LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lekkage aan de afvoer in de kruipruimte = geen vergoeding?

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
MJansen30
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 okt 2014 20:29

Lekkage aan de afvoer in de kruipruimte = geen vergoeding?

Ongelezen bericht door MJansen30 »

Hoi,

Ik heb een vraag over een situatie in onze kruipruimte.
Vorige maand kwamen we tot de ontdekking dat er een lekkage in de kruipruimte aanwezig is. We weten niet hoe lang de lekkage al aanwezig was. De lekkage was in ieder geval lang genoeg aanwezig om een continu hoge luchtvochtigheid in de kruipruimte te creëren, het gevolg zijn schimmels/zwam in de kruipruimte.
Zowel de lekkage van de afvoer als de bestrijding van de schimmels/zwam zijn inmiddels opgelost door een professioneel bedrijf.
De chemische stoffen die oa uit de afvoer kwamen (tezamen met de schimmels) gaven ons gezondheidsklachten.

We hebben verschillende verzekeringen bij dezelfde verzekeraar lopen, zo ook een opstal- en inboedelverzekering.
De verzekeraar geeft aan dat de schade niet worden vergoed, daar waar de gevolgschade (in dit geval de schimmels) iets is wat op langere duur word gecreëerd. Simpelweg geven ze aan dat het je eigen verantwoordelijkheid is om af en toe in de kruipruimte te kijken. Dit kan ik begrijpen.

Maar naar mijn mening valt de lekkage zelf aan de afvoer toch wel onder de opstalverzekering?

Hebben jullie hier nog tips voor?

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Lekkage aan de afvoer in de kruipruimte = geen vergoeding?

Ongelezen bericht door Frantic2 »

hangt er van af waardoor de lekkage is ontstaan, langzaam werkende invloed? of te wel slijtage of een plotseling van buiten aankomend onheil(verbouwing o.i.d.) De gevolgschade is in ieder geval iets dat al langere tijd heeft gespeeld, nu de schadeoorzaak nog.... Ik geef u weinig hoop.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Lekkage aan de afvoer in de kruipruimte = geen vergoeding?

Ongelezen bericht door eleven »

MichielFRL schreef:De reparatiekosten van de lekkage zelf is niet verzekerd, de gevolgschade over het algemeen wel.
Even uw polis erbij pakken, daar moet het in staan.
Mijn verzekering heft de reparatie aan de afvoer in de kruipruimte betaald.
Keuze:
Laten doen door een loodgieter.
Zelf doen en een uurloon vergoeding krijgen( die natuurlijk niet het uurloon van een loodgieter was)

Inderdaad moet het in de polis vermeld staan.

MJansen30
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 okt 2014 20:29

Re: Lekkage aan de afvoer in de kruipruimte = geen vergoeding?

Ongelezen bericht door MJansen30 »

Dank allemaal voor jullie reactie.

De oorzaak van de lekkage is hoogstwaarschijnlijk door slijtage, gezien het feit dat de woning in 1972 is gebouwd.
Ook de inboedelverzekering kan niks voor ons betekenen, geeft de verzekeraar aan.

Ik zal de polis nog eens doornemen :(

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: Lekkage aan de afvoer in de kruipruimte = geen vergoeding?

Ongelezen bericht door 53078 »

...oorzaak van de lekkage is hoogstwaarschijnlijk door slijtage, gezien het feit dat de woning in 1972 is gebouwd...
De waterleiding slijt...omdat het huis in 1972 is gebouwd. Ik zie de logica niet.

jkoops
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:03

Re: Lekkage aan de afvoer in de kruipruimte = geen vergoeding?

Ongelezen bericht door jkoops »

Ik heb al 3 keer een lekagge gehad, waardoor er water stroomde naar plaatsen waar het niet thuishoort.
In alle gevallen is de gevolgschade vergoed, maar de oorzaak was voor eigen rekening.
Voorbeeld :
Platte dak lekte, nieuwe keuken door verzekeraar hersteld en nieuw plafond in de keuken werd ook vergoed. Kosten herstel platte dak waren voor eigen rekenig.

MJansen30
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 okt 2014 20:29

Re: Lekkage aan de afvoer in de kruipruimte = geen vergoeding?

Ongelezen bericht door MJansen30 »

Dank voor jullie reacties.
Na 3x een verkeerde polis te hebben ontvangen, ontwijken van directe vraag, heb ik vandaag dan eindelijk een reactie cq. meer duidelijkheid gekregen van de verzekeraar:
Ik heb begrepen dat er vanuit de schadeafdeling eea met u is doorgesproken. De installateur heeft een breuk in de leiding geconstateerd en er geen sprake is van gevolgschade aan de opstal (bestrijding schimmels en opruimkosten afval in de kruipruimte en vervanging materialen).
Het betreft hier dus geen plotseling van buiten komend onheil.

Art. 3 Uitsluitingen
3.1 Naast de in de Algemene voorwaarden vermelde uitsluitingen wordt niet vergoed:
3.2 schade veroorzaakt door ongedierte, verzakking, geleidelijk werkende invloeden .
:?

Gesloten