan echter over mijn polis niets vinden op het internet. Helaas wordt dit ook tegen mij gebruikt aangezien de verzekeraar alleen van zich laat horen als ik veel druk uitoefen op mijn tussenpersoon.
Om bij het begin te beginnen: het gaat om de Generali toekomstpolis: een lijfrentepolis aangeschaft in 1995 toen de spaarloonregeling nog van kracht was. Het is mij destijds verkocht met een mooi verhaal met een beoogd einddoel van ong. 140.000 euro ( omgerekend ) en uitkering van 45.000 bij overlijden.
Het duurde een aantal jaren voor ik erachter kwam wat ik aan kosten kwijt ben, kreeg de eerste jaaropgave pas in 1997. Tot die tijd was mijn indruk dat de enige kosten alleen bij de inleg van de premie werd onttrokken (50% over de eerste 5 jaar, paar % in de jaren daarna ). Dat vond ik al schandalig, maar daarnaast werden ook nog de beruchte administratie- en beheerskosten onttrokken. Dit was mij niet verteld bij aangaan van de verzekering.
Ik heb destijds de overlijdensrisicoverzekering opgezegd, maar ben op advies van de tussenpersoon doorgegaan met de lijrenteverzekering. Na 2000 komen dit soort polissen meer onder de aandacht en ik vond het tijd om er een einde aan te maken. Gemakkelijker gezegd dan gedaan. Ik ben nu bijna 3 jaar bezig om een compromis te bereiken met Generali ( via de tussenpersoon, rechtstreks reageren ze niet ).
Mijn voorstel is om de boel premievrij te maken maar er dan ook geen kosten meer aan te ontrekken. Het premievrije deel moet dan in aandelen blijven staan ( anders groeit het bedrag immers niet ).
Mijn argumenten:
1. Het eindbedrag wordt bij lange na niet gehaald ( niet eens de helft ) en dit is volgens mij niet alleen debet van het beursklimaat, maar ook van de hoge kosten.
2. Bij het afsluiten van de polis is mij niets verteld over deze administratie- en beheerskosten. Dit is zelfs toegegeven door mijn tussenpersoon ( heeft dit te kennen gegeven aan de verzekeraar ).
3. Voor deze kosten doet men volgens mij helemaal niets: adreswijzigingen worden niet verwerkt, premie niet juist aangepast en er wordt niet gereageerd op email, of brieven van mij of mijn verzekeraar. De laatste keer heeft men pas na 5 maanden gereageerd op een brief
van mijn tussenpersoon.
Generali wil de polis alleen op hun voorwaarden premievrij maken, wat betekent dat ze kosten willen inhouden. Ze willen niet tegemoetkomen aan mijn voorstel ondanks alle bewijzen die ik heb ingediend. Navraag van de tussenpersoon aan de verzekeraar leverde op dat ze te weinig
klachten hadden ontvangen.
Zeker gezien de zeer arrogante houding van de verzekeraar en de geleverde wanprestaties, wil ik toch proberen om andere "slachtoffers" te mobiliseren en zodoende een grotere vuist te kunnen maken.
Mijn vragen: hoe kan ik dit het beste aanpakken? Of zijn er nog dingen die ik over het hoofd heb gezien en kan gebruiken om de verzekeraar te dwingen met een betere oplossing te komen.
Het liefst zou ik de boel willen afkopen, dan ben ik er helemaal vanaf. Maar dit schijnt tegenwoordig niet meer te kunnen.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Generali toekomstplan zonder toekomst?
Re: Generali toekomstplan zonder toekomst?
Om te beginnen zou je duidelijk moeten maken wat Generali nou precies fout heeft gedaan, want dat vermeld je hier niet.
Ook al ben je er misschien niet expliciet op gewezen, je hebt ooit afspraken met de Generali gemaakt, en ik lees in jouw verhaal niet dat Generali zich niet aan de afspraken houdt.
Je wilt nu op jouw voorwaarden de verzekering premievrij maken, maar waarom zou dat kunnen? Heb je ooit afgesproken dat dat kan?
Ook al ben je er misschien niet expliciet op gewezen, je hebt ooit afspraken met de Generali gemaakt, en ik lees in jouw verhaal niet dat Generali zich niet aan de afspraken houdt.
