Ik probeer de situatie zo eenvoudig mogelijk uit te leggen.
Ik kocht in juni dit jaar een tweedehands auto voor 5250,- met 214000 op de teller. Keurige wagen, alles leek in orde. Het gaat om een Citroen C5 Business, 2 liter automaat uit 2009.
Vijf en een halve maand en slechts 3,900 kilometer later merkte ik dat de bak moeite had met schakelen, bleef hangen, bokte etc. Wat blijkt: transmissie moet vervangen worden. Duur grapje.
Juridisch weet ik dat ik principe recht heb op reparatie, een vervangende auto of als dat niet mogelijk is het ontbinden van de koopovereenkomst. Dit is de non-conformiteit. Ik nam contact op met de verkoper, legde hem dit voor en daar begint vanzelfsprekend het getouwtrek.
De verkoper wil het, hetzij na veel gepraat, oplossen, maar hij verwacht dat ik de auto naar hem toe rijd. Dat is ruim een uur rijden en dat vind ik met een kapotte transmissie geen goed plan. De verkoper is van mening dat ik hem daardoor niet in de gelegenheid stel het probleem op te lossen, maar ik zie dat anders. Hij krijgt alle gelegenheid het op te lossen, maar wel op een redelijke manier, repareren kan ook door een vakman in de buurt. De auto staat overigens bij een vakman. De auto ophalen is volgens hem niet redelijk en niet zijn verantwoordelijkheid. Ik vind dat het hoort bij een probleem van deze aard.
De verkoper heeft aangeboden de auto voor 2500 euro op te halen (dan is ophalen blijkbaar wel redelijk). Ik ga daarmee niet akkoord, want ik heb immers 5250.- voor die auto betaald en in principe recht op het aankoopbedrag. Ik heb de verkoper aangeboden de auto voor 4250,- terug te kopen, wat voor mij neerkomt op een afschrijving van 200 euro per maand. Dat is dan een dure auto geweest, maar dat is dan maar de les. Ik vind het redelijk. Ook omdat we dan beiden van het gezeur af zijn. De verkoper gaat daarmee niet akkoord.
Mijn vragen:
- Moet ik de auto naar de verkoper rijden?
Is zijn bod van 2500 euro redelijk?
Is mijn bod van 4250 redelijk?
Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Alvast hartelijk dank!
Ik zal zo spoedig en volledig mogelijk proberen te antwoorden op jullie vragen.