LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inshared zegt verzekering op terwijl je gewoon betaalt

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Holodoc
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 nov 2008 19:47

Inshared zegt verzekering op terwijl je gewoon betaalt

Ongelezen bericht door Holodoc »

Een goedenavond,

Bij thuiskomst een nare mededeling: volgens de verzekeraar Inshared hebben ze de premie niet kunnen incasseren en ben ik uit de verzekering gegooid.
Wat is het geval?
Eind juli heeft Inshared de maandpremie niet kunnen incasseren middels automatische incasso. Ik heb hier bericht van hun over gehad en heb vervolgens het bedrag zelf overgeschreven. Vervolgens bleef het stil aan den kant van Inshared.
Tot vanavond dus :(
In hun brief geven ze aan dat de verzekering per 8 augustus geroyeerd is, de brief zelf is gedagtekend op 24 augustus.
Het betreft een inboedel/opstal/avp verzekering met een maandpremie van ongeveer 20 euro.

Mijn vragen:
* Kan en verzekeringsmaatschappij je zomaar royeren terwijl je binnen 7 dagen na herinnering (een in mijn ogen redelijke termijn) betaalt?
* Is het normaal dat je een bericht over royement zo laat ontvangt? Feitelijk ben je dus ruim 14 dagen onverzekerd, terwijl je die tijd dus van niets weet.
* Welke stappen kan ik (nog) ondernemen? Ik heb voor mijn gevoel nu onterecht "een vinkje" achter mijn naam.

Uiteraard heb ik Inshared een mail gestuurd, want telefonisch zijn ze onbereikbaar (geen tel. nr. op website en brief). Dus maar afwachten of ze überhaupt gaan reageren.

Bij deze dus de waarschuwing ver weg te blijven bij dit soort maatschappijen, ze lokken je graag als klant, maar is er wat aan de hand of zit er meer werk aan, dan geven ze niet thuis.

Mvg,
Eric

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Inshared zegt verzekering op terwijl je gewoon betaalt

Ongelezen bericht door Frantic2 »

binnen 8 dagen een royement wanbetaling? Stug.... maar goed, ervan uitgaande dat u gelijk zult hebben is dat een veel te korte termijn.

Dat u ze niet kan bellen, daar moet u achteraf niet over piepen, dat is duidelijk bekent voordat u de verzekering afsluit.

W.S. staat er ook in de voorwaarden dat ze alleen incasso accepteren, niet rechtstreeks overmaken. Kijk eens of dat overgemaakte bedrag al is teruggestort.

Maar nogmaals, die 8 dagen en maar 1 herinnering lijkt mij stug.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Inshared zegt verzekering op terwijl je gewoon betaalt

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Holodoc schreef:Eind juli heeft Inshared de maandpremie niet kunnen incasseren middels automatische incasso. Ik heb hier bericht van hun over gehad en heb vervolgens het bedrag zelf overgeschreven
Stond er in hun herinneringsbrief dan niet hoe de achterstand betaald moest worden cq. was er geen acceptgiro met betalingskenmerk aan de brief gehecht ?

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: Inshared zegt verzekering op terwijl je gewoon betaalt

Ongelezen bericht door boef530 »

Als een incasso mislukt is kan er volgens de voorwaarden enkel met Ideal worden betaald, een overschrijving wordt niet geaccepteerd. Als er bij de herinnering geen accept giro is meegestuurd kan er ook geen overschrijving plaats vinden. Doe je toch overschrijven op basis van n.a.w. gegevens gaat de betaling zwerven en wordt als zijnde onbekende betaling terug geboekt, met als gevolg geen betaling. Edoch dit misverstand moet toch op te lossen zijn. is het niet zo dat de verzekering is opgeschort en pas na betaling weer actief wordt of bent u echt geroyeerd? het laatste lijkt me in dit geval erg stug.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Inshared zegt verzekering op terwijl je gewoon betaalt

Ongelezen bericht door sephora30 »

Een ideal betaling kan alleen via de website. Deze info zou toch in een brief moeten staan die aan de verzekeringnemer wordt gestuurd. Bv een herinnering.

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: Inshared zegt verzekering op terwijl je gewoon betaalt

Ongelezen bericht door boef530 »

Ts geeft helaas niet aan hoe de betaling van de herinnering is gedaan, overgeschreven is iets anders dan betaald met Ideal. Toch blijf ik het raar vinden dat je na 1 gemiste betaling uit de verzekering wordt geknikkerd.

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Inshared zegt verzekering op terwijl je gewoon betaalt

Ongelezen bericht door Byob »

Als de automatische incasso niet lukt, wat dan?
Dan krijgt u van ons een bericht dat het incasseren niet gelukt is. U moet het bedrag dan zelf naar ons overmaken, dat kan ook via iDeal. Mocht het dan nog niet bij ons binnenkomen dan herinneren we u nog een keer. Daarna volgt eventueel nog een laatste herinnering. Helaas moeten we u daarna royeren en bent u niet meer bij ons verzekerd. Ook in de toekomst kunnen we u dan niet meer verzekeren en als het om de allereerste premie gaat, bent u ook nooit bij ons verzekerd geweest. Het is dus belangrijk dat u het goede bank/gironummer opgeeft en ervoor zorgt dat er altijd voldoende saldo op staat om de premie te kunnen incasseren.
Aldus de veel gestelde vragen.

Dus klant krijgt bericht dat hij zelf het bedrag over dient te maken, dat kan OOK via iDeal.

