LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Probleem dagwaarde autoverzekering na totalloss

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
sjeffrie
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 apr 2009 09:01

Probleem dagwaarde autoverzekering na totalloss

Ongelezen bericht door sjeffrie »

hallo allemaal

ik weet mij ondertussen geen raad meer en misschien dat jullie nog met wat tips en ideen kunnen komen. Hier mijn probleem.

Circa 2 jaar terug heb ik een auto helemaal opgeknapt. De auto komt uit 1992 maar had nogal last van roest en de lak was niet meer mooi. Ik heb de auto van buiten compleet gerestaureerd (roest weg en volledig laten spuiten , motorisch e.d veel dingen vervangen zoals distributie koppeling remmen banden vering echt alles eigenlijk ) waar veel tijd en geld in is gestoken. Ik heb toen hij klaar was de auto laten taxeren. De taxatie bedroeg 4000 euro.

De auto heb ik toen verzekererd bij de ANWB ( Unigarant ) . All-risk met een dagwaarde opgegeven van 4000 euro i.p.v iets van 750 euro wat normaal voor deze auto geldt uit dat jaar.

Helaas is een idioot voor mijn deur met volle gang tegen mijn auto gereden en is er een schade van 4200 euro vastgesteld door CARe.
De schadeexpert van een andere firma die de schade voor de ANWB komt vaststellen heeft hem totalloss verklaard en als dagwaarde 2500 euro terwijl ik had medegedeeld dat ik een taxatierapport had met 4000 euro.

Na contact met de ANWB geven zij als rede dat het geen old-timer is en ik in principe er niet voor verzekerd ben ( bedrag van 4000,- euro ). Nu gaf de ANWB als advies een contra-expertise te laten doen maar na contact met de expert van dat contra-expertisebureau gaven zij aan dat het vastgestelde bedrag juist is maar zij hebben de auto totaal niet bekeken.

Het lijkt alsof ze gewoon geen zin hebben om naar de auto goed te kijken maar ondertussen wordt mij 1500 euro door de neus geboord. Ik kan er maar niet mee accoord gaan dat ik 2500,- krijg. De auto is gewoonweg meer waard.

Nu hoor ik van verschillende mensen uit ervaring dat je bijvoorbeeld een gelijkwaardige auto moet kunnen kopen voor 2500,- maar dat gaat bij mij niet lukken omdat hij uit vrij exclusieve onderdelen is opgebouwd. Ik ben nu een beetje radeloos wat ik moet doen... :(

Peter2508
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 aug 2008 09:22

Re: Probleem dagwaarde autoverzekering na totalloss

Ongelezen bericht door Peter2508 »

Kan alleen zeggen voor toekomstige gevallen zoek een goede tussenpersoon. Dit soort dingen worden door een tussenpersoon uitonderhandeld en dat heb je bij de ANWB niet.

Eres
Berichten: 299
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Probleem dagwaarde autoverzekering na totalloss

Ongelezen bericht door Eres »

Sjeffrie

Een auto uit 1992 all risk verzekeren is denk ik zinloos, zelfs met een op dat moment geschatte dagwaarde van € 4000,--.
Je praat op dit moment alweer over iets van 2 jaar eerder, dus trek de waarde vermindering er maar af (hiervoor wordt een vast rekensommetje gebruikt).
Ik denk niet dat dit alleen voor de anwb geldt, maar elke verz.maatschappij zal op allerlei manieren proberen om onder een schade uit te komen of minder uit te moeten keren.
Als je deze dagwaarde schriftelijk van de anwb op de polis hebt staan, kan je nog proberen er wat mee te doen, ga eens langs het juridisch loket van je gemeente en in het uiterste geval dit bij het Kifid melden.
Je kan zelf een schadebedrijf inschakelen, maar dan betaal je meestal 10% van de geschatte schade en krijg je te horen wat de dagwaarde is, maar dat houdt nog meer kosten voor je in.
Die 2500,-- is denk ik al extra opgewaardeerd (let op de tweedehands marktwaarde voor deze auto), extra’s geven slechts een waarde voor de liefhebber.
Een gelijkwaardige auto terug kunnen kopen, de praktijk wijst altijd uit dat zoiets eigenlijk onmogelijk is.

debeurd
Berichten: 106
Lid geworden op: 09 okt 2008 03:19

Re: Probleem dagwaarde autoverzekering na totalloss

Ongelezen bericht door debeurd »

Noghmaals die contra-expertise regelen.
Niet mee akkoord gaan. Als jij een taxatierapport hebt van 4000 kunnen ze dat niet zomaar naast zich neerleggen.

