Yarden / Dela uitvaartplan

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
remko1972
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 apr 2009 20:26

Yarden / Dela uitvaartplan

Ongelezen bericht door remko1972 »

Goede dag allemaal,
Ik heb even een vraag normaal stel ik deze aan mijn vader die is door omstandigheden niet bereikbaar voor mij.
Laatst kreeg ik een brief van Dela, deze heeft Yarden overgenomen en toen bleef het lang stil......
Nu de 21e kreeg ik een brief van Dela, er ging wat veranderen.
Ik kan de komende 10 jaar niks doen, maar dan moeten mijn nabestaanden wellicht €1000 bij betalen als ik kom te overlijden.
Nu stellen ze dat als ik vanaf September aanstaande per maand €4,72 betaal (levenslange premiebetaling) de kosten gedekt zijn.
Dela wil natuurlijk zo veel mogelijk mensen in die levenslange Uitvaartplan hebben maar goed.

Mijn vragen zijn

Wie heeft de zelfde brief gehad?
Mijn ouders hebben 30 jaar premie betaald voor mijn uitvaart verzekering is het echt nodig om dat uitvaart plan te nemen?
Zou niet alles bij het oude blijven nu Yarden overgenomen is door Dela en proberen ze zo niet extra inkomsten te krijgen uit het faillissement?

Het is lastig om zonder mijn "raadgever" te moeten beslissen,
Ik ben benieuwd naar de reacties.

Dank u wel.

Morgan le Fay
Berichten: 573
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Yarden / Dela uitvaartplan

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Ik heb nadat mijn vader overleed en er een fikse narekening kwam de polis opgezegd en zelf wat geregeld.
Er was voor mij door mijn ouders heel lang betaald en ik heb na 27 jaar de betalingen overgenomen.
Was na de rekening (Dela) het helemaal zat.

witte angora
Berichten: 31864
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Yarden / Dela uitvaartplan

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd heb ik jaren geleden voor Dela gekozen omdat ik Yarden niet vertrouwde, onder andere omdat ze wel erg goedkoop waren...

Uiteraard is het niet nodig om dat uitvaartplan te nemen. Maar als je daarna tekort komt, dan weet je wat de consequentie is: fors bij betalen. Terwijl het maar helemaal de vraag is of je het volle bedrag aan premies zal moeten betalen. Mensen kunnen namelijk ook eerder overlijden dan na het zogenaamde break-even point.

Aan de andere kant verbaast het me wel dat je levenslang premie zou moeten betalen. Mijn premiebetaling stopt als ik 65 ben, of daaromtrent.

Lady1234
Berichten: 27377
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Yarden / Dela uitvaartplan

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een uitvaartverzekering neem je alleen maar als je de kosten niet zelf kunt dragen.

peter17111962
Berichten: 648
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Yarden / Dela uitvaartplan

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Toen ik lang geleden net 21 was geworden kwam de man van de verzekeringsmaatschappij van mijn
ouders mij met een voorstel voor de aankoop van een overlijdens polis tegen een een maandelijks bedrag
voor hele veel jaren of een eenmalig bedrag. Heb toen 1 vakantiegeld besteed aan de aankoop van die
polis die bij mijn overlijden een vrij te besteden bedrag uitkeert. Ze keren dus ook uit als er geen uitvaart is
omdat ik eventueel mijn lichaam ter beschikking zou stellen voor de wetenschap, of omdat mijn vakantie
vliegtuig voorgoed verdwijnt van de radar, net als die MH370 tien jaar geleden. Heeft toch een zeker gevoel
dat er voor het geval dat er daarvoor (hopelijk??) genoeg geld is.

Lowieze
Berichten: 6842
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Yarden / Dela uitvaartplan

Ongelezen bericht door Lowieze »

“Mijn ouders hebben 30 jaar premie betaald voor mijn uitvaart verzekering is het echt nodig om dat uitvaart plan te nemen?
Zou niet alles bij het oude blijven nu Yarden overgenomen is door Dela en proberen ze zo niet extra inkomsten te krijgen uit het faillissement?”

Ik begrijp niet waarom je op een gegeven moment niet zelf je premie gaat betalen en dan de beslissing neemt of je ermee doorgaat of niet.
Ik zou zeggen: bel Dela eens met de vraag wat de dekking inhoudt van uw verzekering voor die 4,72 euro per maand. Ik vermoed dat dat bij lange na niet voldoende is voor een crematie of begrafenis.

