Mark3 schreef:
Staat er bij jou in de polis echt een en- blocclausule zo jah, welk artikel is dat dan. Of gaat het gewoon over een artikel die een wijziging mogelijk maakt voor yarden. En is dat een polis van voorheen avvl of van een andere uitvaartverzekeraar.
Indien het echt een en- blocclausule betreft dan is het voor yarden makkelijker om het een en ander te wijzigen,en met name de premie,maar niet het gehele karakter van de polis.Opnieuw wil ik opmerken dat yarden misbruik maakt van een artikel die daar niet voor bedoeld is.
Voor ons interessant om te gaan aanvechten is het volgende:
Wij hebben twee AVVL-polissen afgesloten en premievrij uit 1991. Als bijlage daarbij hebben we toen gekregen
De rechten van het lidmaatschap. Helemaal bovenaan staat letterlijk:
Bij overlijden van een lid in Nederland verzorgt en betaalt de AVVL, onderstaande zeventien punten.
Hier staan de punten onder die onder de verzorging vallen, zoals aantal rouwbrieven, koffie, volgauto, opbaring, etc etc.
Helemaal onderaan in dit documentje staat vet gedrukt letterlijk:
De AVVL garandeert de volledige verzorging en bekostiging (inclusief eventuele fooien) van de hier genoemde zeventien punten.
Gedateerd 3 februari 1990.
We hebben alles van Yarden toen netjes bewaard en hebben nooit echte polisvoorwaarden ontvangen, maar de 'Rechten van het lidmaatschap' zijn glashelder!!
Meneer de adviseur van Yarden wees ons gisteren op de
Algemene voorwaarden van verzekering, gedateerd maart 1995. En wel op artikel 4.5:
De verzekeraar kan:
a. de periodieke premies voor hen die reeds verzekerd zijn, wijzigen;
b. de in het eerste lid genoemde rechten beperken tot ten hoogste het bedrag dat laatstelijk als grondslag voor de berekening van de technische reserve heeft gediend;
c. de jaarlijkse bijdragen voor hen die premievrij zijn, wijzigen.
Dat is dus een heel ander verhaal! Het gaat dus om punt b. Alleen dateren die voorwaarden uit 1995 en niet uit 1991! Het woord ad-bloc kan ik in de voorwaarden nergens vinden!!
Nog heel interessant voor ons is het
Bewijs van lidmaatschap, gedateerd en ondertekend door de AVVL begin 1991.
Voorop staat het volgende zinnetje:
.... en bij zijn overlijden de crematie of begrafenis te verzorgen als bepaald in de statuten en reglementen van de vereniging.
Achterop staan de kleine lettertjes, waaronder:
Standaard-lidmaatschap.
De rechten van standaardleden bestaan uit de volledige verzorging van de crematie of begrafenis in Nederland, overeenkomstig de door de Algemene Vergadering van de vereniging vastgestelde rechten.
Hiermee kom je dan weer terug op bovenstaande stuk in
De rechten van het lidmaatschap. Helemaal bovenaan staat letterlijk:
Bij overlijden van een lid in Nederland verzorgt en betaalt de AVVL, onderstaande zeventien punten.
Hier staan de punten onder die onder de verzorging vallen, zoals aantal rouwbrieven, koffie, volgauto, opbaring, etc etc.
Helemaal onderaan in dit documentje staat vet gedrukt letterlijk:
De AVVL garandeert de volledige verzorging en bekostiging (inclusief eventuele fooien) van de hier genoemde zeventien punten.
Gedateerd 3 februari 1990.
Daarmee is het cirkeltje dus rond en zelfs helemaal waterdicht!!
Opmerkelijke uitspraak van de adviseur van Yarden was nog: volgens de AVVL-polissen mogen we de voorwaarden éénzijdig wijzigen. Als ik de stukjes aan elkaar plak klopt die uitspraak dus van geen kanten!
Nog een hele leuke uit de kleine lettertjes van het
bewijs van lidmaatschap uit 1991 is dit stukje:
aan leden, die een koopsom hebben gestort wordt ongeacht de duur van het lidmaatschap tenminste het volle bedrag van de gestorte koopsom terugbetaald.
Dat is opnieuw alweer een heel ander verhaal dan 65 % van de totale inleg met 2.5 % rente per jaar, wat de adviseur tegen ons vertelde. Dus heel erg oppassen wat een adviseur van Yarden zegt en wat er werkelijk in je eigen polis staat. Hij vertelde verder dat het om ongeveer 30 verschillende natura-polissen gaat van zowel AVVL als NUVA. Er zitten dus absoluut verschillen in en het loont zeker de moeite om het eens inhoudelijk goed na te kijken! Dus op voorwaarden en kleine lettertjes, die bij de AVVL geen flauwe addertjes onder het gras bevatten!
De stukken uit 1990 en 1991 hebben we niet aan de adviseur laten zien, wel verteld dat we ze hebben en inhoudelijk verteld wat daar in stond. De vriendelijk lachende man zijn gezicht veranderde in een zeer ernstige blik, waarop ik het idee had: YES, nu heb ik je. Hij was zeer nieuwsgierig naar de stukken, maar we hebben ze bewust achter gehouden, omdat hij zeer snel de (andere) voorwaarden van 1995 aangreep om het gelijk van Yarden aan te tonen.
Zoals jullie wel begrijpen: wij grijpen deze uitdaging met twee handen aan en gaan de strijd met Yarden absoluut en vol enthousiasme aan en gaan net zolang door, tot we ons recht gehaald hebben. Niet meer en niets minder
Al met al is dit een lang stuk geworden. Laat een ieder zijn of haar voordeel hier mee doen en zich niet door Yarden met een kluitje het riet in sturen en zeker niet op het verkeerde been laten zetten, want dat proberen ze dus kennelijk. Ik kreeg zelf de indruk dat ze maar wat graag polissen willen afkopen, tegen voorwaarden waar ze zelf beter van worden en de klant de dupe van is. Ik heb ergens een aantal van 3000 afgekochte polissen gelezen. Ik weet alleen niet meer waar, mogelijk in een krantenartikel wat op
http://www.yarniek.nl staat.
Yarden, here we come ....