LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geschil met verzekeraar mbt aanrijding auto

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Robert20VT

Geschil met verzekeraar mbt aanrijding auto

Ongelezen bericht door Robert20VT »

Best lezer,

Ik wil jullie graag mijn situatie voorleggen om jullie mening/advies te vragen.

In februari van dit jaar heb ik een aanrijding gehad. Ik stond geparkeerd en wilde (achteruit) uit gaan rijden, omdat ik een auto aan zag komen die achterlangs zou passeren heb ik gewacht. Toen deze gepasseerd was ben ik achteruit gaan rijden, toen ik nog een keer de andere kant op keek zag ik de gepasseerde auto eveneens aanvangen met achterwaards rijden. Ik heb een aanrijding trachten te voorkomen door te claxoneren en heb mijn koppeling ingetrapt in de hoop weer iets terug te rollen, maar dit mocht niet baten...

Na gegevens uitgewisseld te hebben met de tegenpartij en een schadeformulier (gedeeltelijk) in te vullen hebben wij afscheid genomen. Op het schadeformulier zijn alleen onze gegevens uitgewisseld en géén situatie geschetst. Ook hebben wij het niet ter plaatse ondertekend.

Na de schademelding bij de verzekeraar en het schadeformulier verder ingevuld te hebben, werd ik enige dagen later gebeld door een medewerker van de verzekeraar. Deze meldde mij (op zeer onaangename wijze) dat ik de schuldige was aan de aanrijding en niet de tegenpartij (zoals ik aangaf op het schadeformulier). Ik zou namelijk een bijzondere verrichting hebben uitgevoerd (uitparkeren) en daarom zou ik schuldig zijn.

In mijn optiek ben ik onschuldig. De tegenpartij begon namelijk later met een bijzondere verrichting (achteruitrijden) dan ik. Hij is de enige die op dat moment een aanrijding had kunnen voorkomen. Tevens was het logisch dat hij afremde, daar hij een zebrapad naderde. Dus ik kon nooit vermoeden dat hij achteruit zou gaan rijden.

Na dit telefoongesprek is de premie direct verhoogd, zonder hier enige melding van te doen bij ons. Ook heb ik maanden niets gehoord over de afhandeling. In juli heb ik dmv aangetekend schrijven een reactie geeisd, en deze kwam (na de gevraagde datum die ik gesteld had) pas binnen. Hieruit bleek dat de zaak nog in behandeling is. De verzekeraar van de tegenpartij heeft nog steeds geen schadeformulier binnen van de bestuurder. In deze brief werd nogmaals gemeld dat zij mij schuldig achtten. Ik ben het hier in het geheel NIET mee eens.

Tot op heden blijft het nog steeds stil...

Ik heb geen rechtsbijstandsverzekering (helaas...). De verzekeraar zelf heeft een "klachtenafdeling", dit zou een onafhankelijk persoon zijn. Maar ik heb hier weinig vertrouwen in aangezien deze persoon ook voor de verzekeraar werkt...

Graag hoor ik jullie mening/advies over deze zaak.

Monique1983

Re: Geschil met verzekeraar mbt aanrijding auto

Ongelezen bericht door Monique1983 »

Misschien heel gek voorstel maar u zou naar het politiebureau kunnen gaan om te kijken wie volgens hen fout is. Dan heb je misschien iets meer zekerheid of jij aansprakelijk bent of die andere bestuurder...
succes!

dsvh13

Ongelezen bericht door dsvh13 »

Aan de politie heb je in dit geval niet veel, die bekijken kwestie strafrechtelijk en niet civielrechtelijk.

Indien jij achteruit reed is dit een bijzondere manoeuvre waarvoor je vrijwel altijd aansprakelijk bent, zie ook http://auto-en-vervoer.infonu.nl/divers ... keren.html.

Op grond van de verzekeringsovereenkomst ga je bij schade waarvoor je deels aansprakelijk bent terug in je korting voor schadevrij rijden dus dat is meer premie betalen. Dit mag een verzekeraar doen.

Als jij kunt bewijzen dat ook de tegenpartij achteruit reed (getuigen of ook een kruisje bij achteruitrijden op het schadeformulier bij de tegenpartij) dan is ook de tegenpartij voor 50% aansprakelijk. Je kunt dan ook een deel van jouw schade verhalen op de tegenpartij.

Nu de tegenpartij geen formulier indient hoeft jouw verzekeraar niets uit te keren, als dat zo blijft (bv na een jaar nog geen aanrijdingsformulier) dan zal het dossier worden gesloten en je korting voor schadevrij rijden worden hersteld. De teveel betaalde premie krijg je dan uiteraard terug.

Robert20VT

Ongelezen bericht door Robert20VT »

Bedankt voor jullie reacties!

De logica van 50% aansprakelijk ontgaat me echt volledig. Ik heb niets kunnen doen om de aanrijding te voorkomen. Dus in mijn ogen ben ik niet aansprakelijk.

De tegenpartij begint later met achteruit rijden en is de enige die iets had kunnen doen om de botsing te voorkomen; goed kijken voor het achterwaards gaan rijden. Ja ik reed achteruit, en ja ik begrijp dat dit een bijzondere verrichting is, maar de tegenpartij deed dit ook en vangt daar later mee aan. Dus 100% aansprakelijk in mijn optiek.

Je zegt:
Nu de tegenpartij geen formulier indient hoeft jouw verzekeraar niets uit te keren, als dat zo blijft (bv na een jaar nog geen aanrijdingsformulier) dan zal het dossier worden gesloten
De schade is reeds gerepareerd, en betaald. Ze zullen toch niet dit dossier sluiten zonder dat zij hun geld bij de tegenpartij verhaald hebben, of mijzelf als schuldige aangewezen hebben? Op deze manier kost dit de verzekeraar geld.

testcase

Ongelezen bericht door testcase »

Wij eist, bewijst.

Als u de tegenpartij aansprakelijk wilt stellen, moet u met bewijzen komen of er moet sprake zijn van erkenning van schuld.
Als de tegenpartij zijn schuld niet erkend, zult u het moeten bewijzen, bijvoorbeeld door getuigen. Kunt u dit niet, dan helaas....
Dit geldt natuurlijk ook voor de tegenpartij. Lukt dit ook niet dan licht 50-50 van de verz. hier voor de hand.

Daarom wijze les.

Vul altijd samen DIRECT het formulier in en onderteken dit beiden.
Wil de tegenpartij dit niet of is er geen formulier voorhanden, schakel de politie in.

Verder adviseer ik u dat u in contact treed met u verzekeraar en laatinfomeren over de gang van zaken.

Gelijk hebben betekent helaas niet automatisch gelijk krijgen.

Gesloten