LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wao hiaat

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
mirs

wao hiaat

Ongelezen bericht door mirs »

Goedenavond

Graag wilde ik wat informatie over de verzekering aangaande het WAO hiaat.
In 2000 heb ik middels een collectieve verzekering via mijn werkgever een verzekering wao hiaatpremie afgesloten bij de PVB.
In 2002 ben ik voor 35 a 45 % afgekeurd. Deze verzekering is in 2005 overgenomen door de Fortis althans dat dacht ik maar nu ben ik erachtergekomen dat er vanaf deze tijd er geen verzekeing meer nodig was n.a.v. de nieuwe wia wet en er dus geen premie meer betaald hoefde te worden maar ben hiervan nooit op de hoogte gebracht.
In 2005 ben ik voor 100 % afgekeurd en dat heeft er in geresulteerd dat ik per 1 november 2007 ontslagen ben en overga naar de WAO
Toen ik een brief kreeg van het UWV was mijn inkomen enorm gedaald en dacht ik aan mijn naar ik dacht wao hiaat verzekering.
Na enig heen en weer gebeld met mijn voormalige werkgever kreeg ik als antwoord dat er geen verzekering nodig was geweest en dat het een verhaal zou worden van helaas.
Mijn vraag is deze ,vanaf welke datum word er nu gerekend want als het vanaf 2002 is lijkt het mij onder de toenmalige afgesloten verzekering valt
Wie kan mij van advies voorzien
Alvast mij hartelijke dank

Groeten Ingird

Mr. Floppy

Re: wao hiaat

Ongelezen bericht door Mr. Floppy »

Als je voor de wao-gat verzekering vanaf 2002 gewoon premie bent blijven betalen, dan behoort die verzekering je groter geworden gat (hiaat) te vergoeden.

Heb je geen premie meer betaald sinds 2002, dan blijft de verzekering vergoeden op basis van een gat van 35-45%. (verzekering volgt dan niet meer het wao percentage naar boven, maar alleen nog maar naar beneden)(daarna ook nooit meer naar boven)

Is een smerig artikel in de polisvoorwaarden, waar je nooit op gewezen wordt als je via de werkgever de verzekering afsluit. (vaak krijg je de polisvoorwaarden nooit te zien) Ook wordt je niet gewezen op het nut en de mogelijkheid om zelf de premie door te blijven betalen op het moment dat je in de wao komt.

Dat die wao-gat verzekering niet meer nodig zou zijn, geldt dus alleen voor mensen die nog niet in de wao zaten op het moment dat wao is overgegaan in wia. (nu zijn er andere hiaat-verzekeringen voor in de plaats gekomen)
Voor mensen die al in de wao zaten had die wao-hiaatverzekering dus wel degelijk nog nut.
Waarschijnlijk heeft daar nooit niemand aan gedacht.

mirs

Ongelezen bericht door mirs »

Hartelijk dank voor de uitleg. Ik heb de papieren doorgestuurd naar de verzekeraar en wacht nu maar af.

yellowman

Ongelezen bericht door yellowman »

keren de verzekerings maatschapij het wao gat uit op basis van het vastgestelde premie plichtig bedrag of alleeen op je bruto salaris.
ivm met vaste onregelmatigheids toeslag?
UWV Toest de uitkering met het zgn svw loon dus met vaste ongeregelmatigheids toeslag plus je bruto salaris plus vakantie geld.
verzekering maatschapij die het wao gat verzekerd keert alleen uit op bruto salaris plus vakantie geld.excl onregelmatigheidstoeslag
heb ik nu recht op een aanvulling tot 70 procent wao hiaat incl deze onregelmatigheidstoeslag.of doet er vlg de verzekering maatschapij die onregelmatigheids toeslag er NIET TOE!

Mr. Floppy

WAO-gat verzekering keert het onstane WAO-gat uit. (wat door de nieuwe wetgeving (+/- 1994) is onstaan)
Verzekeraars volgen gewoon het UWV. (die het dagloon volgens de wet vaststelt)
Als er dus toeslagen zijn meeberekend voor je dagloon, dan tellen die toeslagen ook mee voor je WAO-gat.

yellowman

Hartelijk dank mr floppy voor u berichtje.
weet u het heel zeker dat verzekering het uwv dagloon volgt?
ik was ook in deze veronderstelling
maar de verzekering zegt doodleuk dat ze alleen het verzekerde bedrag wat de werkgever jaarlijks doorgeeft uitkeren.VReemd!!!

