LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] oude polis

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
ellen52
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 mei 2009 13:40

oude polis

Ongelezen bericht door ellen52 »

In 1952 heeft de vader van mijn man een overlijdensverzekering voor hem afgesloten bij De Centrale, deze maatschappij is later overgegaan naar Reaal. 25 jaar is er elke maand een bedrag hiervoor betaald totdat die in 1977 premievrij werd. Nu weer 35 jaar later dachten wij, laten we eens kijken of dit af te kopen is. Maar helaas volgens Reaal bestaat deze polis niet, zit niet in hun bestand zeggen ze.

Hoe is dat mogelijk? Waar is die polis gebleven? Wat is er met het geld gebeurd? Het gaat niet om het geld maar wat doen ze met oude polissen, zo maar weg gooien, al die jaren voor noppes verzekerd?

Wil graag weten hoe ik er verder achter kan komen en wat te doen?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: oude polis

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

bel het juridisch loket eens?
want die lijkt me niet zomaar mogen?

loket geeft eenmalig grais advies

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: oude polis

Ongelezen bericht door Byob »

Afhankelijk van wat u bedoelt met een overlijdensverzekering is het maar de vraag of er waarde in de polis zit.

Mocht het gaan om een overlijdensrisicoverzekering, dan is er bijna nooit waarde in de polis opgebouwd. Het enige wat je verzekerd is dat als je binnen de looptijd komt te overlijden, er het verzekerde bedrag wordt uitgekeerd. Einddatum polis is ook einddatum dekking.

Als u de polis nog heeft zou hierin mogen staan wat de polis wanneer moet doen.

Gaat het inderdaad om een polis zonder waarde, dan kan ik mij indenken dat de maatschappij die gegevens 35 jaar later niet meer zo uit een computer haalt. Er zou heel misschien in een papieren dossier wat terug te vinden zijn, maar ik heb geen idee hoe lang ze dit soort administratie dienen te bewaren.

Gaat het wel om een polis met waarde, dan hoop ik dat u de polis nog heeft, en dat u daarmee ook Reaal kunt overtuigen van de aanwezige afkoopwaarde.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: oude polis

Ongelezen bericht door sjohie »

Na 5 jaar vervalt zo'n polis aan de verzekeraar, als de polishouder zich niet meld, en gezien de jaartallen, kan het heel goed zo zijn, dat dit vele jaren geleden al gebeurd is?

Maar je zou het eens via de site van verdwenen geld kunnen proberen?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: oude polis

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

nou lekker dan,mijn man zijn ouders hadden ook ooit een polis bij geboorte afgesloten,die is ook al afbetaald?
en dus?kwijt?(was niet veel voor toen wel maar nu niet)heb nu goed verzekerd!)

kan toch niet eigenlijk.....dus als je jong je polis afsluit?voor later,en na 30 jr is deze afbetaald maar je leeft nog?is je polis weg?

of begrijp ik het nu verkeerd?zo ja dan mag je wel af blijven sluiten...

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: oude polis

Ongelezen bericht door Byob »

Naast dat de administraties in het huidige computertijdperk wat beter voor elkaar zullen zijn dan uit de tijd dat de pc nog niet werd gebruikt is het ook afhankelijk van het soort polis waar het over gaat.

Betreft het een uitvaartpolis, dan zal deze ook na het bereiken van de einddatum premiebetaling nog altijd iets moeten gaan doen, een dienst uitvoeren of geld uitkeren, ook al is dat 100 jaar na het aflsuiten hiervan.

Betreft het een uitkering bij overlijden voor een vastgestelde datum, zal na het bereiken van die datum in de meeste gevallen de polis zonder waarde worden doorgehaald. Maar gelukkig heeft de verzekerde dan geen beroep hoeven doen op de uitkering.


@Rozemarijntje, U weet welke verzekeraar er nu voor de polis zorg zou moeten dragen, en daar heeft u al van begrepen dat de door u genoemde polis niet meer in de administratie voorkomt? U heeft de polis van toen nog wel?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: oude polis

Ongelezen bericht door sjohie »

rozemarijntje schreef:nou lekker dan,mijn man zijn ouders hadden ook ooit een polis bij geboorte afgesloten,die is ook al afbetaald?
en dus?kwijt?(was niet veel voor toen wel maar nu niet)heb nu goed verzekerd!)

kan toch niet eigenlijk.....dus als je jong je polis afsluit?voor later,en na 30 jr is deze afbetaald maar je leeft nog?is je polis weg?

of begrijp ik het nu verkeerd?zo ja dan mag je wel af blijven sluiten...
Dat hangt van het type polis af. Mijn ouders hadden een polis met een X bedrag er in voor mij afgesloten, welke op mijn 30e verjaardag premievrij werd. Daar kregen zij bericht van, en dat geld heb ik vervolgens gebruikt als vliegende start voor een andere polis.

