Bose SoundTouch: functieverlies vanaf 2026, geen fatsoenlijke compensatie?
-
witte angora
Re: Bose SoundTouch: functieverlies vanaf 2026, geen fatsoenlijke compensatie?
Eerlijk gezegd heb ik een leeftijd bereikt dat ik spullen begin te kopen die het, hopelijk, tot het eind van de rit vol kunnen houden. Je wil straks niet achter een rollator en 'half dement' nog naar de winkel moeten op zoek naar een wasmachine, tv of wat dan ook.
Al dat smart-gedoe heb ik dan ook nooit begrepen. 'Vroeger', toen alles beter was, had je dat ook niet, en het functioneerde gewoon. Waarom nu dan niet? Toevallig vorige week noodgedwongen een nieuwe printer moeten kopen, de oude deed niks meer omdat er door de fabrikant iets uitgeschakeld was, en dat was niet meer op te lossen. De laptop kende hem niet eens meer. Een jaar of vijf oud, mankeert niks aan, werkte prima, met redelijk volle inktcartridges er nog in. Dan denk ik... waarom? En dan de nieuwe installeren, wat een ellende...
Al dat smart-gedoe heb ik dan ook nooit begrepen. 'Vroeger', toen alles beter was, had je dat ook niet, en het functioneerde gewoon. Waarom nu dan niet? Toevallig vorige week noodgedwongen een nieuwe printer moeten kopen, de oude deed niks meer omdat er door de fabrikant iets uitgeschakeld was, en dat was niet meer op te lossen. De laptop kende hem niet eens meer. Een jaar of vijf oud, mankeert niks aan, werkte prima, met redelijk volle inktcartridges er nog in. Dan denk ik... waarom? En dan de nieuwe installeren, wat een ellende...
-
Morgan le Fay
Alle moderne technieken gaan zo snel dat je spullen binnen no time achterhaald zijn. En dat is nu net tegen het zere been als je probeert te consuminderen. Mijn printer? hetzelfde verhaal. Probeer voor bepaalde zaken zo min mogelijk "smart" te zijn. lukt niet altijd. Maar is soms ook lastig. Mijn laptop "praat" met mijn tv en dan moet je niet 's avonds laat met het volume gaan stoeien op je laptop.witte angora schreef: ↑31 dec 2025 14:05Eerlijk gezegd heb ik een leeftijd bereikt dat ik spullen begin te kopen die het, hopelijk, tot het eind van de rit vol kunnen houden. Je wil straks niet achter een rollator en 'half dement' nog naar de winkel moeten op zoek naar een wasmachine, tv of wat dan ook.
Het waarom is niet zo vreemd, sommige mensen willen simpelweg extra gemak. Vroeger moest je zelf het hout op het vuur gooien voor de verwarming. Nu ziet de slimme thermostaat dat je over 30 minuten thuis bent en begint dus alvast met verwarmen. Of centraal geregelde verlichting via de telefoon.
Vroeger moest je de wasmachine zelf starten, nu kan dat op basis van input van de omvormer van de zonnepanelen op een moment dat de zon schijnt.
Zo zijn er ook mensen die alvast wat in de oven zetten wanneer ze weggaan, om zo wanneer ze bijna thuis zijn de oven al te starten zodat het eten klaar is bij thuiskomst.
Zaken die de een als heel makkelijk ziet, terwijl een ander er niets mee heeft. Als je geen smart spul wil, gewoon niet doen, maar dat betekent natuurlijk niet dat anderen er geen behoefte aan hebben, die zien het gemak juist misschien wel, niets mis mee.
En ellende met een printer installeren? Ben daar eigenlijk wel benieuwd naar, want dat is tegenwoordig echt niets meer dan USB kabel in de printer, USB kabel in de PC en klaar. tenzij je natuurlijk extra functionaliteit als Wifi printing wil gebruiken, maar dat is natuurlijk niet noodzakelijk voor het gebruik.
Vroeger moest je de wasmachine zelf starten, nu kan dat op basis van input van de omvormer van de zonnepanelen op een moment dat de zon schijnt.
Zo zijn er ook mensen die alvast wat in de oven zetten wanneer ze weggaan, om zo wanneer ze bijna thuis zijn de oven al te starten zodat het eten klaar is bij thuiskomst.
Zaken die de een als heel makkelijk ziet, terwijl een ander er niets mee heeft. Als je geen smart spul wil, gewoon niet doen, maar dat betekent natuurlijk niet dat anderen er geen behoefte aan hebben, die zien het gemak juist misschien wel, niets mis mee.
