Heeft iemand ervaring met de levensverzekering van RVS?
Ik heb een levensverzekering van RVS die na het 65e levensjaar uitbetaald.
Het op deze manier gespaarde bedrag zou ik graag in 1x of in 3x op willen nemen. Echter, de agent van RVS vertelde mij dat dit alleen over 5 of 10 jaar uitgespreid zou kunnen worden. In mijn originele polisvoorwaarden kan ik van dit laatste niets terug vinden.
Weet iemand hoe dit zit?
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] uitbetaling levensverzekering
Re: uitbetaling levensverzekering
Het hangt af van het soort verzekering.
Als je een koopsompolis hebt, waarvoor je de premie voor de inkomstenbelasting hebt kunnen aftrekken, dan mag die van de fiscus (als de polis niet te oud is) bij uitkering niet in één keer uitkeren, maar moet het worden omgezet in een periodieke uitkering. Die moet dan inderdaad in de regel minimaal 5 jaar uitkeren. Daarvoor kun je een lijfrente kopen of je kunt een bankspaarproduct nemen dat in een aantal termijnen uitkeert.
Het is dus een fiscale eis, niet een eis van RVS.
Als je een koopsompolis hebt, waarvoor je de premie voor de inkomstenbelasting hebt kunnen aftrekken, dan mag die van de fiscus (als de polis niet te oud is) bij uitkering niet in één keer uitkeren, maar moet het worden omgezet in een periodieke uitkering. Die moet dan inderdaad in de regel minimaal 5 jaar uitkeren. Daarvoor kun je een lijfrente kopen of je kunt een bankspaarproduct nemen dat in een aantal termijnen uitkeert.
Het is dus een fiscale eis, niet een eis van RVS.
Re: uitbetaling levensverzekering
Geachte kweenie,
Bedankt voor de reactie. De originele polis is afgesloten in april 1993. De verzekering is afgesloten als levenverzekering met winstuitkering en is niet gekoppeld aan een hypotheek of wat dan ook. Moet ik dan het bedrag in een lijfrente omzetten en die over 5 jaar laten uitkeren?
Bedankt voor de reactie. De originele polis is afgesloten in april 1993. De verzekering is afgesloten als levenverzekering met winstuitkering en is niet gekoppeld aan een hypotheek of wat dan ook. Moet ik dan het bedrag in een lijfrente omzetten en die over 5 jaar laten uitkeren?