LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Te laat met auto verzekeren. Wat nu?

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Jo C

Te laat met auto verzekeren. Wat nu?

Ongelezen bericht door Jo C »

Twee weken geleden heb ik de auto van mijn zusje gekregen en over laten schrijven op mijn naam. Mijn zusje had haar verzekering laten doorlopen tot ik de auto fysiek in bezit had. Toen dat zo was wilde ik mijn autoverzekering bij mijn de verzekeraar (Ohra) van mijn (inmiddels vorige auto) laten overzetten op mijn nieuwe auto. Toen bleek dat ik dat direct na de tenaamstelling had moeten doen, hetgeen ik niet wist (ook het doorlopen van de verzekering van mijn zusje schijnt niet mogelijk te zijn geweest). De telefonische dienst van Ohra vertelde mij dat de auto daarom niet bij hen te verzekeren is. Ohra meldde dat men voor de tussenliggende periode aansprakelijk kunnen worden gesteld. Ik snap dat niet, ik zou dan toch een overeenkomst met Ohra hebben vanaf de ingangsdatum van de verzekering, niet voor de periode daarvoor?
Ik bleek genoodzaakt een andere verzekeraar te zoeken voor mijn auto. Helaas is dat tot op heden niet gelukt. Bij alle gecontacteerde verzekeraars krijg ik dezelfde uitleg.
Blijkbaar is het onmogelijk een auto te verzekeren terwijl dit wettelijk verplicht is. Graag zou ik van jullie advies krijgen hoe ik mijn auto toch kan verzekeren.
Bij voorbaat dank voor de reacties.

Gast

Re: Te laat met auto verzekeren. Wat nu?

Ongelezen bericht door Gast »

Je geeft het zelf al aan.
Het is wetterlijk verplicht om je auto te verzekeren.
Dat betekent dus vanaf de eerste dag dat de auto op jouw naam staat.
Jij bent vanaf dat moment namelijk de verantwoordelijke voor die auto.

DJH
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 mei 2005 14:48

Re: Te laat met auto verzekeren. Wat nu?

Ongelezen bericht door DJH »

En een verzekeraar blijft een commerciele instelling. Ze gaan geen dekking verlenen over een verstreken periode waarin voor hen niet duidelijk is wat er eventueel met de auto gebeurd. Zij moeten namelijk de auto aanmelden bij de RDW als zijnde verzekerd. Vanaf de geregistreerde datum is de verzekeraar dan door iedereen aan te spreken voor een eventueel veroorzaakte schade.

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: Te laat met auto verzekeren. Wat nu?

Ongelezen bericht door vladja »

Voor mensen die bij een gewone maatschappij niet terecht kunnen voor een autoverzekering blijft alleen nog Rialto Verzekeringen over. Rialto werkt alleen via een tussenpersoon = verzekeringsadviseur.

Met kopiëren en plakken in het zoekvenster kunt u een tussenpersoon vinden, die samenwerkt met Rialto.

http://www.rialto.nl/consument/index.ph ... zoekTussen

Vladja

DJH
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 mei 2005 14:48

Re: Te laat met auto verzekeren. Wat nu?

Ongelezen bericht door DJH »

Ik denk dat Rialto geen oplossing is. Deze maatschappij verzekerd alleen de 'zware gevallen': bestuurders die een alcoholverleden hebben of automobilisten die eerder veel schades veroorzaakt hebben.

Jo C kan het beste een verzekering aanvragen die vandaag ingaat. De RDW controlleert pas 4 weken na de tenaamstelling of een auto wel of niet verzekerd is. Aangezien de auto pas 2 weken geleden op naam is gezet moet dit geen probleem met de RDW opleveren.

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: Te laat met auto verzekeren. Wat nu?

Ongelezen bericht door vladja »

Rialto verzekert iedereen die daar aanklopt voor een verzekering. Het is ook het vangnet voor mensen die nergens anders een verzekering kunnen afsluiten wegens drankgebruik, teveel schades, hoge leeftijd. Rialto biedt meer verzekeringen aan dan alleen autoverzekeringen (die verplicht zijn).

