Vanwege de kosten ingehouden op de inleg voor mijn kapitaalverzekering heb ik de polis 22 augustus 2008 aangetekend opgezegd. Op 9 januari 2009 kreeg ik de bevestiging dat men het opgebouwde kapitaal kan uitkeren. Nu brengt de RVS bijna 2000 euro aan kosten in rekening (op een bedrag van 6000,- euro) zonder daarvoor een specificatie te geven.
Ik ben inmiddels drie aangetekende brieven en talloze telefoontjes verder maar zonder resultaat. Telkens krijg ik te horen dat dit tijd kost. Maar ik wacht nu al drie maanden op antwoord en vandaag is gebleken dat ik die wederom niet krijg. Hoe kan een organisatie kosten berekenen (dat vormt dan toch meteen de onderbouwing c.q. specificatie) en in geen drie maanden (9 maanden vanaf opzegging) een fatsoenlijk antwoord geven.
Wie heeft er ook een dergelijke ervaring met de RVS (onderdeel ING/Nat.Ned)?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] RVS verzekeringen
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 15 apr 2009 23:47
Re: RVS verzekeringen
Beste Ronald,
Misschien kun je eens kijken op de site van het KIFID. Ook RVS is daar bij aangesloten. Wellicht hebben ze hier nog wat meer tips voor je teneinde RVS aan haar informatieplicht te houden. Heb je geen tussenpersoon die e.e.a. voor je kan bespoedigen?
Ik heb zelf een beursspaarplan. Ook hierbij enorme kosten. Heb inmiddels hiervoor wel een stuitingsbrief gestuurd.
Om welke kapitaalverzekering gaat het bij jou? Zit er een deel premie in voor een verzekering? Dat zou een deel van de kosten wel verklaren.
Maar dat blijft gissen. RVS dient je inzicht te geven in de stand van zaken.
Succes!
Misschien kun je eens kijken op de site van het KIFID. Ook RVS is daar bij aangesloten. Wellicht hebben ze hier nog wat meer tips voor je teneinde RVS aan haar informatieplicht te houden. Heb je geen tussenpersoon die e.e.a. voor je kan bespoedigen?
Ik heb zelf een beursspaarplan. Ook hierbij enorme kosten. Heb inmiddels hiervoor wel een stuitingsbrief gestuurd.
Om welke kapitaalverzekering gaat het bij jou? Zit er een deel premie in voor een verzekering? Dat zou een deel van de kosten wel verklaren.
Maar dat blijft gissen. RVS dient je inzicht te geven in de stand van zaken.
Succes!
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 10 apr 2009 15:31
Re: RVS verzekeringen
Beste Willemijn,
Bedankt voor je reactie. De RVS heeft wel degelijk (in 2008 voor het eerst) een overzicht gestuurd met de kosten die op de inleg werden ingehouden. Hoewel het daaruit niet duidelijk werd waarvoor deze kosten in rekening gebracht werden.
Omdat ik eerder van Avero-Achmea helemaal geen inzicht kreeg, heb ik destijds deze kapitaal verzekering, die verpand is aan de hypotheek, opnieuw afgesloten bij de RVS. Volgens hun eigen adviseur, zou de RVS geen hoge kosten berekenen, behalve wat administratiekosten.
Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest in mijn korte relaas. Als ik de polis zou hebben voortgezet had ik nog ruim 15.000,- euro aan kosten moeten betalen. Hoewel deze kosten voor mij aanleiding zijn geweest de polis per direct te beëindigen, is dit niet het probleem wat ik nu ondervind.
Zoals gezegd heb ik de polis per aangetekende brief opgezegd en de incasso direct gestopt. Dit heb ik op 22 augustus 2008 gedaan. Hier heb ik uiteindelijk op 9 januari een antwoord gekregen. De polis is ontpand en inlegvrij gemaakt en het opgebouwde kapitaal zou worden uitgekeerd.