Morgan le Fay
Berichten: 573
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Yarden / Dela uitvaartplan

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Lowieze schreef:
02 jul 2024 11:22
“Mijn ouders hebben 30 jaar premie betaald voor mijn uitvaart verzekering is het echt nodig om dat uitvaart plan te nemen?
Zou niet alles bij het oude blijven nu Yarden overgenomen is door Dela en proberen ze zo niet extra inkomsten te krijgen uit het faillissement?”

Ik begrijp niet waarom je op een gegeven moment niet zelf je premie gaat betalen en dan de beslissing neemt of je ermee doorgaat of niet.
Ik zou zeggen: bel Dela eens met de vraag wat de dekking inhoudt van uw verzekering voor die 4,72 euro per maand. Ik vermoed dat dat bij lange na niet voldoende is voor een crematie of begrafenis.
En dat bedoel ik dus

HandigeHarrie
Berichten: 1433
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Yarden / Dela uitvaartplan

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

De eerste stap zou m.i. moeten zijn: lees de polisvoorwaarden die gelden voor de verzekering die is afgesloten. En vraag idd ook wat er bij komt als je dat maandelijkse bedrag gaat betalen.
Want Dela geeft aan dat er een financieel gat zou vallen met de huidige staat van de verzekering, het moet duidelijk worden wat er dan ontbreekt.
Mijn ouders hadden een begrafenisverzekering waarin concreet stond vermeld wat er bij hoorde: een standaardkist, 2x lijkwagen binnen de gemeentegrenzen (naar de kerk en naar de begraafplaats), 3 volgauto's etc.
Bij de begrafenis vele jaren later, gebruikten we geen volgauto's en toen werd het bedrag voor volgauto's van 20 jaar daarvoor (heel weinig dus) in mindering gebracht.
Een plakje cake dat erbij kwam, werd echter volgens het huidige prijsniveau in rekening gebracht.
Een logische manier van handelen, dus is het essentieel om duidelijkheid te krijgen zodat je snapt wat nu verzekerd is en wat het extra maandbedrag je gaat opleveren.

Har45
Berichten: 509
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Yarden / Dela uitvaartplan

Ongelezen bericht door Har45 »

witte angora schreef:
02 jul 2024 10:42
Eerlijk gezegd heb ik jaren geleden voor Dela gekozen omdat ik Yarden niet vertrouwde, onder andere omdat ze wel erg goedkoop waren...

Uiteraard is het niet nodig om dat uitvaartplan te nemen. Maar als je daarna tekort komt, dan weet je wat de consequentie is: fors bij betalen. Terwijl het maar helemaal de vraag is of je het volle bedrag aan premies zal moeten betalen. Mensen kunnen namelijk ook eerder overlijden dan na het zogenaamde break-even point.

Aan de andere kant verbaast het me wel dat je levenslang premie zou moeten betalen. Mijn premiebetaling stopt als ik 65 ben, of daaromtrent.
U kunt kiezen: betalen tot aan uw overlijden of betalen tot in het jaar dat u 65 wordt.
In het laatste geval is de premie hoger, maar u hoeft na de aangegeven datum op de polis geen premie meer te betalen. U bent in beide gevallen uw hele leven lang verzekerd.

fera
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 nov 2005 15:20

Re: Yarden / Dela uitvaartplan

Ongelezen bericht door fera »

Iedereen heeft recht op het pakket diensten zoals in de oude voorwaarden.
Ik heb indertijd bezwaar aangetekend tegen de veranderingen.
Ook al heb je deze brief niet of geen bezwaar aangetekend je hebt recht op dit pakket.
Er zijn processen over onterechte rekeningen gevoerd en deze zijn allemaal verloren.
De kans is zeer groot dat er wel een rekening komt voor deze diensten maar die kan je dus weigeren.
Kijk dus wel goed naar alles wat niet in het oorspronkelijke pakket zit

Speedy123
Berichten: 1676
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Yarden / Dela uitvaartplan

Ongelezen bericht door Speedy123 »

remko1972 schreef:
02 jul 2024 10:33

Ik kan de komende 10 jaar niks doen, maar dan moeten mijn nabestaanden wellicht €1000 bij betalen als ik kom te overlijden.
Nu stellen ze dat als ik vanaf September aanstaande per maand €4,72 betaal (levenslange premiebetaling) de kosten gedekt zijn.
Uw ouders hebben 30 jaar premie betaald. Ik neem dan aan dat u onder de 50 bent en ga er vanuit dat u gezond bent.