Ze moet de auto heel snel verzekeren, want anders volgt onherroepelijk een boete wegens het niet verzekerd zijn en die boete is niet mis. De administratie van de RDW is redelijk op orde en de boete rolt er automatisch uit. Ik weet niet wat het huidige tarief is, maar een aantal jaren geleden was 400,-- gulden.

Hetzelfde geldt voor de houderschapsbelasting (voorheen wegenbelasting). Op het moment dat de auto overgeschreven is, krijgt de vorige eigenaar het teveel betaalde terug en moet de nieuwe eigenaar betalen. Ook hiervoor rolt er automatisch rolt een aanslag uit het computersysteem van de RDW.

DJH
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 mei 2005 14:48

Re: Te laat met auto verzekeren. Wat nu?

Ongelezen bericht door DJH »

Klopt, Rialto verzekerd (bijna) iedereen. Maar als je niet binnen de verzwaarde risico's valt dan betaal je wel mooi veel te veel.

@Vladja: Pas wel op want je suggeert dat Rialto acceptatieplicht heeft. Dat is niet zo!

En het schikkingsvoorstel van de RDW is volgens mij EUR 420,-.

Gast

Re: Te laat met auto verzekeren. Wat nu?

Ongelezen bericht door Gast »

Voor wie is Rialto er?

Rialto Verzekeringen is ooit speciaal opgericht voor mensen die elders niet terecht kunnen. Een verzekeringsmaatschappij hoeft niet iedereen te accepteren. Zo kan het gebeuren dat u geen autoverzekering krijgt omdat u bijvoorbeeld te veel schades in korte tijd heeft gehad. Of omdat uw leeftijd een te groot risico vormt. Maar wie auto wil rijden, zal volgens de wet toch verzekerd moeten zijn. Vraagt u dan aan uw verzekeringsadviseur om een offerte van Rialto. In de meeste gevallen kunnen wij toch een verzekering aanbieden. Al zult u wel rekening moeten houden met een hogere premie dan u gewend bent. Rialto is er voor particulieren én voor bedrijven en organisaties.

Aldus de site van Rialto.

Rialto heeft geen acceptatieplicht. Maar in dit geval zal dat geen probleem zijn. Geen schade, geen alcohol, alleen een misverstand over de van toepassing zijnde regels.

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: Te laat met auto verzekeren. Wat nu?

Ongelezen bericht door vladja »

Deze gast is Vladja. Kennelijk was ik uitgelogd.

Gast

Re: Te laat met auto verzekeren. Wat nu?

Ongelezen bericht door Gast »

heb je aandelen in Rialto ?

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: Te laat met auto verzekeren. Wat nu?

Ongelezen bericht door vladja »

De aandelen van Rialto zijn in handen van de andere verzekeringsmaatschappijen. De vorige naam van Rialto was Terminus. Zie hieronder, rechtstreeks van de site van Rialto.

Rialto Verzekeringen NV is in 1966 opgericht (toen nog onder een andere naam) door een groot aantal verzekeraars. De reden: aan de ene kant is er de wet die bepaalt dat alle motorrijtuigen verzekerd moeten zijn als ze aan het verkeer deelnemen. Maar tegelijkertijd zijn sommige risico’s voor individuele verzekeringsmaatschappijen te groot. Rialto overbrugt dat gat tussen de wettelijke voorschriften en de praktijk, door ruimere acceptatienormen te hanteren dan andere maatschappijen kunnen doen. Anders gezegd: bij Rialto kunnen mensen en bedrijven terecht die elders geen verzekering kunnen afsluiten. Rialto heeft overigens geen acceptatieverplichting.

Corné S

Re: Te laat met auto verzekeren. Wat nu?

Ongelezen bericht door Corné S »

Een auto moet 4 weken na overschrijving aangemeld zijn bij het RDW.
Het RDW controleerd MET TERUGWERKENDE kracht of de auto vanaf de juiste datum is aangemeld.
Indien je geen schade hebt gereden in de tussentijd willen veel verzekeraars je nog wel verzekeren.. (Als je niet op zwarte lijst/aantekeningen hebt bij politie/op rijbewijs).
Ze vragen dan wel een ondertekende verklaring dat je geen schade hebt veroorzaakt en soms willen ze dan ook opzet dat je, als je (voor jou op dat moment onbekend) schade hebt gereden deze voor eigen rekening neemt.

