Tweak, overgenomen door Odido, berekent onterecht apparatuur door

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
thefab4
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jun 2024 10:12

Tweak, overgenomen door Odido, berekent onterecht apparatuur door

Ongelezen bericht door thefab4 »

Ik heb het gevoel dat ik word belazerd :oops: door Tweak (nu onderdeel van Odido).
Ik ben overgestapt naar Odido, omdat Tweak werd overgenomen. Ik moest toen mijn modem en TV-ontvanger terugsturen. Tweak houdt vol dat ze niets hebben ontvangen, terwijl ik van DHL, de detail-gegevens had, waarin datum en tijdstip staan vermeld van de retourzending, in ontvangst genomen door BNS Cosmos (logistic partner van Tweak).
Er zijn heel veel e-mails verstuurd en beantwoord, maar klantenservice gebruikt slechte bewoordingen en zijn halsstarrig. Op Trustpilot.com vindt u veel meer van dit soort gevallen, waarin ex-klanten een rekening krijgen en geen borg terug.
Nu, op 14 juni 2024, is dit de situatie:
Tweak blijft bij hun standpunt, dat de apparatuur niet is geregistreerd in hun systeem, doordat het niet door de logistieke partner zou zijn ontvangen. Ik heb nu een factuur ontvangen, dat ik een tv-ontvanger moet betalen, totaalbedrag 189 euro. Uitzonderlijk duur doorberekend. Borg krijg ik ook niet terug.
Ik heb aangeboden om een nieuwe Animo Aria7 te kopen (aanzienlijk goedkoper, dan die Tweak aan mij doorberekend) en die bij hen in Almere te brengen. Geen reactie, behalve dan dat het bedrag van 189 euro van mijn betaalrekening is gehaald. Ondanks mijn aanbod blijft Tweak weigeren om er samen uit te komen. Dan denk je al snel, dat het een ludieke bijverdienste is. Zijn er meer gedupeerden, die hetzelfde probleem met Tweak/Cambrium hebben?

Mijn advies is om geen gebruik te maken van de vouw-retourzending-doos + antwoordnummer van Tweak.

Erthanax
Berichten: 9802
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57
Beste antwoord
Gekozen door thefab4

Re: Tweak, overgenomen door Odido, berekent onterecht apparatuur door

door Erthanax » 15 jun 2024 14:30

thefab4 schreef:
15 jun 2024 11:28
Hallo 16again en Erthanax, dank voor jullie reactie en advies. Het is inderdaad zo dat Tweak de retourdoos + verzendlabel naar hun logistieke partner + antwoordnummer ter beschikking heeft gesteld.

Niettemin zeggen zij:
''Echter is het zo dat wij een onderzoek zijn gestart bij ons voorraadbeheer met de vraag of wij uw overige apparatuur in bruikleen ook hebben ontvangen, hier kregen wij als antwoord nee op. Beide apparaten zijn niet terug te vinden in het systeem en/of bij de binnengekomen artikelen. Het ontvangstbewijs heeft echter geen invloed op de uitspraken van ons voorraadbeheer, zij bekijken namelijk de inhoud en wat hier uitkomt wordt ten alle tijden verwerkt en ingevoerd in het systeem.".

Tweak negeert de mogelijkheid dat hun logistieke partner er een zooitje van heeft gemaakt en de fout daar ligt. Echter de service afspraken met die partner is een verantwoordelijkheid van Tweak.

Tweak staat zwak in hun beweringen. Ik heb al wat acties uitgezet, maar wil hier ook anderen waarschuwen.
Nogmaals mijn dank.
Die reactie vind ik — om niet te zeggen: is — ronduit bespottelijk. Het is uitgesloten dat er bij voorraadbeheer iets fout gaat?
Ik begrijp dat Tweak het bedrag van uw rekening heeft gehaald. Kunt u dat niet storneren? Dan ligt de bal weer bij hen.
Ik ben er vrij zeker van dat door het verschaffen van een geadresseerde doos het risico op Tweak is overgegaan. Hopelijk komt dit weekend alfatrion of Moneyman nog langs om een echt betrouwbaar advies te geven.
Thijs124
Berichten: 872
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Tweak, overgenomen door Odido, berekent onterecht apparatuur door

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Volgens mij is tweak geen onderdeel van Odido en ook niet overgenomen door Odido. Ze zijn er met gestopt en hebben hun klanten voorgesteld om naar Odido te gaan.
Als je het bewijs hebt dat de modem en TV ontvanger zijn bezorgd, maat er dan een zaak van.
Misschien via de geschillencommissie telecommunicatie? Anders via het juridisch Loket.
https://www.degeschillencommissie.nl/ov ... ediensten/