Dan is 4,72 premie per maand om 1000 euro extra te verzeker te schandalig voor woorden. Een overlijdens risico verzekering met die premie keert veel maar dan ook heel veel meer uit bij overlijden.

Lady1234
Berichten: 27377
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Yarden / Dela uitvaartplan

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Je kunt eenoverlijdensrisicoverzekering niet vergelijken met een uitvaartverzekering.

Maar al die onzin om dat te verzekeren. Zet zelf wat geld opzij.

Janne.B.
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 feb 2024 16:13

Re: Yarden / Dela uitvaartplan

Ongelezen bericht door Janne.B. »

Mijn moeder had 12 jaar geleden 3000 euro gereserveerd voor een uitvaart. Nu ze overleden is en gecremeerd, waren de totale kosten boven de 12.000 euro.
Dat had ze niet op haar rekening staan en die oude sok was ook nergens te vinden.

Hoeveel moet je dan ff opzij leggen om over 20/30 jaar of zo, om een knappe uitvaart te kunnen betalen waar de nabestaanden geen pijn van hebben. De nabestaanden vinden dat niet erg fijn hoor, afgezien van het verlies van een dierbare. Dan belt de Notaris ook nog of je de erfenis wilt aanvaarden, want iedereen moet zijn bonnetje betaald zien te krijgen toch? En dan ben je er nog niet, want het huis moest ontruimd worden, nog even opgeknapt voor de nieuwe huurder, kosten 20.000 euro door de aannemer van de W.B.V.

Nu weet ik ook waar dat spreekwoord vandaan komt, de een zijn dood de ander zijn brood.

Lowieze
Berichten: 6842
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Yarden / Dela uitvaartplan

Ongelezen bericht door Lowieze »

Janne.B. schreef:
03 jul 2024 23:47
Mijn moeder had 12 jaar geleden 3000 euro gereserveerd voor een uitvaart. Nu ze overleden is en gecremeerd, waren de totale kosten boven de 12.000 euro.
Dat had ze niet op haar rekening staan en die oude sok was ook nergens te vinden.

Hoeveel moet je dan ff opzij leggen om over 20/30 jaar of zo, om een knappe uitvaart te kunnen betalen waar de nabestaanden geen pijn van hebben. De nabestaanden vinden dat niet erg fijn hoor, afgezien van het verlies van een dierbare. Dan belt de Notaris ook nog of je de erfenis wilt aanvaarden, want iedereen moet zijn bonnetje betaald zien te krijgen toch? En dan ben je er nog niet, want het huis moest ontruimd worden, nog even opgeknapt voor de nieuwe huurder, kosten 20.000 euro door de aannemer van de W.B.V.

Nu weet ik ook waar dat spreekwoord vandaan komt, de een zijn dood de ander zijn brood.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit allemaal als een verrassing komt, tenzij je al jarenlang geen contact meer hebt met je ouder.
Je kunt een uitvaart/crematie zo duur maken als je zelf wilt. Als er weinig geld voor is, hou je het allemaal wat eenvoudiger.
En wat het huurhuis betreft, er komt toch eerst een opzichter om te bekijken wat er moet gebeuren voordat de sleutel ingeleverd wordt. Je kunt dan ook een offerte vragen voor het geval de nabestaanden die klussen niet zelf doen.

witte angora
Berichten: 31864
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Yarden / Dela uitvaartplan

Ongelezen bericht door witte angora »

Janne.B. schreef:
03 jul 2024 23:47
Mijn moeder had 12 jaar geleden 3000 euro gereserveerd voor een uitvaart. Nu ze overleden is en gecremeerd, waren de totale kosten boven de 12.000 euro.
Dan was ze dus niet verzekerd bij Dela of Yarden. Daar gaat het topic over. Bij Dela krijg je een dienstenpakket, wil je meer, dan kun je daar een extra geldpakket voor afsluiten.

Janne.B.
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 feb 2024 16:13

Re: Yarden / Dela uitvaartplan

Ongelezen bericht door Janne.B. »

witte angora schreef:
04 jul 2024 08:46
Janne.B. schreef:
03 jul 2024 23:47
Mijn moeder had 12 jaar geleden 3000 euro gereserveerd voor een uitvaart. Nu ze overleden is en gecremeerd, waren de totale kosten boven de 12.000 euro.
Dan was ze dus niet verzekerd bij Dela of Yarden. Daar gaat het topic over. Bij Dela krijg je een dienstenpakket, wil je meer, dan kun je daar een extra geldpakket voor afsluiten.
Ok, verkeerde topic.

