Woekerpolis ASR Aegon Spaarbeleg
Re: Woekerpolis ASR Aegon Spaarbeleg
Hallo sjapo, de vergoeding van ASR staat inmiddels op mijn rekening. Het duurde even maar een meerjarenplan zal het niet worden
Groeten.

Ik ken uw situatie niet maar mij is een fooi aangeboden van ± 5% van de geprognosticeerde rendementen. Ik zeg op uw: ‘sjapo’ een kinderhand is gauw gevuld.
Hallo Carel51, gebruiker sjapo vroeg zich af of er al mensen waren die hun vergoeding van ASR ontvangen hebben.
Ik reageerde daar zakelijk op om dat te bevestigen.
U kent mijn situatie inderdaad niet maar heeft er ondanks dat wel commentaar op.
Ik wil u wel wat meer vertellen over mijn keuze om het voorstel van ASR te accepteren, ter informatie, niet als verantwoording.
Ik ben sinds negentienhonderdnegenennegentig bezig met het fenomeen woekerpolissen.
En heb al menige compensatie en reparatie van mijn polissen meegemaakt en ontvangen.
Via de Stichting Spaardersbelangen in 1999/2000, via Stichting Koersplandewegkwijt, Stichting Woekerpolisclaim en de Vereniging Woekerpolis.
Ik heb actief deelgenomen aan het proces in contacten met de media, in fora op claimorganisaties toen ze die fora nog hadden, en in andere contacten tot de inspecteur-generaal van de Belastingdienst aan toe.
Na 26 jaar gaat hier het dossier dicht.
Ik ben oprecht belangstellend naar uw acties op dit gebied. Hebt u nog een reactie van Max Ombudsman Rogier de Haan ontvangen of heeft u zelf Antoinette Hertsenberg van Radar nog benaderd? Of andere media of functionarissen misschien?
Hebt u al besloten hoe u nu verder gaat in uw poging om een voor u bevredigende compensatie te krijgen?
Gaat u naar het Kifid misschien en gaat u dat alleen aan of schakelt u hulp in?
Aan dat soort info kunnen andere lezers misschien wat hebben.
Groeten en succes.
Ik reageerde daar zakelijk op om dat te bevestigen.
U kent mijn situatie inderdaad niet maar heeft er ondanks dat wel commentaar op.
Ik wil u wel wat meer vertellen over mijn keuze om het voorstel van ASR te accepteren, ter informatie, niet als verantwoording.
Ik ben sinds negentienhonderdnegenennegentig bezig met het fenomeen woekerpolissen.
En heb al menige compensatie en reparatie van mijn polissen meegemaakt en ontvangen.
Via de Stichting Spaardersbelangen in 1999/2000, via Stichting Koersplandewegkwijt, Stichting Woekerpolisclaim en de Vereniging Woekerpolis.
Ik heb actief deelgenomen aan het proces in contacten met de media, in fora op claimorganisaties toen ze die fora nog hadden, en in andere contacten tot de inspecteur-generaal van de Belastingdienst aan toe.
Na 26 jaar gaat hier het dossier dicht.
Ik ben oprecht belangstellend naar uw acties op dit gebied. Hebt u nog een reactie van Max Ombudsman Rogier de Haan ontvangen of heeft u zelf Antoinette Hertsenberg van Radar nog benaderd? Of andere media of functionarissen misschien?
Hebt u al besloten hoe u nu verder gaat in uw poging om een voor u bevredigende compensatie te krijgen?
Gaat u naar het Kifid misschien en gaat u dat alleen aan of schakelt u hulp in?
Aan dat soort info kunnen andere lezers misschien wat hebben.
Groeten en succes.
Carel51
vindt dit leuk
Beste GerdeV,
Mijn excuus. Ik was mss iets te direct. Begrijp gewoon niet dat mensen zijn ingegaan op het belachelijke bedrag aan compensatie. Ik heb zelf ook via : koersplandewegkwijt een redelijk bedrag aan compensatie ontvangen en probeer net als u ook al jaren mijn recht te halen.
