Beste BJa,
een lijfrente afkopen is volgens de wet niet toegestaan. Dat wil echter niet zeggen dat afkoop gewoonweg niet mogelijk is. Dat is immers wel zo.
Afkoop van een lijfrente heeft verregaande gevolgen. Waar het op neer komt, is dat de Belastingdienst bij afkoop alle door jou afgetrokken lijfrentepremies en het daarop behaalde rendement ineens belast met inkomstenbelasting én revisierente (boeteheffing). De inkomstenbelasting komt doorgaans neer op 52%, de revisierente bedraagt 20%. Kort gezegd houdt afkoop in dat je dan dus maar liefst 72% belasting moet betalen!
Afkopen is dus niet echt aan te bevelen.
Je zegt vervolgens dat je de overlijdensrisicodekking hebt laten verwijderen.
Bedoel je dat je premierestitutie bij overlijden vóór de einddatum had meeverzekerd? Of bedoel je dat je een nabestaandenlijfrenteclausule had naast de oudedagslijfrenteclausule.
Het eerste houdt in, dat indien je zou komen te overlijden vóórdat de einddatum van de lijfrente wordt bereikt, Fortis overgaat tot terugstorting van (doorgaans 110% van) de betaalde premies.
Het tweede houdt in, dat bij je vóóroverlijden je nabestaande(n) een nabestaandenlijfrente kunnen aankopen.
Ik denk dat je het tweede bedoelt, aangezien het volgens de wet niet is toegestaan om premiespaargelden/spaarloongelden aan te wenden ten behoeve van een lijfrentepolis waarin slechts een oudedagslijfrente is verzekerd (plus premierestitutie).
Hoe dit ook zij, het laten vervallen van de overlijdensrisicodekking houdt in dat de lijfrentepolis komt te vervallen indien je overlijdt vóórdat de einddatum van de lijfrentepolis is bereikt. Het opgebouwde kapitaal vervalt dan gewoonweg aan Fortis. Ik zou bij Fortis even informeren of hetgeen ik hier stel inderdaad juist is. Zo ja, dan is het terugopnemen van overlijdensrisicodekking het overdenken waard.
Hopelijk heb ik hiermee wat vraagtekens kunnen wegnemen.
Heb je nog vragen, laat het me gerust weten (
[email protected]).
Ledenjes.