Heeft u al een Europees e-mailadres naast uw Amerikaanse?

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.

Heeft u al een Europees privé e-mailadres om op terug te vallen?

Ja, ik heb ook een adres van mijn internettoegangprovider (KPN, Ziggo, e.d.)
2
13%
Ja, ik heb daarvoor een speciaal abonnement (Freedom, Soverin, Proton, Tutamail, e.d.)
2
13%
Ja, ik heb mijn eigen domein met e-mail.
7
44%
Nee, dat zie ik dan wel.
2
13%
Nee, ik gebruik die van een huisgenoot als het nodig is.
1
6%
Anders, zie mijn reactie hieronder...
2
13%

Totaal aantal stemmen: 16

J. Deltoer

Re: Heeft u al een Europees e-mailadres naast uw Amerikaanse?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

rwolters schreef:
29 dec 2025 12:17
maar toen de demente fascist opnieuw president werd
Het zo diep beledigen van het staatshoofd van een bevriend land, nota bene onze bevrijders van de nazi's ooit, is wat mij betreft een reden voor een permaban. Uw post was al gemeld, anders had ik het gedaan.

rrustema
Contacteer:

Ongelezen bericht door rrustema »

Speedy123 schreef:
29 dec 2025 11:51
je druk maken over je slechts je email lijkt me eerlijk gezegd een beetje overbodig.
Speedy123 schreef:
29 dec 2025 12:00
Kortom, het heeft geen zin je er druk over te maken. Je kan er toch niets aan doen.
Moneyman schreef:
29 dec 2025 12:03
Maar goed, ik denk dat email niet het grootste probleem is, zoals meerderen al aangeven.
Jablan schreef:
29 dec 2025 12:31
Het is vooral van belang voor mensen, die naar de VS zouden willen reizen. Privé of zakelijk maakt geen verschil.
Ron5300 schreef:
29 dec 2025 12:36
Als u e-mailadressen eindigend op bijvoorbeeld gmail (google).com en outlook (microsoft).com bedoeld dan worden die op de servers van die bedrijven bewaard en de president van Amerika heeft er geen toegang toe.
Eerste alinea. Een website een ongewenste publicatie kan daarmee op een lijst komen met vijandige domeinen ('bedreiging van de nationale veiligheid') en mag geen e-mail meer aanleveren op Amerikaanse mailservers van Microsoft, Alphabet of Apple. En waarschijnlijk treft die ban dan gelijk alle krantentitels van dezelfde mediagroep.

Dus dan krijg je plots je krant of andere nieuwsbrief niet meer per e-mail omdat iemand ergens op die site (of een andere van dezelfde koepelorganisatie) iets schreef of zei dat ongewenst is. De dreiging alleen al kan websites in de houding doen springen omdat ze anders abonnees en inkomsten verliezen.

Bijvoorbeeld: een econoom sabelt in De Telegraaf het economisch beleid van Trump neer als nadelig voor Nederland en een abonnee van het Dagblad van het Noorden krijgt de ochtendmail met nieuws niet meer (zelfde mediagroep). Alle klanten gaan bellen. Ondertussen hetzelfde bij alle andere nieuwstitels. Het duurt maanden om dat allemaal weer op orde te krijgen, als de mediagroepen zoiets al overleven.

Dat is maar een enkel klein speldenprikje waarmee Trump de berichtgeving wereldwijd kan beïnvloeden.

rrustema
Contacteer:

Ongelezen bericht door rrustema »

witte angora schreef:
29 dec 2025 16:22
Zit er even naar te kijken. Een eigen domeinnaam kost wel wat, afhankelijk waar je zit en wat voor pakket je hebt. Wat zou je voor particulieren aanbevelen?
Neem een e-mail only abonnement van €60 per jaar bij Freedom Internet https://freedom.nl/diensten/mail

Of rechtstreeks bij Soverin, zij verzorgen het ook voor Freedom https://soverin.nl/

Verhuizen naar een andere provider kan altijd omdat je het koppelt aan een eigen domeinnaam.

Gratis e-mail kan ook, bij https://deds.nl (laatste overgebleven gratis e-mailprovider in Nederland). Een vrijwilligersclub, dus geen garanties. Maar draait al wel sinds 2001 voor 6.000 gebruikers.

