LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Yarden-uitvaartverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Vok

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Vok »

Oblomova.

www.yarniek.nl

Staan wat hints.
En een voorbeeldbrief.

Vok

Vok

Beste forum lezers.
Ik heb nog even de uitzending van Radar nov 2008 bekeken.

Uitvaartverzekeringen
Gepubliceerd op donderdag 22 januari 2009

Uitzending Radar 10 Nov 2008.

Uitvaartverzekeringen (achtergrond)

Uitvaartverzekeringen: krijgt u wat u denkt?

Veel mensen willen hun nabestaanden niet opzadelen met de kosten van hun begrafenis of crematie. Zij hebben daarom een uitvaartverzekering. Ze gaan er vanuit dat daarmee hun uitvaart volledig betaald kan worden. Maar is dat wel zo? Veel nabestaanden komen er achter dat de verzekering zelfs een simpele uitvaart niet dekt.

Zo ook mevrouw Kramp. Zij regelde de uitvaart van haar moeder en koos daarbij voor een heel sobere crematie. Haar moeder sloot in 1979 een uitvaartverzekering af en betaalde in een keer het gehele bedrag voor een crematie aan.

De moeder van mevrouw Kramp dacht dat haar uitvaart dus geregeld was, maar toch kreeg haar dochter na de crematie een rekening van 1006 euro.

Volgens een onderzoek van de Consumentenbond in 2006 kost een sobere uitvaart zo’n 5000 tot 6000 euro. Een basispakket van een natura-verzekering vertegenwoordigt zo’n 4000 euro. Dat betekent dus dat veel nabestaanden geconfronteerd worden met een narekening van 1000 tot 2000 euro.

Soorten verzekeringen
Zo’n 70 procent van de Nederlanders heeft een uitvaartverzekering. Er zijn drie soorten.

Sommenpolissen: als verzekerde krijg u een bedrag uitgekeerd bij overlijden. Daar kunt u dan vrij een uitvaart van betalen. De hoogte van dit bedrag is afhankelijk van de inleg en de hoogte van de premie.

Naturapolis: dit is een verzekering van diensten en producten. U betaalt voor een uitvaartpakket, ofwel een kant en klare uitvaart. In uw basispakket zitten de standaard aspecten van een uitvaart. Daarnaast moet u bijbetalen voor de extra’s. U kunt voor deze extra’s ook een aanvullende verzekering gebruiken.

Sommen-naturapolissen: dit is een combinatie van de bovenstaande polissen. U bent verzekerd voor een bepaald bedrag, afhankelijk van de inleg en de betaalde premie. Als u komt te overlijden krijgen uw nabestaanden dit bedrag uitgekeerd in diensten. U krijgt dan dus geen geld, maar mag het verzekerde bedrag besteden aan de uitvaart. Als u meer besteedt dan het bedrag, moet u bijbetalen. Als u minder besteed dan het bedrag dan krijgt u geen geld terug.

In Nederland zijn er drie grote partijen die naturapolissen (of sommen-naturapolissen) aanbieden. Dit zijn DELA, Yarden en Monuta. Deze drie partijen beheren zo’n 60 procent van de markt.

Onderverzekerd
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft de uitvaartbranche onderzocht om te kijken of er sprake was van oneerlijke concurrentie. Dat was volgends de NMa niet het geval, maar de kartelwaakhond concludeerde wel dat de helft van de Nederlanders met een uitvaartverzekering onderverzekerd is.

Met name bij natura-verzekeringen is dat het geval. Veel nabestaanden worden dan na de uitvaart geconfronteerd met een rekening. Dat klopt niet met het beeld dat veel consumenten hebben van een uitvaartverzekering. De NMa vindt dat de consument niet goed wordt voorgelicht over de kosten van een uitvaart en over het risico van bijbetalen. De transparantie richting de consument kan dus volgens de NMa veel beter.

http://www.trosradar.nl/index.php?id=ui ... emUid=1299
.

