Ik loop al maanden vast in een slepende discussie met schade-expert CED en mijn verzekeraar over de vaststelling van de dagwaarde van mijn auto na een forse schade van +/-€41.000, waarbij ik volgens mijn polis recht heb op uitkering van de aanschafwaarde. Tot mijn verbazing wordt dat geweigerd, omdat de dagwaarde volgens de expert zogenaamd te hoog zou zijn — iets wat ik met alle feiten in handen betwijfel.
Auto: Range Rover Sport 3.0 TDV6 HSE Dynamic
Kenteken: TP-742-F
Aanschafdatum: juni 2023
Aanschafwaarde: €72.950,- incl. btw
Kilometerstand bij aanschaf: 86.760 km
Kilometerstand op schade (20-09-2024): 133.970 km
Schadebedrag: +/-€41.000
Verzekering via: Munsterhuis Verzekeringen (tussenpersoon)
Polisvoorwaarden: Volledig casco met aanschafwaardegarantie, waarbij bij total loss de aanschafwaarde wordt vergoed als:
* De schade plaatsvindt binnen de garantietermijn (klopt),
* Er minder dan 120.000 km is gereden sinds de ingangsdatum van de verzekering (ook het geval; slechts ±47.000 km gereden sinds aankoop).
De schade-expert (.... van CED) stelt de dagwaarde vast op €65.000, waardoor de schade van +/-€41.000 volgens hen niet meer dan 80% bedraagt → dus geen total loss → dus géén uitkering van de aanschafwaarde.
Dat bedrag van €65.000 lijkt echter volledig uit de lucht gegrepen. Ik heb meerdere keren gevraagd om onderbouwing van die dagwaarde op basis van de polisvoorwaarden — waarin staat dat bij aankoop via een merkdealer moet worden uitgegaan van de waarde “volgens de ANWB koerslijst, kopen bij merkdealer met garantie”.
Tot op heden heb ik géén volledige onderbouwing ontvangen. In een e-mail geeft de expert zelfs aan dat:
“Er geen ANWB koerswaarde beschikbaar is en dat daarom is uitgegaan van dagwaarde op basis van afschrijving.”
Dat lijkt mij een onjuiste en niet-polisconforme methode. Zeker omdat ik, zelfs nu, geen vergelijkbare auto van 2018 met 134.000 km kan vinden die voor €65.000 of meer wordt aangeboden – eerder €45.000 à €48.000. De markt ondersteunt die inschatting dus totaal niet.
Mag een schade-expert een afschrijvingsmodel gebruiken terwijl de polis duidelijk verwijst naar ANWB koerslijst als uitgangspunt?
Wat zijn mijn juridische opties om deze dagwaarde formeel te laten herbeoordelen?
Is dit een zaak die kans maakt bij het Kifid, of zelfs de rechter?
Zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen met CED of tussenpersonen zoals Munsterhuis Verzekeringen?
Ik hoor heel graag van anderen hoe ik dit het beste kan aanpakken. Bedankt alvast voor het meedenken!
Met vriendelijke groet,
Robert Venderbosch