LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] IAK Zorgverzekering 2006

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
123Pieter

IAK Zorgverzekering 2006

Ongelezen bericht door 123Pieter »

Geachte forumleden,

Dat het met de invoering van het nieuwe zorgstelsel niet geheel georganiseerd verliep is iedereen ondertussen wel bekend. Soms komt men echter een overtreffende trap tegen. Bij deze wil ik er eentje met jullie delen en wil ik graag weten of er meer mensen zijn die "administratieve problemen" hebben met met name IAK verzekeringen.

In december 2005 heb ik middels een collectieve verzekering van mijn werkgever een zorgverzekering willen aangaan met de genoemde verzekeraar. Ik heb dus netjes het hele handeltje opgestuurd naar IAK in de hoop dat ik gewoon normaal verzekerd ben van zorg in 2006.
Na enkele maanden geduldig wachten zonder tegenbericht ben ik maar gaan bellen met het IAK. Na 40 minuten geduldig wachten krijg ik iemand aan de lijn die totaal niet kundig was en mij liet weten dat de situatie onderzocht zou worden en dat ik bericht zou ontvangen.
De administratieve molen van IAK is wat traag, dus besloot ik na enkele weken de situatie maar eens te gaan polsen. Die pols was ijzig koud geworden door het lange wachten, doorverbinden, maarrr uiteindelijk kreeg ik iemand aan de lijn die mij wist te vertellen dat er een administratieve fout was gemaakt en dat deze zo snel als mogelijk gecorrigeerd zou worden. De rekening kon ik wel verwachten.
Na enkele maanden wachten op de acceptgiro ben ik maar weer in de telefoon geklommen om mijn status op te vragen. Van het kastje naar de muur kwam ik uiteindelijk een persoon tegen die constateerde dat er, jawel, een administratieve fout was gemaakt. Excuses voor het ongemak en ik kon de acceptgiro verwachten.
Weken later, november 2006, roert de belastingdienst zich. In deze correspondentie wordt er geopperd dat ik niet verzekerd ben en dat de zorgtoeslag wordt stopgezet. Ik klim weer in die telefoon en krijg de debiteurenafdeling aan de lijn. Zij melden mij dat ik moet betalen. Ik wil niets anders, want ik het duurt ondertussen allemaal wat lang. Ik wil de gehele van zorgverzekeringrekening 2006 in 1 keer betalen. Dus van januari tot en met december, zodat alles in een keer helemaal glad is. Dan wil ik wel als tegenprestatie dat ik die 5% korting krijg die mij is voor gehouden als je het gehele jaarbedrag betaalt. Dat kon dus niet. Halverwege december heb ik dus maar besloten om niet verzekerd te zijn geweest in 2006 en de zorgtoeslag aan de belastingdienst terug te betalen. Ik heb daar contact over gehad met de belastingdienst en ik kan deze acceptgiro ergens in april 2007 tegemoet zien. (een preciese datum kon niet worden gegeven, aangezien het startsein voor terugvordering nog niet was gegeven).
Ik bel dus met het IAK om ze mede te delen dat ik wegens hun nalatigheid niet verzekerd wil zijn in 2006. Opeens beginnen de raderen te draaien en komen er acceptgiro's (zonder 5% korting) aanmaningen en brieven waarin gedreigt wordt met deurwaarders.

Conclusie van het gehele verhaal is dat ik wellicht binnenkort een aacceptgiro krijg van de belastingdienst voor het terugbetalen van de zorgtoeslag 2006, ik de zorgverzekering 2006 aan het IAK mag gaan betalen en dit alles bovenop de toch al torenhoge maandelijkse donatie aan het IAK. Per saldo een betaling van ongeveer 180 euro per maand voor een verzekering die een maximale eigen risico heeft en niks extra's. Chapeau voor het nieuwe zorgstelsel!

FlipKaneel

Re: IAK Zorgverzekering 2006

Ongelezen bericht door FlipKaneel »

En wat is nu uw vraag????

IAK is overigens geen verzekeraar maar een tussenpersoon (maar dat terzijde.)

mr Floppy

Ongelezen bericht door mr Floppy »

Dat kun je bovenaan lezen. :wink: (overigens hoeft niet iedereen altijd een vraag te hebben, maar men kan ook gewoon iets mededelen)

FlipKaneel

Nou Flop ik zie in dit verhaal geen vraag staan. Dus wat is de toegevoegde waarde hier dan van??

mr Floppy

Ongelezen bericht door mr Floppy »

In de eerste alinea staat zijn vraag.
Je moet natuurlijk wel lezen. :lol:

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Niet alles wat hier geschreven wordt behoeft een vraag te zijn. Het kan ook informatief zijn en dat is wellicht ook welkom.
Maar ik heb nog een leuke opmerking voor belanghebbende.
U kunt wel 5% korting eisen voor directe betaling, u mag eisen wat u wil, maar u heeft niets te vertellen en moet gewoon netjes betalen.

FlipKaneel

Sorry flop maar ik zie in de eerste alinea echt geen vraag staan.

JvanNeck

Ongelezen bericht door JvanNeck »

Ik kan mij goed voorstellen dat deze mijnheer gewoon even zijn hart wil luchten als je in zo'n Zorghel terecht komt !!! Welnu Pieter ik raad jou aan om deze zaak zo gauw mogelijk voor te leggen aan de Ombudsman voor Zorgverzekeringen dan valt er misschien nog wat te redden!
En als je een klacht hebt over een tussenpersoon dan kun je dit ook melden bij de Autoriteit Financielemarkten (A F M ) Alle adressen vind je op Internet, flink Googelen maar!
Laatst gewijzigd door JvanNeck op 14 mar 2007 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Chanmaster

Nederland krijgt meer en meer te maken met Americaanse systemen.
Straks zijn alleen de rijksten onder ons nog verzekerd en de armen kunnen creperen of worden begraven onder schulden. Mijn cliënten zijn hoodzakelijk mensen met schulden. Het kleinere deel zijn mensen welke niet capabel zijn om hun gelden te beheren. Bij de eerste categorie is er vrijwel altijd sprake van verschuldigde ziekenfondspremies. De mensen betalen de premies gewoon niet omdat ze dat niet kunnen. Als ze de premie niet betalen houden ze nog 135 euro per maand over om van te leven. De euro is op deze wijze snel aan z'n einde. In Duitsland zijn al weer ontwikkelingen gaande omtrent een eigen munt om de plaatselijke economie te stimuleren. Het aftellen begint.

JvanNeck

Misschien zou het een goed idee zijn als we ons eens wat meer zouden verdiepen in juridische zaken? Er zijn op Internet heel veel juridische site's waar je precies kunt lezen wat je rechten zijn. Er bestaat een spreekwoord over deze kwestie (kennis is macht ! ) Hij die de kennis heeft heeft ook de macht dus doe er wat aan! Verdiep je er eens in je zult zien dat je dan veel beter van je af kunt bijten tegen de : Zorg-regenten cq. dictators!

Chanmaster

Zorg-dictators! Hahaha, leuk gevonden maar de moraal is triest!
Er bestaat ook een spreekwoord of gezegde dat luidt: "Eerst jouw plichten, dan jouw rechten"
Natuurlijk is kennis macht maar waar we het hier over hebben is het niet naar behoren functioneren van e systemen

JvanNeck

Eerst jouw plichten en dan je rechten , dat geldt ook voor de verzekeraar......... :P

Gesloten