LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opzeggen autoverzekering BOVAG

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
guurtjemarie
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 feb 2013 16:41

Opzeggen autoverzekering BOVAG

Ongelezen bericht door guurtjemarie »

Geacht forum,
Ik heb het volgenden probleem met de BOVAG betreffende een autoverzekering.
De verzekering is een AutoPlus aangegaan op 30 november 2010
Na een mooi aanbod van mijn bank is de BOVAG verzekering via post op 27 november 2012 opgezegd.
Tot mijn verbazing krijgen we begin januari 2013 bericht dat met ingang van 3 januari is komen te vervallen (zie “Autoverzekering”). De BOVAG heeft de afzegging ingevoerd op 3 december 2012, waarmee de verval datum januari 2013 wordt.
In verband met de opzegging worden de volgende poliskosten in rekening gebracht: €16,53 + €3,47 assurantiebelasting vanwege tussentijdse beëindiging. Dit is in strijd met de algemene voorwaarden (zie “artikel 1.5”). Tevens vind ik in de algemene voorwaarden nergens terug dat met het beëindigen van de verzekering er poliskosten aan verbonden zijn.
Het komt de BOVAG mooi uit dat de verzekering per 3 december 2012 beëindigd is, waarmee een nieuw premiejaar weer is begonnen, dus moeten die kosten betaald worden.
Ik ben het met deze redenering niet eens, gaarne uw reactie en uw eventuele bemiddeling.
Met vriendelijke groet

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Opzeggen autoverzekering BOVAG

Ongelezen bericht door berndv »

wat bedoelen ze met tussentijdse beeindiging? Een contract mag al sinds 1 december 2012 niet meer automatisch verlengd worden met 1 jaar, of meer, maar is na de 1e termijn maandelijks opzegbaar.

Trefhorst
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:37

Re: Opzeggen autoverzekering BOVAG

Ongelezen bericht door Trefhorst »

Hallo, ik ben nieuw hier bij de tros radar en heb een vraag t.a.v het opzeggen van mijn auto verzekering.
Ik lees het bericht van guurtjemarie en ben toch benieuwd als de reactie op dat bericht echt kan. Ik heb nu ook een probleem met mijn verzekering. Ben vorig jaar overgestapt omdat ik een ander auto kocht. Ik ben van wa-casco naar All-risk gegaan en zat in de hoogste trede(15jr schadevrij). Helaas had ik twee schades binnen de zes maanden, waarvan mij dochter bij de eerste de auto reed. Mijn tussenpersoon verzekerde mij dat premie niet omhoog zou gaan, en dat ik ook de tweede schade kon claimen. Nu blijkt dat mijn premie met meer dan het dubbele is gestegen, zonder vooraankondiging van wie dan ook. Ik ben het er niet mee eens en wil nu weten als ik de verzekering kan opzeggen en als dit ook onder de regel valt dat je per maand je verzekering kan opzeggen. Of zit ik er nu een jaar aan vast. Had de tussenpersoon of de verzekeringsmaatschappij mij niet op de hoogte moeten stellen van de verhoging van de premie ?

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Opzeggen autoverzekering BOVAG

Ongelezen bericht door Byob »

