penthouse gekocht in spanje denia

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
hercu

Re: penthouse gekocht in spanje denia

Ongelezen bericht door hercu »

Moneyman schreef:
09 jan 2026 08:55
16again schreef:
09 jan 2026 08:49
NeoDutchio schreef:
09 jan 2026 07:58
Een appartement van 5 ton cash betalen, een goede makelaar, een dure layer, een accountant en veel handel in vastgoed. En dan op een consumentenforum in Nederland hopen op lotgenoten?
Moneyman schreef:
09 jan 2026 08:55
In de vastgoed-context betekent "cash betalen" gewoon dat je zonder financiering betaalt. Uiteraard niet met een half miljoen aan contanten... Dat lijkt me een onjuiste aanname. De feiten in de OP wijzen veel meer op zakelijk handelen dan op privé handelen.

Hoe dan ook is het punt van NeoDutchio terecht: bij dit soort casuïstische problemen is een professional inschakelen veel logischer dan op een forum voor consumentenproblemen posten. Ik zou het op z'n minst allebei doen.
Ik lees nergens dat TS met cash wil betalen. Geen hypotheek nodig hebben betekent m.i. wat anders dan met een koffer geld afreizen.
In de vastgoed-context betekent "cash betalen" gewoon dat je zonder financiering betaalt. Uiteraard niet met een half miljoen aan contanten...
16again schreef:
09 jan 2026 08:49
TS koopt niet zakelijk maar prive, en is dus consument in deze. Dat de gemiddelde consument niet zomaar een vakantiehuisje in Spanje koopt, wil niet zeggen dat het geen consumentenprobleem is.
Dat lijkt me een onjuiste aanname. De feiten in de OP wijzen veel meer op zakelijk handelen dan op privé handelen.

Hoe dan ook is het punt van NeoDutchio terecht: bij dit soort casuïstische problemen is een professional inschakelen veel logischer dan op een forum voor consumentenproblemen posten. Ik zou het op z'n minst allebei doen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
de aankoop van het pent-house in denia is puur prive , wij willen emigreren naar spanje.
we zijn er een paar keer geweest en het is in Denia net als in NL maar dan 30 jaar geleden
geen autobranden , plof kraken , bomaanslagen schiet en steekpartyen.
en een heerlijke zorgeloze kerstmarkt met sjoelbakken op straat , puur volks vermaak , hoe leuk kan het zijn.
meisjes van in de 20 lopen snachts om 3 uur in minirokje gewoon dwars door de stad naar huis toe en
niemand gaat lopen te sissen of fluiten erna, of ergerrrrr................................
in het begin geloofde ik me ogen niet , het kan dus nog wel een vredelievende wereld zonder agressie .

maar dit was even tussen door info, het app is aangekocht voor zelfbewoning in Spanje , stap 2 is misschien dat
we toch nog wat zakelijks gaan opzetten

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

hercu schreef:
09 jan 2026 16:47
de aankoop van het pent-house in denia is puur prive , wij willen emigreren naar spanje.
Helder. Maar de financiering die eraan vooraf gaat (en waar je discussie over gaat) is zakelijk. En dat levert je de problemen op waar je nu mee te maken hebt.

Je hebt weinig keus: gewoon meeveren en geven wat ze nodig hebben.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het klinkt als het dorp waar ik woon. Groot gelijk dat je er wil wonen. Geen idee waar je nu woont, maar die plek in Nederland zal ik proberen te vermijden.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

hercu schreef:
09 jan 2026 16:47
we zijn er een paar keer geweest en het is in Denia net als in NL maar dan 30 jaar geleden
geen autobranden , plof kraken , bomaanslagen schiet en steekpartyen.
Zie deze studie van het SPB: Het mysterie van de verdwenen criminaliteit (pdf) en kijk naar de cijfers.

Afbeelding

Het was niet zo best, dertig jaar geleden. 8)

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ja, de geregistreerde criminaliteit.
Als je als poltie en justitie er alles aan doet om registratie zoveel mogelijk te voorkomem dan dalen de cijfers. Wat raar hé?
Ik ga er hier bij de avrotros maar niet dieper op in, anders wordt ik net als het songfestival keihard gecancelled.

wikop

Ongelezen bericht door wikop »

hercu schreef:
09 jan 2026 02:51
Arizonakid schreef:
08 jan 2026 20:07
Ik vertrek, maar dan op het forum.

In Spanje nemen ze de regels ronom crimineel vermogen tegenwoordig serieus, dus ja, je zal heel goed aan moeten tonen waar je geld vandaan komt. Dat had je makelaar moeten weten trouwens.
ik heb een accountant die de jaarstukken maakt al va 2015 en me bedrijf is gestart in 1990
alleen de jaarstukken van de laatste 7 jaar is niet voldoende
ze willen zien hoe je vermogen tot stand is gekomen, feitenlijk alle jaarstukken, voorlopige en def, aangiftes vanaf 1990 tot 2025 , wie heeft er nu nog zijn jaarstukken van 35 jaar geleden ??

het is allemaal te gek voor woorden dat het onderzoek nu al 4 maanden in beslag neemt
Je boehouder heeft die nog,als je een goede hebt,die heeft een kopie van je aangiftes,en anders de belastingdienst

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

wikop schreef:
10 jan 2026 12:07
hercu schreef:
Arizonakid schreef:
08 jan 2026 20:07
Ik vertrek, maar dan op het forum.