Als reactie op: ‘Ik ben oprecht belangstellend naar uw acties op dit gebied. Hebt u nog een reactie van Max Ombudsman Rogier de Haan ontvangen of heeft u zelf Antoinette Hertsenberg van Radar nog benaderd?’ Zoals u in mijn eerdere reactie kunt lezen dat Jan Slagter niet heeft gereageerd, teleurstellend. V.w.b. Antoinette Hertsenberg iemand anders mag hier een poging wagen.
V.w.b.: ‘Gaat u naar het Kifid misschien en gaat u dat alleen aan of schakelt u hulp in?’
Ja waarschijnlijk wel.
Groet,
Carel
Mijn excuus. Ik was mss iets te direct. Begrijp gewoon niet dat mensen zijn ingegaan op het belachelijke bedrag aan compensatie. Ik heb zelf ook via : koersplandewegkwijt een redelijk bedrag aan compensatie ontvangen en probeer net als u ook al jaren mijn recht te halen.
Als reactie op: ‘Ik ben oprecht belangstellend naar uw acties op dit gebied. Hebt u nog een reactie van Max Ombudsman Rogier de Haan ontvangen of heeft u zelf Antoinette Hertsenberg van Radar nog benaderd?’ Zoals u in mijn eerdere reactie kunt lezen dat Jan Slagter niet heeft gereageerd, teleurstellend. V.w.b. Antoinette Hertsenberg iemand anders mag hier een poging wagen.
V.w.b.: ‘Gaat u naar het Kifid misschien en gaat u dat alleen aan of schakelt u hulp in?’
Ja waarschijnlijk wel.
Groet,
Carel
GerdeV
vindt dit leuk
Carel51
vindt dit leuk
-
MIJ wordt een klein standaard bedrag aangeboden dat in verhouding totaal niet staat/klopt voor de vele duizenden guldens en euro's die ik heb opgebracht.
Mijn kinderen en partner kregen een iets beter bedrag ondanks minder inleg.
RaRa, hoe kan dat??
Geen rentes of wat dan ook erbij, al ons spaargeld weg ondanks de riante vooruitzichten.
Niks maar dan ook niks klopt en is waar gebleken.
Alle risico's zijn voor de spaarders!!
Aegon en Consumentenclaim en Consumentenbond zijn schatrijk geworden door "spaarders" door Aegon's misleidende praktijken.
En wij gedupeerden mogen dankbaar zijn voor het geboden fooitje..
Trauma's hierdoor opgelopen!!
Al jaren slapeloze nachten vanwege ons verloren gelden, zuinig leven, nooit met vakantie geweest; voor niks allemaal.
En constant verzoeken om vooral te tekenen!!!
Zo gewetenloos ; schaamteloos
Mijn kinderen en partner kregen een iets beter bedrag ondanks minder inleg.
RaRa, hoe kan dat??
Geen rentes of wat dan ook erbij, al ons spaargeld weg ondanks de riante vooruitzichten.
Niks maar dan ook niks klopt en is waar gebleken.
Alle risico's zijn voor de spaarders!!
Aegon en Consumentenclaim en Consumentenbond zijn schatrijk geworden door "spaarders" door Aegon's misleidende praktijken.
En wij gedupeerden mogen dankbaar zijn voor het geboden fooitje..
Trauma's hierdoor opgelopen!!
Al jaren slapeloze nachten vanwege ons verloren gelden, zuinig leven, nooit met vakantie geweest; voor niks allemaal.
En constant verzoeken om vooral te tekenen!!!