ZeerPrivé
Berichten: 5715
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Tweak, overgenomen door Odido, berekent onterecht apparatuur door

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Thijs124 schreef:
14 jun 2024 15:47
Volgens mij is tweak geen onderdeel van Odido en ook niet overgenomen door Odido. Ze zijn er met gestopt en hebben hun klanten voorgesteld om naar Odido te gaan.
Als je het bewijs hebt dat de modem en TV ontvanger zijn bezorgd, maat er dan een zaak van.
Misschien via de geschillencommissie telecommunicatie? Anders via het juridisch Loket.
https://www.degeschillencommissie.nl/ov ... ediensten/
Dit schreef Tweak zelf in oktober 2023
Vorig jaar zijn we gaan samenwerken met Odido. Onze volgende stap in de integratie is dat Tweak volledig opgaat in Odido en stopt als zelfstandig glasvezelmerk. Eén sterk premiummerk is waar Odido voor staat en gaat. Zo kan de dienstverlening kwalitatief hoog en goed betaalbaar blijven.
https://forum.tweak.nl/t/tweak-gaat-op- ... 687?page=3

thefab4
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jun 2024 10:12

Re: Tweak, overgenomen door Odido, berekent onterecht apparatuur door

Ongelezen bericht door thefab4 »

klopt helemaal. Bedankt ZeerPrivé

thefab4
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jun 2024 10:12

Re: Tweak, overgenomen door Odido, berekent onterecht apparatuur door

Ongelezen bericht door thefab4 »

En Thijs124, ook bedankt voor je advies

DeZevendeHenk
Berichten: 822
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Tweak, overgenomen door Odido, berekent onterecht apparatuur door

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

thefab4 schreef:
14 jun 2024 13:55
Mijn advies is om geen gebruik te maken van de vouw-retourzending-doos + antwoordnummer van Tweak.
Hoe stuur je de spullen dan terug?

thefab4
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jun 2024 10:12

Re: Tweak, overgenomen door Odido, berekent onterecht apparatuur door

Ongelezen bericht door thefab4 »

Afleveren op locatie OF aangetekend pakketje. Kost je inderdaad geld, maar voorkomt hoop heibel en een factuur van 189 euro.

16again
Berichten: 16190
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Tweak, overgenomen door Odido, berekent onterecht apparatuur door

Ongelezen bericht door 16again »

thefab4 schreef:
14 jun 2024 13:55
Mijn advies is om geen gebruik te maken van de vouw-retourzending-doos + antwoordnummer van Tweak.
Je hebt aantoonbaar de door hen aanbevolen verzend methode gebruikt. Bij wie ligt de fout dan??

Erthanax
Berichten: 9802
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Tweak, overgenomen door Odido, berekent onterecht apparatuur door

Ongelezen bericht door Erthanax »

thefab4 schreef:
14 jun 2024 13:55
(…) Mijn advies is om geen gebruik te maken van de vouw-retourzending-doos + antwoordnummer van Tweak.
Heeft Tweak u die doos ter beschikking gesteld? Was die doos door Tweak voorzien van een adreslabel met het retouradres? Dan sluit ik niet uit dat het risico van de verzending is overgegaan op Tweak.
Misschien dat een van de juridisch zeer goed onderlegde forumleden Moneyman of alfatrion daar meer over kan zeggen.

thefab4
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jun 2024 10:12

Re: Tweak, overgenomen door Odido, berekent onterecht apparatuur door

Ongelezen bericht door thefab4 »

Hallo 16again en Erthanax, dank voor jullie reactie en advies. Het is inderdaad zo dat Tweak de retourdoos + verzendlabel naar hun logistieke partner + antwoordnummer ter beschikking heeft gesteld.

Niettemin zeggen zij:
''Echter is het zo dat wij een onderzoek zijn gestart bij ons voorraadbeheer met de vraag of wij uw overige apparatuur in bruikleen ook hebben ontvangen, hier kregen wij als antwoord nee op. Beide apparaten zijn niet terug te vinden in het systeem en/of bij de binnengekomen artikelen. Het ontvangstbewijs heeft echter geen invloed op de uitspraken van ons voorraadbeheer, zij bekijken namelijk de inhoud en wat hier uitkomt wordt ten alle tijden verwerkt en ingevoerd in het systeem.".

Tweak negeert de mogelijkheid dat hun logistieke partner er een zooitje van heeft gemaakt en de fout daar ligt. Echter de service afspraken met die partner is een verantwoordelijkheid van Tweak.