Je wilt nu op jouw voorwaarden de verzekering premievrij maken, maar waarom zou dat kunnen? Heb je ooit afgesproken dat dat kan?
Er is mij niets over de administratieve- en beheerskosten medegedeeld bij het afsluiten van de verzekering. Dit is bevestigd door mijn tussenpersoon zwart op wit richting Generali. Ik ben mijns inziens dus misleid. Kreeg pas na 2 jaar inzicht in deze kosten.
Wel werd er geld op de inleg ingehouden ( 1e 5 jaar 50%, daarna 3% van de inleg ). Ik dacht altijd dat dit de kosten waren. Hier heb ik ook geen moeite mee en daar had ik voor getekend.
Ik vind het billijk dat Generali de verzekering premievrij maakt zonder er daarna nog administratie- en beheerskosten aan te onttrekken. Zeker gezien het feit dat mijn tussenpersoon toegegeven heeft dat hierover bij het aangaan van de verzekering geen mededeling over gedaan is.
Wel werd er geld op de inleg ingehouden ( 1e 5 jaar 50%, daarna 3% van de inleg ). Ik dacht altijd dat dit de kosten waren. Hier heb ik ook geen moeite mee en daar had ik voor getekend.
Ik vind het billijk dat Generali de verzekering premievrij maakt zonder er daarna nog administratie- en beheerskosten aan te onttrekken. Zeker gezien het feit dat mijn tussenpersoon toegegeven heeft dat hierover bij het aangaan van de verzekering geen mededeling over gedaan is.
Volgens mij ligt de fout hier bij de tussenpersoon, wat hij ook toegeeft. Dan moet je Generali daar toch niet de schuld geven?
Wie heeft die voorbeeldberekeningen gemaakt? Is dat door de tussenpersoon gedaan of door Generali? Waarop was die voorbeeldberekening gebaseerd?
En ja de verzekeringsmaatschappij maakt wel degelijk kosten. Ook als je niets zou inleggen. Zelfs bij de meest goedkope internetbank moet je nog beheerskosten betalen voor de fondsen die ze voor je aanhouden, dus waarom zou dat bij die verzekeringsmaatschappij allemaal ineens niet mogen. Daarnaast moeten ze best veel administratief werk verrichten, onder andere naar de toezichthouders. Op verzekeringsproducten zit nl. een erg streng toezicht om te garanderen dat aan toezeggingen voldaan kan worden.
Overigens denk ik niet dat je dit product voor de belastingen wel zomaar premievrij mag maken, omdat je voor bepaalde fiscale voordelen minstens 15 jaar premie moet betalen, waarbij de minimale jaarinleg tenminste 1/10 van de maximale jaarinleg moet zijn. Dan heb je dus kans dat je de belastingdienst op de stoep krijgt met een (fikse) naheffing.
Wie heeft die voorbeeldberekeningen gemaakt? Is dat door de tussenpersoon gedaan of door Generali? Waarop was die voorbeeldberekening gebaseerd?
En ja de verzekeringsmaatschappij maakt wel degelijk kosten. Ook als je niets zou inleggen. Zelfs bij de meest goedkope internetbank moet je nog beheerskosten betalen voor de fondsen die ze voor je aanhouden, dus waarom zou dat bij die verzekeringsmaatschappij allemaal ineens niet mogen. Daarnaast moeten ze best veel administratief werk verrichten, onder andere naar de toezichthouders. Op verzekeringsproducten zit nl. een erg streng toezicht om te garanderen dat aan toezeggingen voldaan kan worden.
Overigens denk ik niet dat je dit product voor de belastingen wel zomaar premievrij mag maken, omdat je voor bepaalde fiscale voordelen minstens 15 jaar premie moet betalen, waarbij de minimale jaarinleg tenminste 1/10 van de maximale jaarinleg moet zijn. Dan heb je dus kans dat je de belastingdienst op de stoep krijgt met een (fikse) naheffing.
Bedankt voor je reactie kweenie. Het laatste wat je noemt is nieuw voor mij, zal ik zeker de tussenpersoon op aanspreken. Ik krijg ook het idee dat ik bij hun het probleem moet neerleggen.
Naast het probleem dat de kosten niet gemeld waren, vind ik ze belachelijk hoog. Zeker het tienvoudige wat een pensioenbeheerder berekent of zelfs de bank bij prive-beleggen. Daarnaast doen ze mijns inziens voor de administratieve kosten helemaal niets. Ik heb paar keer een wijziging aan Generali doorgeven die pas na herhaaldelijk bellen werd doorgevoerd.