Eres

Ongelezen bericht door Eres »

Flying dutchman kan/wil je mij vertellen waarom jouw situatie het wel verkrijgen van de oude avvl polis door het kifid is erkend.Heb je misschien de verplichting hierover geen info te mogen geven.
Om die reden nl het zou alleen voor jou een recht zijn, wenst yarden aan verzoeken om de oude polis te herstellen geen gehoor te geven.Ik zal dus wederom hier een zaak van moeten maken.

Vok we hebben nu toch al zolang de ervaring met yarden dat ze sterren zijn in het geven van ontwijkende en nietszeggende antwoorden, helaas de macht van de grootste met het meeste geld.
We worden nu toch alweer maanden geteisterd door de witte boorden criminelen uit de financiele (verzekerings)wereld, dus ik verwacht van dit soort figuren alleen maar ellende en raad iedereen af een uitvaartverzekering af te sluiten.

Oblomova het zal moeilijk voor je zijn nu nog iets tegen yarden uit te richten, het is nu nogal laat daarvoor maar het is het proberen altijd waard en zo’n medewerker van yarden zou ik helemaal niet vertrouwen.We zijn al vanaf april 2007 bezig.
Je hebt wel oa. de gewraakte en bloc clausule in de polis staan en dat geeft yarden sommige mogelijkheden en jij moet je er maar tegen blijven verweren.
De nieuwe polissen zijn simpele slechte sommenpolissen, je hebt er vanaf 2002 dus nog niet veel voor betaald, dus kan je overwegen hiermee te stoppen en over te gaan naar een andere maatschappij wanneer je zoiets toch wilt hebben.
Ik heb op blz 165 een link naar de uzn gemeld, ik heb er niets meer aan maar ze komen nog overeen met wat de avvl bood met iets minder rechten dekking.
Maar pas op ook hun kunnen dezelfde streken uithalen als die yarden heeft gedaan.

Vok

Eres.

Voor mij is het een duidelijke en gewonnen zaak.
Alleen zou ik graag zien dat Yarden het ook toe geeft en het op papier zet, dat wij onze AVVL rechten hebben.
Want dan kunnen wij onze map uitdunnen, tot een overzichtelijke niet verwarrende map.
Dat doen zij niet, maar zeggen wel dat zij het advies van Kifid opvolgen.

De Financiële Ombudsman

De Financiële Ombudsman (Kifid) kreeg ook klachten van Yarden-klanten en onderzocht deze en kwam tot de volgende aanbevelingen:
- Klanten van Yarden die geen En Bloc clausule in hun voorwaarden hebben, behouden hun oude polis en hun oude voorwaarden als zij dat willen.
- Klanten van Yarden die middels een koopsom hun polis in een keer hebben afgekocht, behouden hun oude polis en hun oude voorwaarden als zij dat wensen.
- Klanten van Yarden die inmiddels premievrij zijn behouden hun oude polis en hun oude voorwaarden indien zij dat wensen. Yarden heeft wel het recht om bij klanten die nu nog wel premie betalen over vijf jaar de premies en bijdragen aan te passen indien de termijn van premiebetaling nog niet is overschreden.
Het is natuurlijk ook mogelijk wel met het aangepast product van Yarden in te stemmen, hetgeen andere klanten van de verzekeraar schijnen te doen, aldus de Financiele Ombudsman.
Yarden zegt steeds dat wij het recht hebben op de voorwaarden van voor jan 2007.
Daar hebben wij niet veel aan, welke voorwaarden .?
De AVVL, of nov 2005, dat is wel een aanvulling op 2004 waar de en-bloc in staat.
Op onderstaande hebben wij recht.
Naturapolis: dit is een verzekering van diensten en producten. U betaalt voor een uitvaartpakket, ofwel een kant en klare uitvaart. In uw basispakket zitten de standaard aspecten van een uitvaart. Daarnaast moet u bijbetalen voor de extra’s. U kunt voor deze extra’s ook een aanvullende verzekering gebruiken.
Wij weten onder tussen wel dat als de nabestaanden niet goed op de hoogte zijn, zij meestal extra diensten afnemen.
Voorwaarden nov 2005 art 9 Vrije keuze.

