Nu komt de “grap”....
De dagwaarde van de auto wordt geschat op € 3000,-.
Herstel van de schade wordt geraamd op € 2850,- wat meer is dan 75% van de dagwaarde, dus is de auto economisch total loss.
De dagwaarde krijgen we alleen uitgekeerd als we de auto achter laten. Maar we willen onze auto - die alleen kapotte achterlampen en een kapotte kofferbak en beschadigde achterbumper heeft - niet kwijt! Bovendien niet echt een duurzame gedachte, om een auto naar de sloop te brengen die nog prima rijdt...
We worden echter niet schadeloos gesteld, want opkopers hebben gemiddeld € 1810 over voor ons “wrak”. Dat wrak dat met een nieuwe achterlichtunit alleen alweer de weg op mag en kan.
Door het bod van de opkopers, krijgen we voor herstel van de schade slechts € 1190 euro vergoed van de € 2850 schade die door de vuilnisman veroorzaakt is...
Gelukkig kan mijn man veel zelf herstellen. We willen daarom die €1190 uitgekeerd krijgen en de auto zelf repareren. Dat mag niet van de expert.
Dan willen we offertes van andere schadeherstellers opvragen en hem bij de goedkoopste partij laten fixen. Het gaat immers om standaard werk. Dat mag ook niet van de expert. We moeten hem laten repareren bij het bedrijf waar hij nu staat.
Dus nu hebben we de keuze: volledig laten repareren bij de schadehersteller waar hij nu staat en € 1660 uit eigen zak betalen voor de reparatie. Of afstand doen van onze auto en daar nog €3000 voor vangen (waar we niet meer zo’n fijne en goed onderhouden auto voor terug kopen).
Interpolis geeft ineens aan niet met ons te mogen overleggen of adviseren omdat de expert hierover gaat. So much voor een all risk verzekering en schadeloosstelling.
Wat zijn onze rechten? Mogen we zelf belalen waar de auto wordt hersteld? En kunnen we het restant schadebedrag claimen bij de verzekeraar van de vuilniswagen? We hebben hier immers geen schuld aan. Nog andere tips? Dit is onze eerste Total Loss ervaring en we vinden de reacties van garage, interpolis en expert behoorlijk schimmig.