LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Proteq autoverzekering één schade minus 14 schadevrije jaren

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
gils407
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 aug 2012 19:03

Proteq autoverzekering één schade minus 14 schadevrije jaren

Ongelezen bericht door gils407 »

Afgelopen week ontving ik mijn nieuwe autopolis van Proteq. Hierop viel mij op dat ik 14 schadevrije jaren ben kwijtgeraakt door één schade. Ik stond op 24 (!) en ben in 2010 door één schade teruggezet naar 10. Ik moet dus 14 jaar schadevrij rijden om die ene schade in te halen. Als ik nu wil overstappen krijg ik niet eens meer mijn 80% korting bij een andere mij. Ik vind het echt ongelooflijk en absurd dat dit zomaar kan. Alsof ik een misdaad heb begaan!

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Proteq autoverzekering één schade minus 14 schadevrije jaren

Ongelezen bericht door vroem »

Ik weet niet wat voor soort schade. En welk schadebedrag maar wellicht is dat zodanig kwa kosten dat zelf dragen goedkoper is dan 14 jaar lang meer premie betalen op deze en toekomstige auto's? Als ze dit gedaan hebben moet dat in de polisvoorwaarden vermeld staan, en staat dat erin dan mogen ze het niet alleen maar zullen ze het ook zeker doen. Is forse veel daadwerkelijk, in 1 klap complete korting kwijt.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Proteq autoverzekering één schade minus 14 schadevrije jaren

Ongelezen bericht door Frantic2 »

je valt hoe dan ook terug na een schade, met 14 svj heb je echt nog wel maximale no-claim bij de meeste verzekeringen, behalve bij Ditzo of Datzo.


Je valt gewoon terug via de bonusmalus ladder die in je voorwaarden staat, die loopt in 99% van de maatschappijen maar tot trede 20 en verder wordt er niet geteld en dat maakt ook niet uit...... Je valt vanaf trede 20 terug.

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Proteq autoverzekering één schade minus 14 schadevrije jaren

Ongelezen bericht door Byob »

Het lijkt er haast op dat ze 2 schuldschades hebben geregistreerd in een verzekeringsjaar....

Martijn T
Berichten: 114
Lid geworden op: 24 nov 2008 21:24

Re: Proteq autoverzekering één schade minus 14 schadevrije jaren

Ongelezen bericht door Martijn T »

Bij FBTO had u er nog maar 4 schadevrijejaren over gehad. Bij Noordhollandsche van 1816 nog 19.

Bij de meeste maatschappijen werkt het zo:
Hoogste trede is trede 19.
Met 9 schadevrijejaren heb je samen met de standaardinschaling (veelal is trede 5 de trede waarop je met 0 schadevrijejaren begint) de laagste trede met maximale korting te pakken.

Van trede 19 val je bij schade terug naar trede 14.
trede 14 - standaard inschalings trede 5 = 9 schadevrijejaren over.

(met 9 schadevrijejaren begin je nl. dan op trede 14)

Het is erg genoeg, maar bij Proteq bent u dus verhoudingsgewijs gunstig uit...

Emcede
Berichten: 302
Lid geworden op: 18 dec 2010 23:45

Re: Proteq autoverzekering één schade minus 14 schadevrije jaren

Ongelezen bericht door Emcede »

Nou, nou, een misdaad begaan?... Dat valt wel mee. Het is vervelend in jou situatie, maar zo werkt het Nederlandse systeem van autoverzekeringen en bonus malus korting nu eenmaal. Kijk maar even mee in de voorwaarden van Proteq: bij 15 of meer schadevrije jaren kom je binnen op de hoogste trede, 20. Het venijn zit 'm in de toevoeging 'of meer': of je nu 15 of 35 schadevrije jaren hebt, dat maakt niet uit.

Met 1 schade valt de polis terug naar trede 15, hetgeen overeenkomt met 10 schade vrije jaren.

Jij had 24 schadevrije jaren en nu 10. Het voelt dan begrijpelijk dat je 14 hebt ingeleverd. Zo werken de bonus malustabellen voor nagenoeg alle verzekeraars. Er is in Nederland voor zover ik weet geen goeie oplossing voor mensen die meer schadevrije jaren hebben dan de tabel toestaat. Dat is nie alleen bij Proteq zo.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Proteq autoverzekering één schade minus 14 schadevrije jaren

Ongelezen bericht door nevermind »

Je hebt toch een schade "vrij", d.w.z. je valt wel terug in je bonus /malus, maar als geen verdere schade hebt, maakt het qua kosten toch niets uit.
Pas bij een volgende schade ga je de treden terug.
Ik weet het niet, misschien ook afhankelijk van de verzekering.

Teunbosseman
Berichten: 4378
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Proteq autoverzekering één schade minus 14 schadevrije jaren

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

gils407 schreef:Afgelopen week ontving ik mijn nieuwe autopolis van Proteq. Hierop viel mij op dat ik 14 schadevrije jaren ben kwijtgeraakt door één schade. Ik stond op 24 (!) en ben in 2010 door één schade teruggezet naar 10. Ik moet dus 14 jaar schadevrij rijden om die ene schade in te halen. Als ik nu wil overstappen krijg ik niet eens meer mijn 80% korting bij een andere mij. Ik vind het echt ongelooflijk en absurd dat dit zomaar kan. Alsof ik een misdaad heb begaan!