Speedy123
Berichten: 1676
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Yarden / Dela uitvaartplan

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Lady1234 schreef:
03 jul 2024 21:42
Je kunt eenoverlijdensrisicoverzekering niet vergelijken met een uitvaartverzekering.

Maar al die onzin om dat te verzekeren. Zet zelf wat geld opzij.
Het is echt bijna hetzelfde. Bij overlijden wordt er een bedrag uitgekeerd. Of je het geld nu rechtstreeks ontvangt en je zelf de begrafenis ermee betaald van de overledene of dat er direct de factuur van de begrafenis mee betaald wordt, er zit maar weinig verschil tussen.

Erthanax
Berichten: 9993
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Yarden / Dela uitvaartplan

Ongelezen bericht door Erthanax »

Speedy123 schreef:
04 jul 2024 13:16
Lady1234 schreef:
03 jul 2024 21:42
Je kunt eenoverlijdensrisicoverzekering niet vergelijken met een uitvaartverzekering.

Maar al die onzin om dat te verzekeren. Zet zelf wat geld opzij.
Het is echt bijna hetzelfde. Bij overlijden wordt er een bedrag uitgekeerd. Of je het geld nu rechtstreeks ontvangt en je zelf de begrafenis ermee betaald van de overledene of dat er direct de factuur van de begrafenis mee betaald wordt, er zit maar weinig verschil tussen.
Bedoelt u niet een levensverzekering die uitkeert bij overlijden?

Een overlijdensrisicoverzekering heeft doorgaans een beperkte looptijd, tot een bepaalde leeftijd van de verzekerde, bv 65 jaar. Overlijdt de verzekerde daarna, dan is er dus geen uitkering meer.

Een uitvaartverzekering heeft doorgaans een onbepaalde duur en komt tot uitkering als de verzekerde is overleden, ongeacht diens leeftijd. Als de uitkering in geld is, is er inderdaad niet echt een verschil met een levensverzekering die uitkeert bij overlijden.

Harry Breda
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 dec 2009 11:56

Re: Yarden / Dela uitvaartplan

Ongelezen bericht door Harry Breda »

Waarom sluit je een verzekering ? Omdat je het risico van een plotselinge uitgaven niet kan of wil betalen.
Vroeger waren vele mensen dermate arm EN gi gen dermate veel mensen vervroegd dood, dat een verzekering = uitsmeren van kosten over vele jaren, te betalen was.

Nu weet je redelijk, dat je de leeftijd van 70+ zult halen en.. is een uitvaart van een € 5-7000 ook te betalen, vooral als je je hele leven gewoon geld opzij gezet hebt in een "reservefonds".

Eres
Berichten: 299
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Yarden / Dela uitvaartplan

Ongelezen bericht door Eres »

Er is oa op dit forum heel wat geschreven over het handelen van Yarden en Dela heeft de boel overgenomen.
Na verloop van ik dacht 10 jaar na de overname, zou Dela deels zich aan de afgesproken Yarden clausules houden.
Hierna moet je nog maar afwachten hoeveel waarde en tegen welke dekking de polis nog heeft, met dank aan het juridisch gekonkel.
Net als Yarden zal ook Dela niet te vertrouwen zijn en mag je ervan uitgaan, dat wat je nu afsluit over een x aantal jaren veranderd zal worden.
In de voorwaarden zal een en bloc clausule zijn opgenomen en mogen eenzijdig wijzigingen aangebracht worden, het maakt polissen simpel voor wat het waard is.
Ik had een goede AVVL polis gegarandeerd tot overlijden, welke werd overgenomen door Yarden en daar begon de ellende en is later overgenomen door |Dela om een zgn faillissement van Yarden te voorkomen, ook hiervan verwacht ik niets goeds.
Ik zou een bedrag proberen op te sparen en wanneer je nog redelijk jong bent, tussentijds overwegen dit bedrag te verhogen, of evt een begrafenisverzekering te overwegen, een verzekering tegen een vast uit te keren bedrag, die wel doorloopt tot een overlijden en een premie duur heeft die bij het aangaan wordt vastgelegd.
Er zullen nog heel wat personen, door de Uitvaartbedrijven in de problemen geduwd worden en het zal alleen maar erger worden als de overheid deze exorbitante zelfverrijking niet wenst tegen te gaan.

Plaats reactie