LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lijfrentepolis AMEV/ASR

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Raymallorca
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 nov 2011 17:26

Lijfrentepolis AMEV/ASR

Ongelezen bericht door Raymallorca »

Beste forumleden,

misschien kunnen jullie me helpen met de volgende zaak.

Ik heb in 1995 een lijfrentepolis genomen bij de toenmalige AMEV waar ik jaarlijks een bedrag in gestort heb van 5.500FL en toen de Euro kwam is ditzelfde bedrag in Euros betaald geworden.

Na diverse fuseringen is de houder van de polis nu de ASR.

Tot 2008 had ik een totaalbedrag van ca 31.200€ ingelegd maar omdat de waarde van de polis op dat moment maar 12-13.000€ was, heb ik de polis op 01.09.2008 premievrij gemaakt.

De waarde van de polis is sinds 2008 weer gestegen en is op dit moment ca. € 20.238,-- en eigenlijk had ik deze polis graag willen verzilveren, voordat hij dadelijk weer afneemt.

Nu heeft de verzekeraar me verteld dat ik dan een bedrag van 52% plus een boeterente van 20% over de 20.238€ moet betalen als ik ik dit geld wil opnemen, dus ik hou per saldo maar 28% over van de huidige waarde (is in totaal 5666,64€). Is hier helemaal niets tegen te doen?

Wat kan ik nu het beste doen om zo min mogelijk risico te hebben van waardevermindering of kan het ook omgezet worden in een andere polis?

Graag hoor ik jullie raad en verblijf

met vriendelijke groet

Ray.

rednax
Berichten: 158
Lid geworden op: 11 dec 2005 14:01

Re: Lijfrentepolis AMEV/ASR

Ongelezen bericht door rednax »

Het stoppen/afkopen van een lijfrenteverzekering waarvan de betaalde koopsom of premie in het verleden in mindering is gebracht op het belastbaar inkomen (of populair gezegd: afgetrokken van de belasting :wink: ) is inderdaad zeer onvoordelig.

De berekening klopt. Mocht u nu willen laten uitkeren, dan wordt direct afgerekend tegen het hoogste tarief met als extraatje een revisierente van 20 %. Leuker kunnen ze het bij de belastingdienst niet maken, wel makkelijker :D

Wellicht is het mogelijk van fonds te switchen bij deze verzekering. Zo kunt u misschien overstappen naar een minder risicovol beleggingsfonds. Of u kunt bij de verzekeraar informeren of er gewijzigd kan worden naar een garantiekapitaal op einddatum.

finadleo
Berichten: 100
Lid geworden op: 13 apr 2010 21:46

Re: Lijfrentepolis AMEV/ASR

Ongelezen bericht door finadleo »

Dat afkopen van een lijfrente belast wordt tegen het hoogste tarief is maar beperkt waar en vaak zelfs niet waar. Uiteindelijk geldt het marginale tarief wat bij de betreffende persoon van toepassing bij de aangifte IB. Dat kan 52% zijn maar net zo goed 33%.
De revisierente blijft wel staan (specifieke uitzonderingen daargelaten).

Overigens kan wel overgesloten worden naar banksparen o.i.d. Wel bedacht zijn op aanverwante zaken zoals risicodekking, oud regime polissen enz.
Specifiek op de persoon gericht advies zou wel eens de moeite kunnen zijn.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Lijfrentepolis AMEV/ASR

Ongelezen bericht door kweenie »

Vaak kun je binnen de polis ook switchen, bijvoorbeeld naar een product met vaste rente. Hoef je het product dus niet te stoppen.

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: Lijfrentepolis AMEV/ASR

Ongelezen bericht door juwita »

In aanvulling op de opmerking van Kweenie hierboven.
Mogelijk is deze lijfrenteverzekering een beleggingsverzekering ook wel bekend onder de benaming woekerpolis, waarbij je destijds niet of gebrekkig geinformeerd bent over de kosteninhoudingen die er van de premie-en/of koopsomstortingen plaatsvinden. Zie voor meer info over dit onderwerp het subforum over de woekerpolissen.

Gesloten