Back on topic?
guurtjemarie schreef:Geacht forum,
Ik heb het volgenden probleem met de BOVAG betreffende een autoverzekering.
De verzekering is een AutoPlus aangegaan op 30 november 2010
Na een mooi aanbod van mijn bank is de BOVAG verzekering via post op 27 november 2012 opgezegd.
Tot mijn verbazing krijgen we begin januari 2013 bericht dat met ingang van 3 januari is komen te vervallen (zie “Autoverzekering”). De BOVAG heeft de afzegging ingevoerd op 3 december 2012, waarmee de verval datum januari 2013 wordt.
In verband met de opzegging worden de volgende poliskosten in rekening gebracht: €16,53 + €3,47 assurantiebelasting vanwege tussentijdse beëindiging. Dit is in strijd met de algemene voorwaarden (zie “artikel 1.5”). Tevens vind ik in de algemene voorwaarden nergens terug dat met het beëindigen van de verzekering er poliskosten aan verbonden zijn.
Het komt de BOVAG mooi uit dat de verzekering per 3 december 2012 beëindigd is, waarmee een nieuw premiejaar weer is begonnen, dus moeten die kosten betaald worden.
Ik ben het met deze redenering niet eens, gaarne uw reactie en uw eventuele bemiddeling.
Met vriendelijke groet
Ik zie niet helemaal waar de BOVAG in strijd met de voorwaarden te werk gaat. Uw jaarlijkse vervaldatum lijkt mij met een ingangsdatum van 30-11-2010 ook op of rond die datum jaarlijks te liggen. Wilt u de polis niet op de jaarlijkse vervaldatum verlengen dient u dit uiterlijk 14 dagen daarvoor mee te delen aan de BOVAG. Dit is niet gebeurt, en is de opzegging met in achtneming van 1 maand beeindigd conform artikel 1.5. Vervolgens staat er in artikel 1.7 dat er bij tussentijdse beeindiging premie terugebetaald wordt onder inhouding van poliskosten. Helaas geen bedrag. Dan werken ze de opzegging naar mijn idee conform de voorwaarden af.
Trefhorst schreef:Hallo, ik ben nieuw hier bij de tros radar en heb een vraag t.a.v het opzeggen van mijn auto verzekering.
Ik lees het bericht van guurtjemarie en ben toch benieuwd als de reactie op dat bericht echt kan. Ik heb nu ook een probleem met mijn verzekering. Ben vorig jaar overgestapt omdat ik een ander auto kocht. Ik ben van wa-casco naar All-risk gegaan en zat in de hoogste trede(15jr schadevrij). Helaas had ik twee schades binnen de zes maanden, waarvan mij dochter bij de eerste de auto reed. Mijn tussenpersoon verzekerde mij dat premie niet omhoog zou gaan, en dat ik ook de tweede schade kon claimen. Nu blijkt dat mijn premie met meer dan het dubbele is gestegen, zonder vooraankondiging van wie dan ook. Ik ben het er niet mee eens en wil nu weten als ik de verzekering kan opzeggen en als dit ook onder de regel valt dat je per maand je verzekering kan opzeggen. Of zit ik er nu een jaar aan vast. Had de tussenpersoon of de verzekeringsmaatschappij mij niet op de hoogte moeten stellen van de verhoging van de premie ?
Ik vraag mij af of je nou niet goed voorgelicht bent, of het niet begrepen hebt wat de adviseur heeft verteld. Een opmerking van ik ben van wa-casco naar all-risk gegaan geeft mij namelijk te denken aangezien dit dezelfde dekkingen zijn....
Nagenoeg alle maatschappijen werken met een bonus/malus ladder, deze worden altijd in de voorwaarden verwerkt, en zeker bij 2 schades in 1 verzekeringsjaar zal u hard naar beneden zijn gevallen op de ladder. De eerste schade had mogelijk nog geen consequenties voor de hoogte van de korting, de tweede wel. Het lijkt mij ook vreem dat u op de jaarlijkse vervaldatum geen bericht hebt gehad aangezien uw polis op die datum inhoudelijk gewijzigd moet zijn door de terugval van de korting. Daarbij zal op die polis ook de nieuwe te betalen premie moeten staan.
Opzeggen kan bij de meeste verzekeraars dagelijks, als de polis minimaal 1 jaar gelopen heeft, meestal wel met 1 maand opzegtermijn. Denkt u er wel aan dat u ergens anders moet aangeven dat u 2 schades heeft gehad, en dat u ook daar met minder schadevrije jaren moet rekenen, 15 jaar minus het aantal treden dat u gezakt bent op de ladder. Pak de voorwaarden er eens bij.
dhc schreef:Er is nog geen reactie op de openingspost gekomen en het is nogal onbeleefd om in te breken in het topic van iemand anders . Als u een vraag heeft kunt u een eigen topic openen!
Ik kan mij hier eigenlijk wel in vinden, de beide vragen overlappen elkaar eigenlijk maar minimaal, duidelijker is dan een nieuw topic te openen. Ook vindt ik de reacties hierop nogal ongepast. Het is maar net hoe je het leest, maar sommigen lijken het te lezen alsof DHC de tweede vraagsteller hierop een agressieve manier aanvalt, ik zie het meer als tip om alsnog een nieuw topic te openen, en zo ook antwoord op die vraag te krijgen.

Gesloten