Zo gewetenloos ; schaamteloos
Op 5 juni een aangetekende mail met mijn koersplannen en prognoses naar Jos Baeten gestuurd, tot op heden nog geen reactie.ClaimConcept schreef: ↑17 mar 2025 15:58Wat je er nog aan kunt doen? Bezwaar maken hoeft niet, gewoon niet tekenen. En dan uiteraard wel meteen je eigen persoonlijke vordering neerleggen bij ASR/Aegon, gewoon rechtstreeks bij [email protected] of meteen bij de hoogste baas [email protected]
-
Adviseur Kauer (handelend onder adviesketen 'De Spaarbelegger') heeft Klager eind 1998 enthousiast gemaakt voor de spaarmogelijkheden bij Spaarbeleg, 100% dochter van Aegon. Op basis van de financiële situatie en doelstellingen werd eerst een Spaarbeleg RenteRekening geopend als centrale spil in een financieel stappenplan voor hypotheekaflossing, vermogensopbouw en aanvullend pensioen (lijfrente).ClaimConcept schreef: ↑16 dec 2024 14:59Hoe het ooit begon bij Aegon Spaarbeleg, eind 1998 op advies van de tussenpersoon:
1998.12-2018.12 Spaarbeleg VermogensPlan xx540 ƒ 5.000 per jaar, bij 9% na 20 jaar voor aflossing hypotheek ƒ 278.800
Het verlies in premie is € 45.378 - € 14.780 = € 30.598 , de schade op de hypotheek € 111.734 + rente
1998.12-2013.12 Spaarbeleg VermogensPlan xx531 ƒ 9.000 + ƒ 900 per jaar, bij 9% na 15 jaar ƒ 58.300
Het verlies in premie is € 20.829 - € 13.360 = € 7.469 en even geen nieuwe auto
1998.12-2018.12 Spaarbeleg Toekomstplan xx458 ƒ 5.950 per jaar, bij 9% na 20 jaar lijfrentepensioen ƒ 374.900
Het verlies in premie is € 54.000 - € 23.926 = € 30.074 met een mager aanvullend pensioen
Spaarcertificaten, met een kleine wettelijk verplichte ingebouwde overlijdensdekking als enigszins overbodige extra, voor deze toen 45-jarige alleenstaande zonder kinderen. Zijn hypotheek zou na 20 jaar worden afgelost, er zou daarnaast nog een behoorlijke spaarpot worden opgebouwd met een 2e Spaarbeleg VermogensPlan. Vanaf 2019 op 65-jarige leeftijd zou de AOW worden aangevuld met een maandelijkse lijfrente, gefinancierd uit het voorgespiegelde eindkapitaal van Spaarbeleg ToekomstPlan. Met dit totaalplan zou zijn netto besteedbaar inkomen vanaf 2019 gelijk blijven, met een fikse inflatiecorrectie bij 10, 11 of 12% eindkapitaal via de experts van Aegon. Nergens het woord 'beleggingsverzekering', wat Aegon onder dwang van de overheid pas introduceert met fiscale jaaroverzichten vanaf 2008. Die op dat moment nog geen aanleiding gaf tot argwaan, dat kwam pas vele jaren later na aanhoudende negatieve publiciteit richting de finish.
Spaarpolissen bij Spaarbeleg tot 2019, die uiteindelijk geen van allen het gewenste en voorgespiegelde resultaat hadden. Klager heeft zich in 2015 aangemeld bij ConsumentenClaim, die samen met onder meer Consumentenbond en Vereniging Woekerpolis.nl na jarenlange onderhandelingen eind 2023 een raamakkoord bereikte, kort nadat ASR/Aegon in de collectieve procedure via Vereniging Woekerpolis.nl een gevoelige nederlaag leed met Gerechtshof Den Haag 26 september 2023, ECLI:NL:GHDHA: 2023:1852
Eind 2024 krijgt Klager via Consumentenbond Claimservice een persoonlijk aanbod waarmee hij binnen veertien dagen akkoord moet gaan: een compensatie van € 468 + € 468 + € 438 = € 1.374, wat alleen al het verlies in premie in de verste verte niet compenseert. Het vermogensverlies - bestaande uit het verschil tussen het voorgespiegelde eindresultaat en de uitkeringen tezamen tot begin 2019 - bedraagt zelfs maar liefst € 182.130 ten opzichte van de spaardoelstellingen.