De auto wordt dan wel met erugwerkende kracht bij het RDW aangemeld. (Let op binnen 4 weken moet aanvraag binnen bij maatschappij zijn)

Anders neem de (fikse) boete voor zich en meld je per heden aan.

TIP: ga naar een onafhankelijke assurantietussenpersoon. Eén van de branchverenigingen is NVA http://www.nva.nl waar veel onafhankelijke kantoren zijn aangesloten. Hierop kan je ook een kantoor bij jou in de buurt vinden. Onafhankelijke kantoren kunnen namelijk meer acceptatieregels toepassen omdat zij samenwerken met verschillende maatschappijen.

DJH
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 mei 2005 14:48

Re: Te laat met auto verzekeren. Wat nu?

Ongelezen bericht door DJH »

Ik kan me vergissen maar volgens mij controleert de RDW niet met terugwerkende kracht. Is je auto na 4 weken nog niet verzekerd gemeld krijg je een waarschuwing. Is de auto na 6 weken nog niet verzekerd gemeld dan kun je nog onder een boete uit door een verklaring van je verzekeraar te tonen (art. 34 verkl.). Deze verklaring moet staan op de 4 weken controle datum, dus niet vanaf de aanschafdatum. De art. 34 verklaring geeft een verzekeraar alleen af als er iets misgegaan is bij de aanmelding van de verzekering, dus niet als je dan pas een verzekering gaat aanvragen.

Mirjamsss

Re: Te laat met auto verzekeren. Wat nu?

Ongelezen bericht door Mirjamsss »

Laat je auto ff van je naam afschrijven en daarna weer op je naam zetten. Ben je ook van het gezeik af en kan je een verzekeraar zoeken die jij wilt ipv Rialto (?) Kost je alleen 2 x 25.00 euro ongeveer. Maar dat is het makkelijkste.

Gast

Re: Te laat met auto verzekeren. Wat nu?

Ongelezen bericht door Gast »

Auto ff van je naam af laten zetten en daarna er weer op...ik weet niet of het kan...maar t zou kunnen.

Ik heb mijn auto vorig jaar Juni ook door een stomme fout bij Rialto moeten verzekeren. Jaar premie voor een oude wagen uit 88: 1200 hele euries... Nu is dat jaar om en ben ik (na heel veel bellen en uitleggen) weer terug bij een reguliere verzekeraar.

Mijn advies luidt: altijd eerlijk blijven tegenover verzekeraars en RDW.
Van al jouw telefoontjes naar verzekeraars zijn melding gemaakt, dus ik zou erg oppassen met "trucjes". Áls een verzekeraar er achter komt dat je de boel probeert te flessen dan hang je...alleen dan voor altijd!

Het is erg kl*te als je bij Rialto moet verzekeren, maar wellicht dat jij ook volgend jaar bij een reguliere verzekeraar terrecht kan.

ruudmartens
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 apr 2004 23:23

Re: Te laat met auto verzekeren. Wat nu?

Ongelezen bericht door ruudmartens »

Een goede verzekeringsadviseur helpt je echt wel in dit soort situaties. Vaak is in overleg met een maatschappij veel mogelijk.

Leonora
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 jun 2005 15:23

Re: Te laat met auto verzekeren. Wat nu?

Ongelezen bericht door Leonora »

Wilde je de auto wa of met casco verzekeren?

Heb je in het verleden weleens schade gahad of veroorzaakt?

Dat kan een reden zijn waarom OHRA zo moeilijk deed(en anderen ook). Een verzekeringsmaatschappij kijkt namelijk ook naar het morele risico. Het is natuurlijk al niet juist geweest om twee weken te wachten en als je dan een schadeverleden hebt zou dat de afweging nog eens verergeren. Het lijkt me niet raar dat de afspraak gemaakt kan worden vanaf een bepaalde datum.

Ik zeg niet dat je waarschijnlijk schades hebt maar het zou een reden kunnen zijn. Als ik jou was zou ik toch naar Rialto gaan. Dan kan je later altijd weer een andere maatschappij zoeken.

Succes
Leonora

Gesloten