Als een verzekerde wel een brief heeft van Yarden met Het recht van gebruik de AVVL polis.
Bestaat in nederland wel het gelijkheids beginsel. gelijke rechten.
En behoord Yarden andere verzekerden op hun verzoek het ook te geven.

Vok

Vok

Eres.

De uitspraak van Kifid waar jij om vroeg gevonden.
Hoewel ik niet weet of het de juiste is. ik lees niets over AVVL.

KiFiD
De Geschillencommissie is van oordeel dat Aangeslotene niet gehouden is de verzekerde waarde in het polisaanhangsel op te nemen nu sprake is van een pakketverzekering en de verzekerde waarde voor de verzekerde dus niet relevant is.
3. Dit alles brengt mee dat het verzoek van Consument moet worden toegewezen, behoudens voor zover hij opneming in het polisaanhangsel heeft verlangd van de verzekerde waarde.
4. Hetgeen Consument verder nog heeft aangevoerd behoeft gezien het voorgaande geen bespreking meer.
De Commissie beslist, als bindend advies, dat Aangeslotene binnen een termijn van 30 dagen na de dag waarop een afschrift van deze beslissing aan partijen is verstuurd aan de Consument een polisaanhangsel dient te verstrekken met de volgende tekst "Met terzijdestelling van wat na 1 juli 2004 mocht zijn overeengekomen wordt hierbij bepaald dat de per 1 juli 2004 gesloten 'X" onder polisnummer 15061720101 (ten aanzien waarvan de polis op 18 juni 2004 is afgegeven) geacht wordt van kracht te zijn gebleven, zulks met handhaving van de daarbij behorende Algemene Voorwaarden (Artikelen 1 tlm 14) en de als aanvulling daarop geldende Bijzondere Voorwaarden [Artikelen 1 (1.1 tlm 1.15) tlm 4]"., en aan de Consument diens eigen bijdrage aan de behandeling van deze klacht, zijnde € 50,-, dient te vergoeden.

De uitspraak. klik op de link.

http://kifid.nl/uploads//jurisprudentie ... 008-12.pdf

Vok
Laatst gewijzigd door Vok op 15 mar 2009 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Ayla

Ongelezen bericht door Ayla »

Goedemiddag geachte forumleden

Na een lange tijd op een afstand de dingen te heb gevolgd en gedacht te hebben dit is het wel heb ik vanmiddag eens de berichten van de afgelopen tijd gelezen en wat gebeurd er nu op eens er komt eigenlijk uit het niets weer een woede over me terwijl ik net nog aan Vok heb medegedeeld ik maak me niet meer druk ik vind het best heb ik op de link van kifid gekeken en de uitspraak uit geprind.
Ook als ik het goed begrijp is de oude polis van Flying dutchman wel terug gedraaid en daar hebben wij ook recht op dus, Flying dutchman kom op solidair zijn aan je forumgenoten en vertel hoe dat gedaan is we hebben erg lang samen gestreden om zo ver te komen.
Het enigste wat we willen is ons oude polis voorwaarden terug zwart op wit.
dus als er weer gevochten moet worden heren ik ben er weer klaar voor
groetjes Ayla

Eres

Vok
Het is de uitspraak waar Fl Dutchman op blz 165 het over heeft.
Het Kifid publiceert die nog niet, de site van het Kifid wordt juist gemodificeerd.
Yarden heeft hier verder niets mee te maken vinden ze, dus moet iedereen zeker individueel weer tegen ze gaan ageren.
Dus weer langs het Kifid en de advocaten etc., het is echt niet te geloven dat dit tegenwoordig allemaal maar kan in Nederland.
Onderscheid in verzekerden die hetzelfde bedrog hebben voorgelegd.
Ik ga het in ieder geval bij het Kifid voorleggen en hopen op een positieve reactie en daarmee yarden om de oren slaan, de smerige mentaliteit van yarden moet maar eens aanbanden gelegd worden.

