LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verzekeraar weigert schade te erkennen

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Kees0187

Verzekeraar weigert schade te erkennen

Ongelezen bericht door Kees0187 »

afgelopen jaar 25 mei 2009 hebben we een flinke hagelbui gehad waarbij in mijn woonomgeving veel bewoners schade hebben opgelopen. ( daken met rietbekapping, tuinen, auto's )

De schade in mijn geval is aan de vijver, waarbij door de hagel en het vele hemelwater de beschoeing kapot is geregend/gehageld zodat deze volledig doordrenkt was en geen goede steun meer kon geven aan de vijver. Door de vele regen heeft het waterschap de sluizen opgenzet zodat overtollig regenwater en grondwater kon wegstromen. Dit heeft geresulteerd in het volledig wegzakken van de zijwand van de vijver en het verschuiven van de buizen naar het filtersysteem waardoor deze zijn gescheurd en het filtersysteem niet goed meer werkt.

De vijverwand is circa 6 meter lengte en halfrond met een diepte van circa 1,25 meter om een idee te geven van de omvang.

Deze schade heb ik gemeld bij RVS verzekeringen op mijn woonhuisverzekering en deze riepen al direct "Niet verzekerd" Zelf kon ik dit weerleggen naar de polisvoorwaarden:

woonhuis
het op het polisblad omschreven gebouw inclusief alle bijbehorende
bouwsels die naar aard en inrichting bestemd zijn om duurzaam ter
plaatse te blijven, voor zover niet voor afzonderlijke bedragen verzekerd,
uitsluitend dienend voor particulier gebruik (tenzij op het
polisblad anders is omschreven), met inbegrip van
- al hetgeen redelijkerwijs (naar verkeersopvatting) geacht kan worden
daarvan deel uit te maken
- de funderingen.

Hiermee werd alsnog ingestemd en gevraagd een offerte te laten maken voor het herstel / opnieuw opbouwen van de vijver. Vanwege de omvang van de schade heb ik enkele bouwers moeten contacten en hier is na een lange periode een offerte uitgekomen van een bedrijf welke het aandurfde om hier wat mee te doen.
Deze offerte heb ik na overleg met een RVS service medewerker hun toegestuurd met opnieuw een beschrijving van hoe het is gebeurd.

Nu geeft RVS als antwoord op de offerte dat deze schade niet wordt erkend omdat de schade is veroorzaakt door het waterschap en het wegpompen van het water.
Op antwoord van mijn kant dat primair de schade is veroorzaakt door storm / hagel / overtollig regenwater wordt niet meer ingegaan en RVS houd zich bij hun standpunt dat het Waterschap maar verantwoordelijk moet worden gesteld.

Kan iemand mij onderbouwd advies geven hoe ik hier mee om kan gaan :?:

Als eerste geven ze niet thuis omdat het niet verzekerd zou zijn, blijkt dus na een discussie en zelf onderzoeken van wel. Als tweede schuiven ze nu de schade af aan het waterschap welke terecht aangeeft dit met mijn verzekering op te nemen.

Blijft echter dat ik met een schade van circa € 9.000- blijf zitten en bij het niet toekennen van het schadebedrag circa € 1000- kwijt ben om mijn tuin ( zonder nieuwe vijver ) weer een beetje leefbaar te maken.

Nogmaals AUB graag advies.

vriendelijke groet, Kees

witte angora

Re: Verzekeraar weigert schade te erkennen

Ongelezen bericht door witte angora »

Beste Kees,

Als een beschoeing van een vijver het begeeft als gevolg van hemelwater, dan kunnen er twee dingen aan de hand zijn.

1) de aannemer (of wie het ook was) heeft de constructie niet goed gebouwd of inferieure materialen gebruikt.
2) het ding was al half vergaan.

In het eerste geval kun je naar de aannemer, in het tweede geval zul je toch echt zelf voor de kosten op moeten draaien.

Maar dat een goede beschoeing van een vijver, die jarenlang dagelijks in contact staat met het water van de vijver kapot gaat van een partijtje regen, dat geloof ik niet. Hemelwater en vijverwater hebben zo ongeveer dezelfde samenstelling, weet je.

Dat, doordat het water van de vijver wegstroomt, de druk van de grond aan de andere kant van de beschoeing redelijk groot is, dat geloof ik. Maar ik vind het eerlijk gezegd een beetje vreemd dat men, bij overtollig regenwater, het waternivo van jouw vijver zo gigantisch laat zakken dat de boel instort. Dan moet dat waterpeil toch minstens driekwart meter onder het normale peil hebben gelegen, en dat lijkt me eerlijk gezegd een beetje een broodje aap verhaal. Des te meer omdat het peil van jouw vijver redelijk op gelijk nivo zal liggen met het grondwaterpeil.

Meer kan ik er niet van maken.

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

De schade in mijn geval is aan de vijver, waarbij door de hagel en het vele hemelwater de beschoeing kapot is geregend/gehageld zodat deze volledig doordrenkt was en geen goede steun meer kon geven aan de vijver. Door de vele regen heeft het waterschap de sluizen opgenzet zodat overtollig regenwater en grondwater kon wegstromen. Dit heeft geresulteerd in het volledig wegzakken van de zijwand van de vijver en het verschuiven van de buizen naar het filtersysteem waardoor deze zijn gescheurd en het filtersysteem niet goed meer werkt.
Dit klinkt inderdaad meer als een constructiefout, gemaakt bij het aanleggen van de vijver, dan als waterschade.

Enfin, ik kan me voorstellen dat daarom verstandig is om een expert hier naar te laten kijken. Je zou m.i. dus aan de verzekeringsmaatschappij kunnen voorstellen om een onafhankelijk expert op het gebied van vijvertechnologie een uitspraak over de oorzaak van de verzakking te laten doen

tennis

Ongelezen bericht door tennis »

Stizzer schreef:Beste Kees,

Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Die zou je hiervoor in kunnen schakelen.
Heb je al contact gehad met het waterschap om te vragen of zij de verantwoordelijkheid op zich nemen?

@Kees
Heb je van RVS het schriftelijk, dat zij geen betaling doen en het waterschap als de schuldige aanwijzen?
Zo ja, stel het waterschap aansprakelijk en kijk wat gebeurd.
Natuurlijk kan je ook een eventl. Rechtsbijstandverzekering inschakelen.
Tenslotte, als er in jouw buurt zoveel schade is geweest, is er misschien nog iemand, met dezelfde schade!

Gesloten