Halverwege dit jaar heb ik een nieuwe auto gekocht. Omdat de andere auto nog niet verkocht was moest ik dus een tweede verzekering aangaan. De verzekering gingen wij aan bij Interpolis, waar wij ook onze andere auto verzekerd hebben.
Na aangaan van de verzekering en alle papieren ontvangen te hebben kreeg ik ook een brief waarin een aantal punten stond. Eén van die punten was gezond en geen gebreken. Dit punt echter, vond ik vreemd. Bij het aangaan van de eerste, oorspronkelijke autoverzekering, zijn er nooit gezondheidsvragen gesteld. Ook niet bij een eerdere autoverzekering bij een andere maatschappij. Navraag leert dat niemand in onze omgeving dit soort vragen heeft gekregen. Is het omdat het om een tweede auto gaat? Ik heb bij aangaan van de tweede verzekering duidelijk gemeld dat het slechts een kwestie van tijd is dat de andere auto verkocht wordt. Voor de zekerheid heb ik er de Algemene Voorwaarden even op nageslagen maar daar staat niets over een acceptatiebeleid en gezondheid. Ook op de Interpolis website vind ik hier niets over terug.
Vreemd vind ik dus: gezondheidsvragen bij een autoverzekering!
Vervolgens:
Ik wil contact met Interpolis maar wil dit niet via de tussenpersoon (Rabobank) doen want waarom zou ook die instantie van mijn gezondheidssituatie moeten weten? Dat vind ik privé informatie. De Interpolis telefoniste vertelt mij dat ik alleen via de Rabobank contact kan opnemen en houdt haar poot stijf, ook na uitleg over privacy.
Ik laat het er niet bij zitten en stuur (email) een klacht naar naar de Interpolis klachtenafdeling. 2 Punten: 1) waarom gezondheidsvragen en 2) waarom alleen via de Rabobank. (Ik trachtte deze klacht anoniem te sturen via Gmail maar vergat mijn naam in de verzendgegevens te veranderen. Met koeienletters zag ik in een reply mijn naam staan bij emailgegevens
Na wat heen en weer schrijven is de korte samenvatting:
1) Citaat: "...Voor de Autoverzekering is het voor ons van belang om te beoordelen of iemand een auto mag of kan besturen. Hiervoor dragen wij als verzekeraar een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Ook wettelijk zijn wij verplicht dit te controleren. Als wij inhoudelijke vragen hebben over de gezondheid van een van onze relaties bij het afsluiten van een nieuwe Autoverzekering vragen wij om een Gezondheidsverklaring in te vullen. Deze kan rechtstreeks aan ons worden ingestuurd in een speciaal daarvoor bestemde envelop. Een medisch adviseur beoordeelt de gezondheid op basis van de door de relatie aangeleverde gegevens. Mocht het noodzakelijk zijn dan kunnen wij om een machtiging vragen om contact op te nemen met de behandelende arts...
2) Na fusie met Achmea in 2007 biedt Interpolis uitsluitend nog verzekeringen aan via bemiddelaar Rabobank. Ik krijg wel een uitzondering aangeboden waardoor ik eenmalig direct contact mag hebben. Dat garandeert volgens mij nog niet dat Rabobank deze gegevens nooit te zien krijgt.
Voor mij is het grootste struikelblok de legitimiteit van de gezondheidsvragen. Het punt: ik heb sinds begin 2007 beenmergkanker maar ik ben al een tijd stabiel. Van geestelijke of motoriek problemen is absouluut geen sprake. De verzekeraar wist niets over mijn gezondheid bij het aangaan van de oorspronkelijke verzekering, noch hebben zij daar vragen over gesteld.
De belangenverstrengeling verzekeraar / bank is ook een probleem voor me maar van minder grote aard. Als de verzekeraar voor de autoverzekering toch echt mijn gezondheidssituatie moet inzien dan hoeft mijn bank daar toch ook niet gelijk van op de hoogte te zijn?
Ik overweeg mijn hele verzekeringspakket bij Interpolis op te zeggen en bij een minder nieuwsgierige instelling aan te kloppen. Mochten zij dan ook "meer" willen weten dan blijft mijn bank er in ieder geval buiten.
Heel erg graag hulp en advies.
Dank u!
NB Ik zou een heel relaas kunnen houden over waar je als kankerpatiënt tegenaan loopt. Je wordt nl. ronduit gediscrimineerd. Ik was 33 toen ik beenmergkanker kreeg en 1,5 jaar na mij kreeg mijn vrouw (7 jaar jonger) leukemie. Ik durf wel te zeggen dat wij ervaringsdeskundigen zijn. Echter, daar is deze site niet voor bedoeld. Toch wilde ik het kort even melden gezien de aard van mijn probleem met de verzekeraar.