Als het verhaal van TS klopt dat hij het overgemaakt heeft per bankoverboeking, dan zal hij contact op moeten nemen met Inshared, en een kopie van het afschrift bij moeten voegen zodat ze terug kunnen zoeken of de betaling binnen is gekomen.

alfatrion
Berichten: 22042
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Inshared zegt verzekering op terwijl je gewoon betaalt

Ongelezen bericht door alfatrion »

Holodoc schreef:Kan en verzekeringsmaatschappij je zomaar royeren terwijl je binnen 7 dagen na herinnering (een in mijn ogen redelijke termijn) betaalt?
In de wet staat dat iedere partij een overeenkomst kan ontbinden wanneer de wederpartij tekortschiet in diens verplichtingen, tenzij de tekortkoming dit niet rechtvaardigt; daarnaast moet het tijdelijk of blijvend onmogelijk zijn om al nog te voldoen aan je verplichtingen of moet de wederpartij niet binnen de gestelde (redelijke) termijn in een ingebrekestelling aan zijn verplichtingen hebben voldaan (art. 6:265 BW). Echter, hiervan mogen partijen afwijken.

Als een bedelingstermijn van zeven dagen redelijk is (ik voel meer voor veertien) dan kan me na die zeven dagen direct ontbinden. Dit kan men in dezelfde brief aankondigen of later per brief kenbaar maken. Ontbinding heeft geen terugwerkende kracht, maar ook daarvan mogen partijen afwijken.

InShared heeft alleen erg onduidelijk voorwaarden.
AV InShared pagina 4 schreef:Wanneer kan InShared de verzekering opzeggen?
InShared kan de verzekering schriftelijk opzeggen wanneer wij o.a. "de verschuldigde premie niet van uw rekening kunnen afschrijven. Bent u al klant, dan wordt pas opgezegd als wij na 3 pogingen de premie niet van uw rekening kunnen incasseren. U ontvangt hierover een schriftelijke aanmaning. De verzekeringsdekking eindigt op de dag van de derde incassopoging en u bent vanaf die dag geen klant meer."

https://www.inshared.nl/assets/pdf/voor ... n_0901.pdf
Hier staat dat ze vier keer het bedrag proberen te incasseren (maar ze bedoelen drie keer). Daarna ontvang je een nog een aanmaning. De eerste zin impliceert dat men schriftelijk moet opzeggen, terwijl de laatste zin impliceert dat ontbinding automatisch plaats vind (hoewel dit met wat goede wil anders te lezen is).

Holodoc
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 nov 2008 19:47

Re: Inshared zegt verzekering op terwijl je gewoon betaalt

Ongelezen bericht door Holodoc »

De herinnering is per mail op 25 juli binnen gekomen. In deze mail zat een link om direct via Ideal te betalen. Volgens deze methode is toen ook betaald (30 juli).
Uit de mail is, voor zover ik weet, niet te herleiden of dit een eerste herinnering is of een vervolgherinnering. Helaas heb ik deze mail niet meer, dus ik kan dat niet checken. Voor zover ik weet, is dit de eerste mail die ik heb ontvangen.

De royementsbrief dateert van 24 augustus en meldt dat de verzekering per 8 augustus geroyeerd is. Zoals eerder gezegd vind ik dit een lange periode voor een internet-verzekeringsmaatschappij.
Wat mij verder opvalt, is dat er met geen woord gesproken wordt over een nog eventueel openstaande premie. Als er niet betaald was, had ik een zinsnede verwacht in de trend van "u blijft ons het bedrag aan openstaande premie verschuldigd". Blijkbaar is de premie dus wel door Inshared ontvangen.

Ik wacht het antwoord van de mail, die ik gisteravond naar Inshared heb verstuurd, nog even af. Het klopt dat ze geen telefoonnummer hebben, dat was me ik de consternatie even ontschoten.

Vanmiddag al wel even met Independer contact gehad voor herverzekering en e.e.a. uitgelegd. Daar kreeg ik te horen dat Inshared een erg "kort door de bocht" maatschappij is, d.w.z. snel met opzeggen vanuit hun kant. Op zich niets mis mee, dat is ook waarschijnlijk de reden van de lagere prijs. Maar wel een punt om in het achterhoofd te houden en mee te laten wegen in je beslissing je wel of niet daar te verzekeren.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Inshared zegt verzekering op terwijl je gewoon betaalt

Ongelezen bericht door BreejKC »

Direct telefonisch met Inshared (Achmea) contact opnemen is inderdaad lastig. Inshared is echter een volle dochter van het grotere Achmea concern, gevestigd aan de Handelsweg 2 te Zeist (informatie staat op internet). Dit moederconcern is direct telefonisch bereikbaar (030-6937000). Als Inshared niet vlot op uw email reageert dan zou ik zeker eens met het moederconcern contact over deze kwestie opnemen.

Als uw iDeal betaling 30 juli is overgemaakt dan heeft Inshared dat bedrag vrijwel onmiddellijk op haar rekening staan. 8 augustus hebben zij u de royementsbrief gestuurd, die kennelijk laat op de post is gegaan omdat u deze 24 augustus pas ontving (kan ook aan Post.nl gelegen hebben). Inshared had uw bedrag zeker al 9 dagen binnen en zij hebben u daarna kennelijk willen royeren. Duidelijk een fout van de administratie bij Inshared.

Als Inshared volhardt in haar royement dan zou ik zeker een officiële klacht indienen bij het moederconcern Achmea. U kunt hierover ook contact met het Verbond van Verzekeraars opnemen. Maar ik zou me kunnen voorstellen dat een ‘moeder’ niet blij is met het gedrag van een ‘dochter’ die op die manier met haar klanten omgaat. Nu ze eindelijk weer een beetje winst draaien (actueel nieuws) zal de ‘moeder’ niet echt gelukkig worden als zo door zo’n halsstarrige dochter plotseling veel klanten gaan verliezen.

Gesloten