Naast het probleem dat de kosten niet gemeld waren, vind ik ze belachelijk hoog. Zeker het tienvoudige wat een pensioenbeheerder berekent of zelfs de bank bij prive-beleggen. Daarnaast doen ze mijns inziens voor de administratieve kosten helemaal niets. Ik heb paar keer een wijziging aan Generali doorgeven die pas na herhaaldelijk bellen werd doorgevoerd.
Als je overtuigd blijft van je gelijk dan kun je een formele klacht indienen bij de maatschappij, en als je dan nog ontevreden bent kun je een klacht indienen bij het Kifid. Zie http://www.kifid.nl.
-
Harderwijk
En dit is natuurlijk grote onzin.Overigens denk ik niet dat je dit product voor de belastingen wel zomaar premievrij mag maken, omdat je voor bepaalde fiscale voordelen minstens 15 jaar premie moet betalen, waarbij de minimale jaarinleg tenminste 1/10 van de maximale jaarinleg moet zijn. Dan heb je dus kans dat je de belastingdienst op de stoep krijgt met een (fikse) naheffing
Kweenie bedoelt hier waarschijnlijk kapitaalverzekeringen box 3 van de wet brede herwaardering. Is niet van toepassing op lijfrentepolissen
Ik doel inderdaad op kapitaalverzekeringen van voor 14 september 1999. Dit zijn polissen met jaarlijkse inleg, die aan het eind in een keer een smak geld uitkeren. Voor deze polissen geldt een vrijstelling van belastingen, mits (o.a.) minstens 15 jaar ingelegd is en de hoogste inleg max. 10 keer hoger is dan de laagste inleg. Deze kapitaalverzekeringen zijn redelijk veel verkocht in de tijd dat de spaarloon- en premiespaarregelingen er net waren. Deze regeling geldt trouwens ook nog voor niet-eigen woning polissen van voor die datum. Als je nu stopt met inleggen, dan voldoe je niet meer aan de voorwaarden en moet je fiks afrekenen met de fiscus.
Als het om een (meerjarige) koopsompolis gaat, dan geldt dit niet. Koopsompolissen zijn in principe polissen die bedoeld zijn om een eenmalige koopsom te doen om daar later een periodieke uitkering via lijfrente uit te krijgen (mn. voor pensioen). Je kunt ook een koopsom'abonnement' hebben, waarbij je meerdere jaren inlegt en daarom minder kosten hoeft te betalen. Deze polissen zijn vooral voor pensioengaten, omdat je de premie van de belastingen mag aftrekken als je een te laag pensioen hebt.
Bij deze laatste polissen moet je tegenwoordig dus elk jaar nagaan of je de premie mag aftrekken. Maar deze mag je dus wel elk moment stopzetten.
Maar volgens mij is dit toekomstplan zo'n kapitaalverzekering waarbij je tenminste 15 jaar moet inleggen.
(De meeste mensen gebruiken termen zoals kapitaalverzekering, lijfrente, koopsom etc. door elkaar, zodat het niet altijd duidelijk is wat wordt bedoeld.)
Als het om een (meerjarige) koopsompolis gaat, dan geldt dit niet. Koopsompolissen zijn in principe polissen die bedoeld zijn om een eenmalige koopsom te doen om daar later een periodieke uitkering via lijfrente uit te krijgen (mn. voor pensioen). Je kunt ook een koopsom'abonnement' hebben, waarbij je meerdere jaren inlegt en daarom minder kosten hoeft te betalen. Deze polissen zijn vooral voor pensioengaten, omdat je de premie van de belastingen mag aftrekken als je een te laag pensioen hebt.
Bij deze laatste polissen moet je tegenwoordig dus elk jaar nagaan of je de premie mag aftrekken. Maar deze mag je dus wel elk moment stopzetten.
Maar volgens mij is dit toekomstplan zo'n kapitaalverzekering waarbij je tenminste 15 jaar moet inleggen.
(De meeste mensen gebruiken termen zoals kapitaalverzekering, lijfrente, koopsom etc. door elkaar, zodat het niet altijd duidelijk is wat wordt bedoeld.)