Tweak staat zwak in hun beweringen. Ik heb al wat acties uitgezet, maar wil hier ook anderen waarschuwen.
Nogmaals mijn dank.

Thijs124
Berichten: 872
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Tweak, overgenomen door Odido, berekent onterecht apparatuur door

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Maar een andere manier van verzenden, of zelf brengen is een nog veel slechter idee. Tweak is nu verantwoordelijk voor deze manier van verzenden. De geschillencommissie is de goedkoopste manier van verzet. Of heb je een verzekering die dit op kan pakken? Je hebt het bewijs dat het is bezorgd. Interne logistieke problemen is hun eigen probleem.

Erthanax
Berichten: 9802
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Tweak, overgenomen door Odido, berekent onterecht apparatuur door

Ongelezen bericht door Erthanax »

thefab4 schreef:
15 jun 2024 11:28
Hallo 16again en Erthanax, dank voor jullie reactie en advies. Het is inderdaad zo dat Tweak de retourdoos + verzendlabel naar hun logistieke partner + antwoordnummer ter beschikking heeft gesteld.

Niettemin zeggen zij:
''Echter is het zo dat wij een onderzoek zijn gestart bij ons voorraadbeheer met de vraag of wij uw overige apparatuur in bruikleen ook hebben ontvangen, hier kregen wij als antwoord nee op. Beide apparaten zijn niet terug te vinden in het systeem en/of bij de binnengekomen artikelen. Het ontvangstbewijs heeft echter geen invloed op de uitspraken van ons voorraadbeheer, zij bekijken namelijk de inhoud en wat hier uitkomt wordt ten alle tijden verwerkt en ingevoerd in het systeem.".

Tweak negeert de mogelijkheid dat hun logistieke partner er een zooitje van heeft gemaakt en de fout daar ligt. Echter de service afspraken met die partner is een verantwoordelijkheid van Tweak.

Tweak staat zwak in hun beweringen. Ik heb al wat acties uitgezet, maar wil hier ook anderen waarschuwen.
Nogmaals mijn dank.
Die reactie vind ik — om niet te zeggen: is — ronduit bespottelijk. Het is uitgesloten dat er bij voorraadbeheer iets fout gaat?
Ik begrijp dat Tweak het bedrag van uw rekening heeft gehaald. Kunt u dat niet storneren? Dan ligt de bal weer bij hen.
Ik ben er vrij zeker van dat door het verschaffen van een geadresseerde doos het risico op Tweak is overgegaan. Hopelijk komt dit weekend alfatrion of Moneyman nog langs om een echt betrouwbaar advies te geven.

Moneyman
Berichten: 30380
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Tweak, overgenomen door Odido, berekent onterecht apparatuur door

Ongelezen bericht door Moneyman »

Belachelijk. Ik zou storneren en vervolgens achterover gaan leunen. Je hebt hun verzendmethode gebruikt, dus is - zoals al eerder terecht werd aangegeven- het risico naar heb overgegaan. Ze betwisten ook niet dat ze jouw doos hebben ontvangen, alleen zeggen ze dat er iets anders in gezeten moet hebben. Voor die stelling ligt de bewijslast bij hen. Succes, Tweak... ;-)

Een extra argument kan nog het gewicht van je pakketje zijn (staat waarschijnlijk op je verzendbewijs). Dat stemt als het goed is precies overeen met het gewicht van de bewuste apparatuur.

thefab4
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jun 2024 10:12

Re: Tweak, overgenomen door Odido, berekent onterecht apparatuur door

Ongelezen bericht door thefab4 »

Bedankt Moneyman voor jouw reactie. Dat bewijslast bij Tweak ligt, wordt me steeds duidelijker. Ik heb de DHL verzendbewijs nagekeken, maar helaas, daar staat het gewicht van het pakketje niet op.
Ik overweeg om het bedrag te storneren, doch hoop dat ik ze hiermee geen voeding geef voor nog meer laster.

Moneyman
Berichten: 30380
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Tweak, overgenomen door Odido, berekent onterecht apparatuur door

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wellicht kan je via de app of de site van PostNL meer details over de zending achterhalen? Zo ja, maak dan even een screenshot.

Thijs124
Berichten: 872
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Tweak, overgenomen door Odido, berekent onterecht apparatuur door

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ze hebben het geld via een nog lopende automatische incasso geïncasseerd?
Dat kun je inderdaad terughalen.
Daarna zijn zij weer aan zet.
Incassobureau of deurwaarder?
Incassobureau kan niets behalve dreigen en via een deurwaarder kan een rechtszaak volgen, als ze durven.
Dat is MM metier

alfatrion
Berichten: 21954
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Tweak, overgenomen door Odido, berekent onterecht apparatuur door

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zou het geld terughalen, ook voor de borg. Ik zou verder zo veel mogelijk (tegen)bewijs verzamelen. Als er hierover negatieve reviews zijn dan is dat een bewijs.