Nergens in de spaarcertificaten staat ook maar één enkele waarschuwing dat Klager risico liep over zijn betaalde premie. En al helemaal geen enkel waarschuwing dat de gewenste en voorgespiegelde eindkapitalen niet zouden worden gehaald, met rendementen vanaf 9% en grote kans op meer. Klager zit sinds 2019 met een nauwelijks afgeloste hypotheek met dito lasten, alleen wat eigen spaargeld op de bank en nauwelijks een aanvullende oudedagsvoorziening.
Tot zover in een notendop de klacht die op 20 december 2024 is ingediend bij Kifid.
En dan nu eindelijk het verweer van ASR/Aegon van 3 juni 2025
-
Reageren op onzin of zelfs flagrante leugens van Aegon over verjaring, is soms nog lastiger dan op de inhoudClaimConcept schreef: ↑16 jun 2025 17:30Tot zover in een notendop de klacht die op 20 december 2024 is ingediend bij Kifid.
(a.s.r.? Aegon Levensverzekering NV? Aegon Spaarkas NV? Doorhalen wat wel/niet van toepassing is)
- Aegon stelt niet verantwoordelijk te zijn voor (gebrekkige) advisering door de verzekeringsadviseur;
- Waarom niet (tussentijds) gekozen voor garantieverzekeringen?
- Door pas in 2023 een klacht hierover in te dienen, wordt a.s.r (!) ernstig benadeeld: de vorderingen zijn verjaard!
De andere 2 verzekeringen zijn eind 2018 geëxpireerd, maar heeft Aegon dan helemaal geen dossier meer? Toch wel, wantDoor pas in 2023 (en ruim 10, respectievelijk 5 jaar na de einddatum van de verzekeringen) hierover een klacht bij ons in te dienen, worden wij benadeeld. Daardoor is ons immers de mogelijkheid ontnomen om in 1998 of in de eerste jaren daarna in overleg met de heer.. (en zijn adviseur de heer Kauer) de verzekeringen aan te passen of om te zetten in bijvoorbeeld een garantieverzekering en mogelijk beleggingsverlies te beperken en een achterblijvende waarde te voorkomen. Een eventuele tekortkoming kan niet meer worden hersteld, nu de verzekeringen reeds jaren geleden zijn beëindigd (..) Door tijdig te klagen had de heer.. de schade die hij nu vordert kunnen voorkomen. Doordat hij nu pas hierover klaagt is a.s.r. dus in een nadeliger positie terecht gekomen.
Bovendien merken wij ten aanzien van de verzekering met polisnummer K61425151 nog op dat wij ernstig in onze bewijsvoering en belangen worden geschaad door het feit dat de heer.. pas in 2023 (en dus 10 jaar na de expiratie van de verzekering) een klacht daarover indient. Door het lange tijdsverloop zijn belangrijke gegevens, documenten en informatie niet meer beschikbaar. De wettelijke bewaartermijn van 7 jaar na beëindiging van de verzekering in 2013 is ruimschoots verstreken.
Hoezo geen dossier meer, als op 15 oktober 2018 nog een stuitingsbrief is ontvangen?Vanaf het sluiten van deze verzekeringen, maar in ieder geval na ontvangst van de eerste waarde-overzichten in 2001 (welke overzichten in 2008 zijn vervangen door de Modellen de Ruiter (bijlage 1)), was de heer.. dus bekend met het feit dat de waarde van de verzekeringen fluctueerde en achter bleef bij de gegeven voorbeeldkapitalen. Uiterlijk vanaf februari 2008 was hij dus bekend met de dwaling en is de verjaringstermijn van drie jaren gaan lopen. Deze vordering was dus uiterlijk in februari 2011 verjaard. Op het moment van het sturen van zijn eerste stuitingsbrief op 15 oktober 2018 (bijlage 2 t/m 4), was deze rechtsvordering dus al verjaard (..)
