LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] gezondheidsvragen bij autoverzekering??

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
justiceple@se

gezondheidsvragen bij autoverzekering??

Ongelezen bericht door justiceple@se »

Beste TR,
Halverwege dit jaar heb ik een nieuwe auto gekocht. Omdat de andere auto nog niet verkocht was moest ik dus een tweede verzekering aangaan. De verzekering gingen wij aan bij Interpolis, waar wij ook onze andere auto verzekerd hebben.

Na aangaan van de verzekering en alle papieren ontvangen te hebben kreeg ik ook een brief waarin een aantal punten stond. Eén van die punten was gezond en geen gebreken. Dit punt echter, vond ik vreemd. Bij het aangaan van de eerste, oorspronkelijke autoverzekering, zijn er nooit gezondheidsvragen gesteld. Ook niet bij een eerdere autoverzekering bij een andere maatschappij. Navraag leert dat niemand in onze omgeving dit soort vragen heeft gekregen. Is het omdat het om een tweede auto gaat? Ik heb bij aangaan van de tweede verzekering duidelijk gemeld dat het slechts een kwestie van tijd is dat de andere auto verkocht wordt. Voor de zekerheid heb ik er de Algemene Voorwaarden even op nageslagen maar daar staat niets over een acceptatiebeleid en gezondheid. Ook op de Interpolis website vind ik hier niets over terug.

Vreemd vind ik dus: gezondheidsvragen bij een autoverzekering!

Vervolgens:
Ik wil contact met Interpolis maar wil dit niet via de tussenpersoon (Rabobank) doen want waarom zou ook die instantie van mijn gezondheidssituatie moeten weten? Dat vind ik privé informatie. De Interpolis telefoniste vertelt mij dat ik alleen via de Rabobank contact kan opnemen en houdt haar poot stijf, ook na uitleg over privacy.

Ik laat het er niet bij zitten en stuur (email) een klacht naar naar de Interpolis klachtenafdeling. 2 Punten: 1) waarom gezondheidsvragen en 2) waarom alleen via de Rabobank. (Ik trachtte deze klacht anoniem te sturen via Gmail maar vergat mijn naam in de verzendgegevens te veranderen. Met koeienletters zag ik in een reply mijn naam staan bij emailgegevens :oops: . De anonimiteit was niet om grove taal te kunnen gebruiken maar om nog even mijn gezondheid privé te houden. Hopelijk zijn er meer mensen met mijn initialen en achternaam. Gebruikelijk ben ik niet zo stom :? )

Na wat heen en weer schrijven is de korte samenvatting:

1) Citaat: "...Voor de Autoverzekering is het voor ons van belang om te beoordelen of iemand een auto mag of kan besturen. Hiervoor dragen wij als verzekeraar een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Ook wettelijk zijn wij verplicht dit te controleren. Als wij inhoudelijke vragen hebben over de gezondheid van een van onze relaties bij het afsluiten van een nieuwe Autoverzekering vragen wij om een Gezondheidsverklaring in te vullen. Deze kan rechtstreeks aan ons worden ingestuurd in een speciaal daarvoor bestemde envelop. Een medisch adviseur beoordeelt de gezondheid op basis van de door de relatie aangeleverde gegevens. Mocht het noodzakelijk zijn dan kunnen wij om een machtiging vragen om contact op te nemen met de behandelende arts...
2) Na fusie met Achmea in 2007 biedt Interpolis uitsluitend nog verzekeringen aan via bemiddelaar Rabobank. Ik krijg wel een uitzondering aangeboden waardoor ik eenmalig direct contact mag hebben. Dat garandeert volgens mij nog niet dat Rabobank deze gegevens nooit te zien krijgt.

Voor mij is het grootste struikelblok de legitimiteit van de gezondheidsvragen. Het punt: ik heb sinds begin 2007 beenmergkanker maar ik ben al een tijd stabiel. Van geestelijke of motoriek problemen is absouluut geen sprake. De verzekeraar wist niets over mijn gezondheid bij het aangaan van de oorspronkelijke verzekering, noch hebben zij daar vragen over gesteld.

De belangenverstrengeling verzekeraar / bank is ook een probleem voor me maar van minder grote aard. Als de verzekeraar voor de autoverzekering toch echt mijn gezondheidssituatie moet inzien dan hoeft mijn bank daar toch ook niet gelijk van op de hoogte te zijn?

Ik overweeg mijn hele verzekeringspakket bij Interpolis op te zeggen en bij een minder nieuwsgierige instelling aan te kloppen. Mochten zij dan ook "meer" willen weten dan blijft mijn bank er in ieder geval buiten.

Heel erg graag hulp en advies.
Dank u!

NB Ik zou een heel relaas kunnen houden over waar je als kankerpatiënt tegenaan loopt. Je wordt nl. ronduit gediscrimineerd. Ik was 33 toen ik beenmergkanker kreeg en 1,5 jaar na mij kreeg mijn vrouw (7 jaar jonger) leukemie. Ik durf wel te zeggen dat wij ervaringsdeskundigen zijn. Echter, daar is deze site niet voor bedoeld. Toch wilde ik het kort even melden gezien de aard van mijn probleem met de verzekeraar.

Byob

Re: gezondheidsvragen bij autoverzekering??

