Feedback op het Forum - deel 4
Re: Feedback op het Forum - deel 4
Een los kenteken is geen persoonsgegeven, enkel als de ontvanger van deze informatie over de middelen beschikt om dit te koppelen aan een natuurlijk persoon is het een persoonsgegeven en is voor die persoon de AVG (die tenslotte gaat over de verwerking van gegevens) van toepassing. Voor iemand die niet over de toegang tot bijvoorbeeld de RDW-database beschikt, is het geen persoonsgegeven.Moneyman schreef: ↑12 apr 2026 17:41Het enkele feit dat de beheerders dat wél kunnen, maakt het tot een persoonsgegeven. En dus is de AVG van toepassing. Dat andere forumleden die link niet kunnen leggen, doet daar niets aan af. De vraag of een gegeven een persoonsgegeven is, hangt niet af van van subjectieve factoren als “ wie stelt de vraag”.
Denk aan een kenteken: is ook een persoonsgegeven, ondanks dat jij niet in de RDW-database kunt kijken om de eigenaar van de bewuste auto te achterhalen. Het enkele feit dat anderen die bevoegdheid wel hebben, is al voldoende.
Alles draait erom of de ontvanger van de gegevens in staat is om deze te herleiden tot een natuurlijk persoon. Is dat niet het geval dan is er geen sprake van een persoonsgegeven en is de AVG op die interactie niet van toepassing.
Wat ik een echte identiteit noem is een natuurlijk, specifiek en uniek persoon van vlees en bloed. "Dagkoers" is geen natuurlijk persoon maar een digitale identiteit. Informatie die wij delen over 'Dagkoers' of welke andere gebruiker op dit forum dan ook is geen persoonsgegeven, TENZIJ wij over de middelen of informatie beschikken om deze gebruiker te koppelen aan de unieke natuurlijke persoon daarachter.alfatrion schreef: ↑12 apr 2026 17:43Een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon is een persoon die onderscheiden is of die je kunt onderscheiden uit een groep. Wat is voor jou een echte identiteit?
Een account (of persoon) kunnen onderscheiden uit een groep is niet hetzelfde als de natuurlijke persoon kunnen identificeren, alleen in het laatste geval is de AVG van toepassing . Wij kunnen de natuurlijke persoon achter "dagkoers" niet identificeren dus gegevensuitwisseling tussen forumgebruikers over deze gebruiker valt niet onder de AVG.
Tenzij jij mij nu kunt vertellen wie de natuurlijke persoon achter "Dagkoers" is, is die naam voor ons geen persoonsgegeven en valt dus niet onder de AVG.
Dit is dus een onjuiste opvatting. De relevante vraag is niet of JIJ een forumnaam kan koppelen aan een identiteit, maar of IEMAND dat kan.lordi schreef: ↑12 apr 2026 18:31Wat ik een echte identiteit noem is een natuurlijk, specifiek en uniek persoon van vlees en bloed. "Dagkoers" is geen natuurlijk persoon maar een digitale identiteit. Informatie die wij delen over 'Dagkoers' of welke andere gebruiker op dit forum dan ook is geen persoonsgegeven, TENZIJ wij over de middelen of informatie beschikken om deze gebruiker te koppelen aan de unieke natuurlijke persoon daarachter.
Een account (of persoon) kunnen onderscheiden uit een groep is niet hetzelfde als de natuurlijke persoon kunnen identificeren, alleen in het laatste geval is de AVG van toepassing . Wij kunnen de natuurlijke persoon achter "dagkoers" niet identificeren dus gegevensuitwisseling tussen forumgebruikers over deze gebruiker valt niet onder de AVG.
Tenzij jij mij nu kunt vertellen wie de natuurlijke persoon achter "Dagkoers" is, is die naam voor ons geen persoonsgegeven en valt dus niet onder de AVG.
Het kan niet zo zijn dat een forumnaam wél een persoonsgegeven is voor de forumbeheerders, maar niet voor jou en mij. Het antwoord op de vraag of iets een persoonsgegeven is, kan alleen maar "ja" of "nee" zijn, en niet wat jij feitelijk zegt: "dat hangt er vanaf".
