LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Scooter niet kunnen verzekeren

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Mar1974
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 nov 2008 19:24

Scooter niet kunnen verzekeren

Ongelezen bericht door Mar1974 »

Mijn tante vroeg me dit bericht op het forum te plaatsen. Ze is zelf niet bekend met internet, en zit met de handen in het haar. Ik hoop dan ook echt dat iemand hier tips heeft, n.a.v. dit verhaal.
Het gaat over mijn neef. Hij is nu 16 jaar, maar toen hij 15 was, heeft hij stiekem de scooter van zijn broer gepakt en is ermee gaan rijden. Hij heeft toen een ongeluk veroorzaakt. Hij reed in een straat waar rechts voorrang had, en is tegen een auto gebotst die van rechts kwam. Er was gelukkig alleen blikschade. Het ongeluk is gemeld aan de verzekering. Er is geld uitgekeerd, maar dat moet nu worden terugbetaald omdat de actie van m'n neef valt onder joyriding. Tot zover alles duidelijk.

Maar nu. M'n neef is 16 geworden, en heeft z'n brommercertificaat gehaald. Hij heeft direct een scooter gekocht, helemaal blij. Nu willen ze de scooter echter verzekeren, en dit blijkt dus een onmogelijke zaak te zijn. WA is geen probleem, maar als ze hem tegen diefstal willen verzekeren, zijn ze verplicht een eigen risico van 5000 euro te nemen! Dit is zogezegd de 'straf' voor het onverzekerd rondrijden van m'n neef op de scooter van z'n broer. M'n tante heeft al verschillende maatschappijen benaderd, maar het is overal hetzelfde. Ze weten echt niet wat ze moeten doen. Ze zien het gewoon niet zitten, zo'n hoog eigen risico.

Nu hoop ik dat iemand hier dit verhaal een beetje herkent, en misschien een tip heeft voor een bepaalde verzekeringsmaatschappij. Of zijn er andere wegen die ze kunnen bewandelen? Het is gewoon zo sneu. Het wás een stomme actie, dat rijden op die scooter destijds, maar daar wordt m'n neef al voor gestraft doordat ie zelf de kosten van de schade in termijnen terugbetaalt. Om het nu voor zo'n jongen onmogelijk te maken zelf ooit nog scooter te gaan rijden, vind ik nogal ver gaan.

Iedere tip is welkom, alvast hartelijk bedankt!

rattaplan
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 aug 2004 09:24

Re: Scooter niet kunnen verzekeren

Ongelezen bericht door rattaplan »

Betreftf het een nieuwe scooter? wat is de waarde? ofwel moet je hem perse tegen diestal verzekeren.
Als er zulke hoge eigen risico's worden gesteld heeft het toch geen nut om die verzekering te nemen. Het eigen risico is groter dan de waarde van de scooter.

lekker wa verzekeren en rijden maar.

michaelz1981
Berichten: 224
Lid geworden op: 24 jun 2006 21:47

Re: Scooter niet kunnen verzekeren

Ongelezen bericht door michaelz1981 »

Waarschijnlijk zal die wel tot 18 moeten wachten voordat iets uit de boeken worden gewist. Dus Wa blijven verzekeren. Dat is het straf en leer maar mee omgaan. De verzekeringen zijn niet verplicht om hem compleet te laten verzekeren. Maar een scooter casco vrzekeren is vrijwel altijd een hele dure zaak geweest aangezien nieuwe scooters, vrijwel zeker worden gejat.

Machtold
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:08

Re: Scooter niet kunnen verzekeren

Ongelezen bericht door Machtold »

Buiten dat het eigen risico waarschijnlijk de waarde van de scooter overstijgt...een scooter all risk verzekeren is bijna niet te betalen, omdat die dingen gejat worden bij de vleet. Het risico is sowieso te hoog of je neef nu wel of niet heeft joy gereden. (zeg je dat zo, hahaha)

Lekker rijden en een paar goede sloten!

mvw1975
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2009 11:39

Re: Scooter niet kunnen verzekeren

Ongelezen bericht door mvw1975 »

Verzekeren op de naam van de neef????

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Scooter niet kunnen verzekeren

Ongelezen bericht door Byob »

Verzekeren op de naam van de neef????

En wat ga je dan invullen bij de vraag wie de regelmatige bestuurder is?

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Scooter niet kunnen verzekeren

Ongelezen bericht door ronald g »

5000 euro? is er soms een foutje ingeslopen. Een nieuwe scooter is in aanschaf niet zo kostbaar. Dan maar een gewone wa verzekering en zeer goede sloten op de scooter. Zie het probleem niet zo.

Mar1974
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 nov 2008 19:24

Re: Scooter niet kunnen verzekeren

Ongelezen bericht door Mar1974 »

Oké, dat zijn duidelijke reacties! Ik hoorde het hele verhaal vandaag van m'n tante, en toen ik er nog eens goed over nadacht, leek het mij ook veel slimmer om hem dan maar niet tegen diefstal te verzekeren. 't Is volgens mij niet eens een nieuwe scooter, maar dat weet ik niet zeker.
Ik zal jullie reacties voorleggen aan haar, hartelijk bedankt!!

stofzuigertje

Re: Scooter niet kunnen verzekeren

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Elke Scooter is verzekerbaar, maar niet het voertuig maar de eigenaar is geweigerd wegens zijn verleden.

Ook WA mogen ze weigeren of extra duur maken.

Net als U een verzekeraar mag kiezen mag deze ook U zomaar zonder opgave weigeren of extra premie vragen.
Als U nergens welkom zou zijn is er maar 1 die tegen extra kosten U kan verzekeren en welke dat is hoorde Uw adviseur te weten.

Deze voordelig op naam van iemand anders verzekeren mag niet.
Ook langdurig uitlenen mag dus niet, en kenteken op iemand anders zetten betekend dat U beide onverzekerbaar word.

Ook het verzwijgen van dingen uit verleden zoals deze overtreding kan later problemen geven dus hij heeft nu geleerd dat er meer is als een relatief lage boete van Politie.

Als hij een huis koopt of auto is hij opnieuw erg duur uit.
Laat dit een goede les voor hem zijn en vertel het door aan andere die de regels overtreden.
Dus in de toekomst kun je nog meer van dit soort lastige en dure weigeringen krijgen.

bromtol
Berichten: 648
Lid geworden op: 22 mei 2005 16:29

Re: Scooter niet kunnen verzekeren

Ongelezen bericht door bromtol »

zeker 500 euro?

marcotje
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jun 2009 21:00

Re: Scooter niet kunnen verzekeren

Ongelezen bericht door marcotje »

Ik zou het bij Univé proberen.

Heb je denk ik een extra eigen risico van 250 euro ongeveer. Of gewoon bij de verzekeraar proberen waar zijn ouders verzekerd zijn (totaalrelatie) kunnen ze soms net wat meer. Moet je het uiteraard wel aanhalen ;-)

Gesloten