LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overstappen naar andere autoverzekring

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Natasja176

Overstappen naar andere autoverzekring

Ongelezen bericht door Natasja176 »

Ik heb een vraag over het overstappen naar een andere autoverzekering. het zit zo, ik wilde naar een ander maar had te laat mijn huidige autoverzekering opgezegd, dus dat gaat pas vanaf volgend jaar april. Nu is het zo dat ik mijn auto heb verkocht en ik koop straks weer een andere. is het nu zo dat ik mijn 'nieuwe' auto bij een andere, goedkopere verzekeringsmaatschappij kan onderbrengen, of werkt het zo niet?

Ik betaal per maand en hij loopt nog tot april 2010.

Graag een reactie.

dhc

Re: Overstappen naar andere autoverzekring

Ongelezen bericht door dhc »

Als je een kopie van het vrijwaringsbewijs van de oude auto opstuurt naar je verzekering, wordt deze ingaande dezelfde datum beëindigd. De nieuwe auto kun je dan bij de goedekopere verz. mij. aanbieden
Simpel!

vladja

Ongelezen bericht door vladja »

dhc,

Zo simpel is het niet. De meeste verzekeringsmaatschappijen schorten de polis op vanaf de datum van vrijwaring. Dat wil zeggen dat de verzekering nog steeds loopt, alleen er hoeft niet betaald te worden omdat er geen verzekerd object is.

Zodra er een nieuwe auto is wordt de verzekering weer geactiveerd.

Lees de polisvoorwaarden door om te kijken wat de verzekering precies voor voorwaarden stelt.

Quisquid

Ongelezen bericht door Quisquid »

Wel moet de verzekeraar ook de nieuwe auto willen verzekeren. Daar zal waarschijnlijk een andere premie bij horen en mogelijk wil de koper van die auto daar ook een ándere soort verzekering voor (bijvoorbeeld volledig casco, terwijl hij nu alleen WA heeft, bijvoorbeeld, of andersom. Of een klassiekerverzekering).

In hoeverre kan en mag de verzekeraar je dwingen die verzekering verplicht bij hem onder te brengen? Dat geeft dan een machtspositie t.a.v. de premie en de voorwaarden.

Bovendien moet die nieuwe auto nog aangeschaft worden.

Voor de theorie (om te beoordelen hoe consequent het beleid van deze verzekeraar is): wat nu als het nieuwe voertuig geen auto is, maar..... een motorfiets?

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Volgens mij klopt jullie verhaal niet! Als ik mijn auto verkoop omdat ik bv. naar het buitenland verhuis of gewoon geen auto meer wil, heb ik een vrijwaringsbewijs. Daarvan maak ik een kopie en stuur dat op naar mijn verzekering. Die wordt dan stopgezet. Mocht ik daarna toch weer besluiten een auto te kopen ga ik gewoon naar een andere verz. mij.
Zelf meegemaakt en was geen enkel probleem, maar toon mij maar aan dat ik het fout heb. Ik laat me in deze graag door jullie overtuigen, maar kom dan wel met aantoonbare feiten.

Vorige spreker heeft het over het feit dat verzekeraar ook de nieuwe auto moet willen verzekeren, gemakshalve wordt voorbijgegaan aan het gegeven dat TS juist naar een ander wil overstappen....de oude verzekeraar is dus geen partij.

Quisquid

Een verzekering met een andere auto als verzekerd object is sowieso een nieuwe overeenkomst en ik zie evenmin waarom die verplicht bij de oude verzekeraar zou moeten lopen.

Inderdaad hoort een verzekeraar een royementsverklaring af te geven met daarop het aantal schadevrije jaren. Die royementsverklaring kun je dan bij de volgende verzekeringsmaatschappij gebruiken.

Wel vind ik het belachelijk en niet correct (en onethisch) dat zo'n verklaring maar één jaar geldig bijft dat dat na een jaar twintig opgebouwde schadevrije jaren ineens vervallen, waarna je die allemaal weer opnieuw moet opbouwen.

vakkiel

Ongelezen bericht door vakkiel »

Jullie moeten wel de juist info er neer zetten !
Als je met het vrijwaringsbewijs naar de huidige autoverzekeraar gaat en zegt dat je je auto verkocht hebt en je geen nieuwe auto terugkoopt dan royeren ze polis gewoon ! Vervolgens kan de nieuwe auto aangeboden worden bij de nieuwe autoverzekeraar.

Quisquid

Ik heb er de polis van mijn eigen autoverzekering op nageslagen. Daarin staat dat de verzekering onder meer eindigt "bij elke overgang van eigendom [ik ga ervan uit dat ook overdracht hieronder begrepen bedoelt te zijn, want na overdracht is er meestal geen verzekerd belang meer] of belang bij het verzekerde, met verlies van de feitelijke macht daarover."

Als t.z.t een andere auto wordt aangeschaft, kan de verzekeraar deze auto uiteraard weer accepteren. Maar dan heb je wel een nieuwe verzekeringsovereenkomst!
Met een ander verzekerd object, wellicht ook een andere dekking (bijvoorbeeld eerst alleen WA, nu WA plus beperkt casco;oif eerst een "gewone" autoverzekering en nu een klassiekerverzekering met beperkt kilometrage), en bijna zeker ook een andere premie.
Het nieuwe voertuig hoeft zelfs niet eens een personenauto te zijn!
Misschien koop je wel een camper terug, of een motorfiets, of een brommobiel.

De nieuwe verzekering is sowieso een nieuwe overeenkomst. Met een nieuw object en nieuwe bepalingen. En een nieuwe premie.
Wijzigingen geven je sowieso het recht - als die nog zou lopen - de oude verzekering op te zeggen. Wat de polis er ook van zegt. Dat is altijd al zo geweest.

Informeer eens bij de nieuwe maatschappij die je op het oog hebt. Die heeft wel vaker met dit bijltje gehakt, en heeft niet het eigenbelang van je oude maatschappij. Men is verplicht je correct voor te lichten en hoort je niet met onjuiste voorlichting met een dubbele verzekering op te schepen, want dat maakt die verzekeraar daarvoor aansprakelijk en schadevergoedingsplichting.

Eres

Ongelezen bericht door Eres »

Een kopie vrijwaring op sturen is niet nodig.
Je kunt 3 dingen bij de verz.maatschappij doen.
Of je beëindigt de dekking, of je schort deze op, of de dekking wordt overgeschreven op een ander voertuig/object indien mogelijk.
Let op, niet alle maatschappijen retourneren het rest bedrag min onkosten, dus is opschorten vaak slimmer.
De polisvoorwaarden zullen uitkomst hierover bieden.
Na beëindiging volgt een royement verklaring deze is nodig om bij een nieuwe dekking bij een nwe firma aan te kunnen tonen, wat je historie is en helaas slechts 12mnd geldig.
Men is dus vrij om een voertuig elders onder te brengen

Quisquid

Als een verzekering voortijdig eindigt, heeft de verzekeraar ook geen dekking te verlenen en heeft de verzekeraar ook geen risico.
Een evenredig deel van de premie dien je dan terug te ontvangen.

Gesloten