ellen52
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 mei 2009 13:40

Re: oude polis

Ongelezen bericht door ellen52 »

rozemarijntje schreef:nou lekker dan,mijn man zijn ouders hadden ook ooit een polis bij geboorte afgesloten,die is ook al afbetaald?
en dus?kwijt?(was niet veel voor toen wel maar nu niet)heb nu goed verzekerd!)

kan toch niet eigenlijk.....dus als je jong je polis afsluit?voor later,en na 30 jr is deze afbetaald maar je leeft nog?is je polis weg?

of begrijp ik het nu verkeerd?zo ja dan mag je wel af blijven sluiten...
Daar komt het dus wel op neer. Wij zijn uiteraard niet afhankelijk van deze polis, is ook maar een klein bedrag maar gewoon het feit dat zulke polissen maar zo kunnen verdwijnen.

ellen52
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 mei 2009 13:40

Re: oude polis

Ongelezen bericht door ellen52 »

Byob schreef:

Betreft het een uitvaartpolis, dan zal deze ook na het bereiken van de einddatum premiebetaling nog altijd iets moeten gaan doen, een dienst uitvoeren of geld uitkeren, ook al is dat 100 jaar na het aflsuiten hiervan.



Het betreft een uitvaartpolis maar als ze die kwijt zijn, hoe kunnen ze die dan uit betalen als die volgens hun niet bestaat? Zal eens kopieën maken en die opsturen, kijken wat dan de reactie is.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: oude polis

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ja natuurlijk heb ik alle polissen..

maar mijn schoonvader helaas overleden,die had oude polissen en werd gewoon uitgekeerd was ook al 30 jr afbetaald geloof ik,
zijn gewoon uitvaart polissen met om de zoveel jaar verhogen ze het en ik krijg als winstdeling erover??

afijn heb tussen persoon gebeld en die zei,maak je geen zorgen,alles is bij jullie goed geregeld en je hoef helemaal niks te doen,ja betalen nu.
en is het einde daar dan blijven ze gewoon geldig...(afbetaald)verschillende lopen af..

die van mijn man is bijna geel :wink: maar zit in de map is wel klein bedrag,maar goed..
maar is nog geldig ze hebben het nagekeken...is wel overgegaan in wat anders(kom ff niet op de naam ben er nu even niet zo bij met mijn hoofd,ziek)
maar is goed!!

dus ik ben gerust gesteld...
nou ja..gerust het gaat me erom,ik betaal toch niet maandelijks voor jan doedel dat bedoel ik..

en als je dan niet dood ben na die tijd is het weg...lekker dan..dus dat gaat bij mij niet op..
hopelijk ga ik nog jaartje of 50 mee.. :wink:

dejong.R
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 feb 2013 20:32

Re: oude polis

Ongelezen bericht door dejong.R »

Helaas kan het ook zo zijn dat destijds een polis opgemaakt was en opgestuurd
(dus je treft een papier aan dat het overzicht geeft waarop je je mening
baseert),
maar de premiebetaling is destijds (na afgifte van dat polispapier) nimmer voldaan.
Dan betreft het een niet waardevol stukje papier,
Niet te controleren voor je, maar dit kan ook echt gebeurd zijn.
Sterkte, maar wat ik aangeef heb ik helaas ook meegemaakt.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: oude polis

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Heb je het over die van mij of??

Bij mij is alles negakeken door tussen persoon,is afbetaald
Ook toen brief van gehad

Maar na deze post...wilde ik weten of het er straks nog wel is?

ellen52
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 mei 2009 13:40

Re: oude polis

Ongelezen bericht door ellen52 »

Heb een boze klacht gestuurd naar Reaal en nu ineens is de polis wel boven water gekomen, het blijkt dat ze destijds een nummer ervoor hebben gezet en is ondergebracht bij Proteq, dacht toch altijd dat die alleen verzekeringen hadden voor dieren :lol:

Heb nog een tip voor wie interesse heeft in oude polissen en wat er mee gebeurd is, dan kun je terecht bij de bond voor verzekeraars.

stofzuigertje

Re: oude polis

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Omdat het betalen stopte vergeet je ook adres aan te passen.
Daarom moeilijk te vinden maar met het origineel was het wel te doen geweest.

Stuur altijd een foto kopie en niet de echte want zij vinden dan terug dat de Centrale is opgenomen in een andere van deze Reaal groep.
Er zijn diverse polissen van kleinere firma's meerdere keren achter elkaar overgenomen en dat is helemaal een ramp om te zoeken.

Gesloten