| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] waanzinnige hoge herbouwwaarde!!
-
firsttimer
waanzinnige hoge herbouwwaarde!!
Ander huis gekocht voor € 420.000,== k.k. (dus inclusief grond)
Laten taxeren voor de verzekering, en de herbouwwaarde wordt getaxeerd op 919.000,==
Geopperd dat ik dit veel te veel vind, maar als ik niet akkoord ga dan ben ik dus onderverzekerd.
Wat hier tegen te doen ??
Laten taxeren voor de verzekering, en de herbouwwaarde wordt getaxeerd op 919.000,==
Geopperd dat ik dit veel te veel vind, maar als ik niet akkoord ga dan ben ik dus onderverzekerd.
Re: waanzinnige hoge herbouwwaarde!!
De grond hoef je niet te laten verzekeren en die is doorgaans duurder dan het te bouwen huis.
Het lijkt mij sterk dat jouw huis zoveel moet kosten.
Ik zou daarom dan ook eens naar een andere verzekeraar gaan voor een taxatie.
Hier nog een link waar je mischien wat aan hebt:
http://financieel.infonu.nl/verzekering ... -huis.html
Het lijkt mij sterk dat jouw huis zoveel moet kosten.
Ik zou daarom dan ook eens naar een andere verzekeraar gaan voor een taxatie.
Hier nog een link waar je mischien wat aan hebt:
http://financieel.infonu.nl/verzekering ... -huis.html
Gaat het hier soms om een ASR polis? Die zijn laatst op een heel andere manier van het bepalen van de herbouwwaarde overgestapt, waardoor veel mensen een stuk hoger zijn uitgekomen.
Overigens zegt de koopprijs weinig over de herbouwwaarde. Een simpel flatje in hartje Amsterdam zal misschien een verkoopwaarde hebben die een paar keer hoger is dan de herbouwwaarde, terwijl voor een huis in Oost Groningen de herbouwwaarde juist een paar keer hoger dan de koopprijs kan liggen.
Overigens zegt de koopprijs weinig over de herbouwwaarde. Een simpel flatje in hartje Amsterdam zal misschien een verkoopwaarde hebben die een paar keer hoger is dan de herbouwwaarde, terwijl voor een huis in Oost Groningen de herbouwwaarde juist een paar keer hoger dan de koopprijs kan liggen.
-
firsttimer
kweenie schreef:Gaat het hier soms om een ASR polis? Die zijn laatst op een heel andere manier van het bepalen van de herbouwwaarde overgestapt, waardoor veel mensen een stuk hoger zijn uitgekomen.
nee het gaat niet om ASR, en ik begrijp t begrip "herbouwwaarde". Maar waarom zo'n verdubbeling (waar je dus ook over betaald). Ik denk alleen dat de herbouwwaarde van een pand zo hoog wordt ingeschat, dat ze dus meer premie kunnen vangen
Ik zou zeggen, vul eens een herbouwwaardemeter in op de site van een andere verzekeraar. Dan kun je zien of het echt veel te hoog is of dat het wel in de buurt komt. Over welk deel van het land gaat het trouwens?
Hoeveel m³ inhoud heeft de woning? Meestal is de herbouwwaarde het product van m³ en een bouwprijs/m³. Dat laatste is weer onderverdeeld in eenvoudig, gemiddeld of luxe.
Grond(prijs) heeft er idd niet(s) mee te maken. Vaak zijn de fundamenten niet meeverzekerd, tenzij anders overeengekomen.
Grond(prijs) heeft er idd niet(s) mee te maken. Vaak zijn de fundamenten niet meeverzekerd, tenzij anders overeengekomen.
Fiesiekus schreef:Hoeveel m³ inhoud heeft de woning? Meestal is de herbouwwaarde het product van m³ en een bouwprijs/m³. Dat laatste is weer onderverdeeld in eenvoudig, gemiddeld of luxe.
Mmmm........mijn link niet gelezen dus.
Bekijk het dan maar.
-
firsttimer
Herbouwwaardemeter ingevuldFiesiekus schreef:Hoeveel m³ inhoud heeft de woning? Meestal is de herbouwwaarde het product van m³ en een bouwprijs/m³. Dat laatste is weer onderverdeeld in eenvoudig, gemiddeld of luxe.
1174 m3 x 675,00 = € 792.450,== dus zonder toeslagen
-
firsttimer
En dat is nou net wat ik bedoel..... veel te hoge taxatie, waarover je premie betaald
Bedankt, wat zijn we weer vriendelijk héDJM schreef: Mmmm........mijn link niet gelezen dus.
Bekijk het dan maar.