Ayla je ziet ik ben nog steeds meer dan kwaad, ik kan het niet verkroppen dat in de toekomst mijn nabestaanden ook nog eens extra rotzooi met yarden of hun opvolger krijgen, zo is een goed geregelde verzekering uitgedraaid in een onbetrouwbare ergernis.Ik heb overwogen deze verzekering te willen laten afkopen, maar zelfs daarop heb ik van hun geen reactie gehad.Geen verzekering hebben geeft meer rust en je weet wel precies waar aan toe zijn.

Oblomova

Ongelezen bericht door Oblomova »

@ Vok en Eres

Bedankt voor jullie reacties!

Wat ik mezelf afvraag is hoe het komt dat ik een polis van 2002 en een omschrijving van rechten uit 2001 (die als subopschrift onderdeel zou zijn van algemene voorwaarden) heb, maar dat ik de algemene voorwaarden heb van 2004. Misschien heb ik met mijn stomme kop gedacht er op gegeven moment 2 te hebben, waarvan ik er 1 heb weggegooid.

Maar ik ben dus benieuwd of in de voorwaarden van 2002 of daarvoor ook art. 12 over de wijziging en en-bloc bepaling heeft gestaan.

En ik heb zo het vermoeden dat mij tijdens het vriendelijke bezoek van de Yarden medewerker gevraagd gaat worden of we 'samen' even de papieren kunnen doornemen, zodat hij kan zien hoe Yarden mij 'het beste van dienst kan zijn', of iets in die strekking.
Ik had al een brief klaarliggen om volgens de tips op de site aangeraden door Vok, aangetekend en met bevestiging van ontvangst op te sturen, maar vraag mij af welke kans ik heb tegen deze juridische terreur van Yarden zonder de juiste voorwaarden in mijn bezit.

Is er iemand die meer weet over de voorwaarden van 2002 en daarvoor?

Vok

..
Laatst gewijzigd door Vok op 06 apr 2009 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Eres

Oblomova

Ik meen dat in 2002 yarden ten tonele verscheen,de gewraakte fusie, dus misschien is dat de reden dat je toen nog de oude voorwaarden van misschien wel de avvl of een van de andere had.
Vervolgens krijg je yarden voorwaarden (2004) en dacht je dan kan ik de oude wel weggooien.
Of in die van 2002 een en bloc voorwaarde stond weet ik niet, ik heb in mijn zgn archief geen voorwaarden 2002.
Ik heb van een andere verzekerde wel yarden voorwaarden van 2005 en raad eens die gaat niet verder dan punt 9 en geen en bloc clausule.
Het toont hoe yarden te werk gaat en door je te overvoeren met papieren en informatie die hun uitkomen weten de meesten niet meer wat er gebeurd is.
Het yarden dossier bij mij is nu al zover uitgegroeid, je wordt er gek van en wat gebeurt er bij weer een overname, moeten we dan weer een gevecht aangaan en daarom met de oude polis hersteld is alles weer duidelijk en dat is volgens mij ook de reden dat yarden het vertikt om hieraan gehoor te geven.
Dat yarden medewerkers langs laat gaan past geheel in hun strategie, eerst de boel bedonderen en dan met dure aanvullingen op de proppen komen en dit bedrog wordt door de finaciele wereld in het zadel gehouden.

Dus gewoon schrijven naar yarden en je zult van hun vast een afwijzend tegenbericht ontvangen.
Hierna zal je waarschijnlijk toch met het kifid in contact moeten gaan of zelf over een advocaat beschikken en minstens om de keuzebrief laten vragen.
Laat je niet door hun antwoorden afschrikken, zo werkt het in de financiele wereld en vooral in de verzekeringsbranche.
Je wordt als burger gemangeld en soms win je het gevecht

Oblomova

Ongelezen bericht door Oblomova »

Beste Vok en Eres,

Bedankt weer voor jullie adviezen.

Het zal inderdaad wel lasting zijn nu hier iemand te treffen die de voorwaarden van 2001 of 2002 heeft.

We leven helaas in een onbeschaafde maatschappij waarin grote bedrijven hun klanten meer in de regel dan als uitzondering ongestraft kunnen bestelen.

Vok

..
Laatst gewijzigd door Vok op 06 apr 2009 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.