Wat? Geen collectieve stuiting? En Vereniging Woekerpolis dan, of ConsumentenClaim? Waarom eind 2023 schikken voor 300 miljoen?Daarmee is een nieuwe verjaringstermijn gaan lopen van 5 jaar (artikel 3:319 lid 2 BW). Deze nieuwe verjaringstermijn is nooit door de heer.. (of collectief) gestuit, waardoor de absolute verjaringstermijn op 15 oktober 2023 is geëindigd.(..)
Aegon levert stuitingsbrieven uit 2018 én jaaroverzichten uit 2008 met 8,42% historisch rendement. Aegon beschikt dus nog wel degelijk over het complete dossier, en dus ook over de stuitingsbrieven van oktober 2013 die we in de schoenendoos aantreffen.Bovendien blijkt uit de brieven van 15 oktober 2018 waarin de heer.. Aegon aansprakelijk stelt, dat hij toen al inzicht had in de gestelde tekortkomingen. Hij gaf in die brief aan dat (kort samengevat) hij onjuist was voorgelicht, sprake was van een verkeerde dan wel onvolledige voorstelling van zaken. Daarnaast is hij van mening dat hij niet, althans onvoldoende is gewezen op de risico’s, de aard van de beleggingen en de specifieke beleggingsrisico s en dat hij als gevolg daarvan heeft gedwaald. Bovendien stelt hij dat Aegon onrechtmatig heeft gehandeld en sprake is van wanprestatie en stelt hij Aegon aansprakelijk voor geleden en nog te lijden schade.
Carel51
vindt dit leuk
-
ASR/Aegon en ook NN verwijst standaard naar Consumentenbond Claimservice. De al even standaard reactie van CCS:ClaimConcept schreef: ↑24 jun 2025 17:58Wat? Geen collectieve stuiting? En Vereniging Woekerpolis dan, of ConsumentenClaim? Waarom eind 2023 schikken voor 300 miljoen?
Vereniging Financieel Verbond onthult schimmige geldstroom van €100 miljoen in woekerpolisdossierConsumentenbond Claimservice schreef:Uw bedrag is tot stand gekomen als resultaat van schikkingsonderhandelingen met de verzekeraar. Het compensatie bedrag is afhankelijk van verschillende factoren. Zo is de hoogte van het bedrag onder andere afhankelijk van het soort product en of de verzekeraar hierover belasting verschuldigd is.
Aangifte tegen NN en Consumentenbond. Vereniging Financieel Verbond schreef: Huidige regeling geeft veelal onvoldoende compensatie
Volgens Graafsma biedt de huidige potentiële regeling voor velen onvoldoende compensatie en draagt slechts minimaal bij aan het verzachten van de werkelijke financiële schade. De regeling wordt door hem als “flut” betiteld en als slechts een doekje tegen het bloeden voor de slachtoffers.
Consumentenbond
De Vereniging Financieel Verbond klaagt de Consumentenbond daarnaast aan voor het achterhouden van belangrijke informatie aan de leden. Zo zouden de leden van de Consumentenbond kennis zijn onthouden over de totstandkoming van de woekerpolissen.
Structurele benadeling consumenten
Voorts hebben de leden van de Consumentenbond volgens Graafsma geen informatie ontvangen die nodig is voor een eerlijke en accurate berekening van de schadevergoedingen. Graafsma benadrukt dat in het algemeen consumenten door deze informatieachterhouding structureel zijn benadeeld.
-
Zelfs bij deze Kifid-klacht, smeekt ASR/Consumentenbond Claimservice nog steeds om AUB/SVP het aanbod te accepteren. Zonder zelf ook maar een flinter van klachtdossiers prijs te geven, ondanks diverse inzageverzoeken naar [email protected] én [email protected] van de Consumentenbond.ClaimConcept schreef: ↑16 jun 2025 17:30(..)
Tot zover in een notendop de klacht die op 20 december 2024 is ingediend bij Kifid.
AVG-inzageverzoeken die opvallend genoeg worden bezorgd via [email protected]