Alleen had men als peildatum januari 2009 genomen voor de berekening van de waarde en werd er bovendien bijna 2.000,- euro aan kosten in mindering gebracht, als ik het meegestuurde formulier ondertekend zou retourneren. Ik heb toen bezwaar aangetekend en gevraagd waar deze kosten betrekking op hebben. De peildatum is veranderd in augustus 2008, bevestigd in een schrijven van de RVS van 22 februari(dat scheelde meer dan 1.000,- euro in de waarde!), maar opnieuw werd er een bedrag van bijna 1.800,- euro deze keer in rekening gebracht. Dus bovenop alle al eerder ingehouden kosten!
Inmiddels ben ik vele telefoontjes en een nieuw aangetekend schrijven verder, maar nog steeds heb ik geen antwoord op de vraag wat dit voor kosten zijn en/of waar deze betrekking op hebben. Het gekke is nog wel dat ze dus wel in staat zijn verschillende kostenposten te berekenen, maar dan vervolgens niet weten te vertellen waar deze betrekking op hebben. Ik krijg gewoon geen antwoord, behalve telkens een briefje met de tekst dat men ermee bezig is en dat het nog enige tijd nodig heeft.
Hopelijk is het hiermee iets duidelijker.
Nogmaals bedankt voor je reactie.
Met vriendelijke groeten,
Ronald Lomers
Bedankt voor je reactie. De RVS heeft wel degelijk (in 2008 voor het eerst) een overzicht gestuurd met de kosten die op de inleg werden ingehouden. Hoewel het daaruit niet duidelijk werd waarvoor deze kosten in rekening gebracht werden.
Omdat ik eerder van Avero-Achmea helemaal geen inzicht kreeg, heb ik destijds deze kapitaal verzekering, die verpand is aan de hypotheek, opnieuw afgesloten bij de RVS. Volgens hun eigen adviseur, zou de RVS geen hoge kosten berekenen, behalve wat administratiekosten.
Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest in mijn korte relaas. Als ik de polis zou hebben voortgezet had ik nog ruim 15.000,- euro aan kosten moeten betalen. Hoewel deze kosten voor mij aanleiding zijn geweest de polis per direct te beëindigen, is dit niet het probleem wat ik nu ondervind.
Zoals gezegd heb ik de polis per aangetekende brief opgezegd en de incasso direct gestopt. Dit heb ik op 22 augustus 2008 gedaan. Hier heb ik uiteindelijk op 9 januari een antwoord gekregen. De polis is ontpand en inlegvrij gemaakt en het opgebouwde kapitaal zou worden uitgekeerd.
Alleen had men als peildatum januari 2009 genomen voor de berekening van de waarde en werd er bovendien bijna 2.000,- euro aan kosten in mindering gebracht, als ik het meegestuurde formulier ondertekend zou retourneren. Ik heb toen bezwaar aangetekend en gevraagd waar deze kosten betrekking op hebben. De peildatum is veranderd in augustus 2008, bevestigd in een schrijven van de RVS van 22 februari(dat scheelde meer dan 1.000,- euro in de waarde!), maar opnieuw werd er een bedrag van bijna 1.800,- euro deze keer in rekening gebracht. Dus bovenop alle al eerder ingehouden kosten!
Inmiddels ben ik vele telefoontjes en een nieuw aangetekend schrijven verder, maar nog steeds heb ik geen antwoord op de vraag wat dit voor kosten zijn en/of waar deze betrekking op hebben. Het gekke is nog wel dat ze dus wel in staat zijn verschillende kostenposten te berekenen, maar dan vervolgens niet weten te vertellen waar deze betrekking op hebben. Ik krijg gewoon geen antwoord, behalve telkens een briefje met de tekst dat men ermee bezig is en dat het nog enige tijd nodig heeft.
Hopelijk is het hiermee iets duidelijker.
Nogmaals bedankt voor je reactie.
Met vriendelijke groeten,
Ronald Lomers
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 15 apr 2009 23:47
Re: RVS verzekeringen
Beste Ronald,
Helder verhaal. Diep trieste dienstverlening van RVS en absoluut geen goede reclame.