Mr. Floppy

Datzelfde bedrag wordt door je werkgever dus ook aan UWV doorgegeven. (of het moet zijn dat je werkgever heeft zitten blunderen)(in dat geval moet je werkgever het rechtzetten zodat je wel juist uitgekeerd krijgt)(dan moet je werkgever waarschijnlijk wel extra premie met terugwerkende kracht betalen)(en als dat niet lukt, moet je de werkgever aansprakelijk stellen voor de gemaakte fout)

Kun je geen rechtsbijstand of vakbond inschakelen?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het hangt er maar net vanaf wat er verzekerd is. Zo'n wao-gat verzekering is puur een verzekering die een x-bedrag per maand uitkeert afhankelijk van hoe arbeids(on)geschikt je bent. Het bedrag dat je krijgt, is in het algemeen natuurlijk wel gebaseerd op wat je eerst per maand ontving en wat je bij dat arbeids(on)geschiktheidspercentage ontvangt, maar dat hoeft in niet. (In theorie zou je een willekeurig hoger of lager maandbedrag kunnen verzekeren, als je de premie maar betaalt)

De ene werkgever zal bij de berekening dus alleen het maandsalaris en vakantiegeld meenemen, de andere zal ook toeslagen en een eventuele 13de maand meenemen. Vaak zullen ze niet-vaste toeslagen niet meenemen in de verzekering, omdat je die moeilijk van tevoren kunt inschatten, terwijl je de premie wel van tevoren moet betalen. Het geeft een hoop rompslomp om vooraf een voorschot te moeten betalen en dan achteraf weer goed te berekenen wat de juiste premie moest zijn.

Overigens, ook bij pensioenregelingen varieert het nogal wat er als basis voor je latere pensioen wordt gebruikt. Bij de ene werkgever zal dit alleen het vaste maandsalaris zijn, bij andere werkgevers zitten toeslagen er wel bij. (Maar misschien bouw je bij die werkgever per gewerkt jaar wel weer een lager percentage op, zodat je uiteindelijk toch minder pensioen overhoudt...).

yellowman

floppy en kweenie.

Mijn geval is zo.... 12 jaar lang vast ploegentoeslag hoorde bij mijn vast salaris . nu blijk achteraf dat mijn ex werkgever alleen het bruto salaris heeft zekerd.dus zonder vaste ploegentoeslag. zonder dat ik hierover duidelijk was geinformeerd, laat staan het POLISBLAD te hebben ingezien tegen welk salaris ik wao verzekerd was. wat blijkbaar alleen bedoelt is voor de WERKGEVER die de wao plus verzekering heeft afgesloten en niet voor de werknemer . in de polisvoorwaarden wel inzage WERKNEMER ...dat is weer wat anders dan POLISBLAD(Begrijp je het nog) staat geschreven in art 5. dat de werkgever dus verzekeringsNEMER verplicht is om jaarlijks opgave te verstekken van de salarisgegevens van de werknemer. natuurlijk ga ik er dan vanuit dat de salaris gegevens hetzelde zijn zoals op mijn jaaropgave vermeldt staan geen enkele twijfel mogelijk.het is toch te gek voor woorden dat verzekering maatschapijen en werkgevers hiermee de zaak lopen te belazeren. en ik via de rechter mijn gelijk moet proberen te gaan halen. schande!
wie kan mijn nog nuttige tips geven floppy-kweenie??

yellowman

correctie.. jaaropgave niet juist daar kan overwerk bijzitten en onregelmatige toeslagen wat Natuurlijk niet meetelt dat begrijp ik.. Maar op mijn salaris strook staat duidelijk mijn uurloon waar incl ploegentoeslag in is verrekend ,en ook in mijn Arbeidscontract staat Bruto uurloon en Bruto salaris incl ploegentoeslag! lijkt me Niet meer dan redelijk om dit wao colectief te verzekeren. welke rede heeft een werkgever om dit dan niet te doen? en allen je bruto loon zonder ploegentoeslag te verzekeren

Sjoes

Ongelezen bericht door Sjoes »

Navolgend een vraag waar ik ondanks de vele navraag, ook bij de steunpunten, geen eenduidig antwoord op hebben kunnen krijgen.
- Ontvang van het Uwv een Wao uitkering met een Toeslag. In de berekening van de Toeslag wordt het de door mij ontvangen verzekeringsbedrag het z.g. Wao-hiaat verrekend. Feitelijk dus van de Toeslag afgetrokken. Ervaar dit als onredelijk. Indertijd heb ik voor deze "Wao-hiaat verzekering" premie betaald om een hoger inkomen te genereren. Nu blijkt dat ik van deze Wao hiaat verzekering geen enkel voordeel heb! Reacties die ik op vragen van deze verrekening heb gekregen:
* Met het uitkeringsbedrag van een Wao-hiaat verzekering heeft het Uwv niets te maken. Niet op moeten geven.
* Uwv: Is inderdaad onredelijk schrijf de minister en de Tweede Kamer leden over dit onderwerp.
* Een uitkeringsgerechtigde zou hierover een rechtzaak hebben aangespannen waarbij (gedeeltelijk) succes is behaald. Jurispondentie?

