LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Partnerpensioen

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Wilhelmina10
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mar 2013 13:23

Partnerpensioen

Ongelezen bericht door Wilhelmina10 »

Dat hadden we mooi geregeld, dachten wij: een aanvulling op het almaar slinkende nabestaanden partnerpensioen. Mijn man kreeg via zijn werkgever in het onderwijs een mooi aanbod van Loyalis: "U kunt het inkomen dat uw partner krijgt als u overlijdt, aanvullen met € 561 netto per maand tot zijn/haar 85ste. Dit kost u € 94 per maand." Geen omkijken meer naar. Totdat ik een paar jaar later ontdekte dat in 1 jaar tijd de premie gestegen was naar 143,96, bijna 50%!. Na de ontdekking heb ik de verzekering direct opgezegd, omdat men mij zei dat de premie nog wel kon oplopen tot het zesvoudige. Volgens Loyalis zou ik niets terugkrijgen, ook niet van de exorbitant verhoogde premie. Loyalis heeft dus tussen de 6 en 7.000 euro van ons afgenomen met een sjoemelverhaal over een prachtig aanvullend pensioen. Tja, de kleine lettertjes, zegt men dan alom vergoeilijkend. Het is, kortom onze eigen schuld. Daar ben ik het niet mee eens: er wordt met opzet een schimmigheid gecreëerd, alleen al in de benaming. Wie weet na een paar jaar of hij een NP Plusplan van Loyalis heeft of een Partner Plusplan (PPP) van het aan Loyalis gelieerde ABP? In het eerste geval kom je met lege handen te staan als je opzegt, in het tweede (ABP) behoud je de opgebouwde premie als gespaard. Ik heb de zaak laten rusten, maar nu ik met pensioen ga en berichten tegenkom over protesten van mensen tegen grote premiestijgingen van diezelfde club in 2016, voel ik mij toch geroepen dit soort praktijken publiekelijk te veroordelen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Partnerpensioen

Ongelezen bericht door kweenie »

Wie weet na een paar jaar of hij een NP Plusplan van Loyalis heeft of een Partner Plusplan (PPP) van het aan Loyalis gelieerde ABP?
Je krijgt periodiek een nieuwe polis waarop staat wat je hebt verzekerd en hoeveel je dat per jaar kost. Als je die papieren ongezien in het oud papier fout, dan weet je inderdaad niet wat je hebt verzekerd... Bovendien neem ik toch aan dat je weet wat je afsluit voordat je iets afsluit?

In elk geval zou je op zijn minst de folder kunnen bekijken. Daarin staat expliciet
"De hoogte van de premie is afhankelijk van uw leeftijd, uw geslacht en het bedrag dat u wilt verzekeren. De premie blijft gelijk zolang u in een bepaalde leeftijdsklasse valt.

Hier staat ook nog eens een complete tabel met premiebedragen per leeftijdsgroep bij. Hoeveel duidelijker moeten ze nog zeggen dat de premie om de paar jaar stijgt? Dus helemaal geen schimmigheid of kleine lettertjes.

Bij nabestaandenpensioenen zijn er altijd twee varianten, een opbouw variant en een risico variant. Bij de opbouw variant voor je ieder jaar een stukje pensioen op dat blijft staan. Bij een risicovariant ben je verzekerd zolang je premie betaalt. Net zoals bij een overlijdensrisicoverzekering, maar ook bijvoorbeeld een brandverzekering. De premie daarvan is een heel stuk lager dan van een opbouwproduct.

De premie is afhankelijk van het risico en van het uit te keren bedrag. Omdat de kans op overlijden ieder jaar stijgt (grofweg elke 7 jaar verdubbelt die kans) en die stijging veel sneller gaat dan de daling van het totaal uit te keren bedrag, stijgt ook de premie elke paar jaar flink.

Stel dat iemand van 55 het een kans van een half procent heeft om te overlijden. Dan komt dus één op de 200 55-jarigen te overlijden. Als nu net deze verzekerde komt te overlijden, dan moet er 30 jaar lang 561 per maand worden uitgekeerd. Dat is bij elkaar ongeveer 2 ton! Dus de premie van 200 55-jarigen moet 2 ton kunnen uitkeren. Dan kom je uit op een premie van ongeveer 1000 euro per jaar of een kleine 100 euro per maand.

7 jaar later is de kans op overlijden ongeveer 1% en hoeft er, bij overlijden, nog maar 23 jaar een uitkering beetje te hoeven worden. Dat is dus ongeveer anderhalf ton, die in dit geval wel betaald niet worden door naar 100 mensen. De jaarpremie wordt dan dus ongeveer 1500 per jaar, de helft hoger dan eerst. Dus begrijpelijk dat jouw premie na vijf jaar ook fors omhoog gaat.

Dus helemaal geen sjoemelverhaal of geld 'afnemen'. Of vind je dat je brandverzekering, zorgverzekering of autoverzekering je ook zomaar geld afneemt met een sjoemelverhaal?

Jantje7
Berichten: 986
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Partnerpensioen

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Mogelijk werd de premie ingehouden via het loon van uw man en was dit een bruto betaling, dus in feite betaalde u maar netto de helft. Normaal staat de premie voor een leeftijd over 5 jaren dus b.v. 55 tot 60 enz.

Gesloten