In Spanje nemen ze de regels ronom crimineel vermogen tegenwoordig serieus, dus ja, je zal heel goed aan moeten tonen waar je geld vandaan komt. Dat had je makelaar moeten weten trouwens.
ik heb een accountant die de jaarstukken maakt al va 2015 en me bedrijf is gestart in 1990
ze willen zien hoe je vermogen tot stand is gekomen, feitenlijk alle jaarstukken, voorlopige en def, aangiftes vanaf 1990 tot 2025 , wie heeft er nu nog zijn jaarstukken van 35 jaar geleden ??

het is allemaal te gek voor woorden dat het onderzoek nu al 4 maanden in beslag neemt
Je boehouder heeft die nog,als je een goede hebt,die heeft een kopie van je aangiftes,en anders de belastingdienst
Uhm, nee. Wettelijke bewaartermijn voor zakelijk is 7 jaar. Ook je boekhouder gaat echt geen dingen 35 jaar lang bewaren.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

J. Deltoer schreef:
10 jan 2026 09:31
Ja, de geregistreerde criminaliteit.
Als je als poltie en justitie er alles aan doet om registratie zoveel mogelijk te voorkomem dan dalen de cijfers. Wat raar hé?
Ik ga er hier bij de avrotros maar niet dieper op in, anders wordt ik net als het songfestival keihard gecancelled.
Exact. Tel erbij op dat we sinds 2000 een enorme hausse aan Internet oplichting hebben gekregen waarbij het bijna zinloos is om aangifte te doen, want de politie doet er toch niet zoveel mee. Waardoor bijna niemand nog aangifte doet maar gewoon zijn verlies pakt.

Het grappige is altijd de cijfers van de verzekeraars. Die zien al vele jaren een enorme toename in diefstallen. Een fatbike kan je nauwelijks meer verzekeren.

https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/rappo ... epage=true

Dan zien we ineens 1,3 miljoen gevallen van online oplichting. De diefstal van bijna een miljoen fietsen. Tezamen dus 2,3 miljoen gevallen van criminaliteit. Alles bij elkaar opgeteld komt men op totaal 4.708.000 gevallen van criminaliteit

Op een bevolking van 18 miljoen is dat dus ongeveer 225 op de 1000 in 2023.

Maar omdat het veelaal niet geregistreerde criminaliteit is, zie je dus niet terug in het overzicht van de geregistreerde criminaliteit.

Moneyman

wikop schreef:
hercu schreef:
Als je boekhouder die stukken nog heeft is het juist géén goede, want dan houdt hij zich niet aan de geldende wet- en regelgeving op het gebied van bewaartermijnen.

Consumenneke

Speedy123 schreef:
10 jan 2026 15:34
Tel erbij op dat we sinds 2000 een enorme hausse aan Internet oplichting hebben gekregen waarbij het bijna zinloos is om aangifte te doen, want de politie doet er toch niet zoveel mee. Waardoor bijna niemand nog aangifte doet maar gewoon zijn verlies pakt.
Vrees voor internetoplichting zal geen reden zijn om naar Denia te verhuizen. Ik zal een andere grafiek gebruiken die de daling van met name ernstige geweldsmisdrijven illustreert.

Afbeelding

Of zou de politie ook moord en doodslag niet goed registreren?

Moneyman

Volgens mij is dit niet Het Grote Misdaad-topic.

wikop

Ongelezen bericht door wikop »

kuklos schreef:
10 jan 2026 15:21
wikop schreef:
hercu schreef:

Uhm, nee. Wettelijke bewaartermijn voor zakelijk is 7 jaar. Ook je boekhouder gaat echt geen dingen 35 jaar lang bewaren.
De mijne gelukkig wel,het is maar een bestandje op zijn pc
Maar de belastingdienst kan je ook helpen als ze dat willen

Mk

Ongelezen bericht door Mk »

hercu schreef:
09 jan 2026 03:04

Nee nu willen ze ook nog de stortingsbewijzen van de kopers zien hoe hun de notaris hebben betaald.
En dat kan helemaal niet want de meeste panden zijn door de makelaar verkocht en daardoor als verkopende party nooit geen contact met de kopers gehad. En dan zou ik als totaal vreemde die koper die 1,5 jaar terug een pand via de makelaar heeft gekocht om een stortingsbewijs moeten gaan vragen van zijn betaling aan de notaris , hoe gek wil je het hebben ??
De notaris waar de verkoop gepasseerd is moet gecontroleerd hebben dat de koper het geld waarmee de aankoop is gedaan wel op legitieme wijze heeft verkregen. Wordt dat niet bedoeld?

Consumenneke

Moneyman schreef:
10 jan 2026 21:55
Volgens mij is dit niet Het Grote Misdaad-topic.
Dat klopt. Maar zijn perceptie van misdaad in Nederland is wel het motief dat Hercu noemt om naar Spanje te migreren. Hij is in goed gezelschap. De politie heeft zelfs een aparte tiplijn opgezet, zo meldt de NOS.
Anonieme tiplijn tegen Nederlandse criminelen aan Costa del Sol
<>
De politie hoopt op tips over opvallende betalingen met contant geld, bijvoorbeeld bij notarissen, makelaars, autoverhuurbedrijven, aannemers en in de horeca. "Informatie over verdachte ontmoetingen, kentekens of bepaalde locaties kunnen voor ons ontbrekende puzzelstukjes zijn", zegt Hanneke Ekelmans, portefeuillehouder opsporing bij de Nederlandse politie.
Er is vanuit Nederland dus extra druk op Spaanse autoriteiten om de herkomst van cash geld goed te checken. 8)

Plaats reactie