LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overlijdensrisicoverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Bilas
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 jun 2013 09:50

Overlijdensrisicoverzekering

Ongelezen bericht door Bilas »

beste forum leden,
naast de hypotheek heb ik bij mijn bank [Nationale Nederlanden] ook een banksparen [gekoppeld aan de hypotheek].
Dit banksparen wordt gebruikt om de hypotheekschuld te verlagen.
[ In dit geval wordt de bankspaarrekening verrekend met de hypotheek].
Deze hypotheek heb ik toentertijd gesloten via een tussenpersoon [de Hypotheker].
Dit betekent bijvoorbeeld dat bij verandering van de hypotheek alles via deze tussenpersoon moet lopen.
Ook is er toen een overlijdensrisicoverzekering gesloten aan deze hypotheek.
Op dit moment heb ik geen baan meer en elk bedrag dat ik kan besparen is mooi meegenomen.
Verder ben Ik premies [voor de overlijdensrisicoverzekering] aan het vergelijken bij andere aanbieders.
Voor het bedrag dat ik aan premie per maand aan Nationale Nederlanden betaal voor deze verzekering
zou ik een hoger bedrag bij overlijden krijgen
dus kan ik voor een lager premiebedrag dezelfde verzekering bij een andere aanbieders sluiten.
Nu wil ik deze verzekering opzeggen, maar volgens mijn tussenpersoon / Nationale Nederlanden kan dat niet.
Nu is mijn vraag aan jullie: kan ik deze overlijdensrisicoverzekering opzeggen?
Alvast bedankt

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Overlijdensrisicoverzekering

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Bilas schreef: kan ik deze overlijdensrisicoverzekering opzeggen?
Is die overl.vz niet gekoppeld aan de hypotheek?? zou je moeten kunnen zien in de hypotheek-akte.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Overlijdensrisicoverzekering

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij kun je gewoon een nieuwe overlijdensrisicoverzekering afsluiten en daarna deze laten verpanden aan de geldverstrekker in plaats van de oude. Die oude kun je daarna opzeggen.

Er is trouwens geen reden waarom je naar je oude adviseur zou 'moeten' gaan. Je kunt overal terecht.

Bilas
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 jun 2013 09:50

Re: Overlijdensrisicoverzekering

Ongelezen bericht door Bilas »

Ik heb het nagezocht, de verzekering is aan deze hypotheek gekoppeld.
betekend dit dat deze verzekering niet zomaar kan worden opgezegd?

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Overlijdensrisicoverzekering

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Bilas schreef:Ik heb het nagezocht, de verzekering is aan deze hypotheek gekoppeld.
betekend dit dat deze verzekering niet zomaar kan worden opgezegd?
Hoe is dat precies geformuleerd in de akte??

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Overlijdensrisicoverzekering

Ongelezen bericht door kweenie »

Als een overlijdensrisicoverzekering nodig is voor je hypotheek, dan betekent dat nagenoeg altijd dat deze moet zijn verpand aan de geldverstrekker. Die wil immers de zekerheid dat als je zou komen te overlijden, de uitkering ook kan worden gebruikt voor de aflossing van een deel van de schuld. En dat je niet de verzekering meteen opzegt als de lening geregeld is... Dat de overlijdensrisicoverzekering aan de hypotheek is verpand, spreekt daarom bijna vanzelf.

Maar dat betekent niet dat je geen andere overlijdensrisicoverzekering zou kunnen nemen.

Het kan ook zijn dat het overlijdensrisico binnen de hypotheek zelf geregeld is. Vooral vroeger was het vaak zo dat als je een spaarhypotheek had, er binnen die spaarpolis ook een stuk overlijdensdekking zat. Waarvoor je dan natuurlijk ook maandelijks betaalde. In dat geval is het lastiger om de verzekering over te sluiten.

Bilas
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 jun 2013 09:50

Re: Overlijdensrisicoverzekering

Ongelezen bericht door Bilas »

bij het banksparen zat ook een overlijdensrisico
deze overlijdensrisico is binnen de hypotheek zelf geregeld.

Gesloten