LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verzekering schade omstoten motor in schuur?

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Inkys

verzekering schade omstoten motor in schuur?

Ongelezen bericht door Inkys »

Hallo allemaal,
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Het volgende ongelukje is gebeurd in huis (aangrenzende schuur) en ik vraag me af of en hoe ik de schade kan vergoed krijgen van onze verzekeraar. Van de telefonisten wordt ik niet veel wijzer, ik heb het idee dat ze afwijzen op basis van verschillende gronden en dus dat niet de gronden belangrijk zijn, maar het afwijzen. Mijn partner en ik zijn samenwonend en hebben een gezamelijke polis.

De case:
Inwonende partner staat op een krukje in de schuur naast de motor (die op de standaart staat) en wil wat pakken van de vliering, dat echter net buiten bereik ligt. Verliest evenwicht, breekt val tegen de motor, die vervolgens omvalt en schade heeft.
De claim?:
A) schadevergoeding via Inboedelverzekering?
- telefoniste 1 zei: valschade is uitgesloten, telefoniste 2 zei: motor valt niet onder inboedel, ook niet als die in de schuur staat. Beide uitzonderingen kan ik niet vinden in de polisvoorwaarden (http://www.rvs.nl/media/pdf/voorwaarden ... pakket.pdf)
B) schadevergoeding via aansprakelijkheidsverzekering? (in het kader dat partner door eigenaar aansprakelijk wordt gesteld voor de schade die zij heeft aangebracht aan de motor)
- telefoniste twee zegt: je kan je partner niet aansprakelijk stellen. Maar heeft gerechtshof niet anders bepaald? http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=4079

wie oh wie?
dank u!

Oostwest

Re: verzekering schade omstoten motor in schuur?

Ongelezen bericht door Oostwest »

Dag Inkys,

Ik heb even gekeken op de link met de algemene voorwaarden, op pagina 2 is het begrip inboedel omschreven:

"Niet onder het begrip inboedel vallen
- motorrijtuigen (met uitzondering van brom- en snorfietsen), vaartuigen, aanhangwagens en caravans, alsmede hun onderdelen en
toebehoren (zie echter artikel 4.6 van de voorwaarden Inboedelverzekering)".

Dit is dus wel degelijk een uitzondering.

"De aansprakelijkheid van de verzekerden ten opzichte van elkaar is
uitsluitend gedekt voor de door de betrokken verzekerden geleden
schade aan personen...".

Wanneer je google er op naslaat zie veel stukken over het hangmat-arrest waar jij op doelt. Het is voor zover ik het kan vinden enkel mogelijk hierop een beroep te doen wanneer je als mede-eigenaar van een zaak letselschade veroorzaakt aan de andere eigenaar.

Ik verwacht niet dat er een mogelijkheid is waardoor u deze schade vergoed kan krijgen.

snepke

Ongelezen bericht door snepke »

Hoe is die motor verzekerd?
Als die motor wa+ casco(all risk) is verzekerd,kan je de schade aan de motor vergoed krijgen.
Laatst gewijzigd door snepke op 28 feb 2011 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Leojes30

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Het is inderdaad zo dat een motorvoertuig NOOIT tot de inboedel behoord
Stel voor dat ie nu ipv tegen de motor tegen een auto was gevallen dan hoort die auto toch ook niet bij de inboedel

Ook kun je als je samen een huishouding voert elkaar niet aansprakelijk stellen voor materiele schade (alleen voor letsel zoals in het arrest) Je bent namelijk geen derde van elkaar

Deze schade valt echt alleen onder de all risk dekking van de motor

Als je die niet hebt is dat een eigen keus om de motor niet tegen risico's te beschermen hoe vervelend ook

Gesloten