Daarnaast moet je de kosten VERHALEN op de tegenpartij en de boel niet verhalen op je eigen verzekeirng.

Neem voortaan inderdaad een tussenpersoon, die helpt je met dit soort zaken.

Eres
Berichten: 299
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Probleem dagwaarde autoverzekering na totalloss

Ongelezen bericht door Eres »

Bij een allrisk verz. heb je met je eigen maatschappij te maken.
Die keren de schade uit en verhalen het daar waar nodig.
Ik zou er ook niet mee akkoord gaan, maar je zult dus naar juridische mogelijkheden moeten zoeken vandaar dat juridische loket of een eigen advocaat.
Misschien had de verzekeraar je goed moeten adviseren, bij een allrisk wordt de premie over de nieuw waarde berekend, valt zo een verzekering zonder goed tegen advies afsluiten misschien niet onder misleiding of onbehoorlijk gedrag.
Een goede tussenpersoon kan je helpen of adviseren, maar uiteindelijk heb je toch met de verz maatschappij te maken wanneer het erop aankomt.

The Sandman
Berichten: 137
Lid geworden op: 12 feb 2009 21:44

Re: Probleem dagwaarde autoverzekering na totalloss

Ongelezen bericht door The Sandman »

In uw polis zou moeten staan dat de uitkering zal gebeuren volgens taxatierapport. Dat rapport moet dus erkend zijn door de verzekeraar. Een afschrift taxatie zal normaal gesproken ook naar de verzekeraar toe gaan.

"Zomaar" laten taxeren en die waarde "gewoon" opgeven zal absoluut niet volstaan.

sjeffrie
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 apr 2009 09:01

Re: Probleem dagwaarde autoverzekering na totalloss

Ongelezen bericht door sjeffrie »

Maar is het dan ook niet raar dat ik een auto uit 1992 All Risk kan verzekeren ?? en een dagwaarde opgeven van 4000 ? Want waarom willen ze dan in hemelsnaam de dagwaarde weten ?

Naar mijn mening heeft mijn verzekeringsmaatschappij een steek laten vallen door de mogelijkheid toch een auto te kunnen verzekeren All risk en een dagwaarde van 4000 euro zonder hierover met de verzekerde contact op te nemen waarom ik all risk wil en 4000 euro als dagwaarde heb opgegeven.

Maar hoe schatten jullie mijn kansen als ik een contra laat uitvoeren ? Ik ga voor de contra minimaal 250 euro kwijt zijn maar dit wordt betaald als blijkt dat ik gelijk heb en de auto meer als 2500 waard is.

stofzuigertje

Re: Probleem dagwaarde autoverzekering na totalloss

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zonder merk en type en extra gemonteerde dingen die vermoedelijk overgezet kunnen worden kan ik geen bedrag noemen.

De schade herstellen kost volgens Care dus €4200,- dus € 1700,- zelf betalen, soms is een gelijkwaardige zoeken en dingen overzetten goedkoper.
Dit is het nadeel van deze leeftijd, geen classic en niet meer nieuw.

