LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rechtsbijstandverzekering met vrije advocaatkeuze

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
DikkieLam
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 mei 2014 12:37

Rechtsbijstandverzekering met vrije advocaatkeuze

Ongelezen bericht door DikkieLam »

Hallo, eerder dit jaar heb ik een zaak gehad waarbij ik de rechtsbijstand heb ingeschakeld. Ze hebben me niet bepaald goed geholpen. Ik kreeg veel meer de indruk dat ze mij lastig vonden en dat ze alles deden om mij vooral af te laten zien van een advocaat/mogelijke rechtszaak. Uiteindelijk hebben we zelf maar een advocaat in arm genomen. Deze advocaat werkte op basis van "no cure no pay". Deze advocaat heeft fantastisch werk voor ons gedaan. De zaak gewonnen en zijn kosten verhaald op de tegenpartij. Door mijn ervaringen met de rechtsbijstandverzekering ben ik het recht op vrije advocaatkeuze steeds belangrijker gaan vinden. Ik wil zelf kunnen kiezen wie mijn zaak bemiddelt. Ik zit bij Univé en heb aan hun voorgelegd dat ik wil overstappen naar een rechtsbijstandverzekeraar die mij niet beperkt in de vrije advocaatkeuze. Hun kunnen ook bemiddelen voor andere partijen en zouden dit uitzoeken. Hun hebben alleen geen enkele verzekeraar in het bestand die dat nog doet. Ik kan zelf ook geen enkele verzekeraar vinden. Weet iemand er één te vinden?

P.S. even voor de duidelijkheid, het recht om een externe advocaat te kiezen wordt vaak niet verboden, maar vaak wordt de vergoeding gemaximeerd tot 2.500 Euro per zaak. Een advocaat van de rechtsbijstand zelf wordt vergoed tot bijvoorbeeld 50.000 Euro. Ik wil in dat geval 50.000 Euro kunnen besteden aan een externe advocaat. Anders heeft een rechtsbijstandverzekering voor mij namelijk geen zin meer. Ze hebben je geld toch al binnen, dus rennen doen ze toch al niet meer voor je...

harley68
Berichten: 263
Lid geworden op: 16 dec 2010 12:56

Re: Rechtsbijstandverzekering met vrije advocaatkeuze

Ongelezen bericht door harley68 »

Je hebt geen verzekering nodig voor je vrije advocaatkeuze. Die heb je namelijk juist zonder verzekering. Je moet alleen een potje hebben om de kosten te vergoeden. De bedragen per half uur evenveel als de jaarpremie van een gemiddelde rechtsbijstand.

Kwestie van keuze maken denk ik.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Rechtsbijstandverzekering met vrije advocaatkeuze

Ongelezen bericht door sjohie »

Die zijn er wel, ik meen dat mijn vader zoeentje heeft bij de Arag, maar dan wel tegen een lel van een maandpremie. En zelfs dan is die vrije keus er alleen als het geen administratieve procedure is, en het dus een procedure betreft waar een advocaat verplicht is, wat bijvoorbeeld een ontslagprocedure bij het UWV is al weer niet is. Ik zou voor zo'n specifieke vraag een tussenpersoon inschakelen.

Emcede
Berichten: 302
Lid geworden op: 18 dec 2010 23:45

Re: Rechtsbijstandverzekering met vrije advocaatkeuze

Ongelezen bericht door Emcede »

DikkieLam schreef:Ik wil zelf kunnen kiezen wie mijn zaak bemiddelt.
Dat gaat u met een rechtsbijstandverzekering niet lukken.

Dit is géén abonnement op vrije advocaathulp. Je hebt recht op juridische hulp door de medewerkers van de verzekeraar. Als het tot een juridische procedure komt (en ga er maar vanuit dat 90% van de zaken zonder procedure, dus onderlong wordt afgewikkeld), dán pas het je een vrije keuze.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Rechtsbijstandverzekering met vrije advocaatkeuze

Ongelezen bericht door vroem »

ARAG heeft idd polissen met vrije advocaatkeuze, heb ik er een van.
Geldt wel alleen voor de situaties dat een advocaat nodig cq verplicht is, voor gevallen dat het door eigen juristen afgehandeld kan worden geldt dit uiteraard niet. Zou ook niet kunnen zonder de premies drastisch te verhogen.

Gesloten