FlyingDutchman

Ongelezen bericht door FlyingDutchman »

Hallo allemaal,

Verschillende mensen hebben vragen gesteld over het vonnis waarin Yarden verplicht werd aan mij, mijn echtgenote en mijn dochter polisaanhangsel te verstrekken met de tekst dat de oude AVVL voorwaarden en de oude lijst van AVVL verstrekkingen onverkort in zijn geheel geldig zijn. Zojuist zag ik in de jurisprudentie rubriek van de KiFiD dat het laatste daar gepubliceerde vonnis is van 9 januari 2009 en mijn vonnis is van 13 januari 2009 dus net ietsje later. Wellicht help het om aan de KiFiD de vraag te mailen waarom het vonnis tegen Yarden van 13 januari 2009 nog niet gepubliceerd werd.

Dat Yarden desgevraagd zal zeggen dat ze met dit vonnis niets te maken hebben is (helaas) tamelijk normaal voor Yarden. Wanneer het vonnis van de KiFiD echter op de jurisprudentie site van KiFiD staat en jouw situatie er een beetje op lijkt, dan kun je dit vonnis gebruiken. Maakt Yarden dan geen nieuw polisaanhangsel op, dan formeel klagen bij KiFiD. Een eventueel te betalen klachtengeld krijg je naderhand weer terug (heb ik inderdaad ook keurig van Yarden gekregen). Succes allemaal.

Vok

..
Laatst gewijzigd door Vok op 06 apr 2009 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Eres

Flying Dutchman
Bedankt voor je reactie, yarden weigert inderdaad op grond van die uitspraak iets te veranderen, voor mij beslist niet vreemd, van instituten met zo’n mentaliteit kan je dit verwachten.
Ik zat al te wachten op de publicatie hiervan op de kifid site.
Ik denk dat onze situatie haast wel volkomen overeen moet komen.
Ik weet niet of het gekomen is omdat je misschien door bent blijven procederen bij het kifid via de geschillencommissie, mijn advocaat vond de keuzebrief voldoende, ik was het daar niet mee eens, maar op dat moment moest ik het er maar meedoen.
Ik vind het niet normaal dat nu iedereen weer individueel aan de gang moet gaan om datgene te krijgen wat eigenlijk volgens contract(polis) een recht is, moeten wij als gewoon burger eens proberen.

Vok heeft het kifid je ook gezegd nu direct weer schriftelijk te reageren of moet eerst op de publicatie gewacht worden.
Ik ben nl met een brief richting het kifid bezig en na dit nieuwe bericht twijfel ik om inhoudelijk te wijzigen en inderdaad de zaak te laten uitzoeken of de uitspraak ook voor mij van toepassing is.
Het heeft me al geld gekost dus die €50,-- kan er ook nog wel bij, voor mij is het een principe kwestie.Mijn advocaat zal ik ook weer hierover benaderen, zal de kwestie weer heropend moeten worden.

Vok

Eres.
Vok heeft het kifid je ook gezegd nu direct weer schriftelijk te reageren of moet eerst op de publicatie gewacht worden.
Eres ik zou even wachten op de publicatie.
Je hebt abosluut recht op de AVVL polis met de daar bij horende polis voorwaarden 1993.
Alleen moeten nu nog de nabestaanden het aangeven, dat is ook verwarend zoals FlyingDuthman in een eerder schrijven op het forum heeft geplaatst.(ik dacht ong.sept 2007)
Ik zou wel evt. Yarden nog een keer sommeren dat zij binnen redelijke tijd 3 weken.
Een nieuwe toezegging sturen waarin staat de polis AVVL en de daar bijhorende voorwaarden nog rechtsgeldig zijn.
Bij afwijzing kan je dat gebruiken voor de geschillencommissie Kifid.
Geplaatst op 16 Sep 2007 21:41 door FlyingDutchman
Verder schrijft u alleen dat de nabestaanden de keuze hebben het pakket van diensten af te nemen zoals dat gold tot 1 januari 2007, doch wanneer de nabestaanden met deze brief in de hand zich tot u wenden hoe weten die nabestaanden dan wat die diensten tot aan 1 januari 2007 waren? U gaat immers in al uw toekomstige correspondentie doen alsof die geweigerde polissen de werkelijkheid zijn? U verwacht duidelijk dat over
een aantal jaren niemand e.e.a. meer weet, en dan gaat u DUS voorstellen om toch maar zoals u schrijft:
“om de uitvaart te laten uitvoeren overeenkomstig de dan geldende polis met ledenkorting”.
Uw juristen hebben het slim uitgedacht, doch wij doorzien uw geraffineerde plannetje volledig.
vok