Ik ben een natuurlijke persoon van vlees en bloed. En ik plaats hier berichten onder de naam Alfatrion. Op het moment dat iemand hier wat schrijft over mij dan betreft dat informatie over een natuurlijk persoon.
Dat is correct, maar alleen omdat het account bij een rechtspersoon kan horen. En rechtspersonen zijn geen natuurlijke personen.
-
StevieNL81
Nou ..betreffend persoon heeft een screenshot met vluchtinformatie gedeeld waar zijn volledige naam in stond. Hiermee kon je oa zijn "eerste" account hier vinden (onder zijn voornaam), zijn voormalig twitter (X) account en had iemand op enig moment de met naam genoemde kliniek waar hij mee ging doen aan een medicijntest over zijn op dat moment uitstaande gevangenisstraf kunnen informeren.
Om maar aan te geven hoe snel het kan escaleren áls iemand kwaad wil.
Moneyman
vindt dit leuk
Ja maar u laat iets weg, namelijk dat het moet gaan om een specifiek natuurlijk persoon. Als ik iets schrijf over "Alfatrion" op dit forum is dat geen persoonsgegeven zolang de ontvanger van wat ik schrijf, niet weet wie u bent. Het gaat hier om of de ontvanger kan identificeren wie u bent.
Dat is ook maar jouw invulling, meer niet.lordi schreef: ↑12 apr 2026 19:26Ja maar u laat iets weg, namelijk dat het moet gaan om een specifiek natuurlijk persoon. Als ik iets schrijf over "Alfatrion" op dit forum is dat geen persoonsgegeven zolang de ontvanger van wat ik schrijf, niet weet wie u bent. Het gaat hier om of de ontvanger kan identificeren wie u bent.
Ik ben een natuurlijk persoon en je kan mij identificeren aan de hand van de naam / online identificator Alfatrion.Artikel 4 lid 1 AVG
"persoonsgegevens": alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon ("de betrokkene"); als identificeerbaar wordt beschouwd een natuurlijke persoon die direct of indirect kan worden geïdentificeerd, met name aan de hand van een identificator zoals een naam, een identificatienummer, locatiegegevens, een online identificator of van een of meer elementen die kenmerkend zijn voor de fysieke, fysiologische, genetische, psychische, economische, culturele of sociale identiteit van die natuurlijke persoon;
Volgens uw redenatie is de website rechtspraak.nl in overtreding van de AVG omdat ze geanonimiseerde uitspraken deelt waarin een zaaknummer staat. Dat zaaknummer is voor mij weliswaar niet te herleiden naar de natuurlijke personen in die uitspraak maar omdat IEMAND dat wel kan, is het een persoonsgegeven en valt dus onder de AVG.Moneyman schreef: ↑12 apr 2026 18:46Dit is dus een onjuiste opvatting. De relevante vraag is niet of JIJ een forumnaam kan koppelen aan een identiteit, maar of IEMAND dat kan.lordi schreef: ↑12 apr 2026 18:31Wat ik een echte identiteit noem is een natuurlijk, specifiek en uniek persoon van vlees en bloed. "Dagkoers" is geen natuurlijk persoon maar een digitale identiteit. Informatie die wij delen over 'Dagkoers' of welke andere gebruiker op dit forum dan ook is geen persoonsgegeven, TENZIJ wij over de middelen of informatie beschikken om deze gebruiker te koppelen aan de unieke natuurlijke persoon daarachter.
Het kan niet zo zijn dat een forumnaam wél een persoonsgegeven is voor de forumbeheerders, maar niet voor jou en mij. Het antwoord op de vraag of iets een persoonsgegeven is, kan alleen maar "ja" of "nee" zijn, en niet wat jij feitelijk zegt: "dat hangt er vanaf".
Of iets een persoonsgegeven is, hangt af van of de ontvanger over de middelen beschikt om het anonieme gegeven te herleiden tot een identificeerbaar natuurlijk persoon.