Wie kan er licht in de duisternis brengen?
Wacht in spanning af.
Henny

Sjoes

Ongelezen bericht door Sjoes »

Reactie op reactie Vogels:
In de eerste plaats mijn dank voor de reactie. Het door u geformuleerde is conform de bestaande regeling. Dat moge duidelijk zijn. Maar mijn vraag blijft staan of het terecht is dat een schadeuitkering als een Wao-hiaat verrekend mag worden met de Wao Toeslag (TS). Daar zijn de meningen danig over verdeeld. Zo zijn er een aantal inkomstenbronnen anders dan het Wao-hiaat die ook geen invloed hebben op de TS. Los hiervan maar als voorbeeld. Iemand die "Gouden Handdruk" ontvangt en dat geld gebruikt voor een stamrechtpolis en deze tot uitkering laat komen ongeacht het bedrag (b.v. 50.000 euro per jaar) kan toch een volledige Bijstand-uitkering krijgen. Want die inkomsten van 50.000 euro tellen niet mee voor het inkomen. Over sociaal minimum gesproken!
Graag reacties,
Henny

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het hangt inderdaad van het soort inkomen af (of eigenlijk meer algemeen 'de geldbron') of het wel of niet wordt meegerekend. Maar dat is bij bijna alle regelingen zo.

Even een heel ander voorbeeld, zo wordt bv. ook voor de toeslagen (kinderopvang etc.) gerekend met je inkomen na aftrekposten en bijtellingen. Iemand met een huurhuis en een leaseauto (met bijtelling) heeft dus op papier een veel hoger inkomen dan iemand met een hoge hypotheek zonder leaseauto. Dat kan duizenden euro's toeslag schelen. Rechtvaardig? Dat is voer voor discussie.

Maar terug naar de wao. Ik dacht dat het zo was dat inkomen vanwege arbeid wel meetelt en andere inkomsten niet. Een uitkering uit een collectief wao hiaat contract van de werkgever telt dus wel mee, maar inkomen uit een eventueel individueel afgesloten (en eventueel afgetrokken) verzekering telt volgens mij niet mee (misschien ook wel, ik weet het niet helemaal zeker). En om het nog complexer te maken, je zou ook een verzekering kunnen afsluiten dat bij arbeidsongeschiktheid een 'willekeurig' bedrag uitkeert en als je daar de premie niet van aftrekt, dan hoef je over de uitkering ook geen inkomstenbelasting te betalen en telt de uitkering dus volgens mij bij geen enkele inkomenstoets mee.

Petrus54

Ongelezen bericht door Petrus54 »

Hallo,

Mijn situatie komt overeen met die van de opsteller van dit onderwerp.
In 1999 kwam ik voor 100% in de WAO terecht. T/m 1/12/2006 heb ik wisselende percentages WAO gehad en vulde mijn werkgever mijn loon aan. Per 1/12/2006 ben ik via de kantonrechter ontslagen en via de terugvalregeling weer in 100% WAO terecht gekomen. Dit was al een zware klap, na vele moeizame reintegratiepogingen toch ontslagen en een terugval in inkomsten van ruim meer dan 30% (mijn loon lag boven maximum).

Vandaag viel de nieuwe specificatie WAO op de mat; per 1/12/2008 gaat de uitkering terug met 450.- euro bruto/maand! Uit telefonisch kontakt bleek dit dus inderdaad te komen doordat op mij nog de oude regels van toepassing zijn er een vervolguitkering wordt uitbetaald.

Ik heb overigens altijd de collectieve WAO hiaat premie betaald maar die is nogal duister op z'n eind gekomen (in 2004 meen ik) toen men besliste dat het niet meer nodig was. Er was immers inmiddels WIA en dus geen WAO-haat meer??

Hoe kan nu zo een onrechtvaardigheid bestaan? Als je in de nieuwe WIA regels valt bestaat dit probleem niet meer, en heb je je er ook niet voor hoeven verzekeren, maar ik en mensen in mijn situatie hebben jaren voor een verzekering betaald die niet nodig meer werd geacht en krijgen dit probleem alsnog? Is dit niet iets voor TROS-RADAR om aanhangig te maken?

Ik heb uit bovenstaande berichtjes niet geheel helder of en hoe en bij wie ik alsnog aanspraak kan maken op de hiaat verzekering?

Alle reakties zijn zeer welkom!

vr. groet.

cc40

Ongelezen bericht door cc40 »

Hoi allemaal,

Ook mijn baas heeft mij destijds verzekerd voor een WAO gat.
Sinds dec 2006 ben ik ziek geworden en kom ik dus binnenkort in de WIA. IK heb doorgekregen dat ik recht heb op een WGA uitkering.
NU ben ik achter mijn WAO verzekering aan geweest maar deze schijnt ook gestopt te zijn per 2004. In mijn arbeidsvoorwaarden staat dat ik recht heb op een WAO hiaat verzekering. Ik mijn werkgever dan niet verplicht om mij elders te verzekeringen als de WAO WIa wordt ? Mag je zomaar stoppen met deze verzekerig ? Ik mijn vwerkgever niet verplicht veranderingen in mijn arbeidsvoorwaarden om z'n minst door te geven ?Is mijn werkgever nu verplicht mij toch uit te betalen voor de resterend geld ?Wie is nu uiteindelijk de pineut ? ik of mijn werkgever ?
Help

Gesloten