De feiten op een rij
1) je bent destijds niet juist geinformeerd over de bijkomende kosten van deze kapitaalverzekering.
Je hebt op basis van huidige informatie besloten de verzekering af te kopen.
2) er is een foutieve datum gehanteerd t.a.v. berekening waarde polis.
Je hebt dit dankzij eigen oplettendheid laten corrigeren.
3) Er is nog steeds geen helderheid/transparantie omtrent de ingehouden kosten. Sinds de datum opzegging d.d. 22-08-2008 zijn inmiddels 7 maanden en 26 dagen verstreken. RVS stuurt je alleen maar een briefje dat het nog enige tijd nodig heeft.
Enige tijd lijkt me een zeer rekbaar begrip. Op deze manier sta je als consument met de rug tegen de muur en lijk je afhankelijk van de welwillendheid danwel 'verwerkingscapaciteit' van een verzekeraar.
Ik vraag me af of er 'wettelijke' termijnen zijn waarbinnen zaken afgehandeld dienen te worden.
Heb je al een officiele klacht bij de RVS ingediend? Men moet namelijk een interne klachtenprocedure hebben volgens de richtlijnen van het KIFID. Deze klacht moet behandeld worden en komt dus bij 'iemand' op het bureau te liggen. Ook heb je dan een 'bewijs' van een formele klacht hetgeen je positie versterkt lijkt mij. Een eventuele volgende stap zou dan het KIFID kunnen zijn.
Samengevat:
Ergerlijke toestanden bij de RVS!
Je doet het prima! Hoofd koel blijven houden!
Oficciele klacht indienen tegen 'termijnoverschrijding', en aangeven dat je binnen 4 weken antwoord wil c.q. dat je je anders genoodzaakt ziet het KIFID in te schakelen.
Ik ga nog eens zoeken of ik iets over 'wettelijke' termijnen kan vinden.
Succes!
Groet, Willemijn
Helder verhaal. Diep trieste dienstverlening van RVS en absoluut geen goede reclame.
De feiten op een rij
1) je bent destijds niet juist geinformeerd over de bijkomende kosten van deze kapitaalverzekering.
Je hebt op basis van huidige informatie besloten de verzekering af te kopen.
2) er is een foutieve datum gehanteerd t.a.v. berekening waarde polis.
Je hebt dit dankzij eigen oplettendheid laten corrigeren.
3) Er is nog steeds geen helderheid/transparantie omtrent de ingehouden kosten. Sinds de datum opzegging d.d. 22-08-2008 zijn inmiddels 7 maanden en 26 dagen verstreken. RVS stuurt je alleen maar een briefje dat het nog enige tijd nodig heeft.
Enige tijd lijkt me een zeer rekbaar begrip. Op deze manier sta je als consument met de rug tegen de muur en lijk je afhankelijk van de welwillendheid danwel 'verwerkingscapaciteit' van een verzekeraar.
Ik vraag me af of er 'wettelijke' termijnen zijn waarbinnen zaken afgehandeld dienen te worden.
Heb je al een officiele klacht bij de RVS ingediend? Men moet namelijk een interne klachtenprocedure hebben volgens de richtlijnen van het KIFID. Deze klacht moet behandeld worden en komt dus bij 'iemand' op het bureau te liggen. Ook heb je dan een 'bewijs' van een formele klacht hetgeen je positie versterkt lijkt mij. Een eventuele volgende stap zou dan het KIFID kunnen zijn.
Samengevat:
Ergerlijke toestanden bij de RVS!
Je doet het prima! Hoofd koel blijven houden!
Oficciele klacht indienen tegen 'termijnoverschrijding', en aangeven dat je binnen 4 weken antwoord wil c.q. dat je je anders genoodzaakt ziet het KIFID in te schakelen.
Ik ga nog eens zoeken of ik iets over 'wettelijke' termijnen kan vinden.
Succes!
Groet, Willemijn