Ongelezen bericht door Byob »

Zover ik weet zal elke verzekeraar bij het aangaan van een nieuwe verzekering voor een motorrijtuig de vraag stellen of er medische of lichaamelijke belemmeringen zijn die het besturen van dat motorrijtuig in de weg staan.

Misschien dat de vraagstelling van Interpolis anders overkomt?

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

justiceple@se

Informeer ook eens bij Univé. Ze zijn goedkoop en stellen voorzover ik weet wel de vraag: bent u gezond? en daar vul je dan gewoon ja in.

Maxiem.

justiceple@se

Byob en Maxiem,
Bedankt voor jullier reacties.

@ Byob: je bent de eerste die te kennen geeft die vragen ook gehad te hebben, althans, dat maak ik uit je reactie op.
@ Maxiem: liegen tegen een verzekeraar lijkt me geen goed idee en ben ik niet van plan. Mocht ik onverhoopt de verzekering moeten aanspreken wegens een ongeluk dan knalt de ballon :roll: Wel bedankt voor het meedenken.

Ik hoop dat er ondanks de enorme lap tekst (sorry :roll: ) nog reacties volgen!

Bedankt nogmaals tot zover!!

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

justiceple@se

Dat is nou juist het leuke aan die vraag. Ik heb zelf wintertenen, regelmatig last van een spiertrekking in mijn linker been, problemen met plassen (waarschijnlijk een niersteentje), een bijna versleten heup, soms wat pijnscheuten ter hoogte van mijn linker borst, een nekwervel die niet helemaal op zijn plaats zit, forse haaruitval, beginnende doofheid aan mijn linkeroor en een onderkaak met nog maar 7 tanden. Als ik de vraag krijg: bent u gezond? dan is mijn antwoord volmondig: ja, ik ben gezond (want ik voel me gezond). Als het even mee zit, ga ik nog wel 25 jaar mee.

Maxiem.

justiceple@se

Wow, dat is nogal een waslijst Maxiem. Ik zie je punt. Het is afhankelijk van de vraagstelling of je "ja" kunt antwoorden terwijl er medisch gezien misschien wat aan schort.

Ik zou ook ja kunnen antwoorden want ik voel me okee, kan me concentreren en eigenlijk lijkt de ziekte niet aanwezig. De 25 jaar haal ik met 1/5 waarschijnlijk niet eens meer.... Ik heb een paar chemo's gehad waarvan de arts zei dat ik maar niet moest rijden. En dat doe je dan niet. Eventueel kan een arts je een rijverbod opleggen als je je er niet aan houdt maar ik houd mij altijd wel aan de regels.
De verantwoordelijkheid vind ik bij de arts en de patiënt liggen en niet bij de verzekeraar. Dat het hun wettelijke plicht is kan ik mij niet voorstellen en het voelt als een leugen.

Bedankt voor je reactie en succes met..... nou ja.... alles :wink:

finadleo

Ongelezen bericht door finadleo »

Deze vraag (of woorden van gelijke strekking) staat al jaren in de aanvraagformulieren bij alle (vele) verzekeraars.

Rijvaardigheid beïnvloed door handicap, ziekte of medicijn? ja / nee

De vraag is logisch, maar ook voldoende.

Staat het bij Interpolis heel anders?

Interpolis sluit verzekeringen via het intermediair (Rabo, maar ook anderen kantoren). Interpolis sluit niet rechtstreeks. Als je dat niet wilt, moet je weggaan naar een direct writer.
Overigens, ook daar kan iemand werken die bij je in de straat woont. Dus of je er veel mee opschiet?

Borginator

Ongelezen bericht door Borginator »

justiceple@se schreef:Ik overweeg mijn hele verzekeringspakket bij Interpolis op te zeggen en bij een minder nieuwsgierige instelling aan te kloppen. Mochten zij dan ook "meer" willen weten dan blijft mijn bank er in ieder geval buiten.
Ik vind je groot gelijk hebben om bij een ander instelling aan te kloppen.
Ik heb mij laatste tijd in autoverzekeringen kunnen verdiepen en ik weet dat er wel een paar zijn die vragen naar de gezondheid van de verzekerde.
Volgens mij, als ik me goed kan herinneren, is Aegon één van ze die daar niet naar vraagt. Je zou het daar kunnen proberen.
justiceple@se schreef:@ Maxiem: liegen tegen een verzekeraar lijkt me geen goed idee en ben ik niet van plan. Mocht ik onverhoopt de verzekering moeten aanspreken wegens een ongeluk dan knalt de ballon :roll: Wel bedankt voor het meedenken.
Dat is zeker geen goed idee. Je zult voor een lange periode op een zwarte lijst komen te staan en daardoor wordt het bijna onmogelijk om verzekeringen af te kunnen sluiten.

Mocht je toch een aanvraag doen bij Interpolis voor een autoverzekering en je wordt niet geaccepteerd vanwege jouw gezondheid, en je wilt het daarna bijvoorbeeld bij Centraal Beheer proberen dan zul je de weigering van Interpolis moeten doorgeven. Alle "merken" van Achmea zullen op de hoogte zijn van de afwijzing bij Interpolis, dus ook daarover liegen heeft geen zin.

Gesloten