Alleen erg zeldzame kunnen soms met blijvende waarde getaxeerd zijn, maar zonder enige merk en type kan ik dit niet beoordelen.

sjeffrie
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 apr 2009 09:01

Re: Probleem dagwaarde autoverzekering na totalloss

Ongelezen bericht door sjeffrie »

het gaat om een Ford Fiesta XR2i 1.8 16v 130pk.

opties:
Centrale vergrendeling
Voorruitverwarming
Stuurbekrachtiging
sportintrieur ( stoelen en stuur + pedalen orgineel Ford ) speciale aangepaste kofferbakspoiler met 3e remlicht ( deze is handgemaakt ) McRallying voorbumperlip geintregeerd met voorbumper dus is 1 geheel geworden en niet zomaar erop te schroeven maar echt met polyesterhars en matten ( handgemaakt )
strak gemaakte achterklep ( handgemaakt )
dubbel uitlaatsysteem ( handgemaakt )
Fiesta mk5 sport achterbumper
Schijfremmen achter ipv trommels
Motorisch alle slijtage vervangingsonderdelen max. 1,5 jr oud
16inch l.m wielen met pirelli nero zero banden
Nieuwe laklaag metallic. Niet orginele kleur.
Geen roest wat normaal bij elke Ford Fiesta uit dit bouwjaar voorkomt. Hier heeft het meeste geld in gezeten samen met het spuitwerk.
Fiesta MK3 Turbo motorkap met weggewerkt Ford logo
Weggewerkte antenne gat op dak
Klasse 3 alarm DEFA
MHW achterlichten
Laatst gewijzigd door sjeffrie op 05 apr 2009 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.

mvans
Berichten: 109
Lid geworden op: 16 nov 2008 21:12

Re: Probleem dagwaarde autoverzekering na totalloss

Ongelezen bericht door mvans »

Met alle respect hoor maar wat een azijnpisserij zeg. Wat dacht je dan. Het is een auto en daar schrijf je op af. Ik vindt het nog netjes 2500 euro. Misschien wijs voor je om volgende keer voor je iets afsluit de voorwaarden te lezen. Mensen moeten zich niet steeds verschuilen achter het feit dat ze dat niet wisten.

Eres
Berichten: 299
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Probleem dagwaarde autoverzekering na totalloss

Ongelezen bericht door Eres »

Sjeffrie
Ik schat je kansen niet hoog in, maar het is altijd te proberen er toch achter aan te gaan.
Wanneer die dagwaarde op je polis is vermeld of dat je een bewijs hebt dit met de verz.maatschappij te zijn overeengekomen heb je een kans er meer uit te halen.
Ook alle veranderingen moeten gemeld en bijverzekerd zijn, opties, accessoires etc vallen normaal buiten de dekking anders dan in de polis vermeldt.
Het is vrij gebruikelijk dat je een aanschaf waarde (dagwaarde) op moet geven, voor een gewone auto van 1992 zou het raar zijn een allrisk af te sluiten, maar ik vind het ook voor een auto van €4000,-- gelden, kijk maar naar het premie bedrag, die je er voor hebt moet afdragen.
Aan het kenteken te zien is die auto rond 1998 voor een nieuwe registratie geweest, als dat niet voor alle wijzigingen is geweest, kan het ook een waarde vermindering veroorzaken.
De meeste opties kunnen misschien te hergebruiken zijn en zullen door liefhebbers best een waarde opleveren waar je nog iets aan hebt, ik zou deze optie eerder uitzoeken voor ik nog meer verlies kan oplopen of inderdaad het rest bedrag voor de schade zelf ophoesten.
Een auto pimpen geeft natuurlijk het risico deze extra waarde te verliezen in geval van schade.

sjeffrie
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 apr 2009 09:01

Re: Probleem dagwaarde autoverzekering na totalloss

Ongelezen bericht door sjeffrie »

ja leuk dat je dat allemaal roept MVANS maar ik was in de veron derstelling dat ik alles op de juiste manier had gedaan.

van tevoren laten taxeren. all risk verzekeren en een hogere dagwaarde opgegeven.

maar jullie kunnen toch ook wel verder begrijpen dat ik zo mijn vraagtekens heb bij over mijn polis... ik zit op 80% no claim en betaal 40 euro p/m voor een auto uit 1992. Dan had ik hem net zogoed WA kunnen verzekeren want dan had ik bij schade het kunnen laten maken uit eigen zak omdat de dagwaarde kennelijk dan toch niet hoog is.