Lees Overweging 26 behorende bij de AVG hier wordt duidelijk uitgegaan van of de ontvanger ("verwerkingsverantwoordelijke") van de informatie in staat is om deze te herleiden naar een natuurlijk persoon.
kuklos
vindt dit leuk
Onzin, "Alfatrion" is geen geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon. Het is een label in een database, niet de persoon die die naam ooit heeft ingetypt. Zolang ik dat label niet kan koppelen aan de burgerlijke identiteit van natuurlijk persoon daarachter (naam, adres, BSN, etc) is dat een anoniem gegeven voor mij en geen persoonsgegeven.
Correct, maar dat schrijf ik ook niet. Alfatrion is een naam en online identificator aan de hand waarvan je mij (de natuurlijk persoon) kan identificeren. Jouw IRL naam, het adres waar je woont en BSN zijn ook geen geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke personen.
-
witte angora
Wat een fijne feedback op het forum. Ik denk dat de moderatoren er heel erg blij mee zullen zijn.
kuklos
, riddert
en NeoDutchio
vinden dit leuk
Nee, ik kan jou (de natuurlijke persoon) hiermee niet identificeren. Wel met je naam, woonadres of BSN (mits ik toegang tot de database van de overheid heb) maar niet met dat label. Ik denk dat je niet volledig scherp hebt wat 'identificeren' in het kader van de AVG inhoudt, namelijk de link leggen met de burgerlijke identiteit van een specifiek unieke natuurlijke persoon in de fysieke wereld.
Je legt me woorden in de mond die ik niet geschreven heb.lordi schreef: ↑12 apr 2026 19:39Volgens uw redenatie is de website rechtspraak.nl in overtreding van de AVG omdat ze geanonimiseerde uitspraken deelt waarin een zaaknummer staat. Dat zaaknummer is voor mij weliswaar niet te herleiden naar de natuurlijke personen in die uitspraak maar omdat IEMAND dat wel kan, is het een persoonsgegeven en valt dus onder de AVG.Moneyman schreef: ↑12 apr 2026 18:46Dit is dus een onjuiste opvatting. De relevante vraag is niet of JIJ een forumnaam kan koppelen aan een identiteit, maar of IEMAND dat kan.lordi schreef: ↑12 apr 2026 18:31Wat ik een echte identiteit noem is een natuurlijk, specifiek en uniek persoon van vlees en bloed. "Dagkoers" is geen natuurlijk persoon maar een digitale identiteit. Informatie die wij delen over 'Dagkoers' of welke andere gebruiker op dit forum dan ook is geen persoonsgegeven, TENZIJ wij over de middelen of informatie beschikken om deze gebruiker te koppelen aan de unieke natuurlijke persoon daarachter.
Of iets een persoonsgegeven is, hangt af van of de ontvanger over de middelen beschikt om het anonieme gegeven te herleiden tot een identificeerbaar natuurlijk persoon.
Lees Overweging 26 behorende bij de AVG hier wordt duidelijk uitgegaan van of de ontvanger ("verwerkingsverantwoordelijke") van de informatie in staat is om deze te herleiden naar een natuurlijk persoon.
Of de AVG van toepassing is, heeft niets te maken met de vraag of een bepaalde uiting een overtreding zou zijn. Dat zijn twee losstaaande vraagstukken. Als er een grondslag voor de verwerking en/og uitingen is, is er immers helemaal geen sprake van een overtreding. Je argumentatie snijdt dus geen hout.
En je miskent nog steeds dat iets een persoonsgegeven is zodra iemand (en dat hoeven jij en ik dus niet te zijn) het kan herleiden naar een identificeerbaar persoon.
Dat denk ik ook. Want het bepaalt of de uitingen van de moderatie in strijd zijn met de AVG of niet.witte angora schreef: ↑12 apr 2026 20:23Wat een fijne feedback op het forum. Ik denk dat de moderatoren er heel erg blij mee zullen zijn.
BL2
vindt dit leuk
Ik begrijp het prima. Nergens, maar dan ook echt nergens staat dat er een link gelegd moet kunnen worden met de burgerlijke identiteit van een specifiek unieke natuurlijke persoon in de fysieke wereld. Jij bent zo overtuigd van je eigen gelijk, dat je niet overtuigd kan worden.
