Beste lezers,
Ik kwam bij mijn nicht en zag dat ze in 2008 een vermogensgroeipolis heeft gesloten bij een tussenpersoon van Reaal.
Nu heeft ze elke maand € 100,00 gespaard dus nu € 2400,00
Dit jaar kreeg ze een overzicht met vermeld van het jaar 2009 stand en kosten.
premie overlijdensrisicodekking € 24,89
premie verzekerd bedrag € 5,92
kosten verzekerinmaatsch. € 60,00
kosten bemiddelaar € 668,04
aan en verkoopkosten € 12,00
Totaal € 770,85
Premie op 1-1-2009 € 514,95
betaalde premie in 2009 €1200,00
saldo tot 31-12-2009 € 1714,95
min de kosten zie boven -€ 770,85
totaal na aftrek kosten/premie € 944,10
resultaat belegging 2009 € 106,71
Saldo per 31-12-2009 € 1050,81
Dit lijkt wel alsof je beleggingsresultaat hebt maar als er €770,85 aan kosten moet je wel erg veel % rendement krijgen om dit weer terug te verdienen.
Wel staat er een prognose van pessimistisch 0,6% € 28.860,78 en een prognose van historischrendement van 5,6% € 78.677,52
Ik kan het me niet voorstellen als je in 30 jaar € 36000,00 spaart en € 23100,00 kosten blijft er €12900,00 over en dat groeit dan volgens prognose?
Kan ze niet beter sparen, dan heeft ze € 36000,00 zeker + de rente die er over betaald wordt.
Kan dit zo maar en is dit ook een woekerpolis?
Mag je dit stoppen, heeft iemand een advies?
Alvast bedankt voor de moeite om hierop te reageren.
Mvgr. Wim
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] reaal beleggings vermogensgroeipolis
Re: reaal beleggings vermogensgroeipolis
Goedemiddag Wim,
Je rekensom klopt niet helemaal, dat wil zeggen, de eerste kosten worden in de eerste 5 tot 10 jaar ingehouden. Vindt overigens wel dat de kostenverdeling aardiig uit de pas loopt. Zeker als ik zie dat de verzekeraar maar 60€ in rekening brengt en de adviseur 660€ opstrijkt. Heb het idee dat Reaal de kostenverdeling wel erg i n haar eigen voordeel heeft uitgelegd.
Qua kosten vind ik hem erg fors, maar of het een woekerpolis is durf ik niet te zeggen daar moet ik net even wat meer info voor hebben. En dan met name over de opbouw van de kosten en wat de looptijd van de kosten is.
Voor wat betreft beeindigen van deze polis. Dat ligt er net aan wat voor soort polis het is, box 1 of box 3. Maar waarom stelt ze de vraag niet even bij de tussenpersoon waar ze deze polis heeft afgesloten.
Als je nog aanvullende vragen hebt hoor ik het graag van je.
Je rekensom klopt niet helemaal, dat wil zeggen, de eerste kosten worden in de eerste 5 tot 10 jaar ingehouden. Vindt overigens wel dat de kostenverdeling aardiig uit de pas loopt. Zeker als ik zie dat de verzekeraar maar 60€ in rekening brengt en de adviseur 660€ opstrijkt. Heb het idee dat Reaal de kostenverdeling wel erg i n haar eigen voordeel heeft uitgelegd.
Qua kosten vind ik hem erg fors, maar of het een woekerpolis is durf ik niet te zeggen daar moet ik net even wat meer info voor hebben. En dan met name over de opbouw van de kosten en wat de looptijd van de kosten is.
Voor wat betreft beeindigen van deze polis. Dat ligt er net aan wat voor soort polis het is, box 1 of box 3. Maar waarom stelt ze de vraag niet even bij de tussenpersoon waar ze deze polis heeft afgesloten.
Als je nog aanvullende vragen hebt hoor ik het graag van je.