Wat-nou-weer

Ongelezen bericht door Wat-nou-weer »

De hysterie begint aardig de overhand te nemen. Paarse boekjes, Gmail en Outlook ellende, pfff. What's next? Corona 2.0? Iedereen een berging vol met pleepapier?

Ik ga maar gewoon door met leven zonder deze hysterie.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

rrustema schreef:
29 dec 2025 17:33
Neem een e-mail only abonnement van €60 per jaar bij Freedom Internet https://freedom.nl/diensten/mail
Zit er even naar te kijken, maar met een paar grote stappen kom ik uit bij Proton. Schijnt erg goed te zijn, en heeft ook een 'gratis' versie, alhoewel 'gratis' natuurlijk niet bestaat.

De vraag is alleen waarom ze uit Zwitserland weggaan, daar is op Tweakers best wel een discussie over. Het is in ieder geval Europees, en dat zal het ook wel blijven.

Onkruid71

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Ik maak me daar niet zo druk om allemaal. Om het nog zwarter te gaan maken, alles draait op Amerikaanse hardware.
Gebeurt het dan gebeurt het.

Wat-nou-weer

witte angora schreef:
29 dec 2025 17:52
rrustema schreef:
29 dec 2025 17:33
Zit er even naar te kijken, maar met een paar grote stappen kom ik uit bij Proton. Schijnt erg goed te zijn, en heeft ook een 'gratis' versie, alhoewel 'gratis' natuurlijk niet bestaat.

De vraag is alleen waarom ze uit Zwitserland weggaan, daar is op Tweakers best wel een discussie over. Het is in ieder geval Europees, en dat zal het ook wel blijven.
Doe niet zo moeilijk. Ik gebruik o.a. Protonmail al jaren. VPN van Proton is ook OK.
Proton wil hun servers uit Zwitserland halen vanwege de nieuwe privacywetgeving.
https://tweakers.net/nieuws/242840/prot ... cewet.html

Oh, en voor alle duidelijkheid, ik gebruikte Proton al pré Trump.
Laatst gewijzigd door Wat-nou-weer op 29 dec 2025 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

rrustema schreef:
29 dec 2025 17:29
Eerste alinea. Een website een ongewenste publicatie kan daarmee op een lijst komen met vijandige domeinen ('bedreiging van de nationale veiligheid') en mag geen e-mail meer aanleveren op Amerikaanse mailservers van Microsoft, Alphabet of Apple. En waarschijnlijk treft die ban dan gelijk alle krantentitels van dezelfde mediagroep.
En welk Nederlands mediabedrijf is dit overkomen? Of welk Europees media bedrijf? Welke bedrijven kunnen geen email meer aanleveren aan Microsoft, Alphabet en Apple?

Overigens heb ik een betaald email adres (Proton) naast mijn Amerikaanse email adres, maar dat is om privacy redenen. En die had ik al ruim voordat Trump gekozen werd.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Wat-nou-weer schreef:
29 dec 2025 17:40
De hysterie begint aardig de overhand te nemen. Paarse boekjes, Gmail en Outlook ellende, pfff. What's next? Corona 2.0? Iedereen een berging vol met pleepapier?

Ik ga maar gewoon door met leven zonder deze hysterie.
Met een normale president zou ik er ook niet zo'n moeite mee hebben maar heb zo'n [...] die af en toe compleet de weg kwijt is vanwege z'n dementie is het maar de vraag wat er gebeurt. Zijn er genoeg mensen die hem tegen kunnen houden als het echt fout gaat?