Reeds een en ander is gezegd maar wat mij opvalt is dat je schrijft dat bij overstappen je niet meer dan 80% krijgt. Bij proteq ( nu ditzo ofzo geworden ) is tov anderen welke 75% korting geven aardig hoog/

riddert
Berichten: 2150
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Proteq autoverzekering één schade minus 14 schadevrije jaren

Ongelezen bericht door riddert »

Teunbosseman schreef:
gils407 schreef:Afgelopen week ontving ik mijn nieuwe autopolis van Proteq. Hierop viel mij op dat ik 14 schadevrije jaren ben kwijtgeraakt door één schade. Ik stond op 24 (!) en ben in 2010 door één schade teruggezet naar 10. Ik moet dus 14 jaar schadevrij rijden om die ene schade in te halen. Als ik nu wil overstappen krijg ik niet eens meer mijn 80% korting bij een andere mij. Ik vind het echt ongelooflijk en absurd dat dit zomaar kan. Alsof ik een misdaad heb begaan!

Reeds een en ander is gezegd maar wat mij opvalt is dat je schrijft dat bij overstappen je niet meer dan 80% krijgt. Bij proteq ( nu ditzo ofzo geworden ) is tov anderen welke 75% korting geven aardig hoog/
80 of 75 procent korting zegt natuurlijk niet zoveel. Het gaat om de basispremie. 80 procent korting op een hogere basispremie komt op hetzelfde neer als 75 procent korting op een lagere basispremie. 't Gaat om het te betalen bedrag aan premie onder de streep, en of dat nu 50 of 80 procent korting is, is verder niet zo interessant.

leid
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 aug 2012 16:38

Re: Proteq autoverzekering één schade minus 14 schadevrije jaren

Ongelezen bericht door leid »

Beste gils407,

Bijna alle autoverzekeraars werken met een B/M ladder, ook Proteq. Er zijn inderdaad voorbeelden waarbij mensen met 21 schadevrije jaren 17 jaar verliezen na 1 schade. Gemiddeld verliest iemand met 21 schadevrije jaren zo'n 11 jaren na 1 schade. Ditzo kende als een van de weinige verzekeraars geen b/m ladder, maar sinds een paar maanden hanteert deze verzekeraar ook b/m ladder.

Naast de terugval in schadevrije jaren speelt ook de terugval in korting mee. Bij sommige verzekeraars val je wel terug, maar hou je nog de no-claimkorting grotendeels. Wanneer je veel schadevrije jaren hebt is het van belang om de b/m ladder mee te wegen in de keuze voor een autoverzekering. Het is dan verstandig aan om een verzekering te kiezen met een lange ladder, waardoor je in verhouding weinig terugvalt.

Wanneer je weinig schadevrije jaren hebt, kan je misschien beter een korte ladder kiezen. Dan bouw je in verhouding snel no-claim korting op, als je geen schade rijdt.

Verzekeringssite.nl heeft hier onlangs samen met Radar aandacht aanbesteed en alle b/m ladders op een rij gezet.

Bij kleine schades is het sowieso te overwegen om de schade zelf te betalen. Het duurt vaak erg lang voordat je weer op de oude trede zit.

Groeten,
Leid

Teunbosseman
Berichten: 4378
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Proteq autoverzekering één schade minus 14 schadevrije jaren

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

riddert schreef:
Teunbosseman schreef:
gils407 schreef:Afgelopen week ontving ik mijn nieuwe autopolis van Proteq. Hierop viel mij op dat ik 14 schadevrije jaren ben kwijtgeraakt door één schade. Ik stond op 24 (!) en ben in 2010 door één schade teruggezet naar 10. Ik moet dus 14 jaar schadevrij rijden om die ene schade in te halen. Als ik nu wil overstappen krijg ik niet eens meer mijn 80% korting bij een andere mij. Ik vind het echt ongelooflijk en absurd dat dit zomaar kan. Alsof ik een misdaad heb begaan!

Reeds een en ander is gezegd maar wat mij opvalt is dat je schrijft dat bij overstappen je niet meer dan 80% krijgt. Bij proteq ( nu ditzo ofzo geworden ) is tov anderen welke 75% korting geven aardig hoog/
80 of 75 procent korting zegt natuurlijk niet zoveel. Het gaat om de basispremie. 80 procent korting op een hogere basispremie komt op hetzelfde neer als 75 procent korting op een lagere basispremie. 't Gaat om het te betalen bedrag aan premie onder de streep, en of dat nu 50 of 80 procent korting is, is verder niet zo interessant.

Gedeeltelijk eens.

Ligt er maar net aan hoe groot het verschil is tussen de hogere en lagere basispremie.
Daarbij is het wel degelijk zeer interessant om te wten of aan het einde van de streep nu 50 of 80 % is.

En vergeet vooral de voorwaarden niet. Premie kan wel heel erg laag zijn maar wellicht zijn de voorwaarden net zo laag.

ArjenDijkstra
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 sep 2011 10:14
Locatie: Diemen
Contacteer:

Re: Proteq autoverzekering één schade minus 14 schadevrije jaren

Ongelezen bericht door ArjenDijkstra »

leid schreef: [..] Verzekeringssite.nl heeft hier onlangs samen met Radar aandacht aan besteed en alle b/m ladders op een rij gezet. [..]
Aanvulling: Dit zijn de B/M ladders van de verzekeraars waar verzekeringssite een samenwerking mee heeft.
En dus niet alle B/M-ladders.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Proteq autoverzekering één schade minus 14 schadevrije jaren

Ongelezen bericht door vroem »

aangezien TS in stilzwijgen hult was het weer eens meer een openbare slag onder de gordel van de verzekeraar waar hij naar zijn mening ruzie mee heeft dan een serieuze vraagstelling. denk ik dan...

Gesloten