LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] uitbetaling schadeclaim

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
wilchris

uitbetaling schadeclaim

Ongelezen bericht door wilchris »

Onze woning is door bouwacitivteiten van een projectontwikkelaar beschadigd. Een onafhankelijk schade-expert heeft in opdracht van de verzekeraar (Fortis) van de bouwer de schade opgenomen. Binnenkort krijgen wij hiervan een rapport. Mijn vraag is: kan ik, wanneer een schadebedrag toegekend wordt, er van uitgaan dat dit aan mij wordt uitbetaald? Of moet ik toestaan dat de schade in/aan onze woning wordt hersteld en dat ik de rekeningen moet indienen bij Fortis?
Een andere vraag in dit verband: is dit schadebedrag door mij af te kopen i.v.m. mogelijke verkoop van onze woning aan diezelfde projectontwikkelaar ? Is dit schadebedrag ook overdraagbaar op een nieuwe eigenaar.
Wie kan mij antwoord geven op deze vragen?

FlipKaneel

Re: uitbetaling schadeclaim

Ongelezen bericht door FlipKaneel »

Misschien je verzekeringsadviseur??? Ik zeg maar wat :<)

mr Floppy

Re: uitbetaling schadeclaim

Ongelezen bericht door mr Floppy »

Ligr eraan op welke verzekering je de schade claimt. (eigen verzekering of verzekering tegenpartij) Dit schrijf je er niet bij.
In geval van eigen verzekering, dien je er de polisvoorwaarden op na te slaan.
In het andere geval krijg je het geldbedrag in principe gewoon uitbetaald. (of je moet andere afspraken maken)
Wat bedoel je met "afkopen"? (afkopen doe je alleen maar als je zelf iemand iets verschuldigd bent)
Wat bedoel je met "overdraagbaar"? Als je het huis wil verkopen, dan kun je dat natuurlijk gewoon doen. Je verkoopt het huis dan gewoon voor de waarde die het op dat moment heeft. (of wat de gek er voor wil geven)(de schade moet je wel verplicht melden!)
In principe verkoop je het huis dus voor de waarde die het vlak voor de schade had, met aftrek van het schadebedrag.

Of bedoel je dat je het huis wil verkopen, terwijl de afwikkeling nog niet rond is?
Het is natuurlijk beter om te wachten tot de zaak afgewikkeld is.
Als je niet kunt wachten, kun je de eventueel daarbij geleden schade ook verhalen op de tegenpartij. (b.v. in het geval dat je van tevoren al een ander huis had gekocht, en je nu met dubbele lasten zit)

Of je met de nieuwe koper afspraken kunt maken, dat hij het huis koopt inclusief de nog niet afgehandelde schade, en dat die uiteindelijke schade dan aan hem toekomt.....
Ik denk van wel, maar ik weet dat niet zeker. (je zal daarvoor in ieder geval een "acte van cessie" moeten tekenen, zodat je aan de verzekeraar verklaard, dat het schadebedrag aan de nieuwe koper uitbetaald moet worden)

Gesloten