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

rrustema schreef:
29 dec 2025 11:17
Heeft u een Europees e-mailadres om op terug te vallen?
Want in Europa zal nooit iets gebeuren? Europese landen gaan akkoord met de digitale Euro, we mogen maximaal €3.000 contant afrekenen, volgens Rutte kunnen we worden binnengevallen door de Rusland, Chinese apparatuur die we massaal kopen bevat spyware.
Jablan schreef:
29 dec 2025 12:31
Voor de rest is het handig om te weten, dat met name in Duitsland en Estland een aantal bedrijven zijn, die zonder Amerikaanse bedrijven willen en kunnen: SAP, Lidl (!), Strato en de volledige Estse overheid. Uit Estland komt het LibreOffice pakket, een prima alternatief voor MicroSoft.
Estland met Rusland als buurman.
LibreOffice is qua mogelijkheden minder ver dan Microsoft Office. Microsoft dat je overigens al decennia niet meer met een hoofdletter s schrijft. En een groter probleem is PowerBI en Microsoft Dynamics welke veel worden gebruikt in het bedrijfsleven en geen Europese equivalenten kennen. Hooguit SAP, maar die zijn niet echt gebruiksvriendelijk.
rrustema schreef:
29 dec 2025 17:29
Dat is maar een enkel klein speldenprikje waarmee Trump de berichtgeving wereldwijd kan beïnvloeden.
We hebben al Qatar met hun Al Jazeera, en stiekeme beïnvloeding, China die buitenlandse Chinezen onder druk zet, noem maar op.
witte angora schreef:
29 dec 2025 17:52
Het is in ieder geval Europees, en dat zal het ook wel blijven.
Wat-nou-weer schreef:
29 dec 2025 19:33
Proton wil hun servers uit Zwitserland halen vanwege de nieuwe privacywetgeving.
Europees is dus ook geen garantie, want de Zwitsers veranderen hun privacy wetgeving.

==> Ergo, er zijn nergens garanties.

witte angora

Proton wil naar Duitsland of Noorwegen, beiden liggen bij mijn weten in Europa. :wink:

Wat-nou-weer

witte angora schreef:
29 dec 2025 20:59
Proton wil naar Duitsland of Noorwegen, beiden liggen bij mijn weten in Europa. :wink:
Proton hebben allang servers in Dld en Noorwegen. En ook die landen kunnen hun privacywetgeving gaan wijzigen.

Maar Protonmail, zelfs de gratis versie, is echt prima en betrouwbaar. Ik heb 5 mailadressen van ze in gebruik.

kuklos

witte angora schreef:
Noorwegen dat ook een grens deelt met Rusland.

Wat-nou-weer

kuklos schreef:
29 dec 2025 21:07
witte angora schreef:
Timboektoe, is dat wat? :mrgreen: Mijn credo: geen zorgen om de dag voor morgen.

kuklos

Wat-nou-weer schreef:
29 dec 2025 21:15
kuklos schreef:
29 dec 2025 21:07
witte angora schreef:
Timboektoe, is dat wat? :mrgreen: Mijn credo: geen zorgen om de dag voor morgen.
Ik maak me ook geen zorgen, maar verbaas me over al die mensen die zich o zo veel zorgen maken over Trump en dan schijnbaar denken dat als het maar Europees is er nooit iets zal gebeuren.

Arizonakid

Ongelezen bericht door Arizonakid »

witte angora schreef:
29 dec 2025 16:22
Zit er even naar te kijken. Een eigen domeinnaam kost wel wat, afhankelijk waar je zit en wat voor pakket je hebt. Wat zou je voor particulieren aanbevelen?
Eigen domeinnaam kan al voor heel weinig, 25 euro per jaar kan je al aardig uit de voeten bij bv yourname

Kokka1

Ongelezen bericht door Kokka1 »

oke en dan krijg je het voor elkaar dat je helemaal van de Amerikaanse servers af ben, onmogelijk natuurlijk maar stel. wat is dan het volgende, geen Chinese apparatuur meer. geen Chinese chips? alles is tegenwoordig zo complex en met elkaar verweven.

witte angora

Kokka1 schreef:
30 dec 2025 08:58
oke en dan krijg je het voor elkaar dat je helemaal van de Amerikaanse servers af ben, onmogelijk natuurlijk maar stel. wat is dan het volgende, geen Chinese apparatuur meer. geen Chinese chips? alles is tegenwoordig zo complex en met elkaar verweven.
Tijd om mijn onafhankelijk eiland weer eens te presenteren. Compleet zelfvoorzienend, geen radio, geen tv, geen internet, geen telefoon, helemaal niks... en ook geen last van mailservers waar dan ook. :wink:

Plaats reactie