Er is een uitspraak van DigiDispuut dat het risico bij de klant blijft liggen, maar er is wat op die uitspraak af te dingen.

riddert
Berichten: 2150
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Tweak, overgenomen door Odido, berekent onterecht apparatuur door

Ongelezen bericht door riddert »

Moneyman schreef:
16 jun 2024 13:35
Wellicht kan je via de app of de site van PostNL meer details over de zending achterhalen? Zo ja, maak dan even een screenshot.
Dat is een goede tip, beter zou het zijn om ook even op de dhl app of website te kijken naar meer gegevens over de zending.

Teunbosseman
Berichten: 4376
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Tweak, overgenomen door Odido, berekent onterecht apparatuur door

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

thefab4 schreef:
14 jun 2024 13:55
Ik heb het gevoel dat ik word belazerd :oops: door Tweak (nu onderdeel van Odido).
Ik ben overgestapt naar Odido, omdat Tweak werd overgenomen. Ik moest toen mijn modem en TV-ontvanger terugsturen. Tweak houdt vol dat ze niets hebben ontvangen, terwijl ik van DHL, de detail-gegevens had, waarin datum en tijdstip staan vermeld van de retourzending, in ontvangst genomen door BNS Cosmos (logistic partner van Tweak).
Er zijn heel veel e-mails verstuurd en beantwoord, maar klantenservice gebruikt slechte bewoordingen en zijn halsstarrig. Op Trustpilot.com vindt u veel meer van dit soort gevallen, waarin ex-klanten een rekening krijgen en geen borg terug.
Nu, op 14 juni 2024, is dit de situatie:
Tweak blijft bij hun standpunt, dat de apparatuur niet is geregistreerd in hun systeem, doordat het niet door de logistieke partner zou zijn ontvangen. Ik heb nu een factuur ontvangen, dat ik een tv-ontvanger moet betalen, totaalbedrag 189 euro. Uitzonderlijk duur doorberekend. Borg krijg ik ook niet terug.
Ik heb aangeboden om een nieuwe Animo Aria7 te kopen (aanzienlijk goedkoper, dan die Tweak aan mij doorberekend) en die bij hen in Almere te brengen. Geen reactie, behalve dan dat het bedrag van 189 euro van mijn betaalrekening is gehaald. Ondanks mijn aanbod blijft Tweak weigeren om er samen uit te komen. Dan denk je al snel, dat het een ludieke bijverdienste is. Zijn er meer gedupeerden, die hetzelfde probleem met Tweak/Cambrium hebben?

Mijn advies is om geen gebruik te maken van de vouw-retourzending-doos + antwoordnummer van Tweak.
Zelfde ooit gehad bij Ziggo ( voorheen UPC klant ) ook werd gezegd niets ontvangen te hebben terwijl ik gelukkig met de track en trace kon aantonen dat was afgeleverd.
Lijkt wel een verdien model.

Anyway, ik ben vorig jaar overgegaan van Tweak naar Tmobie wat in de tussentijd weer overging naar Odido en gezien de ervaring met Ziggo het verzendbewijs bewaard totdat ik bevestiging kreeg.
Gelukkig ging alles goed maar duurde wel 6-8 weken voordat ik de borg en gedeelte van de reeds betaalde jaarkosten terug kreeg.

Zoals reeds gezegd door medeforumers. Ook halsstarrig blijven en je track en trace document zeer goed bewaren !!
Als mij zou overkomen zou ik de 189,- ook storneren en als je deze hebt, rechtsbijstand of consumentenbond als je lid bent, erop zetten.

Tweak zit in Almere en ben ooit naar hun kantoor gereden om een modem om te wisslenen. Tweak wilde / kon pas na 1 week komen. Kan geen week zonder internet gaan zitten dus zelf maar langs gegaan. Klein kantoor, klein team maar werd prima geholpen.

Succes ! En laat ff weten hoe is afgelopen.

Dirkie
Berichten: 2943
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Tweak, overgenomen door Odido, berekent onterecht apparatuur door

Ongelezen bericht door Dirkie »

Moneyman schreef:
16 jun 2024 13:35
Wellicht kan je via de app of de site van PostNL meer details over de zending achterhalen? Zo ja, maak dan even een screenshot.
Dat is lastig want het is met DHL verstuurd.

Plaats reactie