LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Spaarloon

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
matt83

Spaarloon

Ongelezen bericht door matt83 »

Hallo,

Zojuist heb ik een spaarloonregeling afgesloten, maar vraag me af of ik het juiste heb gedaan.

Het spaarloongebeuren wordt geregeld bij de tussenpersoon van mijn werkgever.

Hij vertelde mij dat er 3 vormen waren.

1. Normale spaarloonregeling middels een spaarrekening met een rendement van 2 tot 4%

2. Spaarloonregeling middels een polis waarin wordt belegt, met een gegarandeerd rendement van 3%

3. Spaarloon in de vorm van lijfrente

Hij adviseerde mij te gaan voor optie 2 of 3.
Heb uiteindelijk gekozen voor optie 2, maar twijfel toch of ik niet beter gewoon optie 1 had kunnen kiezen.

Het product is van Fortis, en het heet Falcon levensplan + vermogensopbouw.

Graag wil ik weten of ik de goede keuze heb gemaakt, of dat ik toch beter voor optie 1 had moeten kiezen.

Het gaat mij erom dat ik een extra bedrag spaar, zonder risico waar ik bij uiterste noodzaak toch aan kan komen.

Alvast bedankt

kweenie

Re: Spaarloon

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik zou het niet zo snel in een beleggingsverzekering stoppen. Je hebt met relatief hoge kosten te maken (kijk voor het idee eens in de financiele bijsluiter) en het is erg inflexibel. Bovendien heb je te maken met de looptijd van de polis (waarschijnlijk 15 of 20 jaar): als je eerder geld wilt opnemen, geeft je dat extra veel kosten en je bent dan waarschijnlijk je rendementsgarantie kwijt. Die geldt nl. meestal alleen aan het einde.

Ik zou dus zelf eerder 4 jaar sparen tegen een wat lager rendement, maar dan na die 4 jaar alle vrijheid hebben om het geld in een product te stoppen dat ik zelf zou willen. Of het dan op een hoger renderende rekening zetten.

replay

Ongelezen bericht door replay »

spaarloon is er maar op 1 manier. Er zijn echter verschillende manieren om je spaarloon te besteden. Je zou het inderdaad kunnen deblokkeren voor een lijfrente polis of een beleggingsverzekering. Daarnaast zijn er nog andere redenen om spaarloon de deblokkeren.

Als ik lees wat je wil vind ik dat je een verkeerde keuze gemaakt hebt.
Het gaat mij erom dat ik een extra bedrag spaar, zonder risico waar ik bij uiterste noodzaak toch aan kan komen
Doordat je optie 2 gekozen hebt spaar je niet maar beleg je. Je geeft aan te willen sparen. Dit doe je nu niet. Je geeft aan geen risico's te willen maar die heb je nu wel.

Je geeft aan bij uiterste noodzaak bij je geld te willen kunnen. Ook dit wordt lastig bij keuze twee en als het al kan, zou het je waarschijnlijk een hoop geld kosten gezien de kosten die in een beleggingspolis berekend worden.

Al met al zou ik alsnog mijn beleggingsverzekering beeindigen binnen bedenktijd en gewoon je geld op de spaarloon rekening storten. Zie optie 1.

Nadeel is dat in eerste instantie je geld 4 jaar vast moet staan.

Succes

Jack747

Ongelezen bericht door Jack747 »

Ik sluit me graag aan bij kweenie en replay. Als aanvulling, Falcon staat nu niet bepaald bekend om de goede rendementen.

Zie bijvoorbeeld:
http://www.afm.nl/marktpartijen/upl_doc ... _Deel2.pdf
Vanaf pagina 207 zie je berekeningen van het Falcon produkt.

http://www.nrc.nl/W2/Nieuws/1999/04/10/Vp/04.html Let hierbij op dat het een oud artikel is (1999), maar Falcon heeft de naam duur te zijn en slecht presterende fondsen te hebben in vergelijking met andere maatschappijen.

Dat wordt ook nog eens bevestigd door de column van Jos Koets van maart 2008. Zie hier: http://www.iex.nl/columns/columns_artik ... olid=28504

Succes!

Jack

matt83

Ongelezen bericht door matt83 »

Alvast hartelijk dank voor de reacties.
Ik ga morgen ochtend naar mijn eigen tussenpersoon en laat hem de polis ook nog even zien, maar weet eigenlijk wel zeker nu dat ik hem om wil zetten.

Ik neem aan dat ik nog gewoon op kan zeggen en voor de andere optie kan gaan, hoewel ik al getekend heb?

Gesloten