mvans
Berichten: 109
Lid geworden op: 16 nov 2008 21:12

Re: Probleem dagwaarde autoverzekering na totalloss

Ongelezen bericht door mvans »

Misschien inderdaad wel wat kort door de bocht van me, maar wordt hier erg moe van mensen die altijd maar richting een ander wijzen. Als consument mag je best zelf zaken uitzoeken. Wat mij opvalt is dat er heel veel klachten zijn over verzekeringen die zelf geregeld zijn. Met name de Ditzo's en de all secur's. Op verjaardagen hoor je altijd van iedereen maar weer hoeveel ze nu weer uitgespaard hebben. Wat ze vergeten is dat goedkoop ook wel eens duurkoop kan zijn. Ik zeg niet dat de internetverzekeringen slecht zijn integendeel. Alleen wel ongeschikt voor mensen die alles graag goed geregeld zien. Service heeft zo zijn prijs. Als je naar een goede tussenpersoon was geweest had deze je dit kunnen vertellen. Ik weet het is nu mosterd na de maaltijd. Maar even terugkomend op jouw verhaal. 2500 euro is een vrij redelijke dagwaarde. Je moet bij een 'gewone' autoverzekering rekening houden met het feit dat je afschrijving hebt. Dit had ondervangen kunnen worden door een oldtimer danwel youngtimer verzekering af te sluiten. Deze verzekeringen keren wel de taxatiewaarde uit en waren naar alle waarschijnlijkheid nog goedkoper ook. Er zitten wel een aantal restricties aan deze vormen van verzekeringen in de vorm van het beperkte aantal kilometers en vaak wil men ook dat de youngtimer als tweede auto wordt gehouden. In ieder geval succes met de afhandeling.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Probleem dagwaarde autoverzekering na totalloss

Ongelezen bericht door dhc »

kan ik geen bedrag noemen
D!RK alias Stofzuigertje:
Sinds wanneer heb jij verstand van gerestaureerde auto's en de waarde daarvan?
En de rest van je verhaal is wederom warrig, onnozel, dom, onbenullig, onduidelijk en geklets van een leek!
Als ik je leeftijd moet schatten aan de hand van al je ervaringen dan moet je minstens 120 jaar oud zijn.....en dement.

The Sandman
Berichten: 137
Lid geworden op: 12 feb 2009 21:44

Re: Probleem dagwaarde autoverzekering na totalloss

Ongelezen bericht door The Sandman »

@TS,

iedereen is vrij zijn voertuig A_R te verzekeren. Ook al is het kreng 30 jaar oud, compleet verroest en slechts 200 euro waard. De verzekeraar is puur commercieel, hem maakt het niet uit wat je wil, als je maar betaald. En als je dan iets bijzonders wil moet dat op je polisblad staan.

Ik begrijp dus (na aanleiding van mijn eerder vraag) dat dat niet het geval is. Dus helaas, U heeft niets in handen. Pak wat U pakken kan, meer lukt niet.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Probleem dagwaarde autoverzekering na totalloss

Ongelezen bericht door SJZ »

dagwaarde 2500 euro terwijl ik had medegedeeld dat ik een taxatierapport had met 4000 euro.
Dus de dagwaarde nu is 2500 en dat bestrijd jij met een taxatierapport van 2 jaar oud? Dan heb je dus geen actueel taxatierapport. Hoelang zou die auto nog meegaan vanaf 2007 gerekend? 5 jaar? Dan schrijf je dus (ruwweg hoor) 4000 / 5 = 800 per jaar af en is de auto nu nog 2400 waard.

sjeffrie
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 apr 2009 09:01

Re: Probleem dagwaarde autoverzekering na totalloss

Ongelezen bericht door sjeffrie »

Naar mijn weten is de afschrijving van oudere auto's totaal anders als auto's die net van de lopende band afkomen. Anders zou je nu een Golf 2 voor 5 euro kunnen kopen bij wijze van spreke.

Maar ik heb al besloten hem in onderdelen te verkopen. Al dit gedoe raak ik maar van in de stress. Ondanks dat ik mij zeer te kort gedaan voel.

Gesloten