LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zelf sparen voor pensioen

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
JeroenA
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 nov 2006 15:11

Zelf sparen voor pensioen

Ongelezen bericht door JeroenA »

Hallo,

Ik krijg bij pensioenproducten vaak het idee dat ik onnodig veel kosten betaal en weinig controle heb. Bovendien ben je je geld kwijt als je onverhoopt onder de tram komt. Is het mogelijk zelf te sparen of te beleggen (met pensioenoogmerk en dus belastingvrij) en pas op de pensioenleeftijd een lijfrenteproduct te kiezen?

Mocht dit mogelijk zijn, wat zijn dan de voor- en nadelen? Zijn er mensen die dit doen en hoe bevalt dit?

M.v.g., Jeroen

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Zelf sparen voor pensioen

Ongelezen bericht door peewee »

De mogelijkheid om de buiten een verzekeraar vermogen op te bouwen voor een later pensioen, bestaat momenteel nog niet. Er ligt een wetsvoorstel (van Depla (PvdA) en de Vries (VVD) om het in de toekomst mogelijk te maken via bancaire stortingen pensioenvermogen op te bouwen.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Zelf sparen voor pensioen

Ongelezen bericht door NAK »

Bovendien ben je je geld kwijt als je onverhoopt onder de tram komt.
Dat geld ben je ook kwijt als 40 jaar keurig pensioen afdracht hebt gedaan, maar op de dag na je pensionering nog dronken van je afscheid onder die zelfde tram komt. :lol:

FlipKaneel
Berichten: 276
Lid geworden op: 24 sep 2005 23:47

Re: Zelf sparen voor pensioen

Ongelezen bericht door FlipKaneel »

Wat maakt het dan nog uit dat je je geld kwijt bent? Je ligt immers onder de tram. :wink:

De meeste polissen kennen overigens wel een soort van restitutie regeling bij vroegtijdig overlijden.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Zelf sparen voor pensioen

Ongelezen bericht door kiz »

Bovendien ben je je geld kwijt als je onverhoopt onder de tram komt.
Ik mag toch aannemen dat je nabestaanden hier dan aanspraak op kunnen maken?
Overigens is het mogelijk om levend onder de tram vandaan te komen.

Een heel andere vraag is wat er met een dergelijk opgebouwd tegoed moet gebeuren als je onverhoopt bij de sociale dienst terecht komt... moet je je pensioenpot dan "opeten"?

FlipKaneel
Berichten: 276
Lid geworden op: 24 sep 2005 23:47

Re: Zelf sparen voor pensioen

Ongelezen bericht door FlipKaneel »

Als je er levend onder vandaan komt ben je je geld niet kwijt. :D Meet een beetje geluk krijg je er dan zelfs geld bij als je de trammaatschappij aansprakelijk stelt voor de door jou geleden schade van emotioneel trauma.

en in de meeste polissen is geregeld dat dan inderdaad de nabestaanden (een deel van) het geld terugkrijgen.

Of dat bij jou ook zo is zou je op de polis of in de voorwaarden kunnen vinden.

Voor een bijstanduitkering mag je geen vermogen hebben. Als je inderdaad zo ongelukkig bent dan moet je de polis afkopen. En de fiscus heeft dan geen medelijden en rekent gewoon af tegen het gangbare tarief.

gerrit dekzeil
Berichten: 110
Lid geworden op: 04 jun 2006 21:40

Re: Zelf sparen voor pensioen

Ongelezen bericht door gerrit dekzeil »

Een heel andere vraag is wat er met een dergelijk opgebouwd tegoed moet gebeuren als je onverhoopt bij de sociale dienst terecht komt... moet je je pensioenpot dan "opeten"?
Wanneer men een bijstandsuitkering geniet tot de pensioengerechtigde leeftijd, dan verandert er niets. Wanneer de opgebouwde pensioenrechten tot uitkering komen, dus vanaf de pensioengerechtigde leeftijd, dan vervalt ook de bijstandsuitkering, omdat men gebruik maakt van de AOW.
Er is nadien ook geen sollicitatieverplichting meer.

JeroenA
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 nov 2006 15:11

Re: Zelf sparen voor pensioen

Ongelezen bericht door JeroenA »

De mogelijkheid om de buiten een verzekeraar vermogen op te bouwen voor een later pensioen, bestaat momenteel nog niet. Er ligt een wetsvoorstel (van Depla (PvdA) en de Vries (VVD) om het in de toekomst mogelijk te maken via bancaire stortingen pensioenvermogen op te bouwen.
Dank voor dit antwoord peewee. Lijkt me op zich een goeie zaak als er zoiets komt. Toch vreemd dat het alleen banken en verzekeraars met jouw vermogen geld kunnen verdienen.

Weet iemand een paar echte do's en dont's wat betreft je pensioenregeling? Er hangt natuurlijk veel van je eigen wensen en situatie af, maar zo lijkt me een gedeeltelijk gegarandeerd eindkapitaal op zich best aan te raden toch?

anki
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 nov 2006 21:00

Re: Zelf sparen voor pensioen

Ongelezen bericht door anki »

Doordat mijn vriend enn ik ondernemers zijn en geen vertrouwen hebben in de pensioenfproducten,en torenhoge premies. Bouwen wij ons pensioen zelf op door in ontroerendgoed te investeren.

Gesloten