| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] rijontzegging spanje
-
Yvonne Geertruida
rijontzegging spanje
Hoe krijg je het rijbewijs na één jaar terug, bij een rijontzegging in Spanje na dat ene jaar?
Re: rijontzegging spanje
Als je een rijontzegging in Spanje hebt gekregen met een Nederlands
rijbewijs dan hoor jij je rijbewijs gewoon terug te krijgen met een soort van post-it erop (met het nieuwe kleine rijbewijs) dat je een rij ontzegging hebt voor een x periode in Spanje.
In andere landen mag jij gewoon rijden.
Het rijbewijs is een Nederlands staatseigendom en mogen ze in het buitenland niet zomaar innemen.
rijbewijs dan hoor jij je rijbewijs gewoon terug te krijgen met een soort van post-it erop (met het nieuwe kleine rijbewijs) dat je een rij ontzegging hebt voor een x periode in Spanje.
Het rijbewijs is een Nederlands staatseigendom en mogen ze in het buitenland niet zomaar innemen.
Kun je hier iets mee? gaat wel wat langer duren maar toch.Kan mijn Nederlandse rijbewijs in het buitenland ingevorderd worden?
Als u in het buitenland een strafbaar feit pleegt, mag de buitenlandse autoriteit uw Nederlandse rijbewijs invorderen.
Invordering rijbewijs en rijontzegging buitenland
Als de buitenlandse autoriteit uw rijbewijs invordert en u een rijontzegging oplegt, dan geldt de rijontzegging alleen in het betreffende land. De rijontzegging geldt niet in Nederland, maar heeft wel als gevolg dat u in Nederland geen motorvoertuig mag besturen. U moet namelijk altijd een origineel en geldig rijbewijs kunnen laten zien.
Voor informatie over wat u moet doen bij een rijontzegging kunt u terecht bij de betreffende instantie in het buitenland.
Ingevorderde rijbewijs terugkrijgen
De buitenlandse autoriteit kan:
* Uw ingevorderde rijbewijs terug sturen naar de RDW. De RDW stuurt het rijbewijs door naar de gemeente waar het rijbewijs is geregistreerd.
* Uw ingevorderde rijbewijs vasthouden tot de rijontzegging is opgeheven en daarna terug sturen naar de RDW.
-
Yvonne Geertruida
Het gaat om een spaans rijbewijs.
Spaans rijbewijs in Spanje ingenomen kun je in Spanje weer ophalen, knoop er een vakantie aan vast, oja niet met de auto.
Dan heb je inderdaad een probleem en kun je niet in andere landen rijden omdat politie/justitie het rijbewijs waarschijnlijk een jaar lang vast houdt.ronald g schreef:Spaans rijbewijs in Spanje ingenomen kun je in Spanje weer ophalen, knoop er een vakantie aan vast, oja niet met de auto.
-
Yvonne Geertruida
Voor de duidelijkheid.
Ik woon in Spanje en ging daar ongeveer 13 maanden geleden´s middags met vrienden uit Nederland met een taxi naar het centrum.
Daar dronken we een paar pilsjes.
Ik kwam later die middag ook met de vrienden terug, met de taxi.
Daar bleek, dat bij mij voor de deur, eindelijk een parkeerplaats vrij was gekomen.
En omdat ik de volgende dag zou gaan verhuizen en de auto graag voor de deur zou hebben staan, heb ik ´m toen opgehaald, hij stond 200 meter verderop.
Tja en dat had ik niet moeten doen.
Ik werd gepakt en moest blazen. Mijn Spaanse rijbewijs werd voor een jaar ingenomen. Dat jaar is al een tijdje voorbij.
Kan iemand mij vertellen hoe ik het terug kan krijgen?
Ik woon in Spanje en ging daar ongeveer 13 maanden geleden´s middags met vrienden uit Nederland met een taxi naar het centrum.
Daar bleek, dat bij mij voor de deur, eindelijk een parkeerplaats vrij was gekomen.
En omdat ik de volgende dag zou gaan verhuizen en de auto graag voor de deur zou hebben staan, heb ik ´m toen opgehaald, hij stond 200 meter verderop.
Ik werd gepakt en moest blazen. Mijn Spaanse rijbewijs werd voor een jaar ingenomen. Dat jaar is al een tijdje voorbij.
Niet zomaar nee, maar het kan wel degelijk ingenomen worden.Chocomelk schreef:Als je een rijontzegging in Spanje hebt gekregen met een Nederlands
@Yvonne Geertruida
Dus bij deze instantie moet je nu aankloppen.
Zijn er geen andere Nederlander, welke permanent daar wonen, waar je dit aan kan vragen?
Je hebt toch zeker een bewijs gekregen, dat het rijbewijs is ingevorderd.Ik werd gepakt en moest blazen. Mijn Spaanse rijbewijs werd voor een jaar ingenomen. Dat jaar is al een tijdje voorbij.
Dus bij deze instantie moet je nu aankloppen.
Zijn er geen andere Nederlander, welke permanent daar wonen, waar je dit aan kan vragen?
als daarover niets staat in het proces verbaal zou de spaanse politie daar toch wel een antwoord op weten?Yvonne Geertruida schreef:Mijn Spaanse rijbewijs werd voor een jaar ingenomen. Dat jaar is al een tijdje voorbij.
Je woont in Spanje, je hebt een Spaans rijbewijs, het rijbewijs is in Spanje ingenomen... Ideetje: in SPANJE informeren?Yvonne Geertruida schreef:Voor de duidelijkheid.
Tja in Spanje werkt het schijnbaar anders, edoch er zal bij de vordering van het SPAANSE rijbewijs wellicht een papier met daarop de procedure van het vorderen en de teruggave zijn verstrekt. Verdiep je eens in de regels of vraag op een lokaal politie bureau hoe het gaat.
In Spanie hebben zij een puntensysteem, zoals in Duitsland.
TS geeft te weinig informatie, want ook zij moet dan punten hebben gekregen.
Als je 12 punten hebt bereikt, dan krijg je het rijbewijs niet terug en je moet eerst
bepaalde opgelegde procedures volgen!
PS
Bij alcohol heb je meteen 6 punten!
TS geeft te weinig informatie, want ook zij moet dan punten hebben gekregen.
Als je 12 punten hebt bereikt, dan krijg je het rijbewijs niet terug en je moet eerst
bepaalde opgelegde procedures volgen!
PS
tennis schreef:
jammer dat het er niet meteen 12 zijn
Dat zou van mij uit ook mogen en rijbewijs volledig invorderen entiptoo schreef:tennis schreef:
naar 5 jaar mag je opnieuw examen doen.
TS heeft een Spaans rijbewijs, in Spanje afgenomen dus moet men
ook daar uit zoeken waar hij/zij het weer kan afhalen.
tiptoo schreef:tennis schreef:
Misschien zijn het zelf 12 punten, als het zo moeilijk is, dat zij het rijbewijs weer terug kan krijgen!
Maar ik wil nog even een aanvulling geven:
Als je drie jaren zonder een proces-verbaal hebt gereden krijg je een punt tegoed bijgeschreven, maar toch max. 15 punten.
Het wordt er wel veel strenger gehandhaafd. Als voorbeeld, bij onvoldoende, kapotte verlichting krijg je al weer 2 punten afgetrokken!
Dat is andere koek als hier in dit kikkerlandje!