En ellende met een printer installeren? Ben daar eigenlijk wel benieuwd naar, want dat is tegenwoordig echt niets meer dan USB kabel in de printer, USB kabel in de PC en klaar. tenzij je natuurlijk extra functionaliteit als Wifi printing wil gebruiken, maar dat is natuurlijk niet noodzakelijk voor het gebruik.
-
witte angora
Dat bleek dus niet zo te zijn. Er moest van alles op de laptop geïnstalleerd worden, en dat lukte totaal niet via de usb. Uiteindelijk maar voor wifi gekozen, en ook dat ging niet in één keer goed. De eerste installatie mislukte, de tweede ging wel goed. Maar ja, dan wil je printen, doet hij het niet omdat de laptop de ingang koos die dus niet werkt...Cro schreef: ↑31 dec 2025 14:18En ellende met een printer installeren? Ben daar eigenlijk wel benieuwd naar, want dat is tegenwoordig echt niets meer dan USB kabel in de printer, USB kabel in de PC en klaar. tenzij je natuurlijk extra functionaliteit als Wifi printing wil gebruiken, maar dat is natuurlijk niet noodzakelijk voor het gebruik.
Vroeger deed je inderdaad gewoon de usb-kabel er in, maar dat is niet meer. Was met de oude trouwens ook niet, daarom deed hij niks meer. Herinstalleren kon ook niet meer.
-
witte angora
Exact. Ik wil mijn ecologische voetafdruk zo klein mogelijk hebben, en dan helpt het niet dat je om de paar jaar nieuwe apparatuur moet aanschaffen omdat het oude het niet meer doet omdat de fabrikant ergens een stekker er uit trekt. En wat is er mis met de handjes een beetje extra laten wapperen? Mensen gingen er vroeger ook niet dood aan, waarom nu dan wel?Morgan le Fay schreef: ↑31 dec 2025 14:17Alle moderne technieken gaan zo snel dat je spullen binnen no time achterhaald zijn. En dat is nu net tegen het zere been als je probeert te consuminderen.
En dan heeft Bose het over duurzaamheid:
https://www.bose.nl/nl_nl/about_bose/su ... _bose.html
https://www.bose.nl/nl_nl/about_bose/su ... _bose.html
-
Morgan le Fay
Mijn printer werkt met blue tooth. Moet m soms even opnieuw aanzetten maar alleen prik en verder wireless.Cro schreef: ↑31 dec 2025 14:18Het waarom is niet zo vreemd, sommige mensen willen simpelweg extra gemak. Vroeger moest je zelf het hout op het vuur gooien voor de verwarming. Nu ziet de slimme thermostaat dat je over 30 minuten thuis bent en begint dus alvast met verwarmen. Of centraal geregelde verlichting via de telefoon.
Maarre, mijn Pioneertjes zijn van '87 en maken nog steeds een flinke berg herrie.
Niet als die korting alleen maar geldt in de Bose shop en de prijzen daar tot 25 procent hoger liggen dan Bose producten elders kosten zoals bij bol.com of amazon.nl. Zoals in het voorbeeld dat ik gaf.
Maar, voor een geluidssysteem zou internet toch nutteloos kunnen zijn? Dat zou je toch offline ook moeten kunnen benaderen, als is het maar met een usb kabel. Het feit dat ze het zo maken dat je altijd via hun server moet werken, is wat mij betreft al een stap te ver.rwolters schreef: ↑31 dec 2025 13:06Er zijn genoeg alternatieven die geen internet nodig hebben. Maar als je iets kiest dat leunt een internetverbinding dan loop je dit risico. Als je een apparaat hebt met internetradio en streaming services ontkom je er niet aan. En het is niet realistisch dat een leverancier software tot in sint juttemis up to date houdt. Er zou hoogstens wettelijk vastgelegd kunnen worden dat zodra een leverancier ergens mee stopt APIs beschikbaar worden gesteld aan de open source gemeenschap. Maar dan moeten er wel mensen zijn die dan de software willen gaan maken.Nijogeth schreef: ↑31 dec 2025 12:39Het blijft een aparte wereld waar we in leven. Waarom wordt algemeen geaccepteerd dat dit soort zaken niet 100% werkt zonder internet? Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb geen enkel ding in huis dat smart is (behalve de smart phone, pc en tablet), zelfs de tv niet.
Ook dan is het natuurlijk gewoon een financiële compensatie.
Dan noem ik het vooral een sigaar uit eigen doos. Samen met gedwongen winkelneringMoneyman schreef: ↑31 dec 2025 20:05Ook dan is het natuurlijk gewoon een financiële compensatie.