Het verschil is zonder toeslagen dus ong. 1¼ ton. Da's al heel wat minder dan het half miljoen dat je eerste posting suggereerde. Misschien dat er ook nog verschil zit tussen het 'afwerkingsniveau' waar jij en de verzekeraar vanuit gaan oid, kan ook nog een flink verschil opleveren.
-
firsttimer
kweenie schreef:Het verschil is zonder toeslagen dus ong. 1¼ ton. Da's al heel wat minder dan het half miljoen dat je eerste posting suggereerde. Misschien dat er ook nog verschil zit tussen het 'afwerkingsniveau' waar jij en de verzekeraar vanuit gaan oid, kan ook nog een flink verschil opleveren.
€ 792.000 - € 420.000 = €372.000,==
en dan praat ik nog niet over de toeslagen die er nog bij komen
Dus wel degelijk een verdubbeling, als ik de toeslagen erbij tel !!
(wat de herbouwwaardemeter 2011 aangeeft)
Ik denk dat je het vergelijk tussen koopprijs en herbouwwaarde los moet laten.
Zoals al eerder aangegeven door anderen is de herbouwwaarde, het bedrag dat nodig is om exact dezelde woning, op dezelfde plaats te herbouwen. De koopprijs kan daar mijlenver (zowel hoger als lager) van af liggen.
Als je al zo twijfelt of het wel juist is zou je een lokale aannemer 's kunnen vragen wat herbouw van je woning zou kosten.
Ook is er nog een mogelijkheid de woning op basis van vaste taxatie te verzekeren. De woning dient dan door een erkend taxateur te worden getaxeerd. De getaxeerde waarde staat dan vast gedurende 6 jaar (bij een geindexeerde verzekering).
Maar ja, dat kost centjes en dat heeft de gemiddelde Nederlander er meestal niet voor over. Net als een auto kopen van een ton en dan een paar tientjes op de autoverzekering willen besparen...net alsof je dat dan net zou kunnen missen.
Zoals al eerder aangegeven door anderen is de herbouwwaarde, het bedrag dat nodig is om exact dezelde woning, op dezelfde plaats te herbouwen. De koopprijs kan daar mijlenver (zowel hoger als lager) van af liggen.
Als je al zo twijfelt of het wel juist is zou je een lokale aannemer 's kunnen vragen wat herbouw van je woning zou kosten.
Ook is er nog een mogelijkheid de woning op basis van vaste taxatie te verzekeren. De woning dient dan door een erkend taxateur te worden getaxeerd. De getaxeerde waarde staat dan vast gedurende 6 jaar (bij een geindexeerde verzekering).
Maar ja, dat kost centjes en dat heeft de gemiddelde Nederlander er meestal niet voor over. Net als een auto kopen van een ton en dan een paar tientjes op de autoverzekering willen besparen...net alsof je dat dan net zou kunnen missen.
Inderdaad, je moet niet naar de verkoopwaarde kijken. Die kan wel veel lager liggen (of in andere gevallen veel hoger). Als een andere herbouwmeter ook uitkomt op zo'n 8 ton, dan zullen de werkelijke herbouwkosten toch zeker in de buurt van de 8-9 ton liggen.
Wat voor een grote woning van bijna 1200 m³ niet heel raar is.
Wat voor een grote woning van bijna 1200 m³ niet heel raar is.
Bij het bepalen van de herbouwaarde wordt de fundering meegenomen. Bij een fundering die gepaard gaat met heiwerk zijn die kosten voor 1 woning erg hoog.
Bij een nieuwbouw project wordt het heiwerk meteen gedaan voor het hele project aan woningen. Hoe groter het aantal wonigen, hoe lager de heiwerkkosten. Op onderstaande link kun je de herbouwaarde zelf berekenen.
http://www.berekenhet.nl/modules/wonen/ ... oning.html
Bij een nieuwbouw project wordt het heiwerk meteen gedaan voor het hele project aan woningen. Hoe groter het aantal wonigen, hoe lager de heiwerkkosten. Op onderstaande link kun je de herbouwaarde zelf berekenen.
http://www.berekenhet.nl/modules/wonen/ ... oning.html
Niet meeverzekeren als je pand op een fundering staat, waarbij geheit moet worden lijkt me niet handig. Volgens mij zijn er niet veel mensen die die kosten uit eigen zak kunnen betalen.Vaak zijn de fundamenten niet meeverzekerd, tenzij anders overeengekomen.
-
Chanmaster
Dit is een boevenstreek. Dat mogen ze niet doen. Ze kunnen u verplichten en dat doen ze ook, om jaarlijks de waarde te laten indexeren. Daarbij worden de inflatie alsook het herbouwkosten herberekend. U hoeft nimmer te verzekeren boven de werkelijke herbouwwaarde.firsttimer schreef:Ander huis gekocht voor € 420.000,== k.k. (dus inclusief grond)