Ik heb overigens genoeg boeken over het onderwerp liggen. Bijvoorbeeld: De Algemene Verordening Gegevensbescherming door Arnoud Engelfriet, Lisette Chew-Meij en Peter Kager. Ik citeer:
Identificeerbaar zonder naam. Niet langer is essentieel of men een naam of contactgegevens aan de informatie kan koppelen. Een naam is ook maar een labeltje, is de gedachte: een persoon is ook prima te identificeren enkel door bijvoorbeeld zijn locatie, persoonsgegevens ("die lange meneer achterin"), of andere identiteitskenmerken, zoals culture of sociale identiteit, het behoren tot een bepaalde groep en daar als uniek lid van worden gezien ("die jongeman van 21 met bovengemiddelde interesse in dure auto's en hockey"). HvJ EU 19 oktober 2016, zaak C-582/14 (Breyer) bepaalde informatie aan de hand waarvan de betrokkene kan worden geïdentificeerd en dezelfde persoon berust. Zodra met redelijke en wettige middelen de identificatie kan worden afgerond, is sprake van een persoonsgegeven.
(...)
Online identificator. Een identificator is een element waarmee een persoon kan worden geïdentificeerd. Op internet wordt daarbij vaak gewerkt met unieke nummers zoals een IP-adres (vergelijk HvJ EU zaaknr. C-582/14 Breyer), cookie, RFID-tag of MAC-address dan wel IMEI-nummer van een smartphone. Deze nummers dienen om diverse bezoekers te kunnen koppelen, met name om daarmee interesseprofielen op te stellen van natuurlijke personen voor reclame. Gebruik van dergelijke identificatoren telt dus als een verwerking van persoonsgegeven, ook als men niet in staat is om een naam te koppelen aan de identificator. De identificator is in feite als de benaming van de betrokkene.
Zoals uit de tekst blijkt die jij hebt gedeeld, gaat het erom dat, aan de hand van de gegevens, "de betrokkene kan worden geïdentificeerd en dezelfde persoon berust. Zodra met redelijke en wettige middelen de identificatie kan worden afgerond, is sprake van een persoonsgegeven." En ik hoef inderdaad niet je naam te weten maar moet wel de gegevens kunnen herleiden naar jou als natuurlijk persoon.
En met je forumnaam kan ik enkel je account onderscheiden van de andere accounts. Een forumnaam is een online identificator (zoals een cookie of IMEI), maar het is geen persoonsgegeven voor iedereen die het ziet, ik heb namelijk geen redelijke en wettige middelen om jou (de persoon) aan de hand daarvan te identificeren.
En met je forumnaam kan ik enkel je account onderscheiden van de andere accounts. Een forumnaam is een online identificator (zoals een cookie of IMEI), maar het is geen persoonsgegeven voor iedereen die het ziet, ik heb namelijk geen redelijke en wettige middelen om jou (de persoon) aan de hand daarvan te identificeren.
Het is een vrij land, je mag ongelijk hebben.
Als je 'abonneer op onderwerp' aanvinkt bij een bericht, werkt dat dan wel?StevieNL81 schreef: ↑11 apr 2026 11:29Vanmiddag naar de musical! Wel balen dat de berichten notificaties van het forum nog niet werken dus wat zal ik die 3 uur allemaal missen ...![]()
Je blijft maar vasthouden aan die "ik", terwijl die helemaal geen rol speelt. En daarom klopt zowel je argumentatie als je conclusie niet.lordi schreef: ↑12 apr 2026 22:29En met je forumnaam kan ik enkel je account onderscheiden van de andere accounts. Een forumnaam is een online identificator (zoals een cookie of IMEI), maar het is geen persoonsgegeven voor iedereen die het ziet, ik heb namelijk geen redelijke en wettige middelen om jou (de persoon) aan de hand daarvan te identificeren.
-
NeoDutchio
Is het opgevallen dat de moderatie er tussen probeert te komen? En word de eerder gegeven hint niet gesnapt of is deze niet door iedereen gelezen?
De moderatie weet wat ze moeten doen of waar ze op moeten letten.
De moderatie weet wat ze moeten doen of waar ze op moeten letten.