Eres

Vok
Die afwijzing heb ik al, afgewezen op grond van, dat de uitspraak van het kifid slechts voor die ene verzekerde geldig is.
Ik moet het maar met die keuzebrief doen.
Het is hun mentaliteit van handelen en dat is juist wat ik voor nabestaanden vrees waarzwaar tegen ze straks moeten knokken.
Daarom verlang ik gewoon de duidelijkheid waarop je recht hebt, krachtens de oude polis voorwaarden.
En zeker alles wat je extra wilt zal je voor moeten betalen en dat je daarin onnodig wordt belast moet je zelf maar voor gaan.
Ik kan de moderne wensen best begrijpen, maar om me te laten bedonderen heb k een hekel.
Een beetje geduld hebben is wel zo slim, dus ik wacht inderdaad de publicatie maar af, uiteindelijk zijn we al vanaf 2007 bezig.

Vok

Eres.

Maak je geen zorgen de uitspraak van juli 2008 en jan 2009.
Is al voldoende bewijs.
Dat de polis aanhangsel die Yarden verstrekt heeft, geeft recht op de oorspronkelijke polis die wij hebben, met de daar bijhorende voorwaarden.
Ik wacht ook nog op antwoord van Yarden, op mijn klacht, verstuurd 2 maart 2009.
Daarin heb ik duidelijk geschreven dat zij zich niet houden aan de aanbevelng van Kifid.

Geplaatst op 15 Mrt 2009 14:39 door Eres

--------------------------------------------------------------------------------

Flying dutchman kan/wil je mij vertellen waarom jouw situatie het wel verkrijgen van de oude avvl polis door het kifid is erkend.Heb je misschien de verplichting hierover geen info te mogen geven.
Om die reden nl het zou alleen voor jou een recht zijn, wenst yarden aan verzoeken om de oude polis te herstellen geen gehoor te geven.Ik zal dus wederom hier een zaak van moeten maken.

quote=FlyingDutchman De uitspraak
Beslissing.

De Commissie beslist, als bindend advies, dat Aangeslotene binnen een termijn van 30 dagen na de dag waarop een afschrift van deze beslissing aan partijen is verstuurd aan de Consument een polisaanhangsel dient te verstrekken met de volgende tekst "Bovengenoemde polis van de bij AVVL Uitvaartzorg NV gesloten natura uitvaartverzekering geeft bij overlijden van de verzekerde recht op een door Yarden uitgevoerde uitvaart conform de 'Algemene voorwaarden van verzekering voor de AVVL Uitvaartzorg Natura Verzekering Diemen 1993' en de 'Omschrijving van rechten Diemen 1993' van AVVL Uitvaartzorg NV", en aan de Consument diens eigen bijdrage aan de behandeling van deze klacht, zijnde €. 50,--. dient te vergoeden.
Vok
Laatst gewijzigd door Vok op 05 apr 2009 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Eres

Vok
Kijk eens bij het item van veerle2, de specificatie voorw. van voor 1993.
Daar mag je dus zelf op de proppen komen met de voorwaarden, dus dat houdt in dat je ook die goed moet bewaren en bij de keuzebrief moet houden.
Eigenlijk zou je dus ook een compleet archief op een schijf moeten kopieren en in een kluis opbergen, het is toch te gek voor woorden.
Dit is voor mij geen punt, maar je ziet maar wat voor een mentaliteit yarden heeft.
Je hebt wel iets anders aan je hoofd bij een overlijden.

Vok

..
Laatst